|   15:07:40
דלג
  אביעד ויסולי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

50,000 מעצרי שווא בשנה

חרף צמצום עילות המעצר שבחוק, מספר המעצרים רק גדל משנה לשנה וכבר הגענו לשיא של כ-60,000 מעצרים בשנה. האומנם כל כך הרבה חשודים הם אנשים המסכנים את שלום הציבור, או עלולים לשבש את הליכי החקירה? האומנם לא ניתן לחקור בלי לעצור? או שמא מסתירים מהציבור באמצעות הרטוריקה המשפטית עילת מעצר שונה לחלוטין, שאיננה מעוגנת בחוק?
28/02/2011  |   אביעד ויסולי   |   מאמרים   |   תגובות
כל כך הרבה חשודים מסכנים את שלום הציבור? [צילום: פלאש 90]

הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף אינם לבד. על-פי השנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל לשנת 2009, באותה שנה עצרה המשטרה למעלה מ-60,000 איש. עוד עשרות אלפי אנשים אחרים עוכבו בתחנת המשטרה. כ-16,000 מהם נעצרו עד תום ההליכים (חלקם במעצר בית). משטרת ישראל חוקרת כ-150,000 חשודים בשנה, 50% מהם יהודים ו-50% ערבים (פי 2.5 מחלקם באוכלוסיה), על-פי נתוני המשטרה.

ואולם, רק כ-11,000(!) נידונים מידי שנה למאסר בפועל. מכאן שכ-50,000 איש נעצרים מידי שנה בישראל לשווא. בית המשפט הדן בעניינם (אם מוגש כתב אישום) אינו סבור כי העבירה שעברו מצדיקה מאסר בפועל.

צווי המעצר שהוציא לאחרונה שי ניצן למספר רבנים הם פארסה משפטית שלא לומר עיוות חוק ודין מוחלט. כאשר הכנסת חוקקה את חוק המעצרים הנוכחי בשנת התשנ"ו (1996) מטרתו המוצהרת הייתה להפוך את המעצר לפני משפט לחלופה קיצונית לאור הפגיעה החמורה שלו בחירותו של החשוד והנאשם.

ואולם, משנת 2000 ועד שנת 2009 עלה מס' המעצרים מכ-44,000 בשנה ועד ל-60,000 בשנה (36%). כותב על כך פרופ' בועז סנג'רו, ראש החטיבה למשפט פלילי ולקרימינולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן:

"נוכח חזקת החפות, הכלל חייב להיות, שאדם שטרם הוכחה אשמתו בבית המשפט יתהלך חופשי. רק במקרים חריגים ניתן להצדיק מעצר לפני הרשעה. רק במקרים חריגים שבחריגים ניתן להצדיק מעצר ממושך עד לתום ההליכים המשפטיים. שלילת חירותו של אדם, אפילו לזמן קצר, והתנאים הקשים השוררים בבית המעצר, עלולים לגרום לעצור פגיעה נפשית בלתי הפיכה. המעצר צפוי לגרום לקלון אפילו אם לבסוף לא מוגש כתב אישום.

בתי המשפט אינם מפקחים כנדרש על בקשות המעצר, אלא מאשרים כמעט כל בקשה. בניסיון לצמצם את כמות המעצרים, נקבעו בחוק שלוש עילות למעצר, שמטרתן למנוע מעצרים בלתי מוצדקים: יסוד סביר לחשש לשיבוש הליכי משפט; יסוד סביר לחשש שהנאשם יסכן את ביטחונו של אדם, של הציבור או של המדינה; במקרים חריגים - "מנימוקים מיוחדים שיירשמו" - מותר מעצר לצורך הליכי חקירה שאחרת לא ניתן לקיימם.

נוסף על הכרחיותה של עילת מעצר, קבועות בחוק המעצרים שתי דרישות נוספות: קיום חשד סביר לביצוע עבירה; לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך אחרת, כגון שחרור בערבות, שפגיעתה בחירות קטנה יותר.

אלא שלמרבה הצער, חרף צמצום עילות המעצר שבחוק, מספר המעצרים רק גדל משנה לשנה וכבר הגענו לשיא של כ-60,000 מעצרים בשנה. האומנם כל כך הרבה חשודים הם אנשים המסכנים את שלום הציבור, או עלולים לשבש את הליכי החקירה? האומנם לא ניתן לחקור בלי לעצור? או שמא מסתירים מהציבור באמצעות הרטוריקה המשפטית עילת מעצר שונה לחלוטין, שאיננה מעוגנת בחוק?

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור ההרשעות ב"עבירות רציניות" הגיע ל-99.9%. יותר מ-90% מההרשעות מבוססות על הודאות. ההודאה עדיין נחשבת על-ידי שופטים רבים ל"מלכת הראיות". זאת, אף שבעשורים האחרונים הוכיחו בארה"ב כי הודאות השווא וההרשעות המבוססות עליהן מצטברות לכדי תופעה משמעותית. אנשים מודים גם במעשים שלא עשו מסיבות מגוונות.

כשטועים לחשוב שההודאה היא ראיה חזקה, וכשמוכנים להרשיע על בסיסה (בצירוף "דבר מה נוסף" שלפי ההלכה עשוי להיות "קל כנוצה"), אין פלא שהמאמץ החקירתי מושקע בגביית הודאות וכיווני החקירה האחרים מוזנחים. בנוסף לכך, המשטרה פועלת על-פי קונצפציה מוטעית של אשמת החשוד. מדד מרכזי להצלחת המשטרה והתביעה ולקידום חוקרים ותובעים עודנו אחוז ההרשעות.

גביית הודאות היא אמצעי קל וזול. השופטים אינם פוסלים הודאות ובכך מעבירים לחוקרים את המסר, שהדרך של חילוץ הודאות מחשודים ראויה ונכונה. הם מאפשרים למשטרה להשתמש כדבר שבשגרה במעצר בתנאים מחפירים (למרבה הצער, כזהו המעצר במדינת ישראל גם כיום), או באיום במעצר כאמצעי לחץ על הנחקרים כדי שיודו. לבסוף, נראה שרבים עדיין זקוקים לטקס ההודאה, שבמסגרתו הנחקר כביכול מסכים לכל מה שהחברה מעוללת לו וממרק את מצפוננו.

ברצוני לומר לציבור את האמת: במטרה ללחוץ על חשודים להודות בעבירות המיוחסות להם, נוהגות המשטרה והפרקליטות באופן שיטתי לבקש מעצר, שאותו הן מבססות על עילות מעצר שונות לחלוטין מאלו הקבועות בחוק (מסוכנות, שיבוש וכד'). על שופטי ישראל להפסיק לשתף פעולה עם שיטה קלוקלת זו, הפוגעת בחשודים פגיעה קשה ומהווה בעצם ענישה לפני משפט, והגורמת להודאות-שווא ולהרשעות המבוססות עליהן."

האם קיימת חובה להתייצב במשטרה?

בית המשפט העליון קבע כי לכל חשוד קיימת זכות השתיקה. זכות זו של החשוד בעבירה היא זכות מוחלטת – הוא רשאי "למלא פיו מים" ולא לומר ולו מילה אחת לחוקריו (וזאת מייעצים עו"ד פליליים ללקוחותיהם במרבית המיקרים). למעשה, יכול כל חשוד להודיע למשטרה מראש כי בכוונתו לשמור על זכות השתיקה שלו במלואה, ואז לא ניתן לחייבו להגיע לחקירה.

בהקשר זה הודה היועץ המשפטי למשטרת ישראל במכתבו מיום 21.10.07 לעו"ד אביעד ויסולי כי "אכן לא קיימת היום חובה המעוגנת בחוק להתייצב לחקירה."

על-מנת לעקוף את הזכות של אדם להודיע כי בכוונתו לשמור על זכות השתיקה ולא להופיע לחקירה, מבקשת המשטרה צווי מאסר מבתי המשפט. במקה כזה, יכול החשוד להגיש ערר על הצו לבית המשפט שהוציא אותו, בנימוק כי המשטרה מבקשת לפגוע בזכות השתיקה המוחלטת שלו, ולערער על החלטה זו עד לבית המשפט העליון.

הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף יכולים להודיע למשטרה כי בכוונתם לשמור על זכות השתיקה המוחלטת שלהם, ועל-רקע יש לבטל את צווי המעצר שהוציאה להם המשטרה בהוראה עו"ד שי ניצן. במידה והמשטרה תסרב לבטלם, יכולים הרבנים להגיש ערעור על הצווים לבית המשפט השונים.

אולי המהומה העצומה שהתעוררה בעקבות צווי המעצר לרבנים יעירו את המחוקקים לפעולה בהידוק הפיקוח על המשטרה ובצמצום דרסטי, באמצעות החקיקה, של התופעה האבסורדית שבישראל נעצרים מידי שנה כ-50,000 אזרחים חפים מפשע לשווא.

הקצין הבכיר הודה במאות מעצרים בלתי חוקיים

על-פי הוראות החוק, כל שוטר המעכב או עוצר חשוד "יזהה את עצמו תחילה בפני החשוד, בציון שמו או כינויו הרשמי והיותו שוטר או עובד ציבור, יודיע לו מיד שהוא עצור ויבהיר לו את סיבת המעצר בהקדם האפשרי". כמו-כן חובתו של כל שוטר להציג את תג הזיהוי שלו לחשוד או להציג לו תעודת שוטר. המעצר הוא העיכוב חייבים להיות בגין עבירה פלילית בת מעצר (עבירה שהעונש המקסימלי עליה הוא מאסר). מילוי תנאים אלה הינו תנאי לחוקיות המעצר.

ביום 15.2.11 נחקר נצ"מ אבי רואיף, מפקד מרחב דוד בירושלים (האחראי על העיר העתיקה והמקומות הקדושים) בבית המשפט השלום בירושלים במסגרת תביעותו של הרב יהודה גליק לפיצוי בגין מעצר שווא בערב פסח התש"ע בעבירה שהוגדרה בטופס העיכוב "חשש להפרת שלום הציבור".

להלן יובא ציטוט מפרוטוקול חקירתו של נצ"מ רואיף בביהמ"ש:

"ש. חשש להפרת שלום הציבור, עבירה על איזה חוק זה?
ת. לא יודע את הסעיף המדויק.
ש. מפנה אותך לדיני העונשין, תפנה אותי לסעיף של הפרת שלום הציבור, אתה יכול?
ת. לא
ש. ואם אני אומר לך שלא קיימת עבירה כזו?
ת. אתה יכול לומר מה שאתה רוצה. אני שאומר לך שעצרתי מאות אנשים על הפרת שלום הציבור אתה אומר לי עכשיו שלא קיים סעיף כזה?"

בהקשר זה, פנה עו"ד של הרב גליק, אביעד ויסולי, למפכ"ל המשטרה בדרישה להשעות את נצ"מ רואיף ולפתוח בבדיקה מקיפה של כל המעצרים והעיכובים בעבירה הפיקטיבית של "חשש להפרת שלום הציבור". וכך כתב עו"ד ויסולי:

"בדיקה מדוקדקת בספר החוקים של מדינת ישראל מראה כי לא קיימת עבירה פלילית של "חשש להפרת שלום הציבור" בכל חוק שהוא במדינת ישראל.

מכאן שמאות המעצרים שביצע נצ"מ רואיף בעבירה של "חשש להפרת שלום הציבור" היו כולם מעצרי שווא.

משכך, בכל אחד מהמקרים שנצ"מ רואיף או כל שוטר אחר עצרו אדם בעבירה של "חשש להפרת שלום הציבור", הרי השוטרים העוצרים במעצרי שווא עברו עבירות פליליות של שימוש לרעה בכוח המשרה(ס' 280(1) לחוק העונשין) הפרת חובה חקוקה (ס' 286 לחוק העונשין)וכליאת שווא (עבירה על ס' 377 רישא לחוק העונשין).

עדותו של נצ"מ רואיף מהווה הודאה מפורשת כי הוא ופקודיו ביצע מאות מעצרי שווא ועברו מאות עבירות פליליות.

הינך מתבקש להורות על פתיחת בדיקה מקיפה במשטרת ישראל בגין כל מאות ואולי אלפי מעצרי שווא שבוצעו במשטרת ישראל בעבירה הפיקטיבית של "חשש להפרת שלום הציבור" שאינה קיימת בספר החוקים של מדינת ישראל. במסגרת בדיקה זו, יש לבדוק את כל טפסי העיכוב והמעצר שעליהם צוינה העבירה הזו כעילת המעצר או העיכוב היחידה.

בנוסף הינך מתבקש להשעות מיידית את נצ"מ רואיף ולנקוט נגדו בצעדים פיקודיים, משמעתיים ומשפטיים - פליליים בגין החשדות החמורים הנ"ל למאות המעצרים הבלתי חוקיים בהם הוא הודה.

כמו-כן הינך מתבקש להורות על העברת כל חומרי הבדיקה והחקירה בנוגע למעצרים הבלתי חוקיים הנ"ל למח"ש לבחינת העמדתו לדין פלילי של כל השוטרים שביצעו או אישרו את מאות המעצרים הבלתי חוקיים הנ"ל.

כן הינך מתבקש להורות למשטרת ישראל לפצות כל אדם שנעצר או עוכב בגין העבירה הפיקטיבית של "חשש להפרת שלום הציבור" בה הודה נצ"מ רואיף. מן הראוי לחדד לאלתר את פקודות המשטרה ואת מערכי ההדרכה הניתנים לקציניה ושוטריה לבל יישנה הכשל הסדרתי החמור הזה."

חובה לשלם פיצוי

כשתיקנה הכנסת את חוק המעצרים, היא קבעה בסעיף 38 כי יש לפצות כל אדם שנעצר במעצר שווא: "נעצר אדם ושוחרר בלא שהוגש נגדו כתב אישום, ומצא בית המשפט שלא היה יסוד למעצר, או שראה נסיבות אחרות המצדיקות פיצוי האדם, רשאי הוא לצוות כי אוצר המדינה ישלם לו פיצוי על מעצרו והוצאות הגנתו בסכום שיקבע בית המשפט."

המשטרה והפרקליטות עושות כל שביכולתם לסכל את הפעלת הסעיף הזה. כך הן "סוחבות" את ההחלטה האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק במשך שנים, ולעיתים הן אינן מודיעות כלל לחשוד כי התיק נסגר על-מנת שהחשוד לא יתבע פיצויים.

יצוין כי כל מעצר הופך לרישום פלילי, ל-7 שנים לפחות, ועלול למנוע מהחשוד קבלת רשיונות מקצועיים (כולל רשיון עו"ד, רופא, עובד סוציאלי, מורה ועוד), השתתפות במכרזים ממשלתיים, קבלת משרות ציבוריות ואפילו קבלת ויזה לארה"ב ומדינות אחרות.
חשודים רבים נמנעים מלתבוע מפחד שהמשטרה או הפרקליטות ינסו לנקום בהם ולהגיש כתב אישום נגדם, והיו דברים מעולם. בתי המשפט, מנגד, מתייחסים בשנים האחרונות בחומרה יתרה לנושא מעצרי שווא, וסכום הפיצויים בגינם הולך ועולה, ומגיע עד כדי 10,000 שקלים ליום מעצר.

תאריך:  28/02/2011   |   עודכן:  28/02/2011
עו"ד אביעד ויסולי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
50,000 מעצרי שווא בשנה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן סובול
28/02/11 13:26
 
אליהו חיים
28/02/11 19:56
2
ירון זכאי
28/02/11 19:46
3
11111Dani
17/04/11 15:02
4
יטכגיחו
15/09/12 01:27
 
טום
17/06/16 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה 06:45 נכנסתי לאתר עיתון הארץ, למדור "מאמרים ודעות" וראיתי שהתאריך הוא יום ראשון, ה-27 בפברואר 2011. ולא רק זה, אלא כל הכתוב נכתב אתמול. הידיעה האחרונה הייתה בחצות וחצי של ליל-אמש. אבל היום כבר יום שני. מזמן. החלטתי לעקוב ולהיווכח מתי הדבר המתנשא הזה יעדכן את עצמו. עד מתי הוא יָשֵׁן? היום הוא היום השני בשבוע, ה-28 בפברואר 2011 והשעה כבר 06:53, לך תעיר דשנים לרעננים...
28/02/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
ביוני 2010 פרסם הגארדיאן הבריטי ראיון עם אריק שמידט, מנכ"ל גוגל היוצא, שהצהיר שסמארטפונים הם המצאה השווה בחשיבותה להמצאת הטלוויזיה ואף כינה אותה "העתיד של העולם". שמידט אמר באותו ראיון: "אני מאמין שההנדסה הטובה ביותר מתרחשת כיום במכשירים ניידים - הבעיות הקשות ביותר והפתרונות החכמים ביותר קורים שם".
27/02/2011  |  אביב אינהורן  |   מאמרים
בואו נדבר בגובה העיניים. למי יש אומץ להניח את כל הקלפים על השולחן?
27/02/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
עד לאחרונה לא כולם יכלו לגלוש בפייסבוק בפרוטוקול [קישור] (פרוטוקול גלישה מאובטח). עכשיו השרתים של פייסבוק עודכנו וכמעט כולם כבר יכולים להגדיר שהגלישה בפייסבוק תעשה בפרוטוקול [קישור]. המשמעות היא שכשאתם משתמשים בפייסבוק ברשת אלחוטית ציבורית חשבון הפייסבוק שלכם יישאר מאובטח. לצערנו, האופציה הזו לא מוחלת בצורה אוטומטית ועליכם לעשות זאת בעצמכם, החדשות הטובות הן שזה די פשוט לביצוע. כך זה נעשה:
27/02/2011  |  רנדי אברמס  |   מאמרים
המרחב הערבי שמסביבנו רוחש, רוגש ורועש. הפגנות ענק ומהומות דמים מתחוללות כמעט בכל מדינה ומדינה. הקרקע רועדת תחת רגליהם וכיסאותיהם של עריצי ערב. ההמון עומד על מימוש זכויותיו הלגיטימיות בתקווה לזכות בקצת יותר חירות. בן עלי, הלך. ישר כוח לתוניסאים! מוברק, הלך. מברוכ גדול למצרים! קדאפי, כך נראה, ילך הביתה או לבית משוגעים בזמן הקרוב ביותר, לא לפני שיחולל מרחץ דמים ויטבח בהמונים. בתימן ובבחריין עוד לא נאמרה המילה האחרונה, ואיש אינו יודע לאן יתגלגלו הדברים ואילו עריצים נוספים יאלצו להתמודד עם עמיהם הנדכאים.
27/02/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il