|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הרבנים, המפד"ל ומועצת יש"ע הציגו אולטימטום

ניצחון לשרון: 67 הצביעו בעד הינתקות; <br>נתניהו: נפרוש אם שרון לא יסכים למשאל

נתניהו הודיע על אולטימטום בשמו ובשם השרים לבנת, נוה וכץ; 45 חברי כנסת הצביעו נגד הינתקות, 7 נמנעו; האולטימטום של המפד"ל הינו ל-14 יום; הרבנים מנמקים האולטימטום: כדי למנוע "מאבק אלים בין אחים ושבר עמוק באחדות ישראל שיהיה קשה מאוד לאיחוי"; זמן קצר לאחר ההצבעה פיטר שרון את השר לנדאו וסגן השר מיכה רצון
26/10/2004  |     |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

משאל עם או פירוק הממשלה

משאל עם או התפטרות

עומר שיקלר
לנדאו ורצון הצביעו נגד הינתקות ופוטרו מהממשלה

נועם שרביט
בג"צ: מותר לפטר שרים משיקולים פוליטיים גם כדי להשיג רוב טכני

רנית נחום-הלוי
אלפים מילדי יש"ע הפגינו נגד ההינתקות; דוד לוי: שרון רומס כל כלל דמוקרטי

   מחלקה ראשונה
השופט שטרוזמן: ההינתקות היא מעין הפרת חוזה של שרון עם בוחריו


שרון ניצח - המשבר מחריף

לאחר ימים של מתח מורט עצבים, זכה שרון בניצחון גדול: 67 חברי כנסת הצביעו במליאת הכנסת בעד תוכנית ההינתקות, 45 הצביעו נגד, 7 נמנעו. 'המורדים', ועימם שרי "הטרויקה", נחלו מפלה. ואולם, עכשיו נראה כי המשבר רק מחריף, וקיים סיכון ממשי להמשיך כהונת הממשלה בראשות שרון [על כך ראו גם בהמשך].

זמן קצר לאחר ההצבעה, הועברו מכתבי פיטורין לשר עוזי לנדאו, ולסגן שר התמ"ת, מיכה רצון. לנדאו, ראש וראשון 'המורדים', יצא ממשרד ראש הממשלה וסירב להגיב על פיטוריו. פיטורי לנדאו ייכנסו לתוקף תוך 48 שעות; פיטורי סגן השר נכנסים לאלתר.

החלטת הכנסת מאשרת את תוכנית ההינתקות בכללותה. יחד עם זאת, יש להזכיר, כי יישום התוכנית בפועל, ובמיוחד פינוי הישובים, טעון עתה אישור הממשלה - וזו אמורה לדון בכך ולהחליט סופית במרס 2005. זה "קו הגמר" האמיתי לקראתו נערכים המחנות.

ההצבעה ההיסטורית והדרמטית החלה באיחור של כ-30 דקות (20:30). היא נערכה שמית. בסיבוב הראשון נעדרו השרים: בנימין נתניהו, לימור לבנת, ישראל כץ ודני נוה, דבר שגרם לדאגה רבה אצל שרון ואנשיו. לקראת הסיבוב השני הם הגיעו והצביעו בעד הינתקות. השר עוזי לנדאו וסגן השר מיכה רצון הצביעו נגד הינתקות ועתה הם מועמדים לפיטורין. זמן קצר לאחר ההצבעה כבר זומן לנדאו לפגישה עם שרון, כפי הנראה כדי למסור לידיו מכתב פיטורין.

מייד לאחר ההצבעה ותבוסת 'המורדים', החלה הביקורת נגד נתניהו. ח"כ גילה גמליאל אמרה, כי נתניהו "עבד על כולם". ח"כ יחיאל חזן הלין, כי נתניהו והשרים שסביבו הם אנשים חלשים, שהפגינו מנהיגות חלשה.

נתניהו מכריז על אולטימטום

השרים בנימין נתניהו, לימור לבנת, דני נוה וישראל כץ, שנחלו מפלה קשה, הודיעו לאחר ההצבעה, כי הם יפרשו מהממשלה תוך 14 יום, אלא אם יסכים שרון להיענות לדרישת המפד"ל לערוך משאל עם. נתניהו גילה, כי זמן קצר לפני ההצבעה הוא ביקש להיפגש עם שרון, אך שרון לא נענה.

במסיבת עיתונאים מאולתרת הכריז נתניהו על האולטימטום לשרון: "אנחנו החלטנו, מספר שרים, לא רוצים להעמיד את ראש הממשלה... לא מעוניינים להפיל אף אחד, אנחנו לא מעוניינים להחליף אף אחד, אבל אנחנו רוצים לתת צ'אנס לאיחוד הליכוד... אנחנו תומכים בפשרה שהושגה [עם המפד"ל, י.י.], ולא ניתן ידנו לתהליך, אלא אם כן ילווה במשאל עם... אנחנו נותנים צ'אנס נוסף. אולי אולי יהיה פה איזה-שהוא התפכחות, לתת צ'אנס לאחדות. העמדה החשובה בעיני - אנחנו הרי יכולים לפרק את הליכוד, אנחנו קוראים לראש הממשלה שלא לפרק את הליכוד. בדרך הזו הליכוד יתפלג. אנחנו נותנם צ'אנס של שבועיים, אם לא אנחנו לא יכולים להמשיך בממשלה".

דרמה גם במפד"ל

הרבנים, המפד"ל, ומועצת יש"ע מסכימים להינתקות, בכפוף לתוצאותיו של משאל עם - שעל ביצועו יוחלט תוך 14 ימים. כך הודיע השר זבולון אורלב, רשמית, כ-20 דקות לפני השעה 20:00 - הוא המועד שנקבע להצבעה בכנסת על תוכנית ההינתקות. המהלך הזה גרר סערה גדולה.

על המכתב שהועבר לשרון חתמו הרבנים: נחום רבינוביץ, שבתאי סבח, חיים דרוקמן, צפניה דרורי, מוטי אלון, אליקים לבנון, שלמה אבינר ואיתן אייזמן. המכתב נתמך בברכת הרבנים הראשיים לשעבר ובברכת הרב שאר ישוב-כהן.

בפתח המכתב-האולטימטום הוצגו נימוקי הרבנים. להלן המסמך (ציטוט):

והאמת והשלום אהבו

1) מתוך חרדה לגורל אחינו היקרים תושבי גוש קטיף וישובי השומרון הניצבים לפני גזירת גירוש מבתיהם, מנחלתם וממפעל חייהם בניגוד לרצונם, ומסירת שטחי ארץ ישראל לידי אויבי ישראל מחבלים ומרצחים. זאת, על-פי החלטתו של ראש הממשלה בגיבוי שרים וחברי כנסת בתוכנית המכונה "הינתקות" שעל-פי דבריו היא מיועדת להגנת עם ישראל.

2) מתוך חשש כבד להתפרצות רגשות קשים ומרים של אלפי אנשים החיים למעלה מ-10 שנים תחת טרור פלשתיני אכזרי המשתמש באלפי פצצות מרגמה, טילי נ.ט., מטענים וירי כבד.

3) מתוך מועקה קשה נוכח, חלילה וחס, מאבק אלים בין אחים ושבר עמוק באחדות ישראל שיהיה קשה מאוד לאיחוי.

4) נפתח פתח הצלה על-ידי ביצוע משאל עם על תוכניתו של ראש הממשלה. אנו בוטחים בעזרת ה' אלקי ישראל וגואלו שיתן לנו הכוח והתבונה להגיע לכל בית בישראל ולשכנע בדרכי נעם בטעותו של ראש הממשלה. את מצוקת השעה הזו נשכיל להפוך לשעתו הגדולה של עם ישראל שיגיד "כן" לה' אלקי ישראל לעמו ותורתו ונחלת אבותיו המקודשת לדורות עולם.

5) לשאלה הניצבת בפנינו נראה לנו כי אם יתקיימו התנאים הבאים נוכל להסכים להצעה שתבוא במסקנת הדברים.

התנאים שהציבו הרבנים (ציטוט):

א) החלטת הכנסת המאשרת את החלטת הממשלה בנושא "ההינתקות" תותנה באישורה במשאל עם כללי של אזרחי ישראל;

ב) במידה והכנסת תאשר את החלטת הממשלה בנושא "ההינתקות" ללא התניה באישור במשאל עם כאמור לעי"ל, המפד"ל תפרוש מן הממשלה ומן הקואליציה בתוך 14 יום".

[צילום חלק מהמכתב, ובו חתימות הרבנים, ראו בהמשך]


119 חברי כנסת הגיעו להצבעה

הדרמה הזו התרחשה כאשר כל חברי הכנסת, למעט ח"כ יהודית נאות הנעדרת מפאת מחלתה, מצויים במשכן הכנסת וערוכים להצבעה ההיסטורית. גם ח"כ אלי אפללו הגיע על כיסא גלגלים למליאה, למרות מחלתו והניתוח שעבר השבוע בראשו, כדי להשתתף בהצבעה ההיסטורית, כדבריו. במחווה יוצאת דופן קם שרון לקראת אפללו, לחץ את ידו ואיחל לו בריאות.

קודם לכן, מעט אחרי 19:00, יצא אורלב מלשכתו לפגישה עם ראש הממשלה. השר אורלב הודיע לשרון, כי בידו מכתב מהרבנים, המאשרים למפד"ל להישאר בממשלה עד 2006 - גם אם תאושר תוכנית ההינתקות בכנסת, אך זאת בתנאי ששרון יסכים למשאל עם. אם לא, אמר אורלב לשרון, המפד"ל תפרוש תוך 14 יום.

המתח בכנסת הגיע לשיאו לקראת השעה היעודה. שליחים התרוצצו קודם לכן בין לשכת לבנת לבין לשכתו של השר זבולון אורלב - שבה כונסו חברי כנסת מן המפד"ל. כאמור, השר אורלב קיבל את הסכמתם של הרבנים, להינתקות, אם זו תאושר על-ידי אזרחי המדינה במשאל עם, ועם הסכמה זו הציב בפני שרון אולטימטום: משאל עם, או שנפרוש מהממשלה. השר אורלב קיים קודם לכן מגעים עם "שרי הטרויקה", כדי "לחשק" את שרון, כפי שנבהיר בהמשך.

ניסיון ל"פוטש" מצד שרון

המאמץ מצד שרי "הטרויקה" - בנימין נתניהו, לימור לבנת וסילבן שלום, להוביל למשאל עם, הגיע גם הוא לשיאים חדשים. אלה קיימו בערב סדרה של פגישות, בין היתר בלשכתה של לבנת בכנסת, כדי לכפות על שרון משאל עם.

בסוד המגעים שותפו גם השר ישראל כץ, שטרם הודיע כיצד יצביע (מקורביו טוענים שכץ נוטה להצביע "נגד"), השרים צחי הנגבי ודני נוה, שהצביעו בממשלה נגד הינתקות, ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יובל שטייניץ.

בסביבתו הקרובה של שרון רואים בזאת ניסיון לבצע הפיכה. מאשימים את נתניהו ואת השרים ההולכים עימו בחתרנות, זמן קצר לפני ההצבעה. אנשי שרון חוזרים על הודעת שרון: שר שלא יצביע בעד הינתקות, יפוטר מהממשלה.

גם באופוזיציה מגיבים בזעם על מהלכיו של נתניהו. יו"ר סיעת העבודה, ח"כ דליה איציק, מאשימה את נתניהו ב"פוטש" נגד שרון. לדבריה, נתניהו עשה מאמץ לשנות את דימויו בקרב הציבור, אך הוא חוזר עתה לסורו.

היוזמה שהתגבשה מצד שרי "הטרויקה": המפד"ל תודיע, עוד הערב, על התחייבותה לקבל את תוצאותיו של משאל עם, וכן תודיע כי היא נשארת בקואליציה ואינה פורשת מהממשלה. חברי הכנסת 'המורדים', בהם השר עוזי לנדאו, יצביעו בעד הינתקות. כנגד זאת, יודיעו שלושת השרים הנ"ל, וכן השרים הנגבי וכץ, בהסכמת שרון, כי הצבעתם הערב בעד הינתקות נעשית בכפוף לעריכת משאל עם.

נדגיש, כי בלא השרים וחברי הכנסת הנ"ל, עלול היה שרון לאבד את הרוב שהיה בידיו, בעד הינתקות. מי שתיכנן להצילו, אולי, הם חברי הכנסת של יהדות התורה, בהם ח"כ ישראל אייכלר, שאמר כי במצב זה הוא עשוי לפנות שוב אל הרבנים, ולהציע להצביע בעד הינתקות. אייכלר אמר ל-Nfc, כי המטרה לא היתה להפיל את תוכנית ההינתקות, ולכן, אם לא יהיה רוב לשרון, יתכן ויהדות התורה תצביע בעד התוכנית.

בערב החליט שרון, כי השר מאיר שטרית הוא שיסכם את הדיון בכנסת, ולא יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, המתנגד להינתקות. החלטת שרון החריפה את המחלוקת בין המחנות הניצים בליכוד.

שרון: לא הולך לנשיא

אחר-הצהריים, ולאחר כמה ימים של התגוששות פוליטית, הודיע שרון, באופן שאינו משתמע לשתי פנים: איני הולך לנשיא ולא מתפטר. שרון הדגיש במקביל, כי הוא אינו מסכים לעריכת משאל עם. שרון מסר דברים אלה לכמה ממקורביו.

בשיחת מסדרון עם עיתונאים בכנסת אמר שרון, כי מהלכי תוכנית ההינתקות מבוצעים עתה על-פי לוח הזמנים שנקבע וההינתקות עצמה תיושם. שרון אמר, כי היועמ"ש אמר לו שהוא, כראש ממשלה, אינו חייב להביא את תוכנית ההינתקות לאישור הכנסת, וכל-שכן למשאל עם. לדבריו, בכוונתו לצאת בסוף השבוע במסע הסברה כדי להסביר מדוע הוא מתנגד למשאל עם.

שרון התבקש להתייחס לאיומים על חייו, ועל זאת השיב: "ראינו סכנות גדולות יותר".

שרון ציין, כי עמדתו בנושא משאל העם לא השתנתה. "הבעתי את דעתי בסוגייה", אמר. בתשובה לשאלה, על פרישה אפשרית של סיעת המפד"ל, השיב רה"מ, "לא ראיתי אף אחד שפורש בינתיים, אבל אני לא מחזיק אף אחד באזיקים".

בתשובה לשאלה על המהלך שהובילו שלושת השרים נתניהו-לבנת-שלום לאישור התוכנית בתנאי לקיום משאל עם, השיב שרון: "אני לא ראיתי שרים? על איזה שרים אתם מדברים".


מכתב הרבנים - האולטימטום לשרון


תאריך:  26/10/2004   |   עודכן:  26/10/2004
רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מועצת הרשות השנייה אישרה אתמול (25.10.04) הנחיות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בתשדירי פרסומות והמלצות לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשדרי הערוצים המסחריים.
26/10/2004  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
אם היו מגדילים את תקציב סל התרופות, היה ניתן להציל את חייהן של כ-250 נשים חולות סרטן השד, מדי שנה. כך אמר (יום ג', 26.10.04) ד"ר אילן רון, רופא ראשי של המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ אתי לבני, קיימה דיון בנושא.
26/10/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
פרויקט השותפות בין הקהילות היהודיות של לוס אנג'לס והעיר תל אביב, בחסות הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס, יוזם השבוע ועידה חד-פעמית בנושא עוני ואי בטחון תזונתי. במסגרת הוועידה ינסו מומחים מובילים בנושא להגיע לפתרון ממשי לבעיה המשותפת לשני הערים.
26/10/2004  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
ששה ימים של התייעצויות קדחתניות הולידו לבסוף ממשלה חדשה בלבנון. בתום פגישה בין נשיא לבנון, אמיל לחוד, ראש ממשלת לבנון החדש, עומר כראמה, ודובר הפרלמנט, נביה ברי (יו"ר סיעת 'אמל' בפרלמנט), הודיע כראמה על הרכב הממשלה החדש.
26/10/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שוקלת את הורדתה של פרסומת הנזירים של YES לערוץ weekend, בעקבות מכתב ששלחו נציגים מהכנסייה הקתולית והלטינית, בדרישה להוריד את הפרסומת.
26/10/2004  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il