|   15:07:40
דלג
  אמנון לורד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
ניצול השואה ליאו זיסמן (80) מאזין להרצאתו של המומחה מארק גולד. על המסך: ברנהרד פרנק [צילום: AP]

העט של הימלר

האם הנאצי בן ה-97 ברנהרד פרנק היה מחבר הפקודות הראשונות להשמדת אוכלוסיה, או רק הפקיד שעבר עליהן? מארק גולד לא חושב שזה משנה, ומנסה לעורר את העולם שיעמיד אותו לדין. צייד הנאצים אפרים זורוף, וגם ממשלת גרמניה, מפקפקים
28/01/2011  |   אמנון לורד   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
היהלום שבכתר הראיות שמביא גולד הוא מסמך אותנטי של פקודה שנכתבה ב-28 ביולי 1941, קצת יותר מחודש לאחר תחילת הפלישה הגרמנית לברית המועצות. זו פקודה שמשמעותה השמדתן של אוכלוסיות שלמות בשטחי הכיבוש תחת הכותרת של המשימה: "הנחיות לסריקה וסיור של שטחי הביצות (בבילורוסיה)"

כשסיפרתי להיסטוריון תום שגב, מחבר הביוגרפיה על שמעון ויזנטל, כי ראש מכון ויזנטל אפרים זורוף מטיל ספק גדול במצוד של מארק גוּלד אחר הנאצי הבכיר ברנהרד פרנק, הוא הגיב מיד: "נו, הוא מתחרה. אפרים הוא צייד נאצים בזכות עצמו ולכן זה לא מוצא חן בעיניו".

גוּלד הגיע בשבוע שעבר לישראל. בחודש וחצי האחרונים נוצרה סביבו התרחשות בינלאומית מרתקת. באמצעות חדירה לחוגי הניאו-נאצים הוא הצליח לסמן את ברנהרד פרנק, עוזרו של היינריך הימלר, ולהפליל אותו באמצעות ראיונות שערך איתו. ומאז הוא תובע שפרנק ייעצר וייפתח נגדו הליך משפטי כמו נגד כל פושע נאצי שנחשף ונתפס.

יום לאחר שפורסמה עליו כתבה ב'ניו-יורק טיימס', בעקבות מסיבת עיתונאים שערך, כבר פרסם אפרים זורוף מאמר נגדו ב'גרדיאן' הבריטי. הוא הציג את הדוגמה של העיתונאי ירון סבוראי, שחדר אף הוא לחוגי הנאצים וגם הצליח לקדם את מעצרו ומשפטו של הפושע אריך פריבקה שהיה אחראי לרצח 335 בני ערובה במערות שמחוץ לרומא. "היסוד הזה הוא בדיוק מה שחסר בסיפור שהוצג לראווה במסיבת העיתונאים של מארק גולד בניו-יורק (ב-7 בדצמבר 2010)", נזף זורוף. "אם המטרה האמיתית של גולד הייתה להעמיד לדין פושעים חשובים האחראים לשואה, מדוע לא פנה אף פעם למשטרה הגרמנית, או לצנטראלֶה שטֵלֶה, המשרד האחראי לבירור פשעים נאציים, שגם מילא תפקיד מכריע בהעמדתם לדין המוצלחת של אלפי פושעי מלחמה נאצים בגרמניה?"

זורוף מציין שפרנק חי כל השנים בגלוי, ומנסה לגמד מאוד את תפקידו במערכת של האס-אס; למעשה, הוא מגדיר את תפקידו כמעין עורך לשוני של פקודות - שבמקרה היו פקודות לביצוע טבח המוני של יהודים ורוסים.

בתקופת המלחמה שימש ברנהרד פרנק ספרן בטירת ואבלסבורג, מכון ההכשרה האידיאולוגית של האס-אס. בהמשך עבר למלא תפקיד בכיר במטה של היינריך הימלר, ובין השאר כתב את יומן המלחמה שלו. הוא אישית, בשמו המלא, חתום יחד עם הימלר על פקודות מהסוג שאחד כמו הימלר היה חותם עליהן; הימלר היה מספר 2 ברייך אחרי אדולף היטלר. הוא עוד הספיק להתקדם ושימש מפקד אס-אס בחזית המזרח, ולאחר מכן היה למפקד מטהו של היטלר באוברזלצבורג, הברגהוף. בסוף המלחמה קיבל פרנק פקודה לעצור ולהוציא להורג את הרמן גרינג וסירב פקודה.

כשפגשתי את מארק גולד בשבוע שעבר, הוא הציג שאלה רטורית שאין עליה תשובה ברורה: "למה ממשלת גרמניה ומכון ויזנטל מגיבים בו-זמנית ואומרים: זה כלום. ברנהרד פרנק הוא שום דבר. מארק גולד לא מדייק. אני חשבתי שהתגובה הזאת מזעזעת. הסיפור הוא ענק! למה בגרמניה לא מפרסמים את הסיפור?"

האם העובדה שפרנק חי כל השנים בגלוי בגרמניה, בשמו האמיתי, ואף פרסם בשנים האחרונות את האוטוביוגרפיה שלו הכוללת תמונות, אירועים, מעללים, יש בה כדי להוכיח שהוא חף מפשע? כלומר, פתאום העובדה שהצנטרלה שטלה לא מצאה שהוא ראוי לתביעה, או שהוא נשמט איכשהו מהרשת, מספיקה כדי לשחרר מעליו את הלחץ. ולמה כל כך חשוב לאפרים זורוף לפרסם מיד מאמר שעושה דיסקרדיטציה לממצאיו ולמהלכיו של גולד? הרי הוא יכול היה לתת לו להתרוצץ עם תיק ברנהרד פרנק, ולנסות למצות לגביו את ההליכים. יצליח - מה טוב. לא יצליח? אז אני כבר אסביר לכם למה זה נכשל.

וישנה כמובן השאלה העקרונית. האם גרמני ששירת באס-אס עם הרקורד של פרנק, כפי שאנחנו יודעים, לא נושא בכל אחריות? האם אפשר להאשים את גולד שהגזים באשמתו? פרנק עונה באופן מושלם לדמות המיתולוגית של הפושע מאחורי שולחן הכתיבה. האם עוזר של הימלר יכול להיות סתם "מחזיק עטים"?

גולד מאשים חד-משמעית שאנשי מכון ויזנטל לא בדקו את החומר שיש לו לגבי פרנק. עובדה, זורוף פרסם את מאמר התגובה שלו יום לאחר מסיבת העיתונאים שערך בניו-יורק. היהלום שבכתר הראיות שמביא גולד הוא מסמך אותנטי של פקודה שנכתבה ב-28 ביולי 1941, קצת יותר מחודש לאחר תחילת הפלישה הגרמנית לברית המועצות. זו פקודה שמשמעותה השמדתן של אוכלוסיות שלמות בשטחי הכיבוש תחת הכותרת של המשימה: "הנחיות לסריקה וסיור של שטחי הביצות (בבילורוסיה)".

בפקודה נכתב כי "אם האוכלוסיה עוינת, או שהיא נתפסת במובן הלאומי כעוינת ונחותה גזעית וביולוגית, יש להוציאה להורג. יש להרוג כל מי שנחשד בתמיכה בפרטיזנים. נשים וילדים יגורשו לאזורי הביצות". הימלר עצמו פירט בעל פה את משמעות הפקודה בתדריכים לאנשי האס-אס. ייתכן שזו הפקודה המנסחת לראשונה בצורה ברורה, גם אם מוסווית במטפורות שונות, את ביצוע רצח-העם נגד העם היהודי. קצין האס-אס אריך פון-בך-דם-זלבסקי העיד בנירנברג כי עשרה ימים לפני הפלישה, ב-12 ביוני 41', התקיימה בוואבלסבורג ישיבה סודית שבה דנו אנשי האס-אס בביצוע הרציחות ההמוניות מיד לאחר כיבוש השטח בידי הוורמאכט. אין פרוטוקולים מהישיבה. גולד אומר שברנהרד פרנק הכחיש בהתחלה שהשתתף בכינוס הסודי, אך לאחר מכן, כשהראה לו הוכחה ששהה בטירת ואבלסבורג באותם ימים, הוא אישר את השתתפותו.

הר דוקטור, למה לא חקרו אותך?
תום שגב [צילום: AP]

הדבר הסטריאוטיפי ביותר שאני יכול להגיד על מארק גוּלד זה שהוא נראה כמו כוכב רוק ושהוא צייד נאצים מטעם עצמו. "אל תגיד את זה", הוא התרגז. הוא שונא שמגדירים אותו "צייד נאצים". ואני מבין אותו. אמרתי לו ש"צייד הנאצים" נשמע כמו שם של מחזמר בברודוויי. פגשתי אותו בתחילת השבוע שעבר במלון ירושלמי במרכז העיר כשהוא נתון בעיצומם של מאמצים לשכנע גורמים ישראלים להזיז את המערכת הממדית לנקוט הליכים נגד פרנק. התפרסמה ידיעה ב'ידיעות אחרונות'. תוכננה פגישה עם חבר הכנסת זאב ביילסקי. מי הוא? גולד קיבל הסבר ממצה מיהו ביילסקי.

הוא נראה לי צעיר חסר גיל, בן 30 אולי. אחר כך התברר שהוא בן 43. בתקשורת יש הרבה התעסקות סביב דמותו ומניעיו, ופחות מדי בדמותו של ברנהרד פרנק. כאילו זה משנה כיצד החל מארק גולד את מסעו המחתרתי להפללת פרנק. "לא הגעתי לחוגים האלה כדי לחקור פשעי מלחמה", הוא אומר. "זה התחיל מסיפור שעשיתי על ג'רום שפירו, חייל יהודי אמריקני שעצר את גרינג. ראיינתי חיילים שהיו עדים למעצר, ובשלב מסוים נגמרו לי האמריקנים שאפשר היה לראיין. אחת הגישות היא לצלם גם את הצד השני. אז התחלתי לחפש גרמנים שהיו נוכחים שם".

כך הגיע בסופו של דבר לפרנק. "שאלתי אותו: הר דוקטור, למה לא חקרו אותך? אחרי המלחמה חקרו אותו אולי 18 דקות. התשובה שלו: 'קיבלתי הגנה במקומות גבוהים'. כשהיה במעצר לאחר המלחמה הוא חלק חדר במחנה המעצר עם הגנרל שטרופ ששרף את גטו ורשה".

גולד עצמו אינו יהודי אך יש ענף יהודי במשפחתו, וחלק מקרוביו היהודים נרצחו בכפר האוקראיני קוראט. הוא גילה ששישה עותקים מפקודתו של פרנק ב-28 ביולי הגיעו לקוראט. לאחרונה הגיש בוושינגטון תביעה נגד פרנק על רצח קרוביו בקוראט.

"אחת לכמה שנים צץ איזה צייד נאצים מטעם עצמו", אומר תום שגב. "אפילו בסרט של קלוד לנצמן 'שואה' רואים אותו (את לנצמן) מתעמת עם מישהו בבר, ואחר כך מצלם איזה איש אס-אס במצלמה נסתרת. זה דבר שמצית את הדמיון – להילחם ברשע. לא סתם ברשע, ברשע המוחלט. היה גם הסיפור של יגאל מוסינזון, שניסה בשנות ה-50 לחטוף את ליאון דגרל (פושע נאצי בכיר בבלגיה שמצא מקלט בספרד הפרנקיסטית). הוא ערך את המבצע בתיאום עם השבועון 'לייף'. אחר כך נעצר בספרד יחד עם הצייר אלדובי. זה היה המקרה היחיד שבן-גוריון דיבר עם פרנקו וביקש ממנו לשחרר את מוסינזון.

"הממשלות השונות עשו ועושות מעט מאוד בנושא לכידת נאצים והעמדתם לדין. לכן נוצר כר פעולה נרחב ליוזמות פרטיות. התופעה הזאת צצה גם בסרט הגרמני 'ילדה רעה', על ילדה שחוקרת את עברו של הכפר שלה ומגלה שם כל מיני דברים. הרשע המוחלט הוא כמו משאב בלתי מתכלה. אין כבר מקומות שרגל אדם לא דרכה בהם. כל שבט אוכלי אדם כבר רואיין לטלוויזיה. ופה יש איזה מרחב שלא תועד עד הסוף".

שאלתי מה הוא חושב על טענת זורוף שבעצם ברנהרד לא היה חשוב, אולי אפילו סתם איזה עורך לשוני של פקודה - מבעיתה ככל שתהיה, אבל הוא לא יצא בראש יחידה שממש ירתה ביהודים.

שגב: "כל השמדת היהודים התבצעה בידי אנשים שכשלעצמם הם לא חשובים. יש מעט הימלרים. בגרמניה פתחו אולי חצי מיליון תיקי חקירה ורובם לא הובאו למשפט. העובדה שאני לא מכיר את השם המסוים הזה – ברנהרד פרנק – לא אומרת שום דבר".

ישיש עם מכחול ואקדח

גולד מספר: "עבדנו על 'המורשת' של פרנק. הוא לא רצה לדבר בגלוי. הוא אמר, 'היהודים ישמעו על הפקודה'. אני אמרתי לו, 'אתה "מטהר" את היהודים, אני מטהר אותך. ואז הוא התחיל לדבר איתי. פרנק היה כל הזמן עם אקדח לידו"

גולד מפריך לחלוטין את התפישה הידועה שניסח בזמנו יגאל עילם בדבר "ממלאי הפקודות"; התזה אומרת שאין אף פעם פקודות מפורשות לביצוע פשעים – פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות, רציחות המוניות; לפי התזה "ממלאי הפקודות", "לובשי המדים", משלימים פערים; פועלים ברוח מסוימת וכך מתרחש כפר-קאסם וכך גם מושמדים מיליון, שני מיליון, שישה מיליון יהודים.

גולד מלגלג על התפישה הזאת וטוען שהגרמנים לא היו מבצעים שום דבר ללא פקודות. "הגרמנים אוהבים למלא פקודות. צבא גרמני לא יבצע טבח בלי פקודות". נכון שהיה דירוג. לפי מה שהוא למד, ההנהגה של האס-אס לא הייתה בטוחה כיצד יתנהגו הלוחמים השונים בשטח; האם יהיו מסוגלים לבצע רצח המוני, כולל נשים וילדים? זו הייתה קפיצת מדרגה מפקודת הקומיסרים או פקודות דומות שהופצו אפילו על-ידי מפקדים בכירים בוורמאכט, שנועדו לכאורה לחסל "רק" את כל מי שקשור לקומוניסטים ולמשטר הסובייטי – משהו בנוסח השמדת האליטה הצבאית הפולנית על-ידי הסובייטים עצמם ביער קאטין. לפי הניתוח שלו, הפקודה של ברנהרד והימלר יצאה כמעט חודש וחצי לאחר הפלישה, כדי לשמור את הנושא בסוד מפני הוורמאכט ומפני העם הגרמני. במועד הזה כבר היה הוורמאכט בשטחים מאוד קדומניים בדרך למוסקבה והאס-אס נערך לטיהור השטח הכבוש מאחור.

גולד מספר: "עבדנו על 'המורשת' של פרנק. הוא לא רצה לדבר בגלוי. הוא אמר, 'היהודים ישמעו על הפקודה'. אני אמרתי לו, 'אתה "מטהר" את היהודים, אני מטהר אותך. ואז הוא התחיל לדבר איתי. פרנק היה כל הזמן עם אקדח לידו".

פרנק הוא היום בן 97. לפני כארבע שנים החל מארק גולד לראיין אותו לצורך הסרט שהוא מתכוון להוציא עכשיו, 'הראיון האחרון'. זורוף מאשים שבהתחשב בגילו של פרנק, גולד חיכה יותר מדי זמן. האומנם ישיש נאצי בן 93 עם אקדח על השולחן כשיר יותר להעמדה לדין מישיש נאצי בן 97 עם אקדח של זיכרונות במכנסיו?

אחת העובדות המעניינות שמצטלבות עם פקודת ה-28 ביולי היא שלקראת סוף 1941 צ'רצ'יל רמז כמעט בגלוי שמתבצעים פשעים שלא נודעו כמותם בהיסטוריה האנושית בשטחי הכיבוש במזרח, וכי היהודים הם שמשלמים את המחיר הנורא מכולם. בין השאר הוא נתן לכך פרסום מזעיק במכתב ל'ג'ואיש כרוניקל'. היום אנחנו יודעים שהבריטים פיצחו את הקוד הגרמני וקיבלו את הדיווחים השוטפים של האס-אס על טבח היהודים. "צ'רצ'יל קרא את הדואר של ברנהרד פרנק, את המברקים ששלח", אומר גולד. "הוא היה ממוקם במטה האס-אס לא רחוק ממטהו הקדמי של היטלר בוולפשאנצה".

פרנק מתואר בידי גולד לא כמאובן של חיית טרף מהפרה-היסטוריה אלא כמי שהנאציזם המקורי שלו עבר מודרניזציה ומשתלב היטב ברוחות הזמן. "הוא לא מתחרט על שום דבר", אומר גולד. "כשהמצלמות מכובות הוא למשל מדבר על כך שנשיא אירן אחמדינג'אד הוא מכשיר טוב. הוא בהחלט חושב במושגים של 'המשימה שלא הושלמה'. הוא אינטליגנט. הוא ארי קלאסי. איש רנסנס. עוסק בציור, באמנות. הוא נחשב בעברו הגבר היפה ביותר באס-אס. והוא ממשיך לפטפט הרבה על אנטישמיות ותפקיד היהודים היום – לעומת תפקידם בעבר. והדבר המפתיע, שהוא גדל ברובע היהודי בפרנקפורט, אוסט-אנד. לא רחוק מאיפה שאנה פרנק גדלה. חבריו היו יהודים. המורה שלו, מרקוס, היה יהודי ומת ב-1942. אשתו של מרקוס נרצחה באושוויץ. ברנהרד פרנק לא ידע על כך דבר. האנטישמיות, לדבריו, עברה עליו כמו סופת אש. החיים בקרב היהודים גרמו לו להיות מודע. לפתע הוא ידע שהוא צפוי להיות 'האכזבה הגדולה ביותר של היהודים'".

דעתו של תום שגב נחרצת: "אני חושב שאם חושפים מישהו כזה, ראוי להעמידו לדין. העובדה שהוא בן 97 לא משנה. כמו דמיאניוק ששוכב בבית המשפט על אלונקה. זו חייבת להיות תזכורת מתמדת לכל אדם צעיר לובש מדים, שיש פקודות שאסור לו למלא. זה לא כדי למנוע שואה שנייה. לא תהיה שואה שנייה. אני חושב שזה מה שוויזנטל היה אומר במקרה של ברנהרד פרנק".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/01/2011   |   עודכן:  28/01/2011
אמנון לורד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העט של הימלר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גטו ורשה
29/01/11 00:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי עשרות ביקורים בגדה - בהפגנות, בסיורים ובמפגשים, שהיתי אתמול ושלשום (25-26.1) יומיים רצופים בגדה, בכינוס של "פורום ארגוני השלום" ביריחו. השתתפתי בעשרות מפגשים ישראלים-פלסטיניים. בשל הקושי הרב לקבל אישורי כניסה לעמיתים פלסטיניים לישראל, הרחקנו בעבר לירדן, לאיטליה ולטורקיה, ופעמים רבות סיימנו מתוסכלים. הפעם, ביריחו - כמו הורינו שהיו עדים-משתתפים להולדתה של מדינת ישראל - הרגשתי כעד-משתתף לחבלי הלידה של השלום ושל מדינת פלסטין.
27/01/2011  |  נפתלי רז  |   כתבות
בקיץ של שנת 1958 ישבתי ב"קו העירוני" של ירושלים המחולקת. הייתי מפקדה הצעיר של עמדה צפונית בשם "עמדת שכונת פאג"י". העמדה ניצבה בקצה המזרחי של שכונת פועלי אגודת ישראל, במרחק קצר מבית-הספר לשוטרים שבצד הירדני. אני זוכר במעורפל כמה שמות, שלימים נכנסו להיסטוריית הדמים של ירושלים: גבעת התחמושת, גבעת המבתר, גן אברמוב. חיי השגרה בעמדה היו משעממים מאוד. שמירות על הגג, תורנויות בישול וניקוי, וההצטחצחות היומית לקראת היציאה העירה.
27/01/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
"בתור מטפלת, אני חשה את הלחץ וההיסטריה באוויר הן מצד הילדים והן מצד ההורים. גם בביה"ס הדבר בא לידי ביטוי בכך שהמורים עסוקים סביב "כתיבת התעודות", מסכמים "צרכים ומבחנים לתעודה", "ציונים לתעודה" , כאילו זה מה שהכי חשוב. אלו הביטויים שאני שומעת בכל הזדמנות וזה יוצר אווירת לחץ. חשוב לזכור להכניס את הדברים לפרופורציה ולהבין שהציונים הם לא לתעודה, הם נועדו לשקף את מה שקורה עם הילד במשך 5-6 חודשים מיום כניסתו ללימודים, ואנו בתור הורים אמורים כבר לדעת מה קורה איתם, לכן אין סיבה להיות מופתעים או לחוצים", מציינת מיכל שפר מיכאלי.
27/01/2011  |  מיכל שפר מיכאלי  |   כתבות
דבר השר, גלעד ארדן:
27/01/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
בגיל שמונה ראה אדוארד אטלר גרמנים לראשונה בחייו. "כשהם הגיעו לפולין, רוב השכנים במעמדנו קנו מכונית והסתלקו מהמקום", הוא אומר. "אבא קנה עוד חנות". מאוחר יותר, כשהמשפחה מצאה עצמה באימת הגטו הרצחני, נהגה האם לחזור ולומר לבעלה בהתרסה: "אם היית קונה רכב במקום עוד חנות, לא היינו פה עכשיו".
26/01/2011  |  אורלי גולדקלנג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il