|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מה יש פה שלא מובן?

מתי בפעם האחרונה הגעתם למקום העבודה שלכם בתל אביב בנסיעה ישירה, בלי פקקים ותאונות (של אחרים) בדרך? הרי אין צורך שתצאו מדי יום לדרך ארוכה ומייגעת שתתיש את גופכם ורוחכם ותהפוך במהירות את מכוניתכם לגרוטאה
18/12/2010  |   שולמית קיסרי   |   כתבות   |   תגובות
לא בישראל [צילום: יח"צ]

למה כולם רוצים לגור בתל אביב? למה עולים מחירי הדירות בתל אביב רבתי? התשובה פשוטה, והיא קשורה להתנהלות ממשלות ישראל לדורותיהם: מצב התחבורה בישראל - ארץ קטנה שניתן היה להגיע בה ממקום למקום בקלות ובדייקנות - מפגרת בתחום הקרדינלי הזה בכמה דורות אחרי כל מדינה בעולם המפותח.

מתי בפעם האחרונה הגעתם למקום העבודה שלכם בתל אביב בנסיעה ישירה, בלי פקקים ותאונות (של אחרים) בדרך? הרי אין צורך שתצאו מדי יום לדרך ארוכה ומיגעת שתתיש את גופכם ורוחכם ותהפוך במהירות את מכוניתכם לגרוטאה. יש בעולם רכבת. הרכבת הומצאה כבר לפני 150 שנה ומאז היא שוכללה כמו כל דבר במאה הנוכחית. הרכבת היא, כמה מפליא, כלי התחבורה הנוח והזול ביותר בארצות נאורות. אתם יודעים זאת כי כבר טיילתם ברחבי אירופה ושאר היבשות ונהניתם מרכבות תחתיות ורכבות מהירות חדישות. מה שנקרא אצלנו רכבת זהו צל חיוור. מה שנקרא רכבת תחתית הוא חלום שקיים רק מחוץ לישראל.

חברים שלי באפ סטייט ניו-יורק, בחרו, בגלל המחירים הבלתי אפשריים של דירות במנהטן, לגור בפרבר מצפון למנהטן, מרחק כמו מחיפה לתל אביב אבל עם תחבורה מהזן של זמננו. הם קנו בית מרווח למשפחה בת 5 נפשות ונוסעים לעבודה ברכבת מהירה נוחה, זולה, מדויקת המביאה אותם מדי יום עבודה לניו-יורק, לתחנת הרכבת הראשית ברחוב 42. משם הם מתנקזים בתחתית או בטקסי ניו-יורקי צהוב, למשרד בו הם עובדים. זמן הנסיעה לניו-יורק, 45 דקות בכול כיוון, מהיר ונוח. ברכבת הם קוראים עיתון, או עוברים על תיקים ומתכוננים ליום העבודה או מסתכלים על הנוף בדרך. במקום לנהוג, לבזבז דלק לזהם את האוויר ולבזבז אנרגיה אישית ובמקום להגיע לעבודה מותשים.

לחברים שלי כמו למיליונים אזרחים בארצות הנאורות יש - בניגוד לכול תושב ישראלי - רכבת מהירה, חדישה,נוחה ומענגת שאפשר לסמוך על הדייקנות המוחלטת שלה. מבחינה כלכלית המגורים מחוץ לעיר משאירים להם תקציב לחינוך הילדים, ולעוד דברים שכול משפחה זקוקה להם.

יש עוד אלף דוגמאות: תושבי ורשה, ביג'ינג, מילאנו, מוסקבה, קהיר, פראג, ליון, בריסל, קיוטו, לונדון, פריס ועוד אינסוף ערים בכול היבשות, משתמשים ברכבות תחתיות להגיע לעבודה בתוך העיר, או ברכבות תחתיות המגיעות מערי פרברים לעיר הראשית במהירות, או מחליפים מרכבת תחתית לרכבת בינעירונית. חייהם מאורגנים מסביב לרכבות. המכונית, שנחשבת בישראל לסמל סטטוס אמצעי להרשים, שבאמצעותו, ורק באמצעותו אפשר להגיע ממקום למקום, היא בכל העולם כלי רכב המיועד לנסיעות משפחתיות, לטיולים, ליציאות בערב, אמצעי מספר שתיים להגיע ממקום למקום.

כולם מלבד הישראלים חיים מסביב לרכבות מכל הסוגים, נעים על פסים בתך קרונות חדישים, חוסכים תאונות דרכים וזיהום אוויר יודעים מראש את זמני היציאות וההגעות. לא צריכים להגיע מיוזעים ומאחרים עם מלמולי "נתקעתי בפקק".

מה חדש בכל זה? שום דבר

בכל האמור לעיל לא גיליתי שום דבר חדש. ובכל זאת מפתיע או לא, נושא הרכבות נמצא עדיין בתחתית החשיבה הלאומית. נושא התחבורה הוא נושא שולי בממשלות ישראל ומנהיגיה. זמן כהונה ממוצע של שר תחבורה בישראל מאז היווסדה הוא שנה ושמונה חדשים (עד היום 29 שרי תחבורה) וכל שר תחבורה ממהר ליום שבו יתברג ב"תפקיד חשוב בפוליטיקה", אחרי התורנות המאוסה עליו שקיים כשר תחבורה. רוב מנהלי הגוף הנקרא "רכבת ישראל" היו עד עתה מינויים פוליטיים שעניינם בתחום רכבת היה אפסי. המוסד שכה זקוקים לו בגירסא החלומית, של רכבת מהירה ודייקנית, עובד ללא שקיפות מבלי שאזרחים ידעו מי יוצא ומי בא. אנחנו שומעים על הרכבת רק כשיש תאונות או תיקונים שנעשים לפתע ומשלחים אלפי נוסעים שצריכים להגיע לעבודה, בלי לקבל הודעה מראש, לחפש כלי תחבורה אחרים (איזה? אה, אוטובוסים) מאחרים לעבודה, לצבא וכל השאר.

התוצאות: כולם קונים עוד מכוניות. מסתערים על כבישים צפופים שלעולם לא יספיקו. יבנו עוד כבישים, יגזלו עוד אדמות ממדינת חסרת אדמה ומיד יתמלאו הכבישים בעוד מיליון מכוניות מצטופפות. יש משפחות עם 2-4 מכוניות כולם מזהמים את האוויר. כולם נוסעים לתל אביב במכונית כי גם אם ייסעו העירה ברכבת המצ'וקמקת הנקראת רכבת ישראל, תהפוך התחבורה המסורבלת של אוטובוסים בתוך העיר את המסע לעינוי. בכל מקרה כולם, בדרך לעבודה בתל אביב מדי בוקר וערב נתקעים בפקקים. אחר כך הם משתחלים לתוך רחובות העיר ומחפשים חנייה ומגיעים לעבודה אחרי מבצע מרשים. מה הפלא שיש כאן אנשים עצבניים?

מה חושב לו מי שעובד בתל אביב ומגיע יום יום במכונית בפקק מכיוון צפון לתוך העיר או מכיוון דרום? הוא מפנטז על דירה בתל אביב. חכם אחר יושב במשרדו בתל אביב מבין כבר מזמן את ה"פתרון". הופך למשקיע בדירות חדשות להשכרה כדי שאותו נוסע בפקק, שנמאס לו מהנסיעות היום יומיות חסרות הפתרון, ישכור דירה בתל אביב כדי שיהיה לו קרוב למקום העבודה. מחירי הדירות מאמירים וכולם בצדק גם ישקיעו בקניית "דירות להשקעה". לא מכירים השקעה טובה מזו במקומותינו.

מי שגר בתל אביב והגיע כביכול "למנוחה ולנחלה" ואין לו מכונית (לא תאמינו יש הרבה אנשים כאלה בתל אביב ובישראל) וירצה לטייל ברחבי ישראל יכול רק לחלום על הרכבות בהן נסע באיטליה, בצרפת, במזרח הרחוק בעיקר בסין ביפן ובטיוואן. שם הכול חדש ומהיר, המרחקים העצומים נכבשים במהירות על-ידי הקרונות של המאה ה-21 - יש לו בעיה! ירצה התל אביבי להגיע לרכבת צפון, או לכל תחנה אחרת באותו קו (כמה קווים בעצם יש?) יסחב קודם באוטובוס איטי ויתקע בפקקים. ירצה לקחת מונית וכבר עלות הטיול שלו תרקיע שחקים. ולאן יוכל להגיע בארץ הקטנה הזו ואיך ינוע ממקום למקום כאשר יגיע לתחנת היעד? ירצה להגיע לחרמון לסקי בלי מכונית? הצחקתם אותו.

איך קרה שלא חשבו על זה בממשלות ישראל.?כי תמיד נוהלה הארץ על-ידי פקידים בעלי חשיבה קטנה ובלי שמץ של חזון. רמת חיים ליהודים? מה פתאום? מה יש? ההורים שלנו חיו יותר טוב? לא חשבו גם על מערך כבאות לא על הגנת העורף במקרי חירום, לא על התפלת מים של הים הגדול העומד לרשותנו שיכול בקלות להפוך אותנו לבעלי מים גם למכירה לארצות יבשות. תמיד הייתה פה ביורוקרטיה קשה וקטנונית, תמיד היו עשרות אנשים בדרך שהרוויחו כסף על לא דבר, מאכערים שגזרו קופון וכו וכו. ( חישבו כמה כסף הרוויחו אנשים לא מעטים על הרכבות הקלות של תל אביב שכמעט כמעט היו אך מעולם לא נולדו).

הנה כך נמשיך לנסוע בפקקים בכבישים שלא יספיקו למיליוני המכוניות שכבר ישנן ועוד יהיו, או ברכבת עלובה. מחירי הדירות בתל אביב, בה יש את המספר הגדול ביותר של מקומות עבודה בישראל, לא ירדו...

מה יש פה שלא מובן?

תאריך:  18/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה יש פה שלא מובן?
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
18/12/10 22:50
 
עידן סובול
19/12/10 00:32
 
צנחן
19/12/10 07:45
 
תגובה לצנחן
19/12/10 09:30
 
yoni207
19/12/10 10:34
 
צנחן
19/12/10 13:57
 
עידן סובול
19/12/10 20:02
 
צנחן
20/12/10 01:01
2
לוגי
19/12/10 00:21
3
רונית לוי
19/12/10 07:00
4
אזרחית
19/12/10 11:35
5
ירון זכאי
19/12/10 12:44
6
מיכאל ב
19/12/10 14:02
 
שולמית ק.
19/12/10 19:40
7
גולנציק
23/12/10 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לחלק מן הפוליטיקאים במחזור שלו - ספטמבר 1939 - נגמר מן הפוליטיקה או שהפוליטיקה גמרה אותם. אחרים הסתבכו בפרשיות, פרשו או מצאו את עצמם מופרשים. ראובן ריבלין עדיין חי ותוסס את הפרלמנט וכל מה שבתוכו. כחיה פרלמנטרית ותיקה, יו״ר הכנסת מדבר בלי הפסקות, אך זוכר היטב את תחילתה של כל שאלה הנזרקת לעברו. גם את העיקר, גם את הניואנס. כמו יין פוליטי טוב, רובי" משביח עם השנים". יותר ניסיון פרלמנטרי. יותר הבנה של צאן מרעיתו - חברי הכנסת מכל הסיעות ובעיקר את אלה שרוצים מאד כותרת. הוא קורא להם מכורים. יש בהתנסחות מינון קדם -נשיאותי של זעם והדר רביזיוניסטי מן הדור הישן מותאם בהחלט לצרכי הזמן והמקום. יש יכולת עקיצה ממוקדת כלפי מי שמרגיז אותו. נותר גם שפע הומור היפה לבריאות. לא את כל הבדיחות ששמענו בראיון הזה נביא כאן - מחמת קוצר היריעה.
בכניסה להיכל בית המשפט העליון בירושלים - ילדי בית ספר בביקור לימודים יושבים על המדרגות בסמוך לכניסה - בעיניים קרועות לרווחה. הבניין שהנשיא בדימוס מאיר שמגר עקב מקרוב ואישית על כל שלב בהקמתו - מרשים גם אותם. מורה מסבירה להם כי כאן, במקום הזה, בהיכל המשפט והצדק בירושלים - כל בני האדם שווים ואם עברו על החוק - יתנו דין. ואם עוול נעשה להם - ימצאו תרופה. עני ועשיר. שוע ונדכא. אבל בפנים, בתוך ההיכל, זורק לעברנו עורך דין אמירת אגב חמצמצה: "מחפשים את הצדק? חפשו במקום אחר״. היה לו, מן הסתם, יום קשה בעליון.
המראה החיצוני של קארן חרס-ברנזון מטעה: היא קטנה (יחסית), דקת גזרה, עם חיוך נערי. האמת היא שקארן, בת 37, הנשואה לעו"ד יואב ברנזון, היא רצת מרתון, הגומאת מדי שבוע 85 קילומטר באימונים מפרכים. חוץ מזה, היא אשת עסקים מצליחה, שבשנתיים האחרונות קידמה 12 פרויקטים בשיטת תמ"א 38. עובדה זו הופכת אותה לאחד המובילים והמומחים בנושא זה.
17/12/2010  |  אלעזר לוין  |   כתבות
"שום הקפאת בנייה לא הייתה באה בחשבון אצל הרב קוק", קובע בהחלטיות ד"ר חגי בן-ארצי, מרצה למחשבת ישראל וגיסו-של, עם הופעת ספרו "החדש יתקדש", בהוצאת "ידיעות ספרים", על הרב יצחק אברהם הכהן קוק, רבה הראשון של ארץ-ישראל, כפוסק מחדש. "אין ספק שלו הרב היה כיום בחיים הוא היה מדרבן לתנופת התיישבות בכל רחבי ארץ-ישראל ומדגיש את נושא החלת הריבונות בכל שטחיה. לשם כך היה נלחם בשצף-קצף נגד כל המפריע למפעל הזה, בין אם גורמים פוליטיים, בין אם גורמים תורניים".
17/12/2010  |  יעקב בר-און  |   כתבות
אברהם שלונסקי נולד בכפר האוקריאני קריוקוב ב-6 במרס 1900, שנה ראשונה למאה סוערת, שעל גליה היטלטלו חייו. בבית הוריו הושפע שלונסקי הצעיר מן הגוונים השונים של ההוויה היהודית המודרנית: ציונות והשכלה, סוציאליזם מהפכני וחסידות. סמלית העובדה שהפרסום הראשון של שלונסקי, מי שעתיד לתרגם את הימנון הפועלים "האינטרנציונל" לעברית, היה דווקא מכתב ששלח כנער צעיר לשבועון מנוקד של תלמידי ישיבת חב"ד לובאוויטש בעיר מגוריו.
17/12/2010  |  רני יגר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il