|   15:07:40
דלג
  קובי כהן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

המאבק על חוק הסיעוד

זכות האדם של עשרות אלפי אזרחים ישראלים נפקדת

השבוע פורסם בהרחבה גילוי-דעת שבראשו עומדים 200 אנשי אקדמיה בכירים, שפנו לראש הממשלה בבקשה להסיר תמיכתו מהצעת חוק חדשה שבאה להסדיר את העסקתם של העובדים הזרים בתחום הסיעוד. לטענתם, החוק החדש טומן בחובו סכנה ממשית ואיום לפגיעה בזכויות אדם. הצעת החוק תוארה כהצעת חוק "כובלת" האם יש לטרפד את הצעת החוק או לאמץ אותה? מבט על הצד האחר של המטבע מעלה סימני שאלה קשים הנה תמונת-מצב מנקודת מבט של מטופל, על ההעסקה הסיעודית בישראל
16/05/2011  |   קובי כהן   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה]

אין מבחנים אחידים לקביעת מעסיקו של מטפל בקשיש
איתמר לוין
קובע שיש לבחון בכל מקרה האם התקיימו יחסי עובד ומעביד רק בין המטפל לקשיש, או גם בינו לבין קרוביו של הקשיש * מדגיש שיש למנוע ניצול לרעה של העובדים הזרים
לרשימה המלאה

תתאפשר הארכת רישיון עובד זר בתחום הסיעוד
ראובן לייב
הצעת-חוק ברוח זו אושרה היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ותהיה תקפה אם אכן יתברר כי קיימים טעמים הומניטריים המצדיקים זאת
לרשימה המלאה

כאזרח ישראלי אני ער ומבין את הצורך המהותי והבסיסי לשמור על זכויות האדם, וערכי כבוד האדם חשובים לי מכל. כשאני בא לבחון את מצבם של הנזקקים לשירות הסיעודי, אני כולי פליאה על השקיפות המדהימה בה שרויים כל אותם הנזקקים לה. האם מישהו מאותם אנשים שבגילוי הדעת שנזעק למען כבוד האדם של אותם עובדים זרים, עשה קודם לביתו ובחן ולמד את מצב זכויות האדם וכבוד האדם של אותם אזרחים בתוכנו?

מנתונים שפורסמו בשנת 2009 במחקרו של ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון בביטוח הלאומי, עולה כי מתוך אוכלוסיית הקשישים, 25,222 אזרחים תלויים לחלוטין בסיוע סיעודי וזקוקים להשגחה צמודה סביב השעון וכ-33,429 אזרחים תלויים במידה רבה מאוד בסיוע סיעודי. פרסומי מידע נוספים של המוסד מלמדים אותנו כי אליהם נוספים כ-31,775 אזרחים נכים בנכות חמורה הזקוקים לסיוע סיעודי צמוד ועוד 19,099 ילדים נכים המצויים בצורך סיעודי מלא. מכאן עולה שבמדינת ישראל ישנם לא פחות מ-109,525 אזרחים הזקוקים לסיוע סיעודי. לרובם אגב נדרש טיפול סיעודי נרחב וסביב השעון.

ההיתרים והמעבר ממעסיק למעסיק

במדינת ישראל של 2011 מטופל הזקוק לטיפול סיעודי הוא זה שאחראי לדאוג לצרכי הסיעוד של עצמו, ולקבלת היתר להעסקת עובד זר, עימו הוא הולך לחפש עובד שיסכים לסעוד אותו ואיתו.

משימת מציאת העובד לא פשוטה. ראשית עליו לפנות לחברת ההשמה, אחת מיני רבות המאושרות על-ידי משרד התמ"ת ואמורות להיות בפיקוחו. זו תבדוק במאגר העובדים אם יש מטפל מתאים עבורו. רוב המטפלים המצויים במאגר הם מהגרי עבודה שברחו ממטופלים קודמים, שרובם, אגב, מטופלים שהטיפול בהם קשה או מורכב, כאלה שמתגוררים בפריפריה, בה מתקשה העובד הזר למצוא חלטורות עבודה נוספות להעצמת שכרו, כאלה שיש מעורבות משפחה והקפדה על איכות הטיפול. שהרי המטפל מעדיף מטופל ערירי, קשיש, שגר במרכז הארץ, כזה שלא יערים קשיים ויאפשר לו להיעלם לפרקים, לא יתלונן על איכות הטיפול ובעיקר לא ידרוש יותר מדי טיפול, שהרי כל הכשרתו מסתכמת באיזה קורס מזורז בן שלושה שבועות.

חברות ההשמה "נענשות" על אי-תעסוקת עובדים ולכן לא מקפידות לציין בפני המטופל את הרקורד הקודם שלו, את הכשרתו ואת הסיבות בגינן סיים את ההתקשרות עם המעסיק הקודם. החברות גם לא מספקת - לרוב - המלצות מעביד קודם. לעיתים דוחפות החברות להביא עובדים שלא מהמאגר, כדי להגדיל את רווחיהן. לשכות ההשמה לא מחויבות במציאת אדם מתאים בעל הכשרה מקצועית מאושרת, כי החוק לא מחייב אותן לכך, בעוד שאף אדם לא יעז לעסוק ברפואה ללא שקיבל תעודה מקצועית וקיבל רישוי מתאים ממשרד הבריאות. בתחום הסיעוד אין כל מגבלה המחייבת את העוסקים בכך. לא מחויבת תעודת הסמכה מקצועית של בית ספר מקצועי מוכר ומאושר, ואין מבחנים למתן רישוי ורישום לעובדים בענף.

ברגע שעובד נרשם תחת אשרת ההעסקה של המטופל במשרד הפנים, הרשויות רואות את העובד כמצוי אצל המטופל, גם אם בחר המטפל לנטוש ולהיעלם. כל זמן שרשום עובד פלוני תחת ההיתר, לא יכול המטופל לפנות ולהעסיק עובד אחר, הגם שברור שהאחרון נעלם וחמק מאחריותו. המטופל נאלץ להתחנן שיסירו לו את הרישום, בדרך-כלל עד שלא נתפס המטפל על-ידי משטרת ההגירה (מה שנדיר ביותר), או עד שלשכת ההשמה מדווחת על ההיעלמות וזו נבדקת. בפרק זמן זה נשאר המטופל ללא טיפול, שבלעדיו חייו אינם חיים. לעיתים מדובר בתהליך של שבוע ויותר, בו המטופל מוזנח לאנחותיו עד כדי מצב של סכנת חיים ממשית.

המטפל, לעומת זאת, יכול לאחר התנהלות מכוערת שכזו לצאת נקי-כפיים וללא שיתבצע נגדו שום הליך. עד לאחרונה לא הופעל הדין הפלילי נגד אותם עובדים נוטשים. רק לאחרונה, בלחץ פסק דין של בג"ץ, ניתנה אפשרות להגיש תלונה פלילית בגין הנטישה. מטופלים שננטשו מספר פעמים מתקשים לקבל אישורי העסקה.

באופן אישי עברתי חוויה שכזו וחשתי את תחושת אוזלת היד. במו אוזני שמעתי את עובדי חברות ההשמה מלינים כי אין בידם להושיע, נוכח התופעה וממדיה הנרחבים, בעיקר בהיעדר כלים כלשהם לטיפול בה. לצערי, לא עומד לצד העובד שום גוף ממשלתי שאוכף בצורה רצינית את החובה המנויה בחוק שלא לפגוע בכבודו ובחייו של אותו אדם הנזקק לטיפול סיעודי, ותוצאות המצב ניכרות אחת לפרקים על גבי העיתונים.

הסיוע הסיעודי במבט כלכלי וסקירה היסטורית
לא כל מטפל יכול [צילום: פלאש 90]

ברור לכל בר-דעת כי אוכלוסיה שדרוש לה טיפול סיעודי, רובה ככולה אינה מייצרת הכנסה, ולכן כל מקורות המימון הסיעודי נסמכים על תמיכת המשפחה, הון עצמי שנצבר ושלרוב מתדלדל ונעלם תוך פרק זמן קצר, או ובעיקר נסמך על כספי פנסיה, כספים ביטוחיים, וברוב המקרים נסמך על תמיכת קצבאות הסיעוד השונות של הביטוח הלאומי.

מדינת ישראל בחרה להציב גבולות חלקיים ונמוכים למדי במתן הסיוע הסיעודי. מדובר בתמיכה חלקית שבקושי מאפשרת תשלומי שכר בגובה שכר מינימום.

קברניטי המדינה לדורותיהם לא השכילו להבין כי תמיכה ראויה בתשלומי קצבאות הייתה משאירה את ענף הסיעוד בידיים של מטפלים ישראלים. גרירת גובה הקצבאות אל מעמקי שכר המינימום מדירה את רגלי המטפלים הישראלים.

המשוואה ברורה - ככל שמתגברים הצרכים הסיעודיים, נדרשת תמיכה רחבה יותר ושעות סיעוד רבות יותר, ואלו גוררות את המטופל לצורך במטפל צמוד ובמקרים קשים יותר אפילו לשלושה מטפלים. אי-היכולת לעמוד כלכלית בהוצאה זו, מביאה את המטופלים או בני משפחותיהם לחיפוש פתרונות זולים, וחיפוש הפתרונות הזולים הביא לצניחת שכר בענף הסיעוד, כמו גם ובעיקר להדרת רגליהם של העובדים הישראלים - מי באמת רוצה לעבוד בעבודה פיזית קשה ולהשתכר בגבולות שכר המינימום?

בראייה כלל-מערכתית, כספי שכר בידיים ישראליות נשארים במשק וחוזרים ומשמשים לצמיחה ולהעצמה כלכלית. אוזלת ידם הכלכלית של המטופלים הביאה אותם לחפש פתרונות אלטרנטיביים והללו הובילו לייבוא זול של ידיים עובדות מחו"ל, כזה שמבטיח זליגה קבועה ומאסיבית של מטבע זר מחוץ לגבולות המדינה, מה שמביא בקביעות לשחיקת הכלכלה המקומית ולהאטת הצמיחה הכלכלית.

האינתיפאדה והמצב הביטחוני שהגיע בעקבותיה הובילו לסגירת גבולות המדינה בפני העובדים בתחומי הרשות הפלשתינית, וזה הוביל למחסור אקוטי בידיים עובדות. התהליך הביא לפתיחת גבולות המדינה לתעסוקה ממדינות רחוקות. אלא שכתוצאה מהמהירות ומהפזיזות שליוו את התהליך, לא נקבעו כללים ברורים ולא נעשה פיקוח ממשלתי נאות. ייבוא עובדים זרים הפך לעסק רווחי, שהוביל לפריחה מטאורית של חברות כוח-אדם, וזה הוביל לקביעת מדינת ישראל כיעד תעסוקתי עולמי לאותם עובדים ממדינות העולם השלישי או ממדינות הנתונות למשבר כלכלי.

במבט פרטני אפשר לומר בוודאות מוחלטת כי כל פלוני אלמוני שבחר בייבוא של ידיים עובדות, מצא עצמו מחפש אפיקי ייבוא, ולכל הענפים בהם התקיים ביקוש לכך. ענף הסיעוד שמשווע לידיים עובדות זולות, לא נפקד מקומו. בתהליך ארוך ובטוח הפך ענף זה לענף שרוב העוסקים בו הם עובדים זרים.

המדינה מצידה לא השכילה להציב גבולות מקצועיים ברורים לאלו שפנו לענף הסיעוד, ובכך נוצר כאוס בו אותם הפונים לעבודה במדינות זרות - ולא משנה מידת הכשרתם המקצועית - היו יכולים להיות מובלים לעבודה בישראל וזאת ללא שיש להם הכשרה מקצועית ראויה.

לא רק זאת, היעדר פיקוח מאסיבי מביא לכך שכל אחד שרוצה להיחלץ ממצבו הכלכלי הרעוע במדינת היעד, יכול לקפוץ על הרכבת האווירית, זו המביאה ידיים עובדות למדינה, ולמצוא עצמו מובא לצורך עבודה סיעודית.

אלא שכאן, בהגיעם אל המטופל, מוצאים עצמם המטפלים במציאות שבה הם נדרשים לעבודה מקצועית המחייבת ידע מקצועי. עם כל הכבוד, לא כל אחד יכול לעסוק בסיעוד ונדרש אופי מיוחד והכשרה ארוכה וראויה, אפילו לפינוי צרכים של מטופלים, שלא לדבר על ביצוע תהליכים פרא-רפואיים רבים ומורכבים הדורשים תכונות מתאימות וידע ראוי.

רבים מאותם אלו שבחרו לקפוץ על העגלה, עת ההגעה או ממש בסמוך לה, בעת מגע ראשון עם המטופל, בוחרים לנטוש אותו. בהיעדר מדיניות ברורה, רבים מאוד מקרב אותם "מטפלים" או בשמם האמיתי מהגרי עבודה, נמלטים לעיסוקים הנוחים להם תוך שהם משתמשים במטופל כקרש קפיצה להגירה תעסוקתית. אלו מאותם שנשארים, אינם מסוגלים להתמודד הן פיזית והן נפשית עם הצורך הסיעודי המתמשך של המטופלים. התנהלות בלתי מקצועית זו מובילה לא אחת להתעללות ואף לאלימות כלפי מטופלים.

נושא ההעסקה

המדינה, על-מנת למצוא דרכים כדי לעצור את תופעת הגירת העבודה, בחרה במספר פתרונות. הראשון שבהם הוא שהפכה את מתן רישיון ההעסקה הסיעודי לאישי, ובכך הפכה את המטופלים למעסיקים בפועל.

לא כל מטופל יכול לעסוק בניהול עובד, לרוב מדובר באדם המצוי בסיטואציה רפואית מורכבת המונעת ממנו קשר סביבתי. לא כל אדם בקיא ומעודכן בכל חוקי העבודה, בייחוד שהללו השתנו ללא היכר וממשיכים להשתנות לעיתים תכופות. לא כל מטופל יכול לעסוק בחישובי שכר ובהתעדכנות רציפה בשינויי חקיקה. המדינה מצידה גילתה וממשיכה לגלות אוזלת יד בכל הקשור להפצת מידע חיוני ורציף למטופלים ובני משפחותיהם. עד לרגע זה, לא פרסמה המדינה מטעמה מסמך מחייב הכולל בתוכו את כל החובות החלות על מטופל בבואו להעסיק מטפל זר. רוב המטופלים אינם יודעים בבירור מה חובותיהם המדויקות והם ניזונים ממידע שאינו חד-משמעי ומחייב המופץ על-ידי גורמים שונים.

כדי להדגיש את המצב האבסורדי של המטופלים, די לקרוא את מסמך המחקר של מכון המחקר של הכנסת שפורסם לקראת דיון בוועדה המיוחדת לבעיות העובדים הזרים כדי להבין שאפילו הכנסת נבוכה בבואה לבדוק את תנאי שכרם המדויקים של העובדים בתחום הסיעוד.

האחריות האישית גררה רבים מהמטופלים או בני משפחותיהם אל כותלי בתי המשפט, לאחר שלא מילאו כראוי את ההתחייבויות למטפלים, ברוב המקרים כתוצאה מניהול כספי כושל והיעדר הבנה והתעדכנות ראויות בתשלומי השכר, תוצאת שינויים שחלו במהלך השנים האחרונות בתנאי ההעסקה של העובדים הזרים.

מי שפרחו וצמחו כתוצאה מהמצב הכאוטי הן עמותות שבחרו לעסוק בזכויות העובדים הזרים, בראשן עמותת קו לעובד, שגילתה את הנישה הזו ופעלה על-מנת להטיב את מצב העובדים הזרים ועשתה לשמירת ולקידום זכויותיהם. במציאות הישראלית קל מאוד לנצל את חולשת המטופלים ובני משפחותיהם. דרך אגב, אותן עמותות נהנות מעמלות ייצוג נאותות בגין אינספור תביעות שהגישו בשם המטפלים, מה שרק הגביר את פעילותן והעצים אותה, ובו בזמן אין מושיע ואין אף אחד שיצא לעזרת המטופלים.

רמת הסיוע שהמדינה מעניקה ראויה לכל גנות. ברוב המקרים ובעיקר בקשים שבהם, אין ידם של המטופלים משגת להגיע למלוא היקף התשלומים הראוי. התמיכה החלקית נשחקת, לאחרונה שוב נשחקה וצפויה להישחק שוב בקרוב - תוצאת עליית שכר המינימום.

מיותר לציין שברגע שנדרשת העסקה של יותר ממטפל אחד, הסיכוי של המטופלים, ובעיקר אלו שבאים מאוכלוסיות מוחלשות, לעמוד בהוצאה מוגדלת של שני מטפלים ויותר, קטן ביותר ורבים מהם נאלצים להסתפק בטיפול חלקי ובשעות העסקה מצומצמות, כשבשאר שעות היום הם חשופים למצוקה נוראית.

סוף דבר

לא הצלחתי להבין כיצד החתומים על גילוי הדעת יכולים להתעלם לגמרי משאלות מהותיות העוסקות בנושאי זכויות וכבוד אדם של מטופלים סיעודיים, וכיצד אותם אלו הפכו לשקופים לגמרי בשיח ובמאבק המתנהל סביב הצעת החוק הנוגעת להם. האם החתומים נחשפו לדיוני הוועדה והשמיעו בהם את קולם. ייתכן שלא שמעו את גרסתו של המטופל הסיעודי קודם לחתימתם על גילוי הדעת.

חז"ל לימדו אותנו שיש לאמץ את הכלל שיש לשים את עניי עירנו לפני עניים אחרים, ומכאן גזרנו את אופי התנהגותנו. לא מתוך צרות-מחשבה נקבע כלל זה, אלא מתוך מודל שאומר שעלינו להתחיל לאהוב את הקרובים אלינו ולעזור להם ורק אחר-כך ללכת ולהרחיב את המעגל ליתר האנשים. כאשר אנו פועלים כך, אנו למעשה נוהגים בחמלה אמיתית ההולכת וגדלה בתוכנו. רק אחרי שנלמד לאהוב את הסביבה הקרובה לנו ולהיות רגישים אליה, נוכל להמשיך ולהתפתח לאהבת כלל הבריות. האם חמלה כלפי מי שרחוק מאתנו יכולה לבוא על חשבון חמלתנו לאותם מאיתנו הזקוקים לה ולצורכי הקהילה שלנו.

אני מציע לאותם החתומים על גילוי הדעת לקרוא ולהפנים את תוכן הדברים, ולשאול את עצמם האם לזה התכוונו כשבאו ופעלו כדי לחסום צעדים מועילים שנועדו לצמצם את הכאוס הנוראי המתקיים בענף הסיעוד.

גילוי נאות: הכותב הוא נכה המשמש בתפקיד יו"ר מטה הפעולה של הנכים בישראל, www.nachim.org.il.
תאריך:  16/05/2011   |   עודכן:  16/05/2011
קובי כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכות האדם של עשרות אלפי אזרחים ישראלים נפקדת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון פלג
16/05/11 23:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל בר-דעת מבין שהפיוס הפלסטיני בין הפתח לחמאס אמור רק להקפיץ את תהליך השלום קדימה. במצב זה לא יוכל עוד החמאס להתחפר בסירוב מדיני, אלא יאלץ להצטרף לתהליך השלום של הפתח עם ישראל. כל בר-דעת גם מבין שאם החמאס הסכים לפיוס, אזי מגמתו היא להתמתן מדינית, ולהיכנס לתהליך השלום תוך אחריות עתידית לפשרה, להפסקת האש ולשחרורו של השבוי גלעד שליט.
16/05/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
לפני למעלה משנתיים ביצעה המפד"ל טעות גורלית שגרמה לצמצומה לכדי שלושה מנדטים: ועדה מסדרת קבעה מי יהיו חברי הכנסת ומי יכהן כראש הסיעה. מדובר בטעות כפולה ומכופלת, שכן לא רק השיטה פסולה, לא דמוקרטית ומוטה על-ידי שיקולים צרים וזרים, אלא גם התוצאה הייתה מביכה - לראש הסיעה נבחר רב שכונתי בחיפה המכהן כפרופסור למתמטיקה בטכניון, רחוק ממנהיגות ורחוק מפוליטיקה, והתוצאות - בהתאם: שנתיים אפורות ומשעממות ללא שום עשייה ציבורית מובהקת חלפו, והסיעה כנראה שהתקבעה לה למסגרת המצומצמת של שלושה מנדטים לכל היותר; שלושה חברי כנסת שרובם לא נבחרו כלל...
16/05/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מהומות יום הנכבה בגבול סוריה ולבנון מהוות חציית גבולות, תרתי משמע, ומהוות אות הזהרה לישראל. למגינת לבנו, בצה"ל לא היה מידע מוקדם על המקום התרחשות המהומות, לכן התוצאה הייתה חדירתם של פלשתינים החיים בסוריה אל תוך ישראל באזור מג'דל שמס. זהו אירוע חמור ביותר, בעל השלכות מרחיקות לכת, למרות שבעת כתיבת שורות אלה "הוחזר המצב על-כנו" כלשון הודעת צה"ל. אסור היה שכ-100 פלשתינים יכנסו את תוך ישראל, יהיה המחיר אשר יהיה.
16/05/2011  |  ד"ר צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
אתמול (יום א', 15.5.11) התקיימה חגיגת חאפלה, בהשתתפות ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, בכפר הפלסטיני-בדואי חאן-אל-אחמר, הנמצא בין מישור אדומים לכפר אדומים. החגיגה הייתה אירוע מחווה, שבמסגרתו ביקשו ראשי הכפר לשאת נאומי תודה לשורה של פעילי זכויות אדם שסייעו לכפר. אנו, ב"שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם", היינו הנציגים הישראלים שהוזמנו, לצד ארגונים איטלקיים ונציגי או"ם.
16/05/2011  |  יריב מוהר  |   מאמרים
מניתוח כללי ההתנהלות של המערכות שמסביבנו, לא קשה להגיע לפרדיגמה של האירועים הצפויים לאחר שהאו"ם יחליט על הכרה במדינת פלשתין בגבולות 1967. למחרחרי המלחמה, שונאי היהודים, שהשתלטו על האו"ם לא איכפת שבזה הם יציתו אש שתקיף את כל המזרח התיכון על מקורות הנפט שלו, בשרשרת אירועים שייצאו מכלל שליטה.
16/05/2011  |  יוסף דוריאל   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il