|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל. מזגזג
ממצאי דוח הביניים של חקירת השריפה

מה מסתירה הנהלת הרכבת

על-סמך דוח ביניים שאיש מאיתנו לא ראה החליט מנכ"ל הרכבת להחזיר את הקרונועים לפעולה יצחק הראל לא ממתין לדוח הסופי ואפילו לא לדוח של משרד התחבורה המנכ"ל מזגזג באשר לסיבת הדליקה, אך בכיר בחברה מגלה את האמת: אין לנו מושג מה גרם לאש
21/01/2011  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
תחקיר News1: כך חוקרים את שריפת הרכבת
עידן יוסף
ועדת הבדיקה שהקים שר התחבורה הגיעה רק אתמול להתחיל בבדיקת הדליקה * הקרונועים השרופים מוצבים ללא שמירה וחשופים לפגיעה ולחבלה * מכון פרטי חוקר את הכשל במקום מכון ממשלתי * מומחי רכבת דנים שהגיעו כמשקיפים הצביעו על כיווני חקירה ויצאו המומים מתשובות הרכבת * למרות המלצת מבקר המדינה – נוהל סטטוטורי לוועדות חקירה ברכבת לא הוסדר בחוק * חשש לטיוח ממצאים במידה שיימצא כשל בטיחותי או אחזקתי
לרשימה המלאה

עידן יוסף
תביעת המיליונים: הרכבת תתבע את יצרן הקרונוע

תנועת הרכבות תשוב לסדרה במוצ"ש; השריפה - כתוצאה מתקלה מבנית
עידן יוסף
כפי שפורסם לראשונה ב-News1, תנועת הרכבות תתחדש ב-22 בינואר * כצפוי, מגלגלת רכבת ישראל אחריות על גורם חיצוני * קובעת כי מדובר בתקלה בקרונוע הספציפי בו פרצה השריפה ולא בכל קרונועי IC3 * הממצאים מעלים שורה של תמיהות * בהמשך יפורסמו הדוח הסופי ודוח הוועדה שהקים משרד התחבורה
לרשימה המלאה

רכבת ישראל שברה השבוע שיאים חדשים. היא הודיעה על דבר קיומו של דוח ביניים לחקירת השריפה ברכבת ועל המסקנות בעקבותיו. עיתונאים שביקשו לעיין בדוח או לקבל פירוט על מהות ה"כשל המבני" בקרונוע בו פרצה הדליקה נענו בשלילה. למה? כובע. הדוח סודי? אין תגובה.

ההסתרה בה נוקטת רכבת ישראל בכל הקשור לחקירה מדליקה נורות אדומות. אפילו תדרוך עיתונאים שאמור היה להתקיים בוטל עד להגשת הדוח הסופי.

רק ביום שלישי השבוע הורשו נציגי יצרן הקרונוע בומברדיה להתרשם מהקרונוע בו פרצה הדליקה. בישיבה שקיימו במשרדי הרכבת ביום רביעי, יום לפני פרסום הדוח (שכמה ימים קודם לכן הוצג בפני הנהלת הרכבת), אמר סמי כהן, סמנכ"ל צי נייד, כי אין לו מושג מה גרם לשריפה. כיצד אפוא הוציא מנכ"ל הרכבת הודעה, באמצעות הדוברות, כי סיבת הדליקה ידועה.

כועסים על המנכ"ל

סמנכ"לים וראשי אגפים ברכבת כועסים על המנכ"ל יצחק הראל. הם אומרים כי אינו מתאם איתם את ההודעות המופרכות שהוא מוציא לתקשורת. לראיה, הם מצביעים על הזיגזוג שלו באשר לגורם השריפה - בתחילה אמר שמדובר בקצר חשמלי. אחר כך הפריח לאוויר שמדובר בכשל מכני, וכעת הוא מבלבל את המוח על תקלה מבנית בקרונוע.

הנהנים העיקריים מהודעתה של הנהלת הרכבת, המגוללת את האחריות לפתחו של היצרן, הם עובדי הרכבת שבאמצעות הוועד נאבקים מול ההנהלה בסוגיית העברת מיקור החוץ לחברת בומברדיה, שכמעט גרמה לאחרונה לשביתה. "אם זו רמת התיקון שבה חברת בומברדיה מתקנת את הקרונות", אומרים בוועד, "עם ישראל צריך להיות מודאג שהם אלה שיתחילו לבצע את האחזקה לקרונות הדו-קומתיים שבהם חברת בומברדיה זכתה לאחרונה במכרז".

מסכת של טעויות

כל הטעויות האפשריות ב"חקירת" השריפה נעשו. על רבות מהן הצביע News1 בתחקיר שפורסם כאן בהרחבה.

תקציר הפרקים הקודמים: שתי ועדות חוקרות את התאונה (אם נמנה גם את החקירה של היצרנית בומברדיה נגיע לשלוש). האחת פנימית של הרכבת והשנייה של משרד התחבורה.

את החקירה של הרכבת אמור לנהל חוקר מתוך רכבת ישראל (שהרי מדובר בחקירה פנימית, ע.י.). אך בפועל, מי שחוקר את השריפה הוא המכון לחקר הכשל, גוף פרטי שמקבל תשלום מרכבת ישראל ונעדר מומחיות כלשהי בחקר תאונות רכבת. ברחבי העולם יש עשרות מכונים המתמחים ברכבות, אך הנהלת הרכבת בחרה משום מה שלא לפנות אליהם ובחרה בפרטי תוך התעלמות בוטה מחוק חובת מכרזים. בסוגריים נאמר כי בוועדות לחקירת תאונות משתלבים גם נציגי היצרן, אך רכבת ישראל מנעה מנציגי בומברדיה להגיע.

גם לו יצויר מצב בו המכון לחקר הכשל הוא היחיד שמסוגל לחקור, הרי שלפחות מצד הניראות שבדבר לא הגיוני שהנחקר (הרכבת) ישלם לחוקר (מכון הכשל). מי שאמור היה לעשות זאת זה משרד התחבורה, שבעשרים השנים האחרונות שוכר את שירותי המכון בחקר ארועי תעופה.

אבל גם למשרד התחבורה לא ממש אכפת. האפשרות שהתקלה תישנה ותגרום בפעם הבאה להרוגים רבים חלילה כנראה אינה חשובה מספיק כדי להקים ועדת חקירה חיצונית. חברי הוועדה הגיעו לראות את הקרונוע כשבוע וחצי אחרי השריפה. אין להם מומחיות כלשהי בתחום המסילתי, ונראה שמי שהרכיב את הוועדה נמנע במכוון מלהכניס לתוכה מומחים מהתחום.

תאריך:  21/01/2011   |   עודכן:  23/01/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה מסתירה הנהלת הרכבת
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
21/01/11 16:10
2
חיפאית
21/01/11 17:07
 
חד גדיא
21/01/11 18:52
3
הנוסע המתמיד
21/01/11 18:59
4
גדי קריות
21/01/11 19:36
5
נוסעים שמעו פיצוץ
21/01/11 21:56
6
דודי29
22/01/11 10:47
7
שמיל44
22/01/11 19:48
 
קלמן מקרית גת
23/01/11 16:35
8
אובד מדינה
24/01/11 14:35
9
AVI11
25/01/11 12:21
 
פיגועים לאומניים
4/02/11 14:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהתרגיל הפוליטי הדרמטי של אהוד ברק, שברח מכינוס צפוי של ועידת העבודה לזרועותיו של ביבי, אפשר ללמוד הרבה. תשומת הלב, באופן טבעי, התמקדה בימים הראשונים בשוטף: בבוץ הפוליטי, באינטריגות, באינטרסים האישיים, בלויאליות שאיננה ובחברות שפסה מהארץ. מי ידע ומי הופתע מעורמת הקושרים, שאלו העיתונים. אך אפשר ללמוד מהתרגיל יותר מכך. במיוחד אפשר לנסות להבין מה הניע את ברק - שחקן מפתח בציבוריות הישראלית מאז ימיו כרמטכ"ל - במחשבתו האסטרטגית בעשרים השנים האחרונות.
21/01/2011  |  אריה ארנון  |   מאמרים
במרכזה של הפרשה אנו מתוודעים לעשרת הדיברות ולמעמד קבלת התורה בהר סיני, מעמד שעיצב את הזהות היהודית של עמנו לדורות ומהווה את הקוד הסודי לקיומנו הפנומנלי ולשרידותנו הפלאית והעל-טבעית את שנאת העמים ומאורעות האנטישמיות שאיימו לכלותנו.
21/01/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
האם ה"כיבוש" הישראלי מעבר לקווי ה-4 ביוני 1967 הוא אכן חזות כל מאבק הדמים בין היהודים לערבים על האדמה הזאת? למרות שהשאלה הזאת עמדה כבר למבחן אמיתי לפני המועד ההוא, ואף על-פי שהתקבלה תשובה ניצחת וחד-משמעית מאין כמוה, ממשיכה התקשורת הישראלית לטעון שה"כיבוש" הישראלי הוא אֵם כל צרותיה של המדינה היהודית, בלי עובדה ממשית שתסמוך טענה זו. הלא גבולות הקו הירוק נשמרו עד אז על-ידי ישראל, ישובי הספר שלנו המרוחקים ביותר לא חצו את הגבול הזה, ובכל זאת, לא הצליח אותו "קו ירוק" להניב שקט יחסי. על שלום אי-אפשר היה אפילו לחלום. כן כן, בגבול הקו הירוק המקודש מלפני 43 שנים אשר אל בינותיו תובעים פרשנינו המלומדים להתכנס מחדש. היינו בסרט הזה, אבל הוא הפך לפולחן בעבור כל התועים, המתעים, הטועים והמטעים, והם רוצים לחזות בו שוב ושוב...
21/01/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
שנינו [סנהדרין, כג/א]: כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושין; לא היו חותמין על השטר אלא אם כן יודעין מי חותם עמהן, ולא היו יושבין בדין אלא אם כן יודעין מי יושב עמהן, ולא היו נכנסין בסעודה אלא אם כן יודעין מי מיסב עמהן. 'נקיי הדעת' זה ניב יפה, אבל מהו פירושו? רש"י למסכת חגיגה (כב/ב) מפרש שמדובר באיסתניסים. כיום מקובל לכתוב את המלה הזאת בט', לא בת', אבל זה לא באמת משנה, כי מקורה של המילה הוא ביוונית. בכל מקרה אצל חז"ל, המונח 'איסטניס' היווני בא במקום 'נקי דעת' העברי ולא נתעכב כעת על סיבות אפשריות להמרה לשונית זו. בלשון המדוברת בימינו, איסטניס נתפש כמפונק, כזה שלא יכול לסבול אנשים או מאכלים שאינם לטעמו. במילון, איסטניס הוא אדם עדין ואנין טעם, הנרתע מכל דבר שיש בו גסות או כיעור.
21/01/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
גִּיּוּר כַּהֲלָכָה
21/01/2011  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il