|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רב-המכר "אלטנוילנד" לעומת "הנכבה"

"אלטנוילנד" - רב מכר אצל הפלשתינים, ה"נכבה" - אצל הישראלים זה קורה בדרך כלל בקרב הבריות, שאנשים - מבוגרים ותלמידים - במקום ללכת לחנות ולקנות או להחליף ספרים, עושים זאת בעצמם כאן מדובר בספרי היסטוריה ובשני ראשי ממשלות עם זאת, בעצם, הם לא החליפו ממש ספרים, אך נראה כי כל אחד מהם דווקא למד ופועל לפי משנתו של האחר
13/05/2011  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
החליפו תפקידים? נתניהו ואבו מאזן [צילום: פלאש 90]

זה קורה בדרך כלל בקרב הבריות, שאנשים, מבוגרים ותלמידים, במקום ללכת לחנות ולקנות או להחליף ספרים, עושים זאת בעצמם. אבל כאן מדובר בספרי היסטוריה ובשני ראשי ממשלות. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וראש הממשלה של הרשות הפלשתינית סאלם פיאד. בעצם הם לא החליפו ממש ספרים, אלא כל אחד למד ממשנתו של האחר. סלאם פיאד למד מהרצל ובן-גוריון, ואילו ביבי למד ממקראות ה"נכבה".

ראש הממשלה הפלשתיני, בגיבויו של ראש הרשות אבן מאזן, מכין את העם הפלשתיני לעצמאות. השיטה היא "דונם פה ודונם שם, רגב אחר רגב". בנייה, יצירת זהות פלשתינית, הקמת כוח שיטור פלשתיני. נכון שה"נכבה" אינה שואה והיא במידה רבה באשמת הערבים שלא זו בלבד שפתחו במלחמה אלא רובם נמלטו בשל הבטחה שצבאות ערב יכבשו את ארץ ישראל. אך יש להם לעומת זאת שטח שהוא כבוש על-ידי אחרים. העולם לא מקבל זאת. העולם בדעה כי כשם שיש ליהודים מדינה שלהם, שהאו"ם תמך בהקמתה, מגיעה לפלשתינים מדינה משלהם. בעצם, האו"ם קיבל כבר החלטה בשנת 1947 על הקמת מדינה פלשתינית. השפעתו של האו"ם כיום, היא פוליטית הסברתית מן הדרגה העליונה. מה גם שהאו"ם אף פעם לא היה "או"ם שמום", כהתבטאותו של בן-גוריון, הייתה לו השפעה. ה-ראייה -העצרת שלו החליטה על הקמת המדינה היהודית.

ישראל הרשמית שזלזלה במוסד זה, בדיוק כמו המנהיגים הערביים בשנת 1948, פתאום מזדעקת לנוכח האפשרות שהעצרת תקבל החלטה בדבר הקמת מדינת פלשתינית. זה הוא אחד השיעורים הראשיים שלמדו המנהיגים הערבים. זה לקח להם זמן, אבל בסוף למדו. בשעתו, הנהגת הציבור הערבי, בשנת 1947, בראשות ה"וועד הערבי העליון" ואיתה רוב הציבור הערבי, בארץ וקרוב לוודאי במדינות השכנות היו נגד תוכנית החלוקה. הם רצו פלשתין שלמה. בן-גוריון היה עוד קודם לכן מוכן לקבל את "תוכנית בילטמור" בדבר חלוקת הארץ וכפועל יוצא את החלטת עצרת האומות המאוחדות מספר 181 שהתקבלה ב-29 בספטמבר 1947. היו אצלנו הפלגים הימניים, בראשם הרוויזיוניסטים שהתנגדו, אבל רוב המפלגות והעם קיבלו את התוכנית. אילו הערבים היו מסכימים לכך הם היו מקבלים מדינה גדולה הרבה יותר מכפי שמוצע להם היום. אבל אז הם אמרו: לא,לא! היום - הם למדו - מאיתנו...

מדינה בדרך

פעם המשימה של המוסדות הלאומיים בארץ ישראל והממשלה לאחר מכן הייתה, עשייה מצד אחד, ומצד שני - ציפייה שהערבים יעשו את המשגים ואנו נהיה סמוכים אל שולחן ההבלים והמחדלים של שכנינו. לא עוד. הפעם התהפכו היוצרות. הערבים כמעט לא צריכים לעשות הרבה אלא לסמוך על שרשרת המשגים, האסטרטגיים והטקטיים, של ממשלת ישראל, לרבות הצעקה: "אין פרטנר" או "חאמס! חמאס!".

הרשות הפלשתינית למדה יפה את תולדות הציונות המדינית. חסל סדר אינתיפאדה בגדה מבית היוצר של ה"פורשים" שלהם. ישנה משנה סדורה חדשה של "מדינה בדרך" בדיוק כמו בתקופה של מועצת העם והסוכנות היהודית. אשר להסכם עם החמאס, הם אומרים כי כמו שאתם הציונים, בעת הצורך, השלמתם עם המחתרות שמחוץ להגנה, ועם הקמת המדינה פרקתם את כול הכוחות הלא סדירים תאפשרו לנו לעשות אותו הדבר. היה אם תהיינה בחירות וחמאס ישלוט, יקרה אחת מן השתיים: או שהוא ייאלץ לשנות מדיניות כלפי ישראל, אם חפץ חיים הוא, בדיוק כמונו בפת"ח או כמו מצרים וירדן, או שהוא לא יוכל לשלוט לאורך ימים, ואז תוכלו לפתוח פה ויהיו לכם עד כמה אמצעים במחסנים שלכם. בכלל, חכו. הרי שמעתם מה שאמר ראש השב"כ היוצא, יובל דיסקין, שהדֶבֶק בין פת"ח לבין החמאס לא יחזיק מעמד. גם אנו לא יודעים מה יהיה. מבחינתנו - הרשות הפלשתינית - או שהחמאס יסכים למדיניות שלנו, או שהוא לא יהיה שותף, או שבבחירות הוא יובס. מה בוער לכם? מה הקפיץ הזה של ביבי? אלא אם כן זאת עוד עילה מבית היוצר של הסירובניק ביבי. "ביבי הלא! לא!", בדיוק כמו שאנו היינו בשנות השלושים והארבעים במאה שעברה ואנו כבר בלענו מאז הרבה כובעים בגלל זה.

לישוב היהודי בארץ ישראל הייתה המגבית היהודית המאוחדת והקהילה היהודית באמריקה ולפלשתינים יש תרומות מצד מדינות ערב, מעין "מגבית ערבית מאוחדת" לבניית שיכונים, מפעלי תרבות וספורט, וגם עזרה מן העולם המערבי כפרס על התנהגות טובה, ולא אלימה. אם אתם מאיימים עלינו הפלשתינים שלא תעבירו את הכסף שמגיע לנו, זה לא יעזור לכם. העולם לא ייתן יד לכך, ואתם יודעים מי עוד? היצואנים שלכם. בינתיים שליחי המגביות שלנו יודיעו בקטר, בריאד, בקהיר ובביירות, שישראל שודדת את כספי האחים האומללים. גם את זה למדנו. עדיין אין לנו ה"בונדס", אבל יהיה, במיוחד אם נמצא "אישיות" מתאימה לנהל את המפעל. ועוד משהו, "אוף דה רקורד" חאלד משעל ביקש מן הספרייה להשאיל לו את ספרו של הרצל "אלטנוילנד". אם שמתם לב גם הוא מדבר פחות. הוא קורא. אמרו שאולי גם אצלו, או אצל עמיתיו, מכרסם הרהור שמכיוון שאת היהודים אי-אפשר לזרוק לים, חשוב שגם את העזתים לא יזרקו לשם. כמו שאתם הישראלים לא עושים טובה לפלשתינים אלא לעצמכם, אולי גם הם הגיעו למסקנה שהם עושים טובה לעצמם. כאשר הפלשתינים ייצאו בתהלוכות בשבוע הבא לציון יום ה"נכבא", זה לא יהיה שיעור שלמדו מכיכר א-תחריר בקהיר. שם בכלל המצב לא ורוד. הם למדו זאת ממקור הרבה יותר מוקדם, מן ההפגנות של אנשי היישוב שהניפו כרזות "מדינה יהודית - עלייה חופשית", ביישוב מאורגן היטב, עם תשתית שלטונית.

ה"מרמרה" היא ה"אקסודוס" של הפלשתינים

אשר למצור על עזה והמשטים לעזה. פיאד, אבו מאזן ומשעל - כולם ביחד, יכולים לומר משהו כזה: אתם הישראלים שכחתם את ההעפלה. אנו אומנם לא מביאים מעפילים לעזה, אלא מביאים מזון. אבל הערך המוסף של מבצע ההעפלה שלכם, כמו הערך המוסף של המשטים לעזה - הוא בחשיפה. מה שאתם עשיתם עם האוניה "יציאת אירופה" - אנו עשינו ב"מרמרה". אז, עיני העולם היו נשואות לאותם מראות כאשר החיילים של הכובש הבריטי נאבקו וגם גרמו להרג של אנשים, ניצולי שואה. כתוצאה מזה לא רק נוצרה הגדה, ובין היתר גם ספר וגם סרט מאוד מפורסמים, אלא קמה מערכה מדינית נגד הבריטים הכובשים. דווקא באותם מקרים שהבריטים גילו תקיפות יתרה, כמו במקרה של "אקסודוס", היישוב היהודי ניצל זאת היטב. בעולם החופשי ובעיקר בארה"ב קמה צעקה גדולה נגד הבריטים ודרישה לאפשר עלייה. העולם ובעיקר ארה"ב לחצו על ממשלת בריטניה שתפתח את השערים. היא לא פתחה אותם ליהודים אלא פתחה אותם בסופו של דבר לכוחותיה שלה שעזבו את ארץ ישראל.

אם רוצים עוד פרטים - בבקשה. להזכירכם - הישראלים - הפל"ים דאג ש"אקסודוס" לא תהיה קלה להשתלטות על-ידי הבריטים. על דפנות הספינה הותקנו גדרי תיל. הוכנו זרנוקים להמטרת מים בעוצמה וגם מתקנים להתזת שמן. נשק חם לא היה על האוניה. אבל היה נשק "קר" כמו תפוחי אדמה גדולים שאם הם פוגעים בראש הם עלולים לגרום גם למוות, והיו גם יתדות ברזל. המעפילים נאבקו בחיילים וכתוצאה מהשלכת חפצים עליהם, כמו האבנים שמטילים נערים פלשתינים עליכם, החיילים הבריטים פתחו באש. שלושה מעפילים נהרגו, וגם הקצין הראשון ועשרות נפצעו. כל זאת מן הסתם הבאתם בחשבון. הייתה לכם תחנת שידור על האוניה ושידרתם מלב ים כדי להגביר את התעמולה. והצלחתם. המעפילים אומנם לא הורדו על החוף, אבל העולם היה אתכם והישוב היהודי ניצב מאחוריכם. ניצחתם גם במערכת ההסברה ובסופו של דבר גם בעלייה חופשית למדינה יהודית.

מבחינתנו, הפלשתינים, ה"מרמרה" שלנו היא ה"אקסודוס" שלכם, ואם אתם רוצים לומר "להבדיל" - ניחא. אנשי השייטת שלכם השתלטו על האוניה, ואין זה משנה מי גרם להרוגים - הטורקים או לוחמי חיל הים. העיקר שכל המראות גרמו לפרסום אדיר בכל העולם. בדיוק מה שפרשת "אקסודוס" עשתה בשעתה לטובתכם, פרשת "מרמרה" עשתה עכשיו לטובתנו. למדנו מכם. ההבדל הוא שאז לא הייתה טלוויזיה, לא אינטרנט, לא האייפון. היום יש.

ועוד פרט חשוב, שעל המסביר הראשי שלכם, ביבי, להביא בחשבון. הוא יודע יפה מאוד שבהסברה אין השוואה מדוקדקת. לא עוסקים בדָקויות. יש שחור ויש לבן. המעפילים, כאמור, היו שרידי שואה. הם היו בין היתר כלואים בגטאות. עזה היא לא גטו לודז' או גטו וילנה, אבל היא כמו גטו "סווטו" ליד יוהנסבורג. יותר מזה - היא נצורה. המדיה בימינו היא צהובה ואדומה. המצלמה אוהבת מצור, מצוקה, זעקות, מאבק החלש נגד החזק, גולית מול דוד.

בקטע מוסגר אציין כי בשעתו, כשהבעתי את דעתי כי המשט לעזה, ערכו המעשי מועט מאוד, אבל ערכו התעמולתי רב, הצעתי באותה הזדמנות כי נסתפק בחיפוש באוניות שהן לא נושאות נשק ונאפשר להן להפליג עם מה שיש להם. הפסטיבל לא יאריך ימים. לעומת זאת ישראל יכולה לבקש מידידיה לשלוח משט עם מכתבים לגלעד שליט.

מה שקרה הוא ש"ישורון שמן ובועט", בעיקר בעיטה עצמית שלומיאלית. הוא למד מן הערבים. ביבי - גדולתו בלשונו. מה שנוגע ללשון הערבים, הרי הם, גם בדברי הנועָם שלהם וגם בהתלהמות, רואים בלשון כלי חשוב בביטוי עוצמה. בלשונם הם מתארים את מג'דל העלובה (כיום אשקלון) משהו דומה לאֶל - המברָה בגרָנָדה .הז'רגון של התבכיינות והתלהמות, עדיין קיים, גם בתקשורת, אם כי במידה פחותה. אבל אצל המנהיגים, בייחוד הפלשתינים מבית הספר של רמאללה, שהיו פעם דברנים גדולים, עוסקים באחרונה יותר בעשייה מאשר בדיבורים. ביבי כראש ממשלה מחקה את הפלשתינים של פעם בדיבורים במקום בעשייה. הוא מדבר עצמו לדעת. זאת הוא הרי יודע.

לסיכום: אם תשאלו על מידת ההצלחה של ביבי בהסברה, תלוי למי תופנה השאלה. אם לפלשתינים - תשובתם תהיה חיובית. הם מן הסתם יזכירו את הסיפור על מה שכתוב על מצֵבָה של היפוכונדֶר, שמת בגיל מופלג: "אמרתי לכם". אמרתי לכם שאין עם מי לדבר ועשיתי הכול כדי להצדיק את התפיסה שלי. היה וכאשר האו"ם יכריז על הקמת מדינה פלשתינית - יהיה עם מי לדבר.

תאריך:  13/05/2011   |   עודכן:  15/05/2011
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רב-המכר "אלטנוילנד" לעומת "הנכבה"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
13/05/11 18:30
2
1א לנצח
13/05/11 22:57
3
ארז נונקונפורמיסט
14/05/11 09:01
4
חנה שרה
6/06/11 13:39
5
חנה שרה
6/06/11 13:46
6
חנה שרה
6/06/11 13:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

13/05/2011  |  אברהם הללי   |   מאמרים
לא אחת נשמע ממבקר זה או אחר - קול מתנצל, מתבלבל, מבהיר, מסביר, מסתבך, ממישהו העוסק בביקורת - לרגל חג שכולו אופטימיות וטפיחה עצמית על השכם, חג של הישגים ושמחה על ההצלחה, וכאילו, ביקורת זו - מה היא עושה?!
13/05/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
את אבן הפינה לאיחוד האירופי ירה שר החוץ של צרפת דאז רובר שומאן בנאום שנשא במאי 1950 במעמד ייסוד "קהיליית הפחם והפלדה האירופית". מסגרת זו נועדה לחלץ את ייצור הפחם והפלדה ושיווקו ממרותם של אינטרסים לאומיים על-ידי הקמת רשות על-לאומית בעלת מוסדות פרלמנטריים וביצועיים שיכוונו את הפקת הפחם והפלדה ואת הסחר בהם על-פי אינטרסים כלל-אירופיים. בכך קיוו הוגי התוכנית, בן היתר, לסלק אבן נגף בולטת ביחסים הפנים-אירופיים, ובעיקר ביחסים שבין גרמניה לצרפת. הוגי התוכנית ובראשם שומאן הצהירו כי מסגרת על-לאומית זו תסלול נתיב אל אופקים חדשים של רמות איחוד גבוהות יותר בין מדינות אירופה ששיאן יהיה בגיבוש מסגרת פדרטיבית דוגמת זו של ארצות הברית.
13/05/2011  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
מצקצקי הלשון שוב מצאו על מי להתגולל. יואל שליט, אחיו של החייל החטוף גלעד שליט, העז והפר את הסדר הציבורי בטקס המשואות בליל יום העצמאות בקריאה לשחררו. בראש המצקצקים עמד יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אשר טען כי יש גבול למצבים שבהם ניתן למחות.
13/05/2011  |  איציק וולף  |   מאמרים
"בטקס חגיגי צנוע הושקה השבוע בתל אביב מפלגת העצמאות החדשה שתהיה בצלמו ובדמותו של אהוד ברק שנבחר פה אחד כיו"ר המפלגה על-ידי 80 חברי המועצה המייסדת והוענקו לו סמכויות רחבות ביותר ובלתי מוגבלות של שליט יחיד לעשות בה ככל העולה על דעתו וגולש מרוחו" (מן העיתונות).
13/05/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
משבר המשכורות הפלשתיני "מלאכותי"   /  יהונתן דחוח-הלוי
דיסקין: מודאג מהצפוי בחודש ספטמבר  /  איציק וולף
צה"ל: השוטרים הפלשתינים ירו כדי להרוג יהודים  /  איציק וולף
ליהודים בלבד  /  ד"ר חיים משגב
"נכבה חרטא" - הספרון שנלחם על האמת  /  ארז תדמור, אראל סג"ל
להסיר את הכפפות  /  דב גולדפלם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il