|   15:07:40
דלג
  ליאון אלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: אלי ליאון]

אופרה תחת הזכוכית של צ'יהולי

"טירתו של כחות הזקן" היא אופרה קצרה במערכה אחת בניגוד מוחלט לאופרות שאנו מכירים הפסל הנודע צ'יהולי הוסיף לה את תפאורת זכוכית מומלצת לכל חובבי מוזיקה אופראית
19/12/2010  |   ליאון אלי   |   כתבות   |   תגובות

האופרה הישראלית מעלה כעת את האופרה "טירתו של כחול הזקן" מאת ברטוק. זאת אופרה קצרה בת מערכה אחת והיא ניגוד מוחלט לאופרות שאנו מכירים. יש בה שתי דמויות בלבד. משתתפת בביצוע תזמורת ענקית של 90 נגנים. אין בה מקהלה ואריות והכל סוג של רצ'יטטיבים מושרים.תפקיד של המבצעים מאוד דיבורי.

זהו סיגנון דיבורי דהיינו דיאלוג מתמשך בין שתי הדמויות הנעשה בשירה. יש המכנים דיאלוג זה הרצ'יטטיבים של המאה העשרים.אופרה זו שינתה את התפיסה המוסיקלית שירתית במאה ה20 והיום נחשבת לאחת היצירות החשובות של המאה הזו.

התזמורת ממוקמת לא בפיט אלא בירכתי הבמה בעומק. זאת, לכל הדעות, אופרה מיוחדת ושונה במידה מסוימת מהאופרות שאנו מכירים. ברטוק כתב אותה לתחרות בבודפשט. היא לא התקבלה ולא נכנסה אפילו לשלב המוקדם של התחרות בטענה שאופרה עם שתי דמויות אינה אופרה הראויה להיות מוצגת על הבמה.

מנצח בשם שוורץ מסיאטל החליט שהוא רוצה להעלות את האופרה בסיאטל. הוא פנה אל דייל צ'יהולי פסל הזכוכית המפורסם בשאלה אם יכול להוסיף משהו לתפאורה. צ'יהולי המתגורר ועובד בסיאטל התלהב וכך נולדה תפאורת הזכוכית של האופרה. בעיקבות זיקתו של צ'יהולי לארץ והצלחת תערוכתו בירושלים לפני כ-10 שנים הוא פנה אל האופרה הישראלית בהצעה להעלות את האופרה כאן. הביצוע באופרה הישראלית הוא הראשון שנערך מחוץ לגבולות ארה"ב.

אפשר בהחלט לכנות את הביצוע כחצי בימתי וחצי קונצרטנתי כשבמרכזו פסלי הזכוכית של צ'יהולי. הייתה זו חויה חזותית גדולה מבחינת יופי הפסלים וצבעם השונה לראותם כתפאורה.
ליברית האופרה שכתב בלה בלש ההונגרי מבוסס על אגדת עם המוזכרת גם בספריו של הצרפתי שרל פרו וגם בספריו של האחים גרים הגרמניים.ברטוק ובלש ערכו שינויים רבים באגדה והפכו אותה מאגדה מפחידה למשהו יותר נוגה, פסיכולוגי, אנליטי מיוחד.

בדרך כלל באגדות האישה היא הדמות הרעה.כאן הדמות הרעה הינה של גבר של כחול הזקן.האישה אוהבת מתחשבת,רוצה להכניס אור ושמחה לטירה. באופרה לעומת האגדות מהן נכתב הליברית אין אלימות. זאת דרמה בה גבר ואישה שהתחתנו זה עתה מנסים לגלות אחד לשני מי הוא מה ואיך הם יכולים לממש את אהבתם.

שתי דמויות בלבד קיימות באופרה והן בעצם עולם ומלואו .יש באופרה כניסה לנפש האדם. מורגשת בה השפעה גדולה מוגנר ודביוסי. היא מנתצת מוסכמות ושוברת דפוסים קיימים .למרות שנכתבה לפני כ100 שנה נראת כחדשה לגמרי. ברטוק לאחר שכתב את האופרה נבהל מהנועזות שלו בכתיבתה בגלל החידושים שבה ולאחר מכן הלך אחורה מבחינת החידושים והתמקד במוזיקה אינסטרומנטלית,קאמרית וכו' ולא כתב יותר אופרות.

יודית מאוהבת בכחול הזקן.הוא עשיר ויש לו טירה. היא עוזבת את משפחתה למענו וטוענת שיכולה להביא אור ושמחה לטירה הקפואה והשחורה.כחול הזקן אדם שקשה לו לתת ועוד יותר קשה לו לקבל. היא רוצה להעניק לו אהבה אך לו קשה לקבל זאת. היא רואה בטירה 7 דלתות נעולות ורוצה לראות מה מסתתר מאחוריהן. לאות אהבה כחול הזקן מתלוה אליה בסיור בין הדלתות ומוסר לה את המפתחות.

כאשר היא פותחת את הדלתות מתגלה לה בחדר הראשון חדר העינויים ואנו רואים לפנינו פסל של ציהולי בצבע אדום המראה מחטים דקים וגבוהים . בחדר השני הנשקיה - פסל בצבע אדום - צהוב דמוי בלונים. בשלישי מטבעות זהב ויהלומים יקרים ופסל בצבע זהב.זה בית האוצרות של הטירה.

ברביעי גן בפריחה ופסל בצבע צהב -ירוק.זאת הגינה הנסתרת של הטירה. בחמישי ארץ גדולת מימדים, מרעות משי והרי תכלת ופסל בצבע טורקיז. ובשישי אגם דמעות שקט ולבן ללא נוע ופסל המראה טיפות בצבע לבן וכדורים אדומים.

בכל פתיחת דלת יודית רואה עקבות דם.בפותחה את הדלת השביעית מתגלות לפניה דמויותיהן של שלוש הנשים הקודמות של כחול הזקן המסמלות לפי כחול הזקן את הבקר,הצהריים והערב. לא ברור באיזה מצב הנשים בדלת השביעית. האם הן הרוחות של הנשים או האם הן כלואות חיות. הנשים ספק נרצחו,ספק נראות כצלליות.

יודית מבינה את גורלה. היא יודעת שאין דרך חזרה לאחר שגילתה את סודות כחול הזקן. היא מסמלת בעיניו את חצות הלילה ויודעת שעליה להצטרף אל הנשים ולבלות שארית חייה מאחורי הדלת השביעית.החושך שהיה בטירה חוזר לטירה בעוצמה.

אין תנועה רבה על הבמה. התנועה היחידה היא תנועתם של השניים צעד קדימה וצעד אחורה. ביימה שירית לי וייס לא במעוף רב. עיצב את התאורה אייל לוי. רוב הזמן יש אפלה על הבמה ואלומות אור על פני כל אחד משני הזמרים וכל השאר חשוך. תאורה יפה המוסיפה מתח לעלילה.

עם פתיחת הדלתות מתגלים הפסלים שכל אחד בצבע אחר ומואר אחרת.
עיצוב התפאורה שהיא בעצם הפסלים והדלתות נעשה על-ידי דייל צ'יהולי בעצמו. בהפקה זו הבמאי המנצח,התפאורה, התזמורת והמבצעים הצליחו להפוך בעצם קונצרט לאופרה אמיתית ,הישג כביר שהוא כמעט כולו על טהרת הישראליות.

השתתפה בביצוע התזמורת הסימפונית רשל"צ .היא הצליחה להפיק היטב את העושר התזמורתי הרב שביצירה, את התזמור האדיר,העוצמה הצלילית של ברטוק. רבים היו כלי הנשיפה בתזמורת והם כללו גם 8 נגנים בחצוצרה וטרומבון שניגנו מגשר התאורה אך אותם קשה היה להבחין.

אלכס אנסקי המספר שפתח את האופרה היה דרמטי, פתטי ולא כל כך התקשר עם ההמשך. ולדימיר בראון הבס בריטון היה מעולה בשירה, מאופק במשחקו ושמר על הוראות הבימוי האיטי שכפה עליו הבימוי. תענוג היה לשמעו. סבטלנה סנדלר המצו סופרנו הייתה אישה אוהבת מלאת תשוקה ורצון לאהוב. שירתה הייתה נהדרת. שלוש הנשים שהופיעו לקראת סוף האופרה נבחרו מתוך נשי אגודת הידידים של האופרה והן התנועעו בצעדים אציליים, איטיים וכמעט מלכותיים אך היו יחפות.

מאחר שהאופרה הנה קצרה, כשעה בלבד, צורפה בחלקו הראשון של הערב יצירתו של מהלר "שירים של מות ילדים". זאת יצירה הכוללת 5 שירים נוגים שכתב פרידריך ריקרט.אלה שירים של פרידה, של הורים שאינם יכולים לקבל את העובדה שילדיהם כבר אינם איתם.

למהלר היו 14 אחים ואחיות שרובם מתו בגיל צעיר. מהלר כתב על יצרתו זו"כואב לי לכתוב שירים אלו,ואני מצר על העולם שיום אחד יאלץ להאזין להם.תוכנם עצוב עד מאוד".

אכן הם מלאי קדרות. אבל וסבל.אישתו של מהלר כתבה שהיא לא מצליחה להבין את בעלה שיש לו ילדים איך היה מסוגל לכתוב שירים על מות ילדים. היצירה נחשבת לאחת מיצירות המופת של מהלר. הן הטקסט והן המוזיקה קשים .יחד עם זאת המוזיקה אינה כבדה,אינה מדכא. היא מאוד נוגה ומאוד לירית.

עדנה פרוחניק ביצעה את השירים טוב מאוד. יש לה קול מצו סופרן נהדר. היא השמיעה אותם ברגש הדרוש. ליווי התזמורת היה בעוצמה רבה מדי, דבר שפגע במקצת בשמיעת חלקים משירתה.

לא התלהבתי במיוחד מביצוע היצירה. את שני החלקים ליוותה התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוחו של אילן וולקוב. הניצוח היה דרמטי והנגינה טובה אם כי לדעתי אפשר היה לנגן את היצירה הראשונה בעוצמה פחותה ולהתחשב יותר בסולנית.

לראות או לא לראות: אופרה מיוחדת, למרות השוני ממה שאנו רגילים, השפה ומיעוט המשתתפים נהנתי ביותר. ממליץ לכל חובב מוזיקה אופראית.

תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  16/01/2011
ליאון אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אופרה תחת הזכוכית של צ'יהולי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על קשר השתיקה שנרקם סביב מעורבותו האפשרית של כתב "חדשות 2" משה נוסבאום בחשיפת מקור הדלפה של פרשת סיריל קרן לעיתונאי הארץ ברוך קרא כתב שחר אבירי בגליון "העין השביעית" שהתפרסם בנובמבר 2003.
19/12/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
מאז המצאת הבדידות, אנשים ממולחי-חזון לא מפסיקים להרוויח עליה. הפחד מתולעת הבדידות, המכרסמת בתחושת הקיימות והערך שלנו, הוא אולי מהות-העומק העומדת ביסודן של תופעות חברתיות קוטביות לכאורה, כמו: הכנסייה הקתולית, פאבים ו'איגוד קופצי הטרמפולינה' (לא המצאתי). מבחינה זו, ממציא הפייסבוק הוא ערפד גאוני שהתיישב על העורק החם ביותר הפועם בנפשו של אדם: הכמיהה לאישור חברתי.
19/12/2010  |  חגית כהן  |   כתבות
למה כולם רוצים לגור בתל אביב? למה עולים מחירי הדירות בתל אביב רבתי? התשובה פשוטה, והיא קשורה להתנהלות ממשלות ישראל לדורותיהם: מצב התחבורה בישראל - ארץ קטנה שניתן היה להגיע בה ממקום למקום בקלות ובדייקנות - מפגרת בתחום הקרדינלי הזה בכמה דורות אחרי כל מדינה בעולם המפותח.
18/12/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
לחלק מן הפוליטיקאים במחזור שלו - ספטמבר 1939 - נגמר מן הפוליטיקה או שהפוליטיקה גמרה אותם. אחרים הסתבכו בפרשיות, פרשו או מצאו את עצמם מופרשים. ראובן ריבלין עדיין חי ותוסס את הפרלמנט וכל מה שבתוכו. כחיה פרלמנטרית ותיקה, יו״ר הכנסת מדבר בלי הפסקות, אך זוכר היטב את תחילתה של כל שאלה הנזרקת לעברו. גם את העיקר, גם את הניואנס. כמו יין פוליטי טוב, רובי" משביח עם השנים". יותר ניסיון פרלמנטרי. יותר הבנה של צאן מרעיתו - חברי הכנסת מכל הסיעות ובעיקר את אלה שרוצים מאד כותרת. הוא קורא להם מכורים. יש בהתנסחות מינון קדם -נשיאותי של זעם והדר רביזיוניסטי מן הדור הישן מותאם בהחלט לצרכי הזמן והמקום. יש יכולת עקיצה ממוקדת כלפי מי שמרגיז אותו. נותר גם שפע הומור היפה לבריאות. לא את כל הבדיחות ששמענו בראיון הזה נביא כאן - מחמת קוצר היריעה.
בכניסה להיכל בית המשפט העליון בירושלים - ילדי בית ספר בביקור לימודים יושבים על המדרגות בסמוך לכניסה - בעיניים קרועות לרווחה. הבניין שהנשיא בדימוס מאיר שמגר עקב מקרוב ואישית על כל שלב בהקמתו - מרשים גם אותם. מורה מסבירה להם כי כאן, במקום הזה, בהיכל המשפט והצדק בירושלים - כל בני האדם שווים ואם עברו על החוק - יתנו דין. ואם עוול נעשה להם - ימצאו תרופה. עני ועשיר. שוע ונדכא. אבל בפנים, בתוך ההיכל, זורק לעברנו עורך דין אמירת אגב חמצמצה: "מחפשים את הצדק? חפשו במקום אחר״. היה לו, מן הסתם, יום קשה בעליון.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il