|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גולדסטון נבהל מעצמו

ה'חזרה בתשובה' של השופט ריצ'רד גולדסטון לא הייתה תוצאה של התגלות פתאומית או תהפוכות לב. קדמה לה עבודה מאומצת של ממשלת ישראל ושל גופים פרטיים שחשפה את אמינותן הרעועה של העדויות שעליהן מבוסס הדוח
15/04/2011  |     |   כתבות   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
[צילום: AP]

בסדרת הופעות פומביות בקליפורניה, גולדסטון הרחיק את עצמו באטיות הן מן הדוח והן מתומכיו הנלהבים. בשיחה באוניברסיטת סטנפורד בחודש ינואר הכיר גולדסטון בכך שמועצת זכויות האדם של האו"ם מוטה נגד ישראל: "הם ממהרים באופן חוזר ונשנה להעביר החלטות וגינויים לאור הפרות זכויות אדם לכאורה שביצעה ישראל, אולם מתעצלים לפעול באופן דומה לאור הפרות חמורות אף יותר של מדינות אחרות"

   רשימות קודמות
  היעד של גלנט: מלחמה מוצלחת באוגדות ה-NGO
  ארגונים לא-ממשלתיים, עוצמה פוליטית ו"אפקט ההילה"
  השפעתם ויעילותם של דיאלוגים בין-קבוצתיים

בספטמבר 2009 כינס השופט ריצ'רד גולדסטון מסיבת עיתונאים טלוויזיונית במטה האו"ם שבניו-יורק כדי להציג את דוח "ועדת החקירה" שבראשה עמד. 18 חודשים לאחר מכן, במאמר דעה ב'וושינגטון פוסט', הוא התכחש ל"דוח גולדסטון", שבשימוש בשמו ובמוניטין שלו האשים לשווא את ישראל ב"פשעי מלחמה" בזמן המלחמה בעזה, כולל בהתקפות מכוונות נגד אזרחים. "אם הייתי יודע אז את שאני יודע כעת, דוח גולדסטון היה מסמך אחר", הודה.

מה הביא להיפוך הדרמטי? הראיות, בהתבסס על הצהרותיו הפומביות של גולדסטון, מצביעות על כך שהכרה זו לא הייתה תוצאה של התגלות פתאומית או תהפוכות לב, אלא התרחשה באטיות והתעוררה בעקבות כמה גורמים.

בעוד רבים מתומכיו הנלהבים ביותר בקרבות הפוליטיים האכזריים הם אידיאולוגים אנטי-ציונים מסורים המבקשים להביא לחיסולה של ישראל, גולדסטון לא נמצא באותה קטגוריה. כחבר לשעבר בוועד המנהל של האוניברסיטה העברית בירושלים, גולדסטון עומד על כך שמחויבותו לריבונות היהודית איננה מתפשרת. אף על-פי כן, הוא ראה כיצד הדוח שלו הפך להצדקה העיקרית להתקפות המתמשכות נגד המדינה היהודית, כולל באמצעות לחץ לקמפיינים של חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS).

ברור שהוא חש אי-נוחות גוברת בנוגע לשימוש בדוח שלו כמרכיב מרכזי בשבוע האפרטהייד הישראלי ובהסתה של פעילים אנטי-ישראלים, כגון באתר ה"אינתיפאדה האלקטרונית". מסקנות הדוח נוצלו כ"הוכחות" ל"פשעי מלחמה" ישראלים ול"אפרטהייד", ולאחרונה אף בהחלטת אוניברסיטת יוהנסבורג להחרים את אוניברסיטת בן-גוריון.

הביטחון התערער

בו-בזמן התעמת גולדסטון עם עדויות גוברות שחשפו כיצד ההאשמות המשפטיות והעובדתיות שצוטטו בדוח, שסופקו על-ידי ארגונים לא ממשלתיים, היו בלתי אמינות, בלתי ניתנות להוכחה, ולעתים אף מזויפות. מאות "הפניות" בדוח (לעתים גם סותרות) מועתקות מטענות בלתי ניתנות להוכחה שהומצאו על-ידי קבוצות אנטי-ישראליות שמשתמשות בזכויות האדם ובמשפט הבינלאומי ככלי נשק המכוונים נגד ישראל. אלה כוללים כוחות-על בינלאומיים כגון 'משמר זכויות האדם' (Human Rights Watch) ו'אמנסטי אינטרנשיונל'; קבוצות ישראליות שממומנות בידי ממשלות אירופיות והקרן החדשה לישראל (NIF) כגון 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ו'עדאלה', וכן ארגונים פלשתינים כמו 'המרכז הפלשתיני לזכויות האדם' ו'אל-חק'.

פירוק ההאשמות הללו החל עם הניתוח המפורט של NGO Monitor מיד לאחר פרסום הדוח. את המגמה הזאת המשיכו אנשים וגופים נוספים, וניסו לחשוף את האשמות השווא: השגריר לשעבר דורי גולד, בדיון עם גולדסטון באוניברסיטת ברנדייס; אלן דרשוביץ, במהלך מצגת באוניברסיטת פורדהם (שגולדסטון בחר לא להשתתף בה); הפרופסורים אבי בל ופיטר ברקוביץ', באירוע של בית הספר למשפטים של אוניברסיטת סטנפורד; ממשלת ישראל, בפרסומים שהדגימו את הטבע הכוזב של טענות הקשורות לתקריות פרטניות; וכמה אקדמאים במאמרים מלומדים. במאמרו ב'וושינגטון פוסט' הכיר גולדסטון בכך שלוועדה לא היו ראיות לתמוך ב"האשמות של כוונה מראש מצדה של ישראל לפגוע באזרחים", וכי "החקירות שפורסמו על-ידי הצבא הישראלי... מצביעות על כך שאזרחים לא נפגעו במכוון כחלק ממדיניות".

התוצאה של כל הפעולות הללו היא שביטחונו הראשוני וחסר הגבולות של גולדסטון בנכונות הדוח שנושא את שמו וגם בבני בריתו, הארגונים הלא-ממשלתיים - פחת במהירות בחודשים האחרונים.

בסדרת הופעות פומביות בקליפורניה, גולדסטון הרחיק את עצמו באטיות הן מן הדוח והן מתומכיו הנלהבים ביותר. בשיחה באוניברסיטת סטנפורד בחודש ינואר הכיר גולדסטון בכך שמועצת זכויות האדם של האו"ם, שמינתה אותו לעמוד בראש החקירה, היא מוטה נגד ישראל: "הם ממהרים באופן חוזר ונשנה להעביר החלטות וגינויים לאור הפרות זכויות אדם לכאורה שביצעה ישראל, אולם מתעצלים לפעול באופן דומה לאור הפרות חמורות אף יותר של מדינות אחרות".

גולדסטון חזר על הודאה חשובה זו בכמה הרצאות אחרות, כמו גם במאמרו האחרון, שבו הכריז כי "אי-אפשר לפקפק" בהיסטוריית ההטיה של מועצת זכויות האדם של האו"ם. אולי הוא גם הבין שהוא נבחר משום שמועצת זכויות האדם ביקשה למנות, כפי שהעריך מייסד HRW רוברט ברנסטין, "יהודים בולטים הידועים בהשקפותיהם נגד ישראל שיעמדו בראש החקירות".

השפעת הרצח באיתמר

נאומיו האחרונים של גולדסטון כללו גם תשומת לב גדולה יותר להתקפות הטרור הפלשתיניות נגד ישראל, אשר לרוב הוזנחו בדוחות האו"ם על המלחמה בעזה. לדוגמה, כאשר זכה בפרס מטעם הקבוצה היהודית-אמריקנית הקיצונית הידועה בשם 'תיקון' על תפקידו בחיבור הדוח שהאשים את ישראל בפשעי מלחמה, נאומו של גולדסטון התעלם מנושאים אלו ובמקום זאת גינה את הרצח באיתמר ואת התקפות הרקטות של חמאס.

גם מאמר הדעה שלו הרחיב נושאים אלו: "לכל הפחות קיוויתי שלאור הממצאים הברורים, שלפיהם חברי הארגון ביצעו פשעי מלחמה רציניים, חמאס יפסיק את התקפותיו. למרבה הצער, לא כך היה. מאות רקטות ופצצות מרגמה נורו לעבר מטרות אזרחיות בדרום ישראל... לבסוף, ייתכן שהבקשה מחמאס לחקור את עצמו הייתה מיזם מוטעה. בנוסף, מועצת זכויות האדם צריכה לגנות את הטבח קר-הדם והבלתי נסלח של זוג ישראלי צעיר ושלושה מילדיהם הקטנים במיטותיהם, שהתרחש לאחרונה".

באופן אירוני, המהפך של גולדסטון זכה לתמיכה בתוך האו"ם, בוועדה אחרת של מועצת זכויות האדם, "ועדת המעקב של גולדסטון", שבראשה עמדה השופטת הניו-יורקית מארי מקגואן דיוויס ומטרתה הייתה לעקוב אחר הציות להמלצות דוח גולדסטון. דוח הוועדה, שפורסם במארס, ימים מועטים לפני מאמרו של גולדסטון, גילה כי "ישראל הקדישה משאבים משמעותיים על-מנת לחקור למעלה מ-400 האשמות של התנהגות מבצעית לא הולמת בעזה", בעוד "חמאס לא ביצע שום חקירה בנוגע לירי הרקטות ולהתקפות המרגמות לעבר ישראל". בזמן שההבחנה המוסרית הבסיסית בין ישראל לחמאס הפכה לבלתי אפשרית להכחשה, אפילו בתוך המעגלים של מועצת זכויות האדם, "חזרתו בתשובה" של גולדסטון הפכה לנסבלת יותר.

יש כמה השלכות למהפך של גולדסטון, ולא רק בתחום הדיפלומטי, אולם חשוב גם לציין את ההתפתחות בממד ה"עוצמה הרכה" של הסכסוך הערבי-ישראלי. כפי שכבר צוין, קבוצות שדולה פוליטיות שיחקו תפקיד מרכזי בגיבוש ההאשמות המופיעות בדוח גולדסטון, ולאחר מכן בקידום מסקנותיו המוטות.

כעת, באופן מכריע, מאמרו של גולדסטון חשף את האידיאולוגיה ואת הניצול הלא-מוסרי של זכויות האדם בקמפיינים של הארגונים הלא-ממשלתיים. האם גם הארגונים ימשכו את ידיהם מדוחותיהם בנוגע למלחמה בעזה? האם הם יכלכלו בזהירות יתרה את הצהרותיהם בעתיד בקשר לסכסוך? והאם התקשורת תמשיך לחזור בעיוורון על טענות הארגונים הלא-ממשלתיים ללא אימות עצמאי?

תהליך הדה-לגיטימציה של ישראל, שלא התחיל בדוח גולדסטון וגם לא ייפסק לאחר מאמרו, הוא סוגיה עיקרית שעמה יש להתמודד בימים אלו. יש לקוות שהכרזתו של גולדסטון תגרום ללחץ מתמשך על ארגונים רבים להודות שהאשמותיהם נגד ישראל היו בלתי מבוססות, תשיב את מאזן הכוחות במלחמה זו, ותחזיר את העיסוק במוסר ובזכויות האדם האוניברסליות אל מחוץ להקשר הפוליטי של הסכסוך הערבי-ישראלי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא נשיא NGO Monitor ומלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
ג'ראלד מ' שטיינברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גולדסטון נבהל מעצמו
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמציה האמיץ
15/04/11 17:27
 
יואל קורנבלום
15/04/11 20:17
 
אמציה האמיץ
16/04/11 14:40
 
יואל קורנבלום
16/04/11 21:02
2
קורןנאוה טבריה
16/04/11 04:40
3
אידיוט שימושי
16/04/11 11:38
4
אבישרון
16/04/11 13:12
5
משה, עורך-דין
16/04/11 13:59
 
קורןנאוה טבריה
16/04/11 19:29
 
התחרט
18/04/11 02:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להלן דברים מתוך האתר של עו"ד דורון ברזילי בבחירות הקודמות. עו"ד ברזילי, כידוע, הוא יו"ר ועד מחוז תל אביב ומתמודד מול ראש הלשכה עו"ד יורי גיא-רון, שותפו לסיעה "ולדרך" רק מלפני ארבע שנים:
15/04/2011  |  עו"ד משה גולדבלט  |   כתבות
אנו לפני ירח מלא שיהיה בתאריך 18.4. הירח במאזניים בקרבה לאפולו, כוכב אורני המצביע על הצלחה. ייתכן שנשמע על התפתחות שמביאה לקידום מדעי, טכני, או התפתחות במסחר שיווק, או התפתחות של רשת קשרים עסקיים. אם אתם בשלב של תכנון, במטרה לשווק דברים חדשים, זה הזמן להתחיל להניע את הדברים לקראת סיום נסיגת מרקורי. זה זמן להתמודדות עם נושאים ורעיונות חדשים. שיתוף פעולה בעבודה יאפשר קשרים חדשים, היכרויות עם אנשים נוספים וכך תגיעו לתוצאות המקוות.
15/04/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
פסח מהווה נקודת ציון משמעותית לכל העוסקים בדיאטה - על שום מה?
14/04/2011  |  סיגל פרישמן  |   כתבות
ההוצאה על פרסום הולכת ומכבידה על הרשתות, אשר נכנסות למעין "לופ אין סופי". הן חייבות להגיע ליעדי המכירות שלהן, אזי הן מפעילות את הנשק הסודי המכונה פרסום, אשר מן הסתם עולה ממון רב, דבר המחייב אותן לייקר גם את מחיר המוצרים. אז הן יוצאות שוב בפרסום שעולה ממון רב, על-מנת לשכנע את הצרכנים
14/04/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
העיסוי בהודו הוא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום. התינוק מקבל עיסוי מאמו מהיום בו נולד, האישה מעסה את בעלה, את הוריו, החותנת מעסה את האישה בזמן הריונה וכל אדם מעסה את עצמו כחלק מפעולות שגרתיות.
14/04/2011  |  יעל פרל-בקר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il