בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ימית אושינסקי - חתונות פסיכה
[צילום: יח"צ]
|
|
|
אלים ואלילות - מוונוס עד מדונה
|
אלים ואלילות - המיתוסים לא מתו, הם רק פושטים ולובשים צורה ● כל תקופה והביטוי ההיסטורי האמנותי שלה, מוונוס עד מדונה; אפולו, הרקולס, קופידון-הוא ארוס ועד אלילי היופי והכוח העכשוויים ● המיתולוגיה, היוונית והרומית, עדיין קיימת ומושרשת בחיינו, בדמויות, במושגים ובמטבעות לשון
|
|
שרה גוטמן - מדוזה [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
ונוס - דודו הראל [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
50 אמנים מאגודת המאיירים בישראל מביאים לנו את הגרסאות שלהם בתערוכה "האלים המיתולוגיים יורדים מהאולימפוס" בבית אריאלה. שמונים ושלוש העבודות המוצגות בתערוכה חושפות מגוון סגנוני מעניין, מרישום בשחור לבן, ציור קלסי בצבע, קומיקס לילדים ומבוגרים, וכמובן, כיאות לאמנות עכשווית, עיבודי מחשב מתוחכמים. המיתולוגיה הקלאסית של יוון ורומי השפיעה רבות על תרבות המערב בתחום הספרות, המוזיקה, הציור, הפיסול והתיאטרון. ספרים וסרטים מודרניים כמו שר הטבעות, מלחמת הכוכבים, טרויה (עם בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי) מתבססים על המיתולוגיה. שמות ומושגים מהמיתולוגיה הפכו כבר למטבעות לשון: עבודה קשה היא עבודה "סיזיפית", אדם המאוהב בעצמו הוא "נרקסיסט", "מוזה" היא השראה בכל תחומי האמנות, והיא גם המקור למילה "מוזיקה". פרויד יצר מהאלה פסיכה את הבסיס למונחים פסיכולוגיה ופסיכואנליזה. "הרקולס", "אטלס", "מדוזה", "סירנה","תסביך אדיפוס" הם דוגמאות למכלול המושגים השגורים בפינו. לאורך ההיסטוריה, שימשו סיפורי המיתולוגיה מקור השראה לאמנים רבים וחשובים באירופה כמו סנדרו בוטיצ'לי - הולדת ונוס (1485); שלוש הגרציות של רפאל (1504) ושל פטר פאול רובנס (1639), ונוס של טיציאן (1565). אמני העידן המודרני מרבים לצטט בעבודותיהם מיצירות מפורסמות של אמנים ידועי שם. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא חיקויים לציור של בוטיצ'לי "ונוס" הנולדת מקצף הגלים. כל תקופה והמבט ההיסטורי האמנותי שלה. -מה הקו המנחה את האמנים בתערוכה זו? נוגה שימל, יו"ר אגודת המאיירים בישראל: "האמנים מביעים כאן פרשנות אישית במשמעותם העכשווית. תוך התבוננות רעננה, העבודות משקפות את יחס החברה-בת זמננו לאלים ולמיתוסים, ביד קלה ובקריצת עין". כך, ה"סוס הטרויאני" של איזבל סטולר מופיע כסוס נדנדה לילדים. דמויות האלים מוצגות כמשחק הלבשה. זאת, בשינוי תפקידים, במקום שהאלים ישחקו בנו - כעת, אנו משחקים באלים. קופידון הגנב הופך לשודד בנקים, האלה "הרה" נראית כאישה הרה, ולזורק הדיסקוס בתחרויות האולימפיות נפרץ דיסק. כצפוי, לוונוס יש ייצוג נכבד, בדומה לוונוס הנולדת מקצף הגלים אצל דודו הראל היא מופיעה עם חבורת גברברים מעריצים, או כנערה מודרנית המעשנת סיגריה והקונכייה היא המאפרה (מוטי קידר). ענת חנית מציבה דמות קרטון על חוף הים, רחוקה מתדמית ונוס הקלסית. מיתוסים קלסיים כמו חטיפת אירופה הופכים לאגדות ילדים מקסימות אצל ימית אושינסקי. גם הפוליטיקה והכלכלה של ימינו זוכים לתהודה בצורת שקית קניות עם כיתובית הפונה לאלים זיאוס, פוסידון והדס להציל את כלכלת יוון הכושלת (ענת חנית). הרייט גויטיין מפגישה את האלה פסיכה עם פרויד בחדרו המעוצב בדייקנות רבה לפי צילום. לייצוגים רבים זוכות גם מדוזה ודיאנה, ולמרבה הפלא, גם תמונות מן השאול... -מה ההבדל בין המיתוסים והאלים של אז ושל ימינו? ד"ר דוד גורביץ': "זוהי תקופה "ניאו אלילית". האלים של ימינו מוכרים תשוקה, מיניות, טעם, משמעות לחיים, אבל לא בצורה פוקחת עיניים, אלא כעוצמה שאין לנו, אשליה שאתה בן אלים, דרך איקונים כמו מדונה, מרלין מונרו, ומותגים- הכל עובר דרך כרטיס האשראי...כולם רוצים כסף, סקס, ביטחון, זהות, כאן ועכשיו!" אוצרת: חוה ליבר, מנהלת מרכז תרבות בבית אריאלה, יועץ מדעי: ד"ר אפי זיו.
|
תאריך:
|
20/01/2011
|
|
|
עודכן:
|
28/01/2011
|
|
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
|
אלים ואלילות - מוונוס עד מדונה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יורם הר-לב
|
21/01/11 08:23
|
|
2
|
|
מגמ
|
21/01/11 17:41
|
|
השבוע הזה היה מאוד מאתגר מבחינתי. אנו, בארגון השמאל "סלון דבורה", הבענו עניין בנושא יצירת סמל לארגוננו. לא בכל יום מייצרים סמל. לרוב הארגונים ה"רציניים" והמפלגות בכנסת - יש סמל. וכן גם על דגלה של מדינת ישראל.
|
|
|
תגליות הגז העצומות של השנה האחרונה הם שינוי אסטרטגי אמיתי במצב הכלכלי של מדינת ישראל. ממדינה שהתברכה בעיקר בהון האנושי שלנו הפכנו ,כמעט בין לילה, למדינה עשירה באוצרות טבע. תרומתה של המדינה למצב החדש אינה מוטלת כמובן בספק ולא פחות מכך תעוזתם העסקית של החברות שלקחו סיכונים עסקיים של מיליארדי שקלים ללא שהייתה בידם הבטחה לתמורה כלשהי. בבסיס המחלוקת בין הצדדים עומדת העובדה שכל צד מדבר בשפה שונה וצודק מזווית הראייה שלו בהצגת הדברים.
|
|
|
באוקטובר האחרון פרסם פי.סי. מגזין נתונים לגבי קריסות מחשבים: עד 10% מתוך -700 מיליון המחשבים בעולם קורסים מידי יום. 50% מהעסקים שמאבדים את הנתונים שלהם לא מצליחים להתאושש מהאובדן ופשוט "סוגרים את הדלת", רק 6% ממשתמשי האינטרנט מגבים את המחשב מידי יום, ו-43% ממשתמשי המחשב איבדו קבצים בזמן כזה או אחר. אמרה ידועה אומרת שידע זה כוח וזה נכון גם לגבי עסקים. כל העסקים, ולא משנה מה גודלם מבוססים על מידע. כאשר המידע הזה הולך לאיבוד או כשפתאום נמנעת גישה למידע, ההשפעה של זה על העסק יכולה להיות קריטית ואפילו קטלנית. השפעה קיצונית זו הופכת את ההגנה, הגיבוי ואבטחת המידע העסקי לנושא בעל חשיבות עליונה.
|
|
|
חוק המע"מ מחייב כל עסק להעביר לקופת המדינה תשלומים תקופתיים. בין אם העסק מחויב לשלם מע"מ אחת לחודש או אחת לחודשיים, זה די הרבה זמן, שבמהלכו חשבון הבנק הולך ותופח מכספים שנגבו, מתמלא במזומנים וממש מתחנן שהכסף יושקע במשהו. כתוצאה מכך, בעל העסק ממהר לרכוש עוד משהו, שממש ברור שצריך אותו ואי-אפשר בלעדיו... כמו למשל עוד מלאי או ציוד "חשוב" כמו מדפסת חדשנית שמדפיסה באיכות מדהימה וכדומה.
|
|
|
לאחרונה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ייצוגית כנגד חמישה בנקים מובילים, בטענה כי נציגי הבנקים לא הורידו מהסכומים שגבו את המדד החודשי שהיה מתחת לרמת הבסיס בהסכם ההלוואה. בשל כך החליטו מספר לקוחות להגיש תביעה ייצוגית.
|
|
|
|