|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
בית בשבי שומרון שנהרס בעקבות ההקפאה [צילום: פלאש 90]

ההקפאה בוצעה בתוך לילה. והפיצויים?

צו הקפאת הבנייה ביו"ש שניתן לפני יותר משנה תפס קבלנים ותושבים לא מעטים במהלך בניית הבית או בהכנות אחרונות, וגרם להם נזקים כלכליים לא מבוטלים. חצי שנה לאחר תחילת פעולתן של ועדות הפיצוי, חלק מהנפגעים מדווחים על קבלה יעילה של הכספים, אחרים מספרים על ביורוקרטיה וטרטורים. מעקב
13/01/2011  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אהוד כלפא, קהילת אריאל נצרים:
"התחושה היא שמנסים להוריד אותנו מהתביעה כדי לנסות לחסוך כסף שלכאורה מוקצה לכך. אני לא אמור לבדוק כל יומיים אם הם שינו את הטפסים שלהם או לא. לקחנו עורך דין שישב באופן מסודר עם כל משפחה ומשפחה והחתים אותה על הטפסים שהיו. מה, עכשיו הוא אמור לעשות הכול מחדש?"

כבר שלושה חודשים וחצי שקולות הדחפורים שוב נשמעים ביישובי יהודה ושומרון. לאחר עשרה חודשים של הקפאת בנייה, נשמעים הטרטורים הללו כמעט כמו מוזיקה עבור האוזניים המקומיות. העובדה כי הקפאה נוספת ירדה בינתיים מן הפרק מצליחה גם היא להעלות קצהו של חיוך, שנעלם די מהר תחת החשש מגזירות עתידיות. ברשויות העירוניות אומנם מחכים עדיין ששר הביטחון יחתום על אישורי השיווק, שיאפשרו גם להם לבנות לאחר שנים של קפיאה על השמרים, אבל ביישובים בהחלט בונים.

כזכור, הקפאת הבנייה נכנסה לתוקף באופן כמעט מיידי לאחר החלטת הקבינט בעניינה, ממש יום למחרת, והותירה רבים המומים. קבלנים וחברות בנייה מצאו עצמם מול שוקת שבורה, וגם לא מעט אנשים פרטיים שעמדו להתחיל באותו זמן בבניית ביתם, ולפתע נתקלו במהמורה הבלתי צפויה הזו.

באופן לא מפתיע, מהלך הפיצוי של נפגעי ההחלטה הממשלתית על ההקפאה נע במסלול איטי הרבה יותר. לפני שנה, בחודש דצמבר 2009, מתחו נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש והשופטת אילה פרוקצ'יה ביקורת על חוסר החשיבה הממשלתית בדבר הצורך במנגנון פיצוי בעת שהוחלט להשעות את הבנייה. בית המשפט דרש מהמדינה תשובות לגבי פיצוי אזרחיה, ובנוסף הגישו חברי כנסת מהימין, בראשותו של ח"כ דני דנון (ליכוד), הצעת חוק לפיצוי נפגעי ההקפאה.

דנון וחברי הכנסת אחרים, ביניהם אורי אריאל, עתניאל שנלר, זאב אלקין, אורי אורבך ואחרים, כתבו בהצעה שהגישו לפני כמעט שנה כי יש להקים ועדת תביעות שבסמכותה יהיה לפצות את נפגעי ההקפאה באופן מיידי, ולא להסתפק בהבטחה לפיצוי שייאלצו לחכות לו שנים, כבהליך משפטי רגיל. שכן, כפי שניסחו זאת בהצעה, ההקפאה "הביאה לפגיעה חמורה בזכויות הפרט והקניין של אזרחי המדינה, שרכשו על-פי חוק וכדין קרקעות ביהודה ושומרון, ואף שילמו למדינה את האגרות הנדרשות והסתמכו על המצב שהיה קיים באותה עת".

בחודש אפריל פסק בג"ץ שיש צורך במנגנון פיצוי, וועדת תובענות הוקמה במשרד הביטחון. עם זאת, הכללים לגבי הזכאות לפיצוי ואופן הפיצוי נקבעו על-ידי משרד האוצר ופורסמו רק כשלושה חודשים אחר כך. תקציב ראשוני לפיצויים הועבר ממשרד האוצר רק בספטמבר.

כיום ניתן לפנות לוועדה באמצעות טפסים הנמצאים באתר משרד הביטחון, ולתבוע פיצוי באמצעות אחד משני מסלולים: המסלול ה'ירוק' שמיועד בעיקר לבונים פרטיים, ונקבעו בו פיצויים מוגדרים מראש לכל יישוב על-פי גודל הבית שהיה היתר לבנותו בעת ההקפאה. במסלול זה, בהתאם להצעת החוק, הוועדה אמורה להשיב לפונה בתוך 30 יום. זהו לכאורה המסלול הפשוט יותר, אבל גם כאן נדרשים לא מעט מסמכים ואישורים - כמו אישור של מהנדס הרשות המקומית, מסמך המעיד על טיב הזכויות בקרקע ועוד.

המסלול השני הוא המסלול ה'אדום', המיועד למי שסבור כי נגרם לו נזק כספי גדול יותר, בעיקר קבלנים וחברות בנייה. כאן נדרשת הוכחת נזק, וזמן התשובה הוא ארוך יותר.

"הוועדה עשתה עבודת קודש"

על-פי נתוני משרד הביטחון שניתנו ל'מקור ראשון', עד היום הוגשו לוועדה 246 תביעות של קבלנים, קבלני משנה ואזרחים, וכבר שולמו לתובעים כשבעה מיליון שקלים כפיצויים.

כאמור, עבור תביעה במסלול הירוק, המהיר יותר, קיימת טבלה שהכינו השמאים הממשלתיים, המפרטת את שכר הדירה הממוצע למטר בכל יישוב. את הסכום הזה יש להכפיל במספר המטרים בבית המתוכנן, ובעשרה חודשים של הקפאה.

תביעה כזו הגיש לדוגמה רונן מזרחי, שהחל לבנות בית ביישוב הר-גילה מדרום לירושלים. "פיצו אותנו לפי המסלול הירוק. אצלנו זה היה 150 מטר של בית מתוכנן, כפול 35 שקלים שנקבעו בידי השמאי הממשלתי להר-גילה. מזה ניכו שלושה אחוזי היוון, בגלל שכביכול קיבלנו את הכסף מוקדם. הסכום הזה אמור אומנם לכסות את כל הנזקים, אבל הוא כיסה רק חלק - את שכר הדירה ששילמנו בינתיים ועוד טיפונת", אומר מזרחי. "אבל אין מה לעשות. אם אתה חושב שמגיע לך יותר, זה אומר ללכת לבתי משפט ולחכות שלוש או ארבע שנים עד שתראה את הכסף. ברור שההעדפה הייתה לקבל עכשיו מה שאפשר. עד שזה הגיע לקחנו הלוואות מבני משפחה וחברים כדי להחזיק מעמד, והסכום הזה בכל זאת הקל".

ההקפאה, מספר מזרחי, נפלה עליו בהפתעה גמורה. "היה לנו היתר בנייה שניתן ביולי 2009, ולא שיערנו בכלל שאיזה עניין של הקפאה יעלה על הפרק. בדיוק התחלנו לחפור במגרש כשהודיעו על הפסקת העבודה". בינתיים, הם התגוררו בשכירות בדירה בשכונת גילה הירושלמית. על-פי התכנון המקורי, הבית בהר-גילה היה אמור להיות מוכן למגורים בקיץ האחרון. ההקפאה לא רק שהאריכה עבורם את תקופת השכירות בירושלים, אלא גם הביאה אותם לרשום את חמשת ילדיהם למוסדות חינוך בעיר למשך שנה נוספת, "שלא לדבר על תשלומי ועד-בית, ארנונה, צהרונים לילדים שביישוב הם זולים יותר, ועוד ועוד".

מזרחי היה אחד האזרחים הראשונים שהגישו תובענה לוועדת הפיצויים. "התביעה שלי היא מספר 002. הגשתי אותה כבר בינואר שעבר, אבל לקח המון זמן עד שהבנו מי נגד מי בסיפור", הוא אומר. "את הפיצוי עצמו קיבלתי בערב ראש השנה האחרון".

למרות כל זאת, למזרחי חשוב לציין שלדעתו הוועדה עצמה פועלת ביעילות רבה. "הוועדה עשתה עבודת קודש. שלא באשמתם, לקח זמן עד שמשרד האוצר העביר את הכסף ועד שקבעו קריטריונים. כלל התהליך לקח המון זמן, אבל האיחור היה באשמת ממשלת ישראל, לא באשמת הוועדה".

"החברה מדממת למוות"
[צילום: פלאש 90]

אם הבונים הפרטיים מטורטרים מעט בלך ושוב בכל הנוגע להגשת הטפסים, הרי שבקרב חברות הבנייה מדובר באופרה אחרת, סבוכה הרבה יותר. לאמיר זקן, מנכ"ל חברת 'נאות הפסגה מודיעין-עילית' שהייתה אמורה לבנות שכונה חדשה בת 2,400 יחידות דיור בעיר החרדית מודיעין-עילית, יש ביקורת קשה ביותר על הליך הפיצוי. למיטב ידיעתו, התביעה שלהם היא הגדולה ביותר שהוגשה לוועדה, על סכום של 170 מיליון שקלים. "לא קיבלנו כלום", אומר זקן.

ועדת התובענות דחתה את בקשתה של חברת נאות הפסגה, והפנתה אותה לוועדת הערר. שם נקבע שיש לפצות את החברה בסכום של 3.87 מיליון שקלים בגין הנזקים שנגרמו לה, אולם גם את הסכום הזה, לדבריו, ועדת התובענות לא מוכנה לשלם.

"הסכום שנקבע לנו הוא כלום, ממש כלום מההפסדים שנגרמו לנו, אבל כל סכום יתקבל בברכה. רק הוצאות המימון שלנו לתקופה הזו של ההקפאה היו מעל 20 מיליון שקלים", מפרט זקן. "ביקשנו לקבל הסברים מיו"ר ועדת הערר למה אנחנו לא מקבלים את הכסף", הוא אומר. "מוועדת התובענות אמרו לנו שיפנו לבג"ץ בעניין שלנו, ושהדבר מתעכב בגלל שביתת הפרקליטים. בעקבות ההודעות שלהם שהם לא מתכוונים לשלם, גם אנחנו פנינו לבית המשפט בבקשה לאכוף עליהם את ההחלטה. בית המשפט נתן להם 30 יום לתגובה. נכון להיום איש מוועדת התובענות לא הגיב".

אחת מנקודות המחלוקת בין החברה למשרד הביטחון היא האם היתר הבנייה שהיה בידי החברה היה תקף בעת מתן צו ההקפאה. לטענת ועדת התביעות, תוקף היתרי הבנייה של החברה פג חודשים ספורים לפני ההקפאה. לטענת החברה, גם אז לא ניתן לה לבנות, ובכל מקרה היא לא זנחה את תוכניותיה לבנות במקום.

"הייעוד של המערכת הזו הוא לפצות את מי שנפגע, ולא לגרום לו הוצאות משפטיות אדירות. יש לי אכזבה קשה מאוד מהמערכת המשפטית והפוליטית. כולם חזקים בהבטחות אבל בפועל לא נוקפים אצבע", מאשים זקן. "החברה מדממת למוות כתוצאה מהחלטת ממשלה. זו לא סתם אמירה, זה מה שקורה בפועל. אפשר לראות את הדוחות שלנו. רואי החשבון כבר רשמו לנו הערת 'עסק חי'. החברה נאלצה לפטר כמעט את כל העובדים שלה, היא נושאת בהוצאות משפטיות של מאות אלפי שקלים. בעלי המניות הזרימו מאז ההקפאה מעל 16 מיליון שקלים לחברה, ושום דבר לא הולך לדיבידנדים ומותרות. יש לנו צמצומים קשים וכבדים", הוא אומר.

במשרד הביטחון אומרים בתגובה לטענותיו של זקן: "בניגוד לטענת חברת נאות הפסגה, כאילו הפסיקה את בנייתן של 2,500 יחידות דיור בעיר מודיעין-עלית, האמת היא כי במועד כניסת צו התליית הבנייה לא היה לחברה היתר בנייה המאפשר בניית יחידות דיור. ההיתר היחידי אשר היה לנאות הפסגה ואשר הוצג בפני ועדת התובענות הינו היתר לעבודות פיתוח ועפר בלבד, אשר תוקפו פג כחמישה חודשים לפני כניסת צו ההקפאה לתוקפו. ועדת התובענות דחתה בשל כך את תביעתה של חברת נאות הפסגה, אולם ועדת הערר הפכה את ההחלטה וקבעה כי יש לשלם לחברה 3.8 מיליון שקלים. בשל הנתונים שצוינו לעיל המדינה שוקלת עתירה לבג"ץ נגד החלטת ועדת הערר, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא בשל שביתת הפרקליטים בשירות המדינה. בשל כך פנתה ועדת התובענות לוועדת הערר בבקשה לעכב את ביצוע התשלום והיא ממתינה לקבלת ההחלטה".

ממשרד הביטחון נמסר עוד ביחס לכלל התביעות: "אנו נמצאים בעיצומה של עבודה אינטנסיבית וסיזיפית להשלמת המידע והמסמכים של התביעות שנותרו, על-מנת שניתן יהיה להעביר את הפיצויים המגיעים בהקדם האפשרי".

מפונים, עקורים, מוקפאים
ח"כ דני דנון [צילום: פלאש 90]

"לא ננוח עד שאחרון הנפגעים יקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לו. הזמן חולף ובכל יום חשבון הבנק של משפחות רבות סופג את השלכות ההקפאה. אסור לתת למחדל הטיפול במפוני ההתנתקות לחזור שנית"

בונים פרטיים אחרים, שנשמעים הרבה פחות מפוצים או מרוצים, הם מאה משפחות מעקורי נצרים המתגוררות באריאל. כזכור, לאחר כל הטלטלות שעברו על המשפחות הללו מאז אולצו להיפרד מבתיהן בצפון רצועת עזה, הושלם הליך קבלת היתרי הבנייה באריאל כחודש וחצי לפני ההקפאה.

מכיוון שמאז הגירוש הם מתגוררים באריאל בקרוואנים ובמבנים יבילים, ביום תום ההקפאה הם לא בזבזו זמן ומיד החלו לבנות את הבתים, ומאז "לא הפסיקו לדקה". עם זאת, את הפיצויים על תקופת הקפאת הבנייה הם עדיין לא קיבלו.

הביורוקרטיה הנדרשת במשרד הביטחון, אומרים שם, היא סבוכה ומטרטרת. "הגשנו תביעה מסודרת לפני כחודש, עבור כל משפחה באופן פרטני. לאחר שהגשנו אמרו לנו ששינו את הטפסים יומיים קודם לכן", מתאר אהוד כלפא, אחד התושבים. "התחושה היא שמנסים להוריד אותנו מהתביעה כדי לנסות לחסוך כסף שלכאורה מוקצה לכך. אני לא אמור לבדוק כל יומיים אם הם שינו את הטפסים שלהם או לא. לקחנו עורך דין שישב באופן מסודר עם כל משפחה ומשפחה והחתים אותה על הטפסים שהיו. מה, עכשיו הוא אמור לעשות הכול מחדש?" תוהה כלפא.

"זכינו כבר לכינוי קהילת מע"מ - מפונים, עקורים ומוקפאים", הוא מוסיף בציניות. "עברנו את כל הבלגן של הפיצוי אחרי הגירוש, ועכשיו שוב טרטור - שוב עורכי דין, שוב טפסים. אני יודע שזה מאוד מרגיז אנשים". בכל מקרה, בקהילת נצרים מתכוונים להמשיך בהליך בקשת הפיצויים, ומקווים מאוד שהעניינים יסתדרו בהקדם. "אם זה לא יזוז, נלך לבית משפט", אומר כלפא.

ח"כ דנון הוסיף כי הוא אינו מתכוון לנוח "עד שאחרון הנפגעים יקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לו. הזמן חולף ובכל יום חשבון הבנק של משפחות רבות סופג את השלכות ההקפאה. אסור לתת למחדל הטיפול במפוני ההינתקות לחזור שנית". דנון פנה אל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, וביקש ממנו לפתוח בקמפיין המיועד לכלל הציבור בישראל, ולהודיע שכל מי שנפגע כתוצאה מההקפאה יכול ומוזמן להגיש פנייה למשרד הביטחון על-מנת לקבל את הפיצוי המגיע לו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/01/2011   |   עודכן:  13/01/2011
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההקפאה בוצעה בתוך לילה. והפיצויים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתבתי כאן לא פעם על מאבקי הבדואים בנגב, בדגש ההריסות החוזרות ונשנות של הכפר אל-עראקיב ("אל-עראקיב נהרס בפעם ה-8 - יש היגיון בשיגעון?", 24.12.10; "אל-עראקיב - עקירה או הכרה", 15.10.10; "הריסת הכפר הבדואי אל-עראקיב - אין דין ואין דיין?", 24.7.10, ועוד). ברבים מהמאמרים הללו הזכרתי את ידידי מזה 35 שנה נורי אל-עוקבי. נורי נאבק שנים רבות למען זכויות הבדואים. בשנות השבעים הוא רתם גם אותי למאבק, ארגנו 70 יהודים שהדרימו לכפר חורה לשישי-שבת, ויחד בנינו גן ילדים - תושבי הכפר לא עשו זאת לבדם, מפחד "הסיירת הירוקה". אגב, הצריף שהקמנו עומד עד היום. נורי הפך, עם השנים, ליושב-ראש האגודה להגנה על זכויות הבדואים, והוא מנהל מאבקים אזרחיים רבים בעניין, בבתי-המשפט ובשטח.
13/01/2011  |  נפתלי רז  |   כתבות
נתונים שכדאי לדעת
13/01/2011  |  לירז אבנון  |   כתבות
בחג השבועות תשמ"ז, כמה חודשים לפני פטירתו, כשכבר היה חולה מאוד, תרגם אבא קובנר שניים משיריה של המשוררת מרים אולינובר מיידיש לעברית. התרגום נעשה על-פי בקשתו והפצרתו של ידידו הטוב, זאב עמרמי, ממייסדי קיבוץ עין החורש.
13/01/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
שינויי מזג האוויר ועונת החורף מחייבים אותנו להיערך בהתאם ולהצטייד בתכשירים ובתרופות למניעה ולטיפול בתופעות דוגמת הצטננות, שיעול, שפעת וכדומה. כמו-כן, זוהי הזדמנות נהדרת לעשות סדר בארון התרופות ולזרוק תרופות שפג תוקפן.
13/01/2011  |  חאתם עמשה  |   כתבות
תאילנד, מדינת האטרקציות, הפינוקים, החופים, המסז'ים וכל דבר העולה על דעתנו כבר בת 2552. השנה מתחלפת כמו בכל העולם ב-31/12 והשנה תאילנד תחגוג 2553 אביבים (מדינה זו הוקמה באביב, חודש אפריל). אך למרות הפסטיבל בסוף השנה האזרחית, המוכרת לנו, ראש השנה התאילנדי נחגג בנפרד, כמו בישראל לדוגמא.
13/01/2011  |  משה צ'אנג מאי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il