|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
החייל הישראלי על הטנק הסורי. תמונה ישנה שעובדה בטכנולוגיה חדישה
חשיפה חדשה על נעדרי קרב סולטן-יעקב

עדות ראשונה בכתב: "ראיתי גופה על קדמת הטנק"

לאחר מאבק משפטי מול שלטונות בריטניה, הגיע לידי מרים באומל, אמו של החייל הנעדר זכריה באומל, מכתבו של הקולונל אדריאן פק שבו מדווח הקולונל על הימצאות גופת חייל על טנק שהובא לדמשק מיד אחר הקרב. הדיווח מצטלב עם פרסום התמונה ששחררה עמותת 'לחופש נולד'
06/03/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   תגובות
את התמונה הביאה לעמותה מרים באומל, כך שהניסיון להציג את שחזור התמונה כסוג של הבאת מידע חדש הוא קלוש למדי. יתרה מזו. אילו הייתה עמותת 'לחופש נולד' מייצרת בעצמה מידע חדש, הרי הייתה יכולה להביא למסיבת העיתונאים עדות מסייעת הרבה יותר משכנעת מאשר שחזור טכנולוגי של תמונה ישנה

פזית רבינא
"ראיתי את נעדרי סולטן יעקוב על טנק ברחובות דמשק"

לחופש נולד מודים: התקציב יקוצץ
איציק וולף
עמותת לחופש נולד כינסה מסיבת עיתונאים ותקפה את ועדת הבדיקה בראשות מיכאל בן יאיר אשר מסקנותיה התפרסמו לראשונה ב-News1 ואשר החליטה על קיצוץ של כעשרה מיליון שקלים מתקציב העמותה * "פגיעה בעמותת לחופש נולד היא פגיעה במאמץ הלאומי להחזרת החיילים שלנו" * מרים באומל: אף אחד לא עוזר לנו, רק לחופש נולד
לרשימה המלאה

עדות חדשה ומצמררת מקרב סולטן-יעקב נחשפת לראשונה. לפני ימים אחדים העביר משרד החוץ הבריטי לעורך דינה של מרים באומל, אמו של החייל הנעדר זכריה באומל, מסמך השופך אור חדש על תעלומת נעדרי הקרב. המסמך הנו מכתב בכתב ידו של קולונל אדריאן פק, הנספח הצבאי הבריטי בדמשק בתקופת מלחמת לבנון הראשונה.

ביום הקרב יצא פק יחד עם נהגו לכיוון הגבול הסורי-לבנוני, שם צפה מרחוק בקרב שהתנהל בסולטן-יעקב. במכתבו מדווח הקולונל פק כי צפה בטנק הישראלי נע על כביש ביירות-דמשק, בסמוך לגבול הלבנוני. "ראיתי את הטנק", כותב הנספח הבריטי, "מוסע לכיוון דמשק. על הטנק ראיתי מה שנראה היה לי כפלשתינים. באותן נסיבות לא יכולתי לדעת אם היו שם שבויים ישראלים. עם זאת, על קדמת הטנק ראיתי גופה. ייתכן מאוד שנהג הטנק היה אחד השבויים, אך איני יכול לומר זאת בוודאות".

המכתב, המהווה עדות מוסמכת של איש צבא מקצועי לגבי נעדרי קרב סולטן-יעקב, יחייב ככל הנראה התייחסות ובחינה מחודשת של מערכת הביטחון הישראלית.

שחרורו של המכתב בימים האחרונים הנו ניצחון משפטי של מרים באומל, לאחר תקופה ארוכה שבה סירבה ממשלת בריטניה לבקשתה לשחרר מסמכים שיש בהם מידע על שלושת נעדרי הקרב. עד כה טענו הבריטים כי חשיפת המידע הרגיש עלולה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים עם סוריה.

ידיעות על המסמך שחיבר הנספח הצבאי הבריטי הופיעו לראשונה במקור ראשון לפני כחודשיים וחצי. העדות על קיום המסמך הגיעה בזמנו מפיו של הכומר בוב קארול (העומד בראש ארגון הומניטרי הפועל להשגת מידע על נעדרים), והפעם אנו מציגים לראשונה את המסמך בכתב ידו של הנספח. דניאל ברק, עורך דינה של מרים באומל, והכומר קארול מעריכים שהתפנית בגישתו של משרד החוץ הבריטי היא תולדה ישירה של הלחץ התקשורתי ושל הפרסומים האחרונים. המטרה כעת היא לאתר דוח מפורט אותו מזכיר הקולונל פק במסמך אותו אנו חושפים כאן, זאת בתקווה לפתור את תעלומת נעדרי קרב סולטן-יעקב.

בשבוע שעבר ערכה עמותת 'לחופש נולד' לאיתור חיילים שבויים ונעדרים מסיבת עיתונאים, על-רקע הודעת משרד הביטחון שבכוונתו להפסיק את פעילותה של העמותה. לפני כמה חודשים הקים משרד הביטחון ועדה ציבורית לבחינת יעילותה של העמותה בהשגת מידע שיסייע בקידום נושא השבויים והנעדרים. הוועדה, שבה היו חברים היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מיכאל בן-יאיר, ראש המוסד לשעבר שבתאי שביט ואלוף (מיל.) אורי אור, קבעה כי "לאור העובדה שהעמותה לא הצליחה להשיג מידע שיאפשר את פתרון תעלומת השבויים והנעדרים, אין מקום להמשך המימון שלה". פעילותה המודיעינית של העמותה, נכתב בדוח, יכולה וצריכה להיעשות על-ידי גופי המודיעין.

"די לנעדרים-טורס"

פרסום התמונה המשוחזרת עורר זעם במשפחת החייל הנעדר יהודה כץ. פרחיה כץ, אחותו של החייל הנעדר, מגדירה את פרסום התמונה "שערורייה". מדוע אני צריכה לשמוע על קיומה של התמונה הזאת מן החדשות, היא שואלת. יתרה מכך, אומרת כץ, בעקבות ראיון שנתנה לרשת ב' בעקבות מסיבת העיתונאים של עמותת 'לחופש נולד' התקשר אליה סגן אלוף גבי משעל מיחידת איתור הנעדרים של צה"ל. בשיחה התברר לכץ כי התמונה נמצאת בידי היחידה כבר חודשים ארוכים. "התמונה המשוחזרת נמצאת כרגע בתהליך בדיקה", נאמר לה. "אנו מקווים שבסיומה ניפגש ונוכל לומר מי החייל בתמונה".

העובדה שהתמונה נמצאת בבדיקה בצה"ל היא דווקא חיובית. החלק המטריד הוא שפנייה לעמותת 'לחופש נולד' בבקשה לברר פרטים על האמצעים הטכנולוגיים ועל השיטות לשחזור התמונה לא נענתה - זאת על-אף שבמסיבת העיתונאים השחזור הוצג כהישג של העמותה ולא של צה"ל.

זו איננה הנקודה הבעייתית היחידה. משיחה עם מנכ"ל העמותה, אלוף (מיל.) אייל בן-ראובן, עולה כי איש העמותה שאול שי ליווה את מרים באומל במסעותיה בחו"ל ועזר לה בפעילותה. שי הוא ראש מחלקת היסטוריה לשעבר בצה"ל. בתקופת עבודתו הוגשו נגד שי תלונות של חיילים על העסקתם לצרכי עבודות כתיבה ותרגום פרטיות. בין היתר נטען כי שי השתמש בפקודיו כדי שיקלידו בעבורו שאלוני מבחן, רשימות תלמידים ומצגות ששימשו אותו במסגרת עבודתו הפרטית. עוד נטען כי חיילים נאלצו להקליד עבורו חלקים מספרים שפרסם באופן פרטי. התלונות הועברו לידי התובע הצבאי הראשי ולפני קצת יותר משנתיים הורשע שי בבית הדין הצבאי באשמת חריגה מסמכות, נידון לחודשיים מאסר על תנאי למשך שנתיים, לנזיפה חמורה ולקנס כספי בסך 2,500 שקל.

בפסק הדין נאמר ששי "עשה שימוש במשאבי הצבא ובחייליו לצורך ביצוע משימות פרטיות", וכי "אין ספק שמעשיו של הנאשם הם מעשים שיש להוקיע אותם ולהרתיע את הרבים מפני ביצועם".

השאלה שכמובן עולה בנסיבות האלו היא האם נכון להעסיק בעמותה שעוסקת בעניין הצה"לי הרגיש ביותר דווקא אדם שפגע בחיילים המשרתים תחתיו.

פרחיה כץ מספרת שהוזמנה להופיע לפני הוועדה שהוקמה לבדיקת עבודתה של עמותת 'לחופש נולד'. בפגישה אמרה כץ כי לדעתה העמותה מעצם קיומה פוטרת את המדינה מלעשות את מה שהיא מחויבת לעשות על-פי חוק. הטיפול בבעיית השבויים והנעדרים אינו עניין הומניטרי, מדגישה כץ. יש בעניין הזה חוקים בינלאומיים ברורים שעל המדינה לפעול על פיהם. התפיסה כאילו מדובר בעניין הומניטרי מעוותת וגורמת לנזק. השבויים והנעדרים הם עניין מדיני לא פחות מבניית התנחלויות. מעבר לכך, אומרת כץ, הגיע הזמן לשים קץ לכל עניין ה"נעדרים טורס" על חשבון המדינה. אלפי מַיילים של טיסות הוצאו במסגרת זו ללא תוצאות.

בעניין הזה אכן יש לפרחיה כץ ניגוד השקפה עם בן-ראובן, שמגדיר את העמותה "גוף הומנטרי ולא מודיעיני, העומד בתפר בין המערכת הביטחונית למערכת האזרחית ומאפשר טיפול והשגת מידע בתנאים שמערכת הביטחון אינה בנויה לטפל בהם". ההגדרה הזאת, כפי שנכתב למעלה, לא התקבלה על-ידי ועדת הבדיקה.

הבעיה היא שלאורך השנים פעילותם של גופי המודיעין הייתה רצופה כשלים וכישלונות קשים. חלקם נחשפו, רובם המכריע לא. די לציין את החודשים הארוכים שבילה חזי שי בשבי מכיוון שמישהו תייק מבלי לשים לב ידיעה בעיתון ירדני שרמזה בבירור על כך שחזי שי בחיים בשבי הסורי.

מבחינתה של כץ, הלקח המצטבר מקרוב לשלושים שנות חיפושים אחר נעדרי קרב סולטן-יעקב ברור וחד. "צריך לרכז את כל האנרגיות מול הסורים", היא אומרת. "פעילות מדינית, פעילות באו"ם, פעילות מודיעינית. יש לייצר צינורות חשאיים של השפעה בסוריה. המידע קיים. צריך רק להגיע אליו. ישנו הצד המשפחתי-הומניטרי. ביל קלינטון למשל, אומרת כץ, מסתובב בעולם ומשחרר אנשים. הוא שחרר את שתי העיתונאיות שנעצרו בצפון קוריאה. הוא יכול היה לנסוע גם לדמשק כשליחן של המשפחות.

התמונה - ממרים באומל
השינויים בתמונה בעקבות העיבוד הממוחשב

בניסיון להזים את קביעת הוועדה שלפיה לא הצליחה להשיג מידע שיאפשר את פתרון תעלומת השבויים והנעדרים, הציגה העמותה במסיבת העיתונאים תמונת טנק ישנה בשחור-לבן ובה נראית גופת חייל במדים על הטנק. יו"ר הוועד המנהל של העמותה, עו"ד אליעד שרגא, הציג עיבוד ממוחשב שמציג בבירור את פרטי התמונה. את התצלום בשחור-לבן העבירה לעמותה מרים באומל מן הארכיון שייסד בעלה המנוח, יונה באומל. "מה שחדש בתמונה הזאת הוא הזווית, שממנה ברור שעל הטנק יש גופה", אמר מנכ"ל העמותה, האלוף ((מיל.)) אייל בן-ראובן. לדבריו התמונה צולמה ביום הקרב, ולכן סביר שמדובר בגופת ישראלי. "איננו יודעים מי בתמונה", אמר בן-ראובן, "אבל מדובר בטנק מסולטן-יעקב שהגיע לדמשק ויש עליו גופה. לצערי, יש סבירות שמדובר בגופת ישראלי".

כאמור, את התמונה הביאה לעמותה מרים באומל, כך שהניסיון להציג את שחזור התמונה כסוג של הבאת מידע חדש הוא קלוש למדי. יתרה מזו. אילו הייתה עמותת 'לחופש נולד' מייצרת בעצמה מידע חדש, הרי הייתה יכולה להביא למסיבת העיתונאים עדות מסייעת הרבה יותר משכנעת מאשר שחזור טכנולוגי של תמונה ישנה. העדות הזאת היא כמובן מכתבו של הקולונל אדריאן פק, שאותו כאמור אנו חושפים כאן לראשונה. למעשה, נוצר כאן מעגל שווא. מקור המידע המוצג הוא מרים באומל, שהעמותה קמה כדי לספק לה מידע ולא להפך.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדות ראשונה בכתב: "ראיתי גופה על קדמת הטנק"
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
amitgol1
6/03/11 12:25
2
את העמותה
6/03/11 12:58
3
יצחק מאלקנה
6/03/11 13:20
 
לגבי בריטניה...
6/03/11 14:12
 
הניה
6/03/11 15:28
 
Gilead
7/03/11 05:10
4
קונראד
6/03/11 13:34
5
shmi1l
6/03/11 13:42
6
ajn
6/03/11 15:36
7
מטאטא
6/03/11 15:57
 
מה לעשות זו האמת
6/03/11 22:35
 
מאיר לוין
6/03/11 22:51
 
Gilead
7/03/11 05:19
8
אלטע קאקער
6/03/11 18:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המגבת נמצאת בכל בית בעולם. היא הפריט הנמכר ביותר במחלקת טקסטיל הבית בכל מחלקה ובכל רשת ברחבי העולם, ובכל זאת היא הצעירה ביותר מבין שאר חבריה, השטיח, המצעים השמיכה והווילון.
06/03/2011  |  יובל לובשנטיין  |   כתבות
הנוף שנשקף מביתו של קובי צרפתי ביישוב מסד שבגליל התחתון הוא מהיפים בארץ. הבית, על צלעו המזרחי של הר הקוץ, צופה אל הארבל ועמק כנרות. העמק למטה גדוש עצי זית עתיקים, טראסות ושטחים חקלאיים מעובדים, שמעבר להם מתנוצצת הכנרת. ליד הבית חורשה קטנה של צמחיית חורש טבעי עם עצי אלון, שיזף מצוי וחרוב. אבל את השיחה עם צרפתי אנחנו לא מקיימים בבית החלומות הזה, אלא בדיר. "אני חייב להיות פה 24 שעות ביממה, אחרת אפסיד הכול", הוא מסביר. הבית שבנה מושכר היום לדיירים אחרים.
05/03/2011  |  איתמר מור  |   כתבות
אל לשכתו של יו"ר ועדת הכנסת אני מגיע ביום שבו הוא קיבל מקלחת צוננת משורה של פובליציסטים ועיתונאים מובילים. זעמם של העיתונאים התעורר בעקבות אירוע שולי לכאורה: הצעת חוק פרוצדורלית שנועדה לקצר את כהונתם של מנהלי חברות החדשות של ערוצי הטלוויזיה לשלוש שנים, וכן לאפשר את בחירתם ברוב רגיל של 51% מחברי הדירקטוריון בניגוד לדרישה לרוב מיוחס של 75% הנהוגה כיום.
04/03/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
היה זה השבוע הטוב ביותר של מינהל מקרקעי ישראל מזה זמן רב. שורת קבלנים פרטיים, שבמשך שנים לא קנתה מגרשים מהמינהל, חזרה לזירה. הם הסתערו על מכרזי המינהל, ורכשו מגרשים לבניית מאות רבות של דירות בכל חלקי הארץ. קבלנים ותיקים, שזה שנים לא קנו מהמינהל, הגיעו למכרזי השבוע. גינדי החזקות, הפעילה כל העת, נתנה את הטון, כאשר קנתה מגרש ל-130 דירות במערב ראשון-לציון, ב-112 מיליון שקל. בין השמות האחרים:
04/03/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מולד ירח צפוי בתאריך 4.3 במזל דגים. נושא זיהום האוויר יהיה בכותרות, או כל הקשור לאיכות הסביבה. אצלנו ידברו יותר בתקופה הקרובה על השקעה הקשורה לחינוך וספורט, לצד השקעה בתשתיות.
04/03/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יואב יצחק
יואב יצחק
חברת אלביט מערכות, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה בתל אביב ובוול סטריט, היא אחת החברות הגדולות בישראל    שוויה על-פי מחירי הבורסה מגיע ל-32.7 מיליארד ש"ח    מידע שהגיע ל-News1 מלמד על ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il