|   15:07:40
דלג
  אלכסנדר ס. שכטמן  
יועץ מדיניות ותקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הקוראן, הפצצה והקלצ'ניקוב

חיסולו של אוסאמה בן-לאדן אומנם מהווה סגירת מעגל, אך לא יביא למיגורו של הטרור הבינלאומי כי אם להעלאתו אל סף חדש, אשר יצמח הן מן המורשת שהותיר אחריו המחבל מספר אחת בתחום זה והן מן התנאים בשטח שמביאים לצמיחתו של הטרור מלכתחילה
30/05/2011  |   אלכסנדר ס. שכטמן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
תפישות שונות [צילום: AP]

"אללה הכל-יכול היה נדיב מספיק כלפיי, על-מנת שאיוולד להורים מוסלמים בארצם של המסגדים הקדושים בעיר אל-ריאד בשנה ה-1377 להי'רה". במשפט האחד הזה סיכם אוסאמה בן-לאדן, המנהיג ודמות ההשראה מאחורי רשת הטרור של אל-קאעידה, את כל שלושת המרכיבים שעיצבו את גורלו. ראשית, האמונה שלתוכה הוא נולד - האיסלאם. שנית, מקום לידתו - חצי האי ערב שבו נולד פולחן זה. ושלישית, השנה שבה הוא נולד, שאותה הוא סופר במונחים שמהם התחילה להתפתח דת זו, שעליהם הוא קם להגן. יתר על כן, כשם שמציינת הספרות המחקרית, "האיסלאם אינו דת במובן המקובל של המילה במערב של ימינו. האומה מוגדרת על-ידי דתה, ובני האומה הם אחים באיסלאם". תפישה זו קשה להבנה לבני המערב, עבורם קיימת הפרדה מוחלטת בין דת למדינה. מכאן, ששלושת מרכיבים אלו מהווים המאפיינים המרכזיים ביותר עבור כל המבקש לא רק ללמוד על אודות התפישה שמנחה כל אדם מוסלמי באורחות חייו, אלא גם ובעיקר את כל המבקש להבין את הבסיס לתורה הלוחמנית האיסלאמיסטית.

העולם - מנקודת המבט של המוסלמים - מתחלק לשניים: חלקו האחד מכונה 'דאר אל-איסלאם' וכולל טריטוריות בהן שולט האיסלאם, ואילו חלקו האחר 'דאר אל-חרב' נתון לשליטת הכופרים. החזון המשותף לכל הארגונים האיסלאמיסטים מבוסס על רעיון "האומה": כינון קהילת מאמינים איסלאמית שתאחד את כל המוסלמים בעולם. הכלים למימוש החזון הם הג'יהאד (מלחמת הקודש) והדעווה (תעמולה דתית) - מונחים הלקוחים מעולם המושגים של האיסלאם הקלאסי ומבטאים ערגה לימי הזוהר. שניהם תומכים זה בזה ומשלימים זה את זה, אולם בעוד שהדעווה מבוססת על אמצעים בלתי אלימים שנועדו לגרום לתיקונה של החברה המוסלמית באמצעות הטפה ובאמצעות מערכות חינוך ועזרה סוציאלית, הרי שהג'יהאד חותר להשגת מטרותיו באמצעות אלימות קיצונית. בתוך כך קיים גם ההיבט ההלכתי - האיסלאם, כפי שהוא עולה מדבריו של הנביא מוחמד בקוראן, אינו מעודד את המלחמה כצורת התקפה על האויב אלא רק כאמצעי הגנה ממנו. דבר זה יכול להסביר מדוע כה התעקש בן-לאדן, כמו גם איסלאמיסטים אחרים, להשתמש בטיעון כי הוא מבקש להגן על המקומות הקדושים, וכי הוא בעצם הקורבן ולא התוקף.

ביבליוגרפיה

  • זיסר, אייל. "אל-קאעידה חי ונושך", ynet, פורסם בתאריך: 20.11.03.
  • שוויצר, יורם. "תפיסת האיסתשהאד והפצתה על-ידי אל-קאעידה", בתוך: חגי גולן ושאול שי (עורכים). פצצה מתקתקת - פיגועי ההתאבדות וההתמודדות עימם. תל אביב: הוצאת מערכות בשיתוף משרד הביטחון, 2006. עמודים: 217-230.
  • שי, שאול. השהידים: האיסלאם ופיגועי ההתאבדות. הרצליה: הוצאת מפעלות בשיתוף המכון הבינלאומי למדיניות נגד הטרור, 2003.
  • פורמן, אוריה. איסלאמיון: דת וחברה במשנתם של נאמני האיסלאם בני זמננו. תל אביב: הוצאת מערכות בשיתוף משרד הביטחון, 2002.
  • פופר, מיכה. מנהיגות כריזמטית ואובדן הזהות העצמית. תל אביב: הוצאת רמות בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, 1998.

בן-לאדן כפורץ דרך בזירה הבינלאומית
ראה עצמו כנביא מוחמד [צילום: AP]

כל אחת מן התנועות שקמו טרם זמנו של בן-לאדן, ביקשה להתמקד באחת מן הדרכים הנ"ל, בשעה שהלה ביקש למזג את שתיהן בארגונו מתוך האמונה כי זה יהווה חיל החלוץ או הבסיס (בערבית: אל-קאעידה) למהפכה שעתידה להשיב לאיסלאם את כוחו. בתוך כך, החידוש העיקרי בתפישתו של בן-לאדן נבע מתפיסתו את עצמו לא כצלאח א-דין או כל מצביא מוסלמי דגול אחר אשר היו סמל לאחדות האיסלאם מול המערב ועליונותם מעליו, אלא כנביא מוחמד עצמו או לפחות מקביל לו, הפועל בשם אומת המאמינים המוסלמים כולה - דבר שלא היה לו אח ורע בכל תולדות העולם המוסלמי.

הדוגמאות לכך מצויות בשפע: המעבר מסודן לאפגניסטן, שאותו תפש כהיג'רה - אותה הגירה מפורסמת שנכפתה על הנביא בעת שברח מאלו שלא הכירו בתורה החדשה שביקש להביא; חיים במערה - שאותה תפש כמקום הטהור ביותר; הקריאה לעוזריו בשם בני לווייתו של מוחמד; הצום באותה תדירות שמיוחסת לנביא; ההתלבשות כמוהו, ודימויים סמליים אחרים מראים כי בן-לאדן תפש את מנהיגותו ככלי שרת בידי אללה ולכן ביקש - לפחות מבחינת הדימוי - להיות שווה לנתיניו, כפי שהיה הנביא מוחמד בשעתו, ולא לתפוש את עצמו מעליהם.

בה בעת, אי-אפשר שלא לראות כיצד היעדר החום והאהבה שקיבל בן-לאדן מאביו והרצון להיות האב המתוקן של עצמו והקהילה כולה, נוצלו היטב על-ידי אבותיו הרוחניים: עזאם, זוואהירי, אל-תוראבי, ח'ומייני ואחרים אשר השכילו להשתמש בהכשרתם הדתית כדי להוציא כספים מבן-לאדן או לנצל את כישוריו האדמיניסטרטיביים על-מנת להוציא לפועל את תוכניותיהם. הגותו של עזאם התוותה לפניו את דרך 'האסתשהאד' (ההקרבה למען האל) ככלי לביטוי עליונותו של הלוחם המוסלמי על אויביו. בעת שתפגוש זו את ההכשרה שקיבלו אנשיו של בן-לאדן מטעם ארגון החיזבאללה הלבנוני השיעי, יהפוך אל-קאעידה לארגון הסוני הראשון בעולם המשלב פיגוע ראווה יחד עם פעולת הקרבה.

במקביל, "בזכותו" של זוואהירי, החל הלה לראות כל חברה, ובייחוד אם היא מוסלמית, שאינה מבססת את את חוקיה ואת אורחות חייה על השיפוט האלוהי ועל השריעה (ההלכה המוסלמית), בתור חלק מהג'אהליה - תקופת הבערות לפני בואו של הנביא מוחמד. מכאן בא פן כפול ופורץ דרך נוסף של הארגון בראשותו של בן-לאדן, אשר רואה את חובת מאבק הג'יהאד לא רק כלפי המשטרים הכופרים במזרח או במערב, אלא גם כנגד המשטרים המוסלמים במזרח התיכון ומחוצה לו.

השפעתם של שני אישים אלו הפכה להרסנית ביותר בעת שהשתלבה עם תפיסתם של המלומד הסודאני אל-ת'וראבי והמנהיג הרוחני של אירן - איתוללה ח'ומייני. זה הראשון לימד אותו כי עליו לשלוח את נציגי ארגונו לכל קצוות התבל כדי שאלו יכשירו את הלבבות למהפכה העתידה לקום. בכך הפך ארגון אל-קאעידה לראשון שהשתמש בטרור לא עוד ככלי להשגת יעדים לאומיים, אלא בינאם אותו להשגת מטרות פוליטיות.

בה בעת, האידיאולוגיה האירנית הדגישה בפניו של בן-לאדן את חשיבות האחדות, אשר תמנע מן המעצמות הזרות לנצל את המאבק הפנימי בין המדינות המוסלמיות השונות לתועלתן. הדבר נתן בידי זה האחרון את האפשרות להגדיל את מעגל התומכים בו והמצטרפים לתנועתו בעת שקרא להשגת אחדות רוחנית, המתעלה מעל כל ההבדלים שבין הפלגים השונים באיסלאם, כדי ליצור את הקהילה המוסלמית.

הרוצה בשלום, יכון למלחמה
אנשי אל-קאעידה. המלחמה עוד לא תמה

בן-לאדן לא התנגד למאבקן של הקבוצות האיסלאמיות הרדיקליות כנגד ממשלותיהן, אך חשב כי יש לשלב את מאבקן במלחמה כנגד ארצות הברית אשר תומכת במשטרים אלו ומבטיחה את המשך שליטתם. על כן, ביקש להתגרות בארצות הברית בשורה של פעולות איבה - ביבשה, בים ובאוויר - כדי שזו תצא למלחמה מול העולם המוסלמי ותפציץ את תושביו חסרי הישע, בשעה שהוא יוכל להציג את הדבר כמלחמה של המערב נגד האיסלאם, ובכך לערער על סמכותם של המשטרים החילוניים. על כן, גם האסטרטגיה שבה בחר הארגון להוציא לפועל את פעולות האיבה הייתה חדשנית בכך שבחר ב"איכות על חשבון הכמות", לפיה ביקש הארגון אומנם לבצע פחות פעולות איבה אך אותן אלו שכן, תוכננו בקפידה ובצורה מיטבית כדי ליטול את חייהם של כמה שיותר בני אדם.

יש שיגידו כי חיסולו של בן-לאדן מהווה סגירת מעגל, אך נראה שאלו מפספסים את המהות האמיתית העומדת בבסיס כל תופעה חברתית שבראשה עומד מנהיג כזה או אחר. היטיב לתאר זאת פופר בטענתו כי המנהיגות משולה ללהבה. "ישנם שלושה מרכיבים להיווצרותה והתקיימותה של להבה: 1. ניצוץ - המנהיג. 2. חומרי הבעירה - המונהגים. 3. החמצן המזין את הלהבה - הנסיבות. כל אחד מהמרכיבים הללו חשוב ובלעדיו לא תהיה להבה או תהיה להבה בעוצמות שונות". מכאן, כי כל המבקש להיכנס לנעליו של בן-לאדן יצטרך אפוא ליישם את המורשת המורכבת והמסובכת הזו שתוארה לעיל מחד-גיסא, ולהמשיך לפתח אותה מאידך-גיסא, לא רק כדי לזכות בסיקור התקשורתי הנחוץ כחמצן להמשך קיומם של ארגוני הטרור, אלא בעיקר על-מנת שיוכל להציג את עצמו בתור אביהם החדש של המוסלמים המדוכאים בכל רחבי העולם עד אשר ייעלמו מקרבם תחושות התסכול, הייאוש והקיפוח אשר מניעות אותם להצטרף אל ארגונים אלו מלכתחילה.

בז'רגון הישראלי מקובל פעמים רבות לכנות את ארגוני הטרור בתור "הידרה". אותו יצור מהמיתולוגיה היוונית שכאשר כורתים אחד מראשיו - צץ אחר במקומו. מכאן, שאמנם המנהיג החדש שיעמוד בראש אל-קאעידה יציג בפני העולם להבה חזקה פחות מאשר הציג זאת בן-לאדן, אך ככל להבה, גם זו בוערת ועלולה להביא לכוויות כואבות. שני המרכיבים האחרים עדיין בנמצא ולכן המלחמה בטרור לא תמה עם חיסולו של בן-לאדן. זוהי מלחמה ממושכת שבמסגרתה יהיה צורך לטפל גם בשאר הקבוצות האיסלאמיסטיות הקיצוניות ברחבי העולם. בתוך כך, כפי שמציין לקראת סוף מאמרו המזרחן המכובד פרופ' אייל זיסר, שהיה לי הכבוד במהלך לימודיי להיחשף לספריו: "הפתרון ארוך הטווח יהיה לא רק צבאי וביטחוני: צריך להפעיל אמצעים דרסטיים נגד הארגון. צריך להילחם בכל ניצנים של רדיקליות כשהם מופיעים, אבל לצד זאת צריך גם לומר שהפתרון טמון גם בטיפול בבעיות היסוד שמצמיחות את הקנאות הזאת".

תאריך:  30/05/2011   |   עודכן:  30/05/2011
אלכסנדר ס. שכטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקוראן, הפצצה והקלצ'ניקוב
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מושון
30/05/11 19:39
2
בוריסבב
30/05/11 20:12
3
yeshay
30/05/11 23:57
4
Joshua Gates
11/09/11 15:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הייתה מדינה, שקשה לי לכתוב את צירופי האותיות המרכיבות את שמה. באותה מדינה פעלה מפלגה, שהצליחה לנצח בשנת 1933 בבחירות דמוקרטיות. מפלגה, שגם את שמה איני מסוגל להעלות על הכתב. מפלגה, שמנהיגה החליט להשתית את כל יהבה של המדינה רק על חוסנה הצבאי עם שלל אמירות בדבר עליונותה התרבותית.
30/05/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
האחים עופר חשודים על-ידי האמריקנים בסיוע עסקי לאינטרסים הכלכליים של אירן, מתוך גישה עסקית לפיה בראש הפירמידה של הערכים ניצב הדולר.
30/05/2011  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר, אבי לביא ומיקי חובה הם הסניגורים של משה קצב. משרדיהם נחשבים למשרדי צמרת בקרב עורכי הדין. יש להם תפקיד לא קל ולא פשוט במלאכת ההגנה על הלקוח ששימש בעבר בכהונה הרמה ביותר בישראל – נשיא המדינה, ולרוע מזלו ולבושת המדינה הגיע לאן שהגיע.
30/05/2011  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
אין זאת כי אם מבשלת הבירה של מינכן, ה"הופברויהאוס", היא זו ששימשה, עם קצת דמיון מודרך, מקור-השראה למסעדת ה"ברוהאוס", שבשדרות רוטשילד 11 בתל אביב, אף כי להבדיל אלף-אלפי הבדלות.
30/05/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
את דעתי על משפחת המיליארדרים עופר, כבר גיבשתי במהלך השנים האחרונות תוך קריאת עיתונים וצפייה בגישת המשפחה אל העולם הישראלי. מיקי רוזנטל יודע עליהם הרבה יותר ממני שכן טרח ועבד וחקר ובדק והצליב וראיין וצילם ויצר את הסרט "שיטת השקשוקה" שהוא כתב אשמה של מדינת ישראל ואזרחיה, נגד משפחת עופר משפחת המיליארדרים מס 1 בישראל שגם תבעה את רוזנטל למשפט.
30/05/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חיסול בן לאדן  /  מי ומי  
סוריה: נשתף פעולה עם פקחי הגרעין של האו"ם  /  מחלקה ראשונה
מובארק חויב בקנס בסך 33 מיליון דולר  /  יואב יצחק
חייל או"ם נהרג בפיצוץ מטען צד בדרום לבנון  /  עופר וולפסון
"מעז(ה) יצא מתוק"...   /  יהודה דרורי
מותו של יו"ר מועצת המנהלים  /  אריה גלוזמן
30 ל-GCC: מנערים את האבק?   /  יואל גוז'נסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il