|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
המלחמה הבאה תיראה ממש אחרת [צילום: AP]

הסורים על הגדרות

הכתובת הייתה על הקיר. מזה מספר חודשים שמופצת הקריאה לצבוא על גדרות הגבול, הן באתרי האינטרנט והן מפי מנהיגים ערביים דוגמת קדאפי. תמיד ריחף באוויר האיום הערבי כי האויב הציוני יכותר מכל עבריו, על-ידי מאות-מיליוני בני העם הערבי, עד שייעלם במרחבי הים התיכון לעולמי עד. לצד זאת, הפיגוע בתל אביב מבהיר כי הסכנה אינה נמצאת רק בגבולות, אלא שוכנת בלב תל אביב
17/05/2011  |   יחיאל שבי, יחיאל שבי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ההתפרעויות ביום הנכבה פרצו בחוזקה, מכל הכיוונים, מבחוץ ומבפנים, עניבת חנק לצד מהומות מבית. כמו במזמור שקוראים ביום הזיכרון: "אמרו לכו ונכחידם, ולא ייזכר שם ישראל עוד". כולם נלוו יחדיו, "אוהלי אדום וישמעאלים, גבל ועמון ועמלק, פלשת עם יושבי צור". המאבק הוא מאבק על עצם הלגיטימיות של קיומה של ישראל כמדינה יהודית ריבונית במרחב הערבי.

הכתובת הייתה על הקיר. מזה מספר חודשים שמופצת הקריאה לצבוא על גדרות הגבול, הן באתרי האינטרנט והן מפי מנהיגים ערבים דוגמת קדאפי. תמיד ריחף באוויר האיום הערבי כי האוייב הציוני יכותר מכל עבריו, על-ידי מאות מיליוני העם הערבי, עד שייעלם במרחבי הים הים תיכון לעולמי עד.

יחד עם זאת, פריצת הגבול החמורה מצד אוכלוסיית הפליטים הפלשתינים בגבול סוריה, באה על-רקע מצוקת המשטר בסוריה בהתמודדות עם מפגינים מבית. במצרים ובירדן מאפשרים השלטונות לאזרחים לפרוק לחץ ולשחרר קיטור. וגם בלבנון מדובר בהתעוררות לאומית שפרצה בקרב המיעוט הפלשתיני המדוכא על-ידי השלטונות לאורך כל ימות השנה. לצד זאת, הפיגוע במרכז תל אביב מבהיר כי הסכנה אינה נמצאת רק בגבולות, אלא, שוכנת בלב הקונצנזוס הישראלי - בלב תל אביב.

למי שלא הבין, ההפגנות אינן נגד ה"כיבוש" אלא נגד זכות קיומנו כאן - לא רק כנגד גבולות מלחמת ששת הימים, אלא, כנגד גבולות המדינה בגבולות הקו הירוק - כנגד 48 ולא 67. זו עדות נוספת לסירוב הפלשתינים להכיר בקיומה של ישראל כמדינת העם היהודי בגבולות כלשהם. כדברי ראש ממשלת החמאס, הניה, שהבהיר כי ההפגנות השנה נערכות "בתקווה גדולה להביא לקצו את הפרויקט הציוני בפלשתין". שלום הם לא מחפשים.

בעצם העובדה שיום הנכבה נמצא בכותרות, הנרטיב הפלשתיני גבר על זה הציוני. עוד קרב הוכרע, בדרך להקמתה של מדינה פלשתינית, וזאת מבלי שהפלשתינים הכירו בזכותו של העם היהודי להקים מדינה במולדתו ההיסטורית. עם התנ"ך שוקל ויתור על ארץ התנ"ך, לטובת עם, שלא סגור עדיין, אם הוא מצאצאי הכנענים, הפלשתים או הערבים.

זה פשוט מקומם, שמאות מתושבי יפו ופעילי שמאל יצאו להפגין בצוהרי היום ברחובות העיר לציון יום הנכבה. המפגינים צעדו לאורך שדרות ירושלים כשהם מניפים דגלי פלשתין ונושאים כרזות, תוך שהם נושאים קריאות "ברוח ובדם נפדה את פלשתין". החבירה שבין ערביי ישראל לאחיהם שמעבר לגבול מבהירה לכל, כי בעיני המרחב הערבי, אין שום חשיבות לגבולות הקו הירוק ולזהותה של ישראל. ביום העצמאות האחרון, ביקרו באדמות הכפר הנטוש דאמון שבגליל מעל לעשרת אלפים ערבים שציינו את זכותם לשוב לאדמותיו.

מיהם אותם המפגינים? מסתבר כי לצד הפליטים החיים בארצות ערב, כעשרים אלף ערבים מצאו עצמם, כתוצאה מקרבות מלחמת העצמאות, במצב של עקורים, פליטים במולדתם, כשהם חיים בתחומו של יישוב ערבי אחר בתחומי הקו הירוק. היום הם מונים כשלוש מאות אלף איש! בישראל יש כ-450 כפרים נטושים שעל חלקם הגדול שוכנים כעת קיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים ועל האחרים שוכנות שכונות עירוניות כמו רמת אביב, אבן גבירול, תל גיבורים ועוד.

לדוגמא: אל-בירוה הוא כפר ערבי נטוש, ששכן בין קיבוץ יסעור למושב אחיהוד בגליל התחתון. על-פי תוכנית החלוקה, הכפר היה אמור להיכלל בשטחי המדינה הערבית. בסיומה של מלחמת העצמאות, תושבי הכפר, שהפכו לפליטים בתוך ישראל ומחוצה לה, לא הורשו לחזור אליו. בשנת 1949 הכפר נהרס, והפך לעיי חורבות. על אדמות הכפר הוקמו שני הישובים הישראלים. תושבי הכפר וצאצאיהם מאמינים, בהסתמך על החלטת האו"ם מספר 194, בזכותם לחזור לכפר ולעבד את אדמותיהם. בכל שנה ביום הנכבה, מבקרים התושבים את השרידים ומנחילים את מורשת הכפר לדור הצעיר. זו המציאות. הזיכרון לא נמחה. גם התקווה לשוב. אפילו היום.

זיכרון הוא דבר לגיטימי, אך שיבה למקומות שאבדו ואינם - מפרה את האיזון. ישראל והערבים צריכים לומר כן לזיכרון אך לא לשיבה. כן להכרה באירועי העבר - של שני הצדדים. הנרטיב הערבי מדבר על אוכלוסיית ילידים פלשתינית (Natives ) אך שוכח שזו כללה גם יהודים שישבו בפקיעין, בליפתא ובחברון, וגם בעזה, שם נותר על תלו בית כנסת יהודי.

אף אחד לא יכול למנוע מאנשים לזכור - אך כדאי שהזיכרון יהיה מדויק: עוד בימי המנדט, הערבים טענו שהיהודי הוא פולש זר, והתנגדו לגלי ההגירה היהודיים ולנוכחות היהודית בפלשתינה למרות שזו שיפרה את מצבם הכלכלי. מאידך, הם הציפו את הארץ בגלי הגירה מוסלמיים גדולים מכל ארצות האיזור, ודי אם נתבונן בשמות המשפחה שלהם המסגירים את מוצאם: מצארווה, מסרי (מצריים), ימאני (תימן), אל-הינדי (הודו), חלאבי (סוריה) ומוגרבי (מרוקו).

הסיפור הערבי אינו מאוזן, מכיוון שאינו מזכיר כיצד ברחו היהודים משכם, מחברון ומעזה שם דרו מאות בשנים, בעקבות הפרעות. וכיצד קראו מנהיגי ארצות ערב לערביי פלשתינה לפנות את בתיהם לימים ספורים, כדי שהם ישמידו את היהודים, ויאפשרו להם לשוב ולרשת את כולה. סיפור שהצד השני שלו הוא אסונם של יהודי ארצות ערב שעזבו היסטוריה ותרבות בת אלפיים שנה מחשש כי ייטבחו בהמוניהם. כאשר ההתייחסות ליישובים ישראלים כמו אשדוד, כפר סבא וקיבוץ העוגן היא התייחסות להתנחלויות, אין סיכוי לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

לאחרונה, שוחחתי עם אחד ממנהיגי העקורים המתגורר ביישוב שיח' דנון. כמה שנים אתה מתגורר בשיח' דנון? שאלתי. 62 שנה השיב האיש, אולם, אני מע'אבסיה (יישוב נטוש שחורבותיו נמצאות בתחומי קיבוץ נתיב השיירה) שם נולדתי. ובניך, כיצד הם תופשים את עצמם? שאלתי. גם הבנים וגם הנכדים הם מע'אבסיה, למרות שלא נולדו שם. כל יום הם חולמים על השיבה לבית, למסגד, לבית הקברות. אבל יש שם קיבוץ, השבתי. נצטופפה יחדיו, ענה. אז כמה שנים עוד תחלמו על זכות השיבה? שאלתי. לעולם לא נוותר, השיב. אם כך, עניתי, למה קשה לכם לקבל את העובדה שעם ישראל חלם לשוב לארצו, ובסך-הכל, לאחר 1,700 שנה, הצליח להגשים את חלומו. אם לכם יש את הזכות לזכור, אז גם לנו מותר להגשים תקווה בת שנות אלפיים.

זיכרון המבוסס על הדדיות וסובלנות כזה המכיר בעברו של האחר ובזכותו למולדת, עשוי להצליח, אולם, זיכרון המתייחס לאחר כאל נוכרי וקולוניאליסט, ינציח את הסכסוך לנצח נצחים. זהותה של המדינה היא יהודית, וככזו כל הפרת האיזון הדמוגרפי בה על-ידי קליטת פליטים, או יישובם של העקורים בתוככי יישובים יהודיים קיימים, אסור שתעמוד על הפרק לעולם. מי שרוצה לשלום, כדאי שיתכונן למלחמה, אומר פתגם רומאי עתיק. נדמה כי המלחמה הבאה תיראה ממש אחרת, יהיו בה הפגנות של אזרחים לצד הגבולות, טילים שישוגרו לעבר שכונות ואולי גם מהומות מבית. בקיצור, צרות לא חסרות.

תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
ד"ר יחיאל שבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסורים על הגדרות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
17/05/11 17:20
2
אהרן מיטל
18/05/11 13:52
3
טלי ס.
2/06/11 11:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פריצת הגבול הסורי על-ידי מאות סורים והגעתם למג'דל שאמס היא עוד אחת מהפשלות התקופתיות שנגזר עלינו לחיות עמן. כל ההסברים והתירוצים שנשמעים מאז הם בבחינת צילום האחוריים של ההיסטוריה. הכשלון הוא אותו כשלון המוכר במקומותינו ורק הנסיבות משתנות. שוב יחקרו ויפיקו לקחים והשכנים שלנו מביטים ומחככים ידיים וכבר מתכננים את הפרובוקציות העתידיות שבוא יבואו. לבטח לאחר אישור עצרת האו"ם את הקמתה של המדינה הפלשתינית בספטמבר הקרוב.
17/05/2011  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
מה כבר לא נאמר על הרכבת ועובדיה? - עובדי הרכבת פרצו בשבוע שעבר בשביתה פראית וללא כל התראה מראש ותקעו חצי מדינה. זמן מה קודם לכן, היינו עדים לשרשרת תקלות / תאונות ושאר אירועים כולם מצד הרכבת ורק בנס לא נגרם אסון גדול ורב נפגעים. במשך שנים שימשה הרכבת מגרש משחקים למקורבים למיניהם או תחנת בינים לג'וב הבא. הקופה הציבורית נסחטה עד תום. נוסעי הרכבת הצביעו ברגליים ונסעו בפרייבט.
17/05/2011  |  זאב גולדשטיין  |   מאמרים
מאז עלה מוחמד רזא שאה פהלוי לשלטון באירן (שלט 1979-1941) הוא פעל להשגת שליטה אירנית על טכנולוגיה גרעינית מתוך אמונה כי בעלות אירנית על טכנולוגיה שכזו תצעיד את אירן לעבר "הציוויליזציה הגדולה" (בפרסית: בֶּה-י סוֹ-יֶ תָּמָדֹן-יֶ בֹּזֹרְג) כפי שהייתה בתקופה הפרה-איסלאמית ובעיקר תחת השלטון ההכמני.
17/05/2011  |  רועי כהנוביץ   |   מאמרים
מצד אחד כותבת מנהלת האקדמיה הגב' אילנה שרון שהחברות באקדמיה "היא על בסיס ניסיון מקצועי ולא לפי שיוך איגודי", ומצד שני – מורכבת הנהלתה מנציגי איגודים בלי ייצוג ישיר של מאות החברים, שרבים מהם לא רשומים בשום איגוד אחר מאשר בה, כשהם משלמים בה דמי-חבר שנתיים – וזכותם היחידה היא לשלוח את הצבעתם לגבי הסרטים המתמודדים בתחרות השנתית. האם לשם כך הקמנו את האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, על-מנת שהיא תהיה מוסד לקליטת S.M.S/ים וספירתם בלבד?!
17/05/2011  |  שאול דישי  |   מאמרים
כל מהמר יודע: הימור הוא כניסה לסיטואציה עם סיכון וסיכוי. הרווחת: שיחקת אותה - תיהנה!. הפסדת: אכלת אותה- תלמד!. שאלה: האם תיתכן סיטואציה שבה מי שהרוויח בהימור יידרש להחזיר את זכייתו? התשובה כמובן היא לא! - בדיוק כמו שמי שהפסיד לא ידרוש לקבל בחזרה את מה שהפסיד!
17/05/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
חגי קמרט
חגי קמרט
באמצעות המניפה מראה המשוררת את השימוש בה אצל האדם, החי והצומח    הילדה הקטנה המכווצת לנקודה סטטית עצובה וכואבת מתעוררת אל ריקוד במרחב ושמלתה כמניפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il