|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שחר גרינשפן והתביעה המשטרתית

הנכות הקשה של הילדה שחר גרינשפן והעונש הקל שהוטל על הנהג שפגע בה זעזעו את המדינה השיח הציבורי התמקד בסוגיית הסדרי הטיעון גורם עיקרי לליקוי בהתנהלות התביעה אינו שיקול הדעת המוטעה של התובע - אלא מבנה וארגון התביעה הכללית במדינה תביעה הפועלת במסגרת משטרה היא אנומליה בסדירות הפעלת הסוכנויות לאכיפת החוק
13/03/2011  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
שחר גרינשפן. חייה השתנו לבלי הכר

האחראים לעסקה: המדינה והעליון
איתמר לוין
לשופטת התעבורה בפתח תקוה לא הייתה למעשה ברירה אלא לאשר את עונשו המגוחך של הנהג שלא העניש בכלום את מי שהותיר את הנערה שחר גרינשפן משותקת ונטל ממנה למעשה את חייה
לרשימה המלאה

   איתמר לוין
הצעת חוק: נפגעי עבירה יוכלו להתנגד לעסקות טיעון

סיפורה של הילדה שחר גרינשפן נגע ללב כולנו והכעיס לא מעט אנשים במדינה. בשבת ה-28.11.2009 השתנו חייה של שחר ומשפחתה לבלתי הכר. שבוע לפני חגיגת הבת-מצווה שלה, כשטיילה עם חברתה יובל וייס בנתניה, עלה מרק פטריק (57) על אי-תנועה עליו עמדו הילדות, עם האוטובוס הזעיר בו הוא עבד כנהג להסעת ילדים. יובל נפצעה באורח קל. שחר נפצעה באורח קשה מאוד ונותרה משותקת לגמרי - כנראה באופן בלתי הפיך. התברר שפטריק נהג בגילופין. בדמו נמצאה כמות של אלכוהול פי 4 מהמותר. ב-6.3.2011, הסתיים משפטו בבית המשפט השלום לתעבורה בפתח-תקווה. התביעה הגיעה איתו להסדר. הוא הודה באשמה והשופטת טל אוסטפלד נאוי (בתיק ת"ד 5247-02-10 מדינת ישראל נ' מרק פטריק) דנה את מרק פטריק לעונשים הבאים: קנס בסך 1,000 שקל אשר ישולם ב-4 תשלומים. פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של שש שנים, החל ביום 5.9.10. פסילה על-תנאי למשך שלוש שנים מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 10 חודשים. מאסר על-תנאי למשך שלוש שנים לתקופה של שישה חודשים, שלא יעבור עבירה של נהיגה בשכרות, תחת השפעת משקאות משכרים, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף מעל 6 חודשים ונהיגה בפסילה. ולבסוף, עבודות שירות לציבור בהיקף של 600 שעות במסגרת "בית לוינשטיין".

שחר ומשפחתה לעולם לא יחזרו להיות כפי שהיו לפני האירוע הנורא. מרק פטריק יוכל לחזור להגה כאילו מאומה לא קרה. למרבה המזל, זכה הסיפור לפרסום בתקשורת. בעקבות כך החליט פרקליט המדינה לבדוק את התנהלות התביעה במקרה זה.

אין פסול בקיום הסדרי טיעון, במרבית המקרים הם רצויים ומבורכים

אינני מתנגד להסדרי טיעון, נהפוך הוא. מעבר ליתרונות הפרקטיים שיש בהם - ובעיקרם חיסכון במשאבי התביעה ובתי המשפט - יש להם גם תועלות ערכיות חשובות. הודאת הנאשם חשובה לנפגע העבירה לא פחות מהעונש שיוטל עליו, ואם חרטה בצידה - הרי יכולה זו לסייע בהחזרת העבריין למוטב. לכן, אינני שותף לביקורת המוטחת חדשים לבקרים על הסדרי הטיעון. אין צורך לומר כי כל מעשה שלטוני, ובכלל זה החלטה על הסדר טיעון, חייבת להיעשות במחשבה תחילה ובשיקול דעת. החלטת תובע על הסדר טיעון המנוגדת להיגיון משפטי וציבורי היא טעות בשיקול דעת וראויה לגינוי.

לטעמי, העניין המהותי במקרה זה אינו מנגנון הסדרי הטיעון, אלא הוא מבנה וארגון התביעה הכללית. במדינת ישראל קיימת אנומליה מטרידה במבנה וארגון התביעה. מרבית כתבי האישום בישראל, וליתר דיוק למעלה מ-80% מהם, מנוהלים על-ידי התביעה המשטרתית ולא על-ידי התביעה הכללית, קרי הפרקליטות. נכון הוא שהרושם הקיים בציבור הוא כי מרבית כתבי האישום מנוהלים על-ידי הפרקליטות, וזאת בשל החשיפה התקשורתית הרבה של משפטים פליליים בפשעים חמורים - שאכן הפרקליטות היא זו המנהלת בהם את התביעה. אבל כאמור המציאות רחוקה מהרושם המוטעה. הרוב המכריע של כתבי אישום בישראל מוגש על-ידי התביעה משטרתית, שהיא גוף אינטגרלי בתוך משטרת-ישראל.

מציאות בה סוכנות לאכיפת חוק היא גם החוקרת וגם התובעת, היא בלתי נסבלת. דומני כי אין מדינות דמוקרטיות אחרות בהן נוהגת שיטה כזו. התביעה אמורה להתנהל באופן עצמאי ובלתי תלוי. אחד מתפקידיה הוא גם לשמש כגורם מבקר על החקירה המשטרתית, ולא פעם היא יכולה להימצא במצב של ניגוד עניינים עם גורמי החקירה. על-מנת להבטיח את מעמדה הייחודי ולמנוע תלות אפילו למראית עין, חייבת התביעה המשטרתית לעבור לפרקליטות.

במסגרת האנומליה הזו, של תביעה הפועלת במסגרת משטרה, מתקיימת אנומליה נוספת. התביעה המשטרתית אינה גוף מונוליתי. למעשה, היא מורכבת משני גופים שונים ונפרדים. האחד, והגדול יותר, הוא התביעה המשטרתית הפלילית, הפועלת במסגרת האגף לחקירות ולמודיעין, ומגישה כתבי אישום במרבית העבירות מסוג עוון, ובחלק מהעבירות המוגדרות כפשע. הגוף השני הקיים במשטרה הוא מערך תביעות התעבורה, הפועל במסגרת אגף התנועה, והוא המטפל בכתבי האישום על מרבית עבירות התעבורה (למעט הקטלניות). בעבר הרחוק, עד להקמת אגף התנועה בראשותו של יעקב גנות בשנת 1997, היו תובעי התעבורה חלק מהתביעה המשטרתית הפלילית. גנות, בלהט האופייני לו, הביא להקמת מערך תביעות התעבורה בנפרד מהתביעות הפליליות. כך התפצלו גורמי התביעה במדינה לפיצול נוסף: פרקליטות, התביעה הפלילית ומערך תביעות התעבורה, פיצול אשר אינו תורם לקיום מדיניות תביעה אחודה ואחידה בישראל ובכלל זה קיום הסדרי טיעון נורמטיביים.

רפורמה במבנה הארגוני של התביעה הכללית היא מחויבת המציאות

המבנה האנומאלי של התביעה מוכר היטב למפכ"ל הבא יוחנן דנינו. הוא היה בעצמו תובע משטרתי בתחילת דרכו במשטרה ואחר-כך היה ממונה על יחידת תביעה גדולה. מאוחר יותר, כראש האגף לחקירות ולמודיעין, היה ממונה על מחלקת התביעות של משטרת-ישראל. הוא גם מכיר היטב את הפרקליטות ואת הוויכוח שבין הפרקליטות ובין המשטרה על העברת התביעה המשטרתית לפרקליטות. דומה כי איש אינו חולק על אי-ההיגיון במצב הקיים. אלא שככל הנראה הוויכוח הוא על המשאבים שיש להעביר לפרקליטות מהמשטרה יחד עם העברת התביעה. המשטרה, קרוב לוודאי, מוכנה להעביר אך את התקנים הישירים של מערך התביעה. הפרקליטות מבקשת לקבל גם את התקציב המוקצה להפעלת המערך התומך בתביעה המשטרתית. זהו מערך לוגיסטי, ובכלל זה מערכות המידע, שאינו תומך רק בתביעה המשטרתית אלא גם במערכים אחרים של המשטרה. הפרקליטות לא כל-כך שמחה לקבל את "כאב הראש" של עיסוק בעשרות אלפי תיקים נוספים מדי שנה, חלקם "קטנים" - אך "נפיצים" - כמו תיקי אלימות בין בני זוג, אשר יתווספו לרבבות התיקים הנמצאים גם כך בידי הפרקליטות, ומטופלים בקצב שאינו משביע רצון. התובעים המשטרתיים אינם ששים לעבור לפרקליטות ולהתאזרח. במידה רבה הם עלולים להיפגע בתנאי עבודתם ובשכרם.

במצב דברים שכזה נדרשת רפורמה שיכולה לצאת אל הפועל רק מתוך מנהיגות מרחיקת ראות. רפורמה דומה, אם כי בקנה מידה קטן יותר, נעשתה בשנת 1992, כאשר יעקב טרנר היה מפכ"ל המשטרה והוא הוביל את העברת חקירות השוטרים למשרד המשפטים. עד להחלטה זו השוטרים נחקרו במסגרת שנקראה מפלג לחקירות פנים (מח"פ), ובמקרים הנוגעים לשימוש בכוח הם נחקרו במסגרת היחידה לתלונות הציבור (ית"צ). טרנר, שקץ בטענות על כי "המשטרה חוקרת את עצמה", ובגילוי מנהיגות שנדרשה כדי להתגבר על התנגדויות בתוך המשטרה, תמך במהלך ומח"ש הוקמה.

הנכות של שחר, ובמידה רבה גם של משפחתה, לא יירפאו מהעונש שיוטל על מרק פטריק, או מהמסקנות שיופקו מהתנהלות התביעה המשטרתית. נחמה פורתא לטרגדיה הנוראה שנחתה על משפחת גרינשפן יכולה לבוא על-ידי תיקון כמה עניינים במדינה, ובכלל זה ארגון מחדש של התביעה תחת קורת גג אחת.

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שחר גרינשפן והתביעה המשטרתית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זבלוצקי
13/03/11 15:54
2
ברוך.
15/03/11 15:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פעם נהג הערוץ הראשון והיחיד של הטלוויזיה להציג את הסרט סאלח שבתי (סליחה שבאתי) בצהרי יום העצמאות. הסרט עוסק בעולה מבוגר מעדות המזרח ומשפחתו ברוכת ילדים המתקשה להתאקלם במעברה בשנותיה הראשונות של המדינה. בסרט התמודד סאלח עם העובדת "הסוציאלית" שהביעה את רצונה לראותו הופך לאשכנזי בנאום שהחל במילים; "אתם בני עדות המזרח....".
13/03/2011  |  ירון זכאי  |   מאמרים
פרשת ג'ון גליאנו ובית דיור הפנתה זרקור אל עולם טייקוני האופנה העולמיים. אלה הם האנשים, שהם בעלי החברות הגדולות לאופנה (לבעלי ממון ולבעלי תקציבים נמוכים), יופי, מוצרי מותרות לבית , אבזרים ומוצרי מותרות בתחום המשקאות החריפים. הם מלבישים את כולנו, בכל תקציב. שני הטייקונים המובילים, הם ברנרד ארנו הצרפתי ואמנציו אורטגה הספרדי. כל אחד מהם הוא סיפור של כשרון והצלחה כלכלית ושניהם משפיעים על מיליוני בני אדם הקונים את מוצריהם.
13/03/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
ב-1998 הוזמנתי להרצות בכנס של האגודה הפסיכולוגית האמריקנית, שהתקיים בסן פרנסיסקו, על תשאול והדרכת תשאול. למחרת הכנס, כינס המנחה של הפאנל, פרופ' פול אקמן, המוכר במחקריו על גילוי שקרים, את כל המשתתפים לדיון בנושא המדובר - תשאול וגילוי שקרים.
13/03/2011  |  ד"ר מאיר גלבוע  |   מאמרים
אחרי וועדת אגרנט, הוחלט על-פי המלצות הוועדה, להקים את הגוף הקרוי המועצה לביטחון לאומי. הגוף הוקם בעקבות הכשלים המודיעיניים, ניתוח המצב הצבאי והאסטרטגי של כשלון הפתיחה במלחמת יום הכיפורים 73. בארה"ב הקרוי הגוף המועצה לביטחון לאומי והעומד בראשה, הוא דמות חזקה, מרכזית ומשפיעה על מדיניות ארה"ב ומוערכת ביותר ע"י נשיא ארה"ב. זהו אדם שנבחר אישית על-ידי הנשיא, מוערך על ידו והוא סומך על דעתו וניתוחיו האסטרטגיים ובכך טמון גם סוד עוצמת וחשיבות התפקיד.
13/03/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
חומש ויקרא ראשיתו בקורבנות וטהרה, הֶמשכוֹ בכשרוּת המאכלים וטהרת המשפחה והכהנים - דרך קידוש האדם במצוות - וסופו בשמיטה וגאולת קרקעות. לכאורה, שלוש הפרשות הראשונות העוסקות בקורבנות, בטהרה ובנגעים, הן פרשות טכניות - בניגוד לפרשות הדרמטיות של מכירת יוסף, יציאת מצרים ועוד.
13/03/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il