|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מראות מחג הסיגד האחרון [צילום: פלאש 90]

הפלאשמורה: סוף פסוק?

בממשלה מאמינים שההחלטה להעלות את בני הפלאשמורה שנותרו בהמתנה תסגור את הפרשה אחת ולתמיד; אפילו הארגון האמריקני שדאג למצוא עוד ועוד דורשי-עלייה התחייב בפני הממשלה להפסיק זאת. ועדיין יש סיבות לחשוב שסוף הפרשה רחוק: התחרות בין ארגוני העלייה, החשש מפני שרשרת אינסופית של בקשות לאיחוד משפחות, ובעיקר קשיי הקליטה הצפויים
28/11/2010  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
"מאות מיליוני השקלים הדרושים לקליטת הפלאשמורה כבר נמצאים בתקציבי המשרדים השונים בהתאם לתוכניות החומש שעשתה הממשלה", אומר מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. אבל שרת הקליטה סופה לנדבר מכנה קביעה זו במילה אחת: "שטויות"

כמה משרי הממשלה מספרים שחשו את משק כנפי ההיסטוריה בחלל חדר ישיבות הממשלה. החלטת הממשלה בראשית השבוע שעבר, להעלות ארצה את שארית פליטת בני הפלאשמורה שחלקם נרקבים במחנות באתיופיה כבר 15 שנה, יכולה לדבריהם להשתוות להחלטות הגורליות על מבצע משה ומבצע שלמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו רואה בהחלטה זו סגירת מעגל, שכן בכהונתו הראשונה העלה ארצה 5,000 מבני הפלאשמורה ועתה הוא מבקש לשים קץ לסאגה. "יש לנו מחויבות מוסרית כבני העם בישראל לתת מענה סופי לבעיה כאובה ולא פשוטה זו", אמר בישיבת הממשלה.

קרוב לעשרים שנה מתלבטות הממשלות בסוגית הפלאשמורה ומקבלות החלטות סותרות. במאי 1991 החליטה ממשלת שמיר שלא להעלות אלפים מבני הפלאשמורה שהתקבצו בחצר שגרירות ישראל וטענו לזכאות להשתתף במבצע שלמה בהיותם צאצאי יהודים שהתנצרו. מראות האלפים המצטופפים בתנאים קשים, והלחץ מצד הארגון האמריקני שפעל למען העלאתם, הביאו להקמת ועדת מנכ"לים שהחליטה להעלותם בתנאי שהם "יושבו ליהדות", אבל אז התברר שממשלת אתיופיה מתנגדת נמרצות להליכי גיור המוניים על אדמתה בראותה בכך "מיסיונריות יהודית" והתנאי בוטל.

ממשלת רבין החליטה ב-1992 להעלות רק את אלה הזכאים מתוקף חוק השבות על בסיס אינדיבידואלי. רק מי שהוא יהודי בעצמו, בן או נכד ליהודי. זה לא עזר והלחץ רק גבר. רבין הטיל על שר הקליטה דאז יאיר צבן ליישם את ההחלטה. אחד מחברי הכנסת החרדים מספר שצבן, שדעתו לא הייתה נוחה מכך, פנה אל החרדים וביקש מהם להיות בחזית המאבק נגד הבאת ה"לא יהודים" האלה. החרדים סירבו. בינתיים התקבצו אלפים נוספים במחנות באדיס-אבבה ובגונדאר בתנאים לא תנאים.

ואכן, ב-1998, בלחץ עתירה לבג"צ, החליטה ממשלת נתניהו להעלות ארצה את כל מי שהתקבצו עד אז במחנה באדיס-אבבה, תוך אמירה חד-משמעית שהפעם זהו סוף הפרשה. אמירה שהתבררה חיש מהר כמוטעית לחלוטין. מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, משה ליאון, אומנם פנה לארגונים האמריקניים ובראשם NACOEJ (האיחוד הצפון אמריקני למען יהודי אתיופיה), שהוא הארגון הפעיל ביותר עד היום, וביקש להפסיק את הטיפול ההומניטרי במחנה כדי שלא למשוך אליו אנשים נוספים. אלא שהתברר שהבור אינו מלא מחולייתו. עוד בטרם הספיקו 4,000 יושבי המחנה שעלייתם אושרה להגיע ארצה, התמלא המחנה מחדש בתובעי עלייה שעזבו את כפריהם כשהתקווה מנצנצת בעיניהם. מובן שהפעילות ההומניטרית לא פסקה והמספר רק הלך וגדל.

השנים חלפו והממשלות הוסיפו לקבל החלטות מהחלטות שונות. פה כמה אלפים, כאן איחוד משפחות. מדי חודש עלו כ-300 איש. רחבת ההפגנות שלפני משרד ראש הממשלה ידעה אחת לכמה חודשים הפגנות סוערות של אלפים הזועקים למען בני משפחותיהם. בתקשורת חזרו שוב ושוב על סיפורים קורעי לב של ילדים שהופרדו מהוריהם, אחים מאחיותיהם. ממשלת שרון החליטה שוב סוף פסוק לפרשה, הפעם על-ידי הפסקה מוחלטת של העלייה, וממשלת אולמרט אימצה מדיניות זו ב-2008. שר הפנים דאז, מאיר שטרית, נאלץ להדוף לחצים של ארגוני העולים ושל האמריקנים. הוא סיפר שאזרחים אתיופים שילמו למשפחות בישראל כדי שיטענו שהם קרוביהן ויגישו בעבורם בקשות לעלייה. "אם 8,000 הנותרים יקבלו אישורי עלייה, יבואו בעקבותיהם עוד אלפי אזרחי אתיופיה שיטענו לזכאות", אמר שטרית והכריז "לא נעלה יותר מהפלאשמורה. אם הארגונים רוצים כל כך לעזור להם, שייקחו אותם לארצות הברית".

חייבים בגיור לכל דבר
אברהם נגוסה

קשים ואכזריים חייהם של הפלאשמורה. הם חיים כפליטים במדינתם שלהם, שהיא עצמה אחת העניות בעולם. אלפים חיים עדיין בכפריהם. רובם איכרים חסרי השכלה, אך חלקם בעלי חוכמת חיים מתוחכמת וקשרים בממשלת אתיופיה.

על-פי מחקרים שנעשו באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת אמורי באטלנטה, הניסיונות לנצר את קהילת 'ביתא ישראל', כלומר את יהודי אתיופיה, עיצבו את קורותיהם ב-500 השנים האחרונות. בראשית המאה ה-15 החלו לכנותם "פלאשים", פולשים, כינוי המלווה אותם עד היום. ניסו לפתותם בחוקים שאפשרו לכל מי שהתנצר לקבל תנאים כלכליים טובים יותר. ב-1860 הגיע לאתיופיה הנרי סטרן, יהודי אנגלי מומר, שהציג עצמו כ"פלאשי מאירופה" והבטיח להם שיישארו יהודים גם אחרי שיתנצרו. הוא סיפר לבני הקהילה שיהודי העולם חדלו מלהקריב קרבנות והחלו להכיר בישו כמשיח. רבים מבני העדה התפתו, למרות מלחמת החורמה שניהלו הקייסים, רבני העדה, נגד המגמה המיסיונרית. לאורך כל המאה ה-20 נאבקו המיסיונרים הנוצרים והמחנכים היהודים על ליבם של בני העדה. בשנות ה-50 פתחה הסוכנות היהודית בתי ספר יהודיים, ורבים עזבו את מוסדות המיסיון. כאשר נסגרו בתי הספר של הסוכנות, חזרו כיתות הנוצרים והתמלאו בתלמידים.

אך לא רק הפיתוי הנוצרי גרם למגמת ההתנצרות. גידול האוכלוסיה באתיופיה גרם לכך שרבים גורשו מכפריהם ומאדמתם, וכתנאי לקבלת קרקע ועבודה במקומות יישובם החדשים נדרשו להצטרף לכנסייה. רבים החלו לבקר בכנסייה אך לא שכחו את יהדותם לגמרי. מעין אנוסים נוסח אתיופיה. אלה הם הפלאשמורה. הם לא השתלבו בחברה הנוצרית, ומעמדם היה נמוך. "לא הורשינו להינשא לנוצרים", סיפר ישיש אתיופי לפעיל העלייה מיכה בודנהיימר. "נחשבנו כמעט לעבדים שלהם, אפילו השוורים שלנו לא הורשו ללכת על אותו שביל של השוורים שלהם". במקומות אחרים, נישואי תערובת הפכו לחם חוק.

אברהם נגוסה, מזכ"ל עמותת 'מכנף דרום לציון' המרכזת את מאבק הפלאשמורה, אומר ש"אמנם לא הכריחו אנשים להתנצר, אבל בתנאים הקשים שהיו ליהודים באתיופיה, הם היו אנוסים". גם הרב מנחם ולדמן, הפעיל למען העלאתם ארצה, אומר שהם חיו כאנוסים אך הסביבה הנוצרית המשיכה לראות בהם יהודים.

הקייסים מתנגדים עד עצם היום הזה להעלאת הפלאשמורה ארצה, אך קולם כמעט שאינו נשמע. ייתכן שגם הם השתכנעו שהפלאשמורה מתכוונים לחיות בישראל חיים יהודיים מלאים.

החלטת ההמשלה אומרת כי בני הפלאשמורה לא יעלו מכוח חוק השבות אלא מכוח חוק הכניסה לישראל. בעיית יהדותם וגיורם עמדה לא אחת במרכז המחלוקת סביבם. הרב ישראל רוזן, שעמד חמש שנים בראש מערך הגיור, אינו מתלהב מהעלאתם ארצה של בני הפלאשמורה, על-אף פסיקת הראשון לציון הרב עמאר. הוא מזכיר שהרב עמאר עצמו כתב במאמרו ב'תחומין' שבני העדה האתיופית הם – כפי שפסק הרב עובדיה יוסף – יהודים לכל דבר, אך בסוף דבריו ציין שאת בני הפלאשמורה יש לבדוק באופן פרטני.

"כבר בימי מבצע שלמה", אומר הרב רוזן, "נקבע שכל בני הפלאשמורה הם טעוני גיור בהיותם ספק יהודים. הספקות מתרבים משנה לשנה, ככל שאוכלוסיית המחנה מתחלפת ובאים אנשים חדשים שטוענים שהם יהודים. זו הכרעת הרבנים הראשיים עוד מימי הרב בקשי-דורון והרב לאו. יש רבים שלא רוצים לקרוא לזה 'גיור' ונותנים לזה שמות שונים ומשונים כדי להפיס את דעתם, כמו 'השבה ליהדות' או 'גיור לחומרא' וכו', אבל זה גיור לכל דבר. רק כאשר הם עוברים את תהליך הגיור הם הופכים זכאים מכוח חוק השבות. הם נקלטים במרכזי קליטה, לא כמו העולים מחבר העמים המתפזרים ברחבי הארץ, ושם הם עוברים אולפן גיור במסגרת מסודרת וממלכתית. יש הרכבים מיוחדים של בתי דין בשבילם".

האם היחס אליהם הוא כאל לא-יהודים לכל דבר?

"הם עדה מסורתית שלא באה מעולם של כפירה, ולכן הם פחות 'חשודים'. גיורם קל הרבה יותר. רובם אינם יודעים קרוא וכתוב, המבחנים שלהם מינימליים, ומה שנדרש זו שמירה בפועל של המצוות וגם כאן מקפידים עליהם פחות. מאידך-גיסא, חלק נכבד מהם מגיע מהעולם הנוצרי, או לפחות החשוד ככזה, ובמסגרת הגיור עלינו לבדוק את האמונות שלהם, את עולם המושגים שלהם שמקורו במין פטישיזם של הנצרות השחורה של אפריקה. בשונה מהליכי גיור אחרים שהם אישיים, אצלם תהליך הגיור הוא משפחתי, אך לא חמולתי. הגיור מותנה בכך שהילדים ילמדו בחינוך הדתי".

ואז אתה שומע טענות רבות מצד ראשי החינוך הממלכתי דתי, המוצף בבני הפלאשמורה, בעוד מגזרים אחרים רואים עצמם פטורים מלשאת בעול חינוכם.

"זה נכון. זו מציאות הנובעת מדרישות הגיור. הבעיה היא לא רק שם. אתה רואה את המאבק שמפלגות שונות מנהלות למענם, וברור שהדבר נובע מאינטרס מובהק להגדיל את הפוטנציאל האלקטורלי שלהן".

ממשלת אתיופיה חוששת

שר הפנים אלי ישי: "ממשלת אתיופיה סגרה את המחנה והארגונים התנתקו מהמקום. אני לא מאמין שיקום איזה ארגון ויקים מחנה אלטרנטיבי. יש כאן קונצנזוס רחב של הרבנות, הארגונים, ממשלת ישראל, כנסת ישראל וממשלת אתיופיה. מכאן ואילך כל מי שירצה להיכנס לארץ יצטרך להוכיח את יהדותו לפי כל הקריטריונים"

עכשיו החליטה ממשלת נתניהו להפוך את הקערה על פיה. הפעם, מבטיח מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, הפרשה תסתיים. "שורש הבעיה היה להוריד את NACOEJ מהסיפור, שכן הוא היה הגורם הראשי לכך שהמחנה לא התחסל בעבר. עימתתי אותם במפורש עם העובדה שהם התחייבו בעבר לסגור את מחנה אדיס-אבבה. הם אמרו 'כן, אבל לא התחייבנו שלא לפתוח מחנה בגונדאר'. ההחלטה כאן מותנית בכך שהם יוצאים החוצה משם ומפסיקים לחלוטין את פעולתם".

הם קיבלו על עצמם את התנאי הזה?

"בוודאי. הכול מגובה במסמכים ובהתחייבויות. הסוכנות נכנסת כעת במקומם. ישבתי איתם לפחות שלוש או ארבע פעמים. בנינו מתווה מפורט מאוד ליציאתם".

בעבר האשימו גורמים בישראל את NACOEJ בעידוד בני הפלאשמורה לצאת מכפריהם ולהתרכז באדיס-אבבה כדי ללחוץ על ממשלת ישראל להעלותם. מנכ"לית הארגון ברברה גורדון ריבקוף הכחישה כבר לפני שש שנים את הדבר בראיון ל'הארץ'.

גבאי מציין שהמקור המוסרי להחלטה הוא פסיקת הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, שיש להעלותם. "הרב עמאר שיגר אלינו מכתב, ובו כתב שיש לנו חובה מוסרית כלפי אלה שב-1985, בהזדמנות הראשונה, בא וחיבר את עצמו מחדש לעם היהודי ולארץ ישראל; אך לא כלפי מי שלא עשה זאת בעשרים השנה האחרונות, מי שבחר להמשיך להתגורר בכפרו ולא להתקבץ למחנה פליטים, ורק כעת נזכר. גם הרב עמאר התחייב להפסיק לפעול בעניין הזה. כלומר, בנינו מחויבות עמוקה של כל מי שהיה מעורב בעניין".

זה כולל את ארגוני העולים?

"אין מאה אחוז. להתחייב כעת במיליון דולר שהפרשה הסתיימה אני לא יכול. אנחנו עשינו הכול. בנינו מתווה. קיבלנו התחייבויות ויש סבירות גבוהה שלא נחזור למצב שהיה בעבר".

האם ממשלת אתיופיה קידמה את ההחלטה בברכה?

"נפגשתי עם השגריר האתיופי, יחד עם שגריר ישראל באדיס-אבבה, והתרשמתי שגם הם רוצים מאוד לשים קץ למצב של הימצאות מחנות פליטים בשטחה של המדינה. הם בירכו על ההחלטה".

לפני שלושה חודשים העבירה ממשלת אתיופיה לישראל בקשה חד-משמעית שלא להמשיך בפעולות העלאתם של בני הפלאשמורה. שר החוץ האתיופי אלמו טקאדה התרה באוזני שרת הקליטה סופה לנדבר שהאמון בין המדינות עלול להיפגע. האתיופים חששו שעלייה המונית תערער את המרקם החברתי ותגרור אי יציבות פוליטית. לדבריהם, תהליך איחוד המשפחות חייב להיעשות על בסיס אינדיבידואלי ולא על בסיס עלייה המונית. החלטת הממשלה מדברת, על כן, לא על מבצע חד-פעמי המוני. בשלב ראשון יובאו בחודשים הקרובים 600 איש. המבצע כולו יארך שלוש או ארבע שנים, עד תום הבאתם של קרוב לכל 8,000 האנשים.

שר הפנים אלי ישי אומר שבני הפלאשמורה הם ללא ספק יהודים או אנוסים שצריך להביאם, והסיבה היחידה להתמשכות העניין היא צבע עורם. "כשם שאין בודקים בציציות בני עלייה אחרת שצבע עורם שונה, כך צריך להיות פה. לא צריכות להיות מגבלות לא של תקציב ולא של צבע עור".

מי יתקע לידיכם שאכן זהו סוף פסוק?

"גם הרב הראשי אמר שצריך לסגור את המחנה. מי שירצה לבוא יגלה שהממשלה באתיופיה סגרה את המחנה, וגם הארגונים התנתקו מהמקום. מכאן ואילך כל מי שירצה להיכנס לארץ יצטרך להוכיח את יהדותו על-פי כל הקריטריונים, אחרת לא ייכנס".

ושוב יתחיל הסיפור ההומניטרי. ירצו לאחד משפחות.

"אני לא מאמין שיקום איזה ארגון ויקים מחנה אלטרנטיבי. יש כאן קונצנזוס רחב של הרב הראשי, הרבנות, הארגונים, ממשלת ישראל, כנסת ישראל וממשלת אתיופיה".

בפעילות למען הפלאשמורה נוצרה קואליציה משונה: ש"ס והרב עמאר; דתיים-לאומיים כמו הרב מנחם ולדמן, חנן פורת ויהודה עציון הרואים בהעלאת קבוצה זו חלק מגאולת עם ישראל בארצו וקיבוץ עשרת השבטים הנעלמים; פעילי שמאל המזדהים עם זכויות האדם באפריקה; וארגונים אמריקניים המספקים את הבסיס הכספי לפעילות.

הממשלה זוכה הפעם לגיבוי גם מהאופוזיציה. ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) שעמד בראש הסוכנות היהודית, אומר עם זאת שחסרה במשוואה הדרך לשלב את העולים בחברה הישראלית בצורה מכובדת, ולא כפי שקורה היום כאשר אחוז נכבד אינו מוצא את מקומו בחברה. הוא גם מטיל ספק בכך שהממשלה תצליח לעמוד בהחלטתה לסיים את הפרשה. היו"ר החדש של ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, דני דנון, מקווה מצדו שממשלות ישראל הבאות לא יתחילו את הסיפור מחדש וייכנעו ללחצים.

פרשת הקליטה רק מתחילה
ח"כ שלמה מולה [צילום: פלאש 90]

גם לא כל הארגונים של עולי אתיופיה מגלים שמחה יתרה למשמע החלטת הממשלה. בעוד אברהם נגוסה לא מסתיר את התרגשותו, ואומר כי "ההחלטה תייבש דמעות של אלפי ילדים, הורים ואחים, המחכים לקרוביהם", מביעים אחרים דעה הפוכה. העיתונאי יוצא אתיופיה דני אדינו אבבה לא הסתיר מעולם את דעתו שמדובר בנוצרים המבקשים לצאת לעולם המערבי ולשפר את תנאי חייהם. במאמר שפרסם ערב אחת ההפגנות מול משרד ראש הממשלה כתב: "במסעות של ארגונים אמריקנים מתודרכים אותם אנשים המחופשים ליהודי-מחנה-טרם-עלייתם-לארץ אבות כיצד לנהוג מול ממשלת חלם הציונית. הם לומדים איך לקרוע את הרגש היהודי ולהרטיט את המיתרים היהודיים בקול ענות חלושה ותחינה ששורשיה לוטים בערפל. אם הם משיגים את שלהם ומועלים ארצה, ייצאו עד מהרה לאותן הפגנות מוכרות כדי לקרוא גם לקרוביהם שמקור זהותם היהודית לא נודע – לעלות, שוב, מכורח החולשה של הממסד הישראלי. וחוזר חלילה". לדבריו, מאחורי ההפגנות וזעקות השבר השקריות עומדים ארגונים אמריקניים מיוחצנים ועתירי ממון, שמטרתם ברורה: הכנעת מדינת ישראל והצפתה בהמוני נוצרים שאין להם שום זיקה למושג "יהודי".

גורם בכיר בקואליציה המסרב להיחשף מותח אף הוא ביקורת על ההחלטה ועל מה שהוא מכנה פסטיבל הפלאשמורה. "יש עוד קבוצות בעולם המזוהות עם היהדות ומעוניינות מאד להצטרף לעם היהודי. יש בני מנשה בהודו, יש הסובוטניקים ברוסיה. כולם אומרים שהם יהודים. הבעיה שלהם היא שאין להם לובי אמריקני שיפעל ויזעיק שמיים וארץ בעניינם. מדוע שלממשלה לא תהיה מדיניות אחידה באשר לאותן קבוצות הרואות עצמן חלק מהעם היהודי? דווקא הפלאשמורה היא הקבוצה הבעייתית ביותר מבחינת קליטתם בארץ".

חבר הכנסת שלמה מולה (קדימה), שעלה ארצה במבצע משה, מתנגד נמרצות לדברים אלה. מדובר באנשים שיש להם בארץ קרובי משפחה מדרגה ראשונה, הוא אומר בראיון מניו-יורק, שם הוא שוהה במסגרת משלחת פרלמנטרית. מדובר בערכיות ציונית ויהודית. "אני מסרב לקבל את ההתניה בין עלייה וקליטה. לא ייתכן שנסרב לקבל אנשים כי יש להם קשיי קליטה או שיש קשיים תקציביים. תמיד קיבלנו עולים בלי ששאלנו אם יש כסף לקלטם. במרכזי הקליטה יש היום קרוב ל-4,000 מיטות ריקות. מה שצריך הוא לגייס אנשי מקצוע מעולים וראויים שיעזרו בתהליך הקליטה, בהם יוצאי אתיופיה אקדמאים שמכירים את האוכלוסיה ורגישויותיה. התקציבים הקיימים למשרדים מספיקים בהחלט כדי לקלוט אותם".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי אומר שלא ניתן יהיה להתחמק מהקצאת משאבים. "בשנה האחרונה העברנו יותר מ-400 מיליון שקלים לסיוע לאוכלוסיה האתיופית, לדיור או רווחה, אך אותם מאות מיליוני השקלים הדרושים כבר נמצאים בתקציבי המשרדים השונים בהתאם לתוכניות החומש שעשתה הממשלה".

אבל שרת הקליטה סופה לנדבר מכנה קביעה זו במילה אחת: "שטויות". היא אומרת שנדרשים עוד 45 מיליון שקלים בשלוש השנים הבאות. "אי-אפשר לתת טיפול ראוי ומיוחד לאוכלוסיה הזו בתקציבים הקיימים. שאלתי את ראש הממשלה: מהיכן אקח תקציבים? אלו פרויקטים אני צריכה לקצץ כעת? מדענים עולים? סטודנטים? חיילים בודדים?"

מנכ"ל משרדה, דימיטרי אפרצב, שיגר מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי בדרישה להקצות מאות מיליוני שקלים לביצוע החלטת הממשלה, אם לטיפול שוטף או למענקי דיור. גם יו"ר ועדת העלייה והקליטה ח"כ דני דנון אומר שישראל אינה ערוכה לקליטת העולים, וצריך להקצות משאבים ראויים למרכזי קליטה, לעובדים סוציאליים ולפסיכולוגים.

כך או כך, ממשלת ישראל קיבלה החלטה, שלדבריה מסיימת פרק עגום בתולדות יהודי אתיופיה ואולי בתולדות הציונות. לשמונת אלפי בני הפלאשמורה, שכל מאוויים הוא להגיע ארצה, ולא משנה אם בשל ציונות או נוחיות, הסיפור הזה רק מתחיל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/11/2010   |   עודכן:  28/11/2010
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפלאשמורה: סוף פסוק?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הפאש הגאה
28/11/10 05:25
2
פלא יועץ
28/11/10 08:42
3
לא בשכונות מצוקה
28/11/10 16:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאית אילנה דיין - מגישת התוכנית עובדה, שכחה כנראה מהן עובדות אמת. אחרת קשה להסביר מדוע היא משקרת במצח נחושה, ומה עובר עליה - עד כדי-כך שהיא מנסה לשטות בקוראי עיתון הארץ, ולספר להם בדיות באשר לטיפול התקשורת בפרשות אהוד אולמרט.
27/11/2010  |  יואב יצחק  |   כתבות
לאחרונה תפסה אותי משטרת ההיגיון עוקפת את השכל הישר (מושג מוערך יתר על המידה; מחשבה לינארית לעולם לא תפיק תוצרים שבכוחם לטלטל את תפיסת האדם והעולם, כמו הפסיכואנליזה והטבלה המחזורית). מדובר בפעולות פזורות-נפש כמו הנחת בקבוק מים ישירות על הכיריים לצורך הרתחת קפה; הצצה בעיתון כדי לברר מה השעה; ואמירת "שלום" לשכן חולה ניקיון, אף שהוא נוהג להשיב רק מבט כעוס ופגוע, כאילו ברכת השלום מזהמת את השטח הסטרילי סביבו.
26/11/2010  |  חגית כהן  |   כתבות
רומן הוא רוסי בהכחשה. מה זה "רוסי בהכחשה" את שואלת? ובכן, כמו שיש אלכוהוליסט בהכחשה ומכור להימורים בהכחשה - ככה, רומן הוא רוסי בהכחשה. מאז שהיה ילד תמיד הרגיש לא נוח עם התווית של להיות "רוסי". תמיד היה עונה למי שהיה שואל אותו מה הוא: "יש לי משפחה בארצות הברית".
26/11/2010  |  ניר גלילי  |   כתבות
היום אופטימי, עם אפשרויות טובות לקדם תוכניות. החשיבה הביקורתית נכנסת לתמונה סביב התאריך 1.12, הדס דומיננטי, כך שקל מאוד בימים אלו לבקר, כשאתם רואים את הצד החלש או הגס אצל אחרים. הימנעו מרכילות! עדיף ללמוד משגיאות העבר או ללמוד מההיסטוריה, כדי להגיע למסקנות עתידיות. סביב התאריך 3.12 יש נטייה להתפרץ, היזהרו בנהיגה, היזהרו עם מכשירי חשמל, היזהרו גם עם חומרים דליקים. התאריך 3.12 הוא יום דרמטי, שעלול לרמוז על פעולת טרור אי-שם על פני הגלובוס. מולד הירח בתאריך 5.12 מציג מבנה אלים ומסוכן מאוד, גם כאן יש רמז ברור להיזהר מחומרים דליקים.
26/11/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
באבי יאר - גיא הריגה או ליתר דיוק אתר רצח המוני בדם קר שבפאתי קייב, בירת אוקראינה. מזג האוויר, כפי ששגור בפי החזאים - בהיר וקר; קור כלבים. במקום פארק, או ליתר דיוק סוג של חורש שאוקראינים עוברים ושבים בו. רבים, או ליתר דיוק רבות מהן עם תינוקות.
26/11/2010  |  יורם דורי  |   כתבות
האו"ם תומך בהקמת עיר למסתננים בנגב  /  אריאל כהנא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
ואם תוכרז מדינה פלשתינית באופן חד-צדדי  /  אילון ירדן
סחתיין, סחטן  /  צור ארליך
הראית איזה יופי?  /  זאב שביידל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il