|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

עוילם לא גוילם

ההכרה המתרחבת במדינה הפלסטינית לצידה של מדינת ישראל קובעת עובדות חדשות במדיניות הבינלאומית ארה"ב עשויה להצטרף להכרה, ובמדינות ערב עלולה להתפשט ההתקוממות התוניסאית מול כל זה, מתחזקת בישראל ממשלת הימין המובילה לאסון
23/01/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
העולם מכיר. ישראל לא [צילום: פלאש 90]

ביניים לנצח!
אורי אבנרי
שר החוץ אביגדור ליברמן טרפד את ניסיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפייס עם הטורקים, ואף את הצהרותיו של נתניהו בדבר רצונו לחזור למו"מ ישיר * הוא מוכן רק להסדר ביניים לנצח
לרשימה המלאה

בוקר טוב, ג'ו
אורי אבנרי
ג'ו מקארתי הפך למותג לקללה * הצעת החוק של ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) ושל ח"כ דני דנון (ליכוד) להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את עמותות זכויות האדם - אינה חלה על עמותות הימין * אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו - האם לא נותר בך שום שריד של הגינות?
לרשימה המלאה

ישראל היא, כידוע, ארץ אי-האפשרויות הבלתי-מוגבלות. בישראל, למשל, שובתים עכשיו הדיפלומטים. שביתה של דיפלומטים? זה הרי בלתי-אפשרי! דוורים שובתים. פועלי נמל שובתים. אבל דיפלומטים? האנשים הכי ממסדיים והכי שמרניים? האנשים המשרתים את כל ממשלות ישראל, יהיו אשר יהיו? המתרצים כל מעשה-נבלה, יהיה אשר יהיה? ובכן, בישראל זה אפשרי. כל עובדי משרד-החוץ הפסיקו לתפקד. אין דרכונים חדשים לישראלים המאבדים את מסמכיהם במוסקבה. אין עזרה לישראלים הנכלאים בניו-יורק. אין הכנה לביקור של בנימין נתניהו בפריס. במשך שנים סבלו עובדי משרד-החוץ מתנאי-עבודה עלובים. משכורותיהם נמוכות עד כדי גיחוך. אז גם הם שובתים. האם זה מקומם את ראש-הממשלה? האם שר-החוץ נרעש ונרגש? לגמרי לא. בנימין נתניהו לא יוצא מכליו כדי לשים קץ לשביתה, ואביגדור ליברמן לא עושה דבר כדי להחזיר את עובדיו לעבודה. לשניהם לא איכפת. להפך, הם נראים כמעט מאושרים. מבחינתם, שישבתו לנצח. ובצדק. השבוע התברר לכל כמה שזה טוב.

נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, היה אמור לבקר בישראל. אבל לפני זה הוא ביקר ביריחו, הנחשבת לעיר העתיקה ביותר בעולם. שם, בנוכחות הנשיא אבו-מאזן, הוא הכריז שרוסיה הכירה מזמן במדינה הפלסטינית, ושהיא ממשיכה להכיר בזכות הפלסטינים למדינה משלהם, שבירתה ירושלים המזרחית. זה לא לגמרי מדויק. לא רוסיה הכירה בפלסטין, אלא ברית-המועצות. וההכרה הייתה במדינה המופשטת, שעליה הכריז יאסר ערפאת ב-1988. זה לא דומה להכרה במדינה הפלסטינית עכשיו, זו הלובשת עור וגידים. אחרי ביקורו ביריחו היה מדבדב אמור לבוא לירושלים, להופיע לצד בנימין נתניהו וללחוץ את ידו של אביגדור ליברמן. איך היה נתניהו צריך להגיב על הצהרת יריחו? איך יכול היה לצאת מן העניין, מבלי להשפיל את עצמו או להעליב את המדינה הגדולה ביותר בעולם?

הצרה הזאת נמנעה בגלל עיצומי הדיפלומטים הישראליים. הם סירבו להכין את הביקור ולסדר את הפגישות. מדבדב ויתר, ושני המנהיגים הדגולים - נתניהו וליברמן - נשמו לרווחה. ליברמן בוודאי בירך בעומק לבו את אנשי משרדו, שאותם הוא שונא. הם הצילו אותו. מה היה יכול להגיד למדבדב? מאז שנכנס לתפקידו כמו דב לחנות-חרסינה, התפאר ביחסיו הנהדרים עם רוסיה. האמריקנים מתעבים אותו בגלוי? אז מה? אמריקה היא אימפריה שוקעת. והאירופים אינם מוכנים להיפגש איתו. אז מה? מי הם בכלל? אבל רוסיה, הוי רוסיה, הנה ידידה אמיתית. ליברמן מעריץ את פוטין, הדמוקרט הדגול, היודע איך לטפל בעמים חוצפניים כמו הצ'צ'נים. ליברמן מדבר איתו בשפת אמו. הוא התפאר שיצר יחסים אינטימיים ממש עם רוסיה. ועכשיו הם עושים לו ככה. בושה.

אבל האמת היא, שלא פוטין הוא ידידו. לאביגדור ליברמן יש רק ידיד אמיתי אחד בעולם: אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס, "הדיקטטור האחרון באירופה". נכון שליברמן לא נולד בבלארוס, אלא במולדביה השכנה. אבל אין ספק, בלארוס היא המולדת השנייה שלו. בבירתה, מינסק, הוא מבלה את חופשותיו. שם התחבא כי רצה (וגם הצליח) לסחוט את נתניהו, כשזה התחנן לפניו להצטרף לקואליציה. כי לוקשנקו הוא אחיו-בנפש. הוא המודל לחיקוי. ממנו למד גם איך לטפל בעמותות לזכויות-האדם. הפטנט הזה שייך לנשיא בלארוס, לא למנהיג "ישראל ביתנו". היה זה לוקשנקו, ששיגר אזהרה רשמית למנהיגי המאבק למען זכויות-האדם בארצו ואיים עליהם בעונשים כבדים, אם ימשיכו "לסלף מידע" על בלארוס. "משרד-המשפטים", כך נאמר באזהרה הכתובה, "מזהיר את העמותות מפני הפרות של חוק העמותות והתקשורת, ומפני הפצת מידע מפוקפק הפוגע במוסדות לאכיפת החוק ובמערכת המשפטית של הרפובליקה". המשטרה ערכה חיפושים במשרדי העמותות, והקג"ב (כן, בבלארוס המשטרה החשאית עדיין נקראת כך) נכנס לעניין. משם שאב ליברמן את השראתו, כאשר פתח במערכה שלו נגד פעילי השלום וזכויות-האדם בישראל, שאותם הוא כינה "סייעני הטרור". אינני דובר שפות סלאביות, אך אני בטוח שכל זה נשמע יותר אותנטי בבלארוסית מאשר בעברית.

אפשר לצחוק (לפי שעה) על טענתו של ליברמן שארגוני השלום וזכויות-האדם גורמים לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל, ובמיוחד לדה-לגיטימציה של חיילי צה"ל. אבל אי-אפשר לצחוק מהדה-לגיטימציה עצמה. הולכות ורבות המדינות המכירות במדינת פלסטין, והמנחיתות תוך כדי כך סטירת-לחי על ממשלת נתניהו. כאשר הכריזה המועצה הלאומית הפלסטינית, לפני 22 שנה, על כינון המדינה הפלסטינית העצמאית, הכירו בה כ-110 מדינות. בכולן הועלתה הנציגות הפלסטינית לדרגה של שגרירות. ממשלת-ישראל התעלמה מכך. לדעתה, הייתה זאת הכרזה ריקה מתוכן והכרה ריקה מתוכן. זה לא שינה דבר במצב המעשי בשטח. מאחז חדש אחד בגדה המערבית היה חשוב יותר בעיניה מאשר דעתן של מאה מדינות. "עולם-גולם" - העולם הוא גולם - אומרים ביידיש.

הכתובת על הקיר

אבל הגל החדש של הכרה בפלסטין הוא עניין שונה לגמרי. כאשר מדינות חשובות כמו ברזיל, ארגנטינה וצ'ילה מכירות בפלסטין, וגוררות אחריהן שובל של מדינות דרום-אמריקניות, יש לזה משמעות. כאשר רוסיה מחדשת את הכרתה, מפי הסמכות הרוסית העליונה ועל אדמה פלסטינית, זוהי עובדה חשובה. ואם מישהו סומך על התמיכה האמריקנית האיתנה כצוק, סלע קיומנו, כדאי לו לשים לב לידיעה קטנה שהופיעה השבוע: הנציגות הקבועה של אש"ף בוושינגטון קיבלה את הזכות להניף על משכנה את הדגל הפלסטיני - זכות השמורה לשגרירויות בלבד.

הולך ומתבשל כאן תרחיש מרתק. שני שלישים של מדינות העולם כבר הכירו במדינת-פלסטין, והגל הולך וגובר. לא עוד מדינות קטנות של העולם השלישי, אלא מדינות מרכזיות בעולם. אבו-מאזן וסלאם פיאד מקימים בשקט ובהתמדה את מוסדות המדינה הפלסטינית. הם משקיעים את מאמציהם בפיתוח, מקימים עיר חדשה מצפון לרמאללה, מגבילים את סמכויותיהם של שירותי-הביטחון וזוכים באהדתן ובתמיכתן של ממשלות העולם.

אז מה? - שואל הישראלי המצוי. בסך-הכל מוכיחים הגויים שוב שהם אנטישמים, אבל מה זה חשוב? אנחנו שולטים בשטח, ושום מעללים דיפלומטיים לא ישנו זאת. וכל עוד יש לנו תמיכה אמריקנית בלתי-מסויגת, אנחנו יכולים לצפצף. האומנם? במשך שנים יכולנו לסמוך על האמריקנים בעיניים עצומות. כל החלטה "אנטי-ישראלית" נתקלה בווטו אמריקני נחוש. אך האם זה עדיין בטוח? כאשר כל המדינות החשובות בעולם יכירו במדינת פלסטין, האם ארצות-הברית לבדה תוכל לעמוד מנגד?

בעוד שהדיפלומטיה הישראלית שובתת, מתגבשת במועצת-הביטחון של האו"ם יוזמה לגינוי ההתנחלויות. העולם כולו מתנגד להתנחלויות האלה, שהן בלתי-חוקיות בעליל על-פי החוק הבינלאומי. ארצות-הברית תבעה את הקפאתן. האם תוכל ארצות-הברית להטיל וטו על החלטה המבטאת את מדיניותה שלה עצמה? ואם תעשה כן גם הפעם, מה יקרה בפעם הבאה, וזו שבאה אחריה?

ואם הווטו האמריקני עדיין שולט במועצת-הביטחון - לא כן המצב בעצרת הכללית של האו"ם. העצרת הכללית - ולא מועצת-הביטחון - היא שהחליטה ב-1947 להקים בארץ, זו בצד זו, מדינה יהודית ומדינה ערבית. בכל ערי ישראל קרויים רחובות על שם ההחלטה הזאת. אם תחליט העצרת עכשיו שהגיע הזמן להגשים את החלק השני של ההחלטה - הקמת המדינה הערבית - זה יחזק עוד יותר את התנועה העולמית להכרה בפלסטין.

הממשלות הערביות, ששילמו עד כה מס-שפתיים לעניין המדינה הפלסטינית ולא נקפו אצבע כדי לעזור להקמתה - יצטרכו גם הן לחשוב עכשיו מחדש. בתוניסיה מתחוללת התקוממות עממית נגד דיקטטורה, שדמתה לכל הדיקטטורות הערביות האחרות - אליטה קטנה ומושחתת, אדישה לרצון הציבור ושיתוף-פעולה גלוי או נסתר עם ישראל. במשך 13 שנות שהותו של יאסר ערפאת בתוניסיה, ביקרתי שם הרבה פעמים. ידעתי תמיד שמתחת לחזות הליברלית הנאה מסתתרת מדינת-משטרה קשוחה ומדכאה. אך כשראיתי את הגברים התוניסיים המתהלכים ברחוב כשפרח יסמין ריחני על אוזנם (זה נקרא "שמום") - לא העליתי על דעתי שדווקא כאן תפרוץ ההתקוממות העממית הערבית הראשונה. והנה זה קרה. דווקא בתוניסיה. זוהי אזהרה חמורה לשליטים בכל המדינות הערביות, ממרוקו עד עומאן. הדיקטטורות תיפולנה, יהיה ניסיון להקים ממשלות דמוקרטיות יעילות, ואם זה לא יצליח - יקומו סביבנו משטרים איסלאמיים.

זוהי הכתובת על הקיר. ממשלת ישראל הנוכחית מובילה אותנו לקראת אסון. אך דווקא השבוע התחזקה ממשלה זו, כאשר אהוד ברק, נפוליאון במהדורת-כיס, נטש סופית כל יומרה להשתייך לשמאל הסוציאל-דמוקרטי והקים סיעה ימנית מובהקת, מעין ליכוד ב', שתהיה שותפה נאמנה לנתניהו ולליברמן. מדינה שיש לה מנהיגים כאלה אינה זקוקה לאויבים.

תאריך:  23/01/2011   |   עודכן:  23/01/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עוילם לא גוילם
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המתנדנד
23/01/11 18:02
2
יוצמח
23/01/11 19:27
3
דוד ירושלים
23/01/11 21:16
4
משה, עורך-דין
23/01/11 22:22
 
ע. הנביא
23/01/11 23:26
5
קורןנאוה טבריה
26/01/11 06:30
6
ממזרים
30/01/11 23:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העידן הגלובלי מתאפיין בתנועות הגירה המו-ניות שנובעות מפערים ברמת חיים בין מדינות ומאינטרסים מגוונים, ובהם גם שיקולים מדיניים והומאניים. מופעלים לחצים על שערי הכניסה למדינות מפותחות, אשר משתדלות לווסת את הזרם באמצעות חקיקה המבטאת מדיניות הגירה מתוכננת. עניין זה מקבל זווית מיוחדת בישראל, עקב חוק השבות המאפשר כניסה למדינה לכל יהודי וללא-יהודים שקשורים ליהודים בקשרי משפחה.
23/01/2011  |  ידידיה שטרן  |   מאמרים
זו לא הפעם הראשונה וכנראה לא האחרונה, שנשמעות טענות כי תלונות שמוגשות "בדקה התשעים" מעכבות, אם לא יותר מכך, מינויים לתפקידים בכירים. טענה נוספת באותו הקשר היא שה"זובור הציבורי", שעובר המועמד רגע לפני מינויו, פוגע בשירות הציבורי ובאיכותו, בכך שהוא מונע מרבים וטובים מלהגיש את מועמדותם לתפקידים בכירים. על-פי טענה זו, מי שלבסוף מתמנה לתפקידים אלו הם אנשים שלא מהשורה הראשונה.
23/01/2011  |  מאיר גלבוע  |   מאמרים
"מאות חברי מפלגת העבודה נכחו בסוף השבוע שעבר בישיבת הלשכה שנערכה בבית ברל בכפר סבא ובמהלכה הוחלט לבחור בשמונת חברי הכנסת של מהפלגה שהתקבצו מחדש להנהגה קולקטיבית שתעסוק בשיקום המפלגה" (מן העיתונות).
23/01/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בשבוע שעבר, בתאריך 17.1.11 הטיל אהוד ברק פצצה ופילג את העבודה. הרבה בוז וביקורת ליוו מהלך זה, אך יש להסתכל על הצד השני של המטבע ולהבין כי מהלך זה הוא טוב למדינה ולמפלגת העבודה
23/01/2011  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
עם המועדון הישראלי המצומצם של ה"מי ומי", שהקפידו תמיד על אורח-חיים צנוע, נמנה רק קומץ קטן של דמויות-מפתח. חברים בו נשיא המדינה השני, יצחק בן צבי, שהתעקש שלא לבלוט בשטח; יו"ר הכנסת, קדיש לוז, שאץ מדי סופשבוע לשטוף כלים במטבח של הקיבוץ שלו; ראש הממשלה דוד בן-גוריון, שהעדיף להתגורר בצריף מרוחק, וראש הממשלה מנחם בגין, שהחרה-החזיק אחריו במגוריו בדירה קטנה; ח"כ לובה אליאב, שעזב את הכנסת רק כדי למלא את שליחותו כמורה; ואיש "המוסד", אלי כהן, שפעל מאחורי אור הזרקורים.
23/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il