|   15:07:40
דלג
  דוד מרחב  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

קנה את משמיציו

חמישית מהבעלות על עיתון הארץ נמכרה במחיר גבוה לליאוניד נבזלין. איך נוצרה העסקה בין הנדבן בעל הקו היהודי-לאומי לבין עיתון השמאל הרדיקלי? ומה גרם להארץ להימכר דווקא לאיש שהוצג בו פעמים רבות כארכי-פושע נמלט? הצורך של נבזלין בלגיטימציה מספק רק תשובה חלקית
21/06/2011  |   דוד מרחב   |   כתבות   |   תגובות
ליאוניד נבזלין [צילום: פלאש 90]

השאלה הגדולה העולה מעסקת שוקן-נבזלין היא מדוע בחר נבזלין להשקיע כל כך הרבה כסף בעיתון ישראלי שהקו הפוליטי שלו סותר את זה שלו. מעבר לכך, הארץ אף היה בשנים האחרונות ממבקריו החריפים של נבזלין ואזכר פעם אחר פעם את ההאשמות התלויות נגדו שהפכו ברוסיה להרשעה בקשירת קשר לרצח, ואת האופן שבו עשה את הונו

נא להכיר: הארץ, עיתון ציוני
איתמר לוין
הסעיפים האידיאולוגיים בהסכם לכניסתו של ליאוניד נבזלין להארץ מעוררים גיחוך במקרה הטוב, ונראים כשקר גס במקרה הרע
לרשימה המלאה

בשבוע שחלף רעדה התקשורת לרגע: עיתון הארץ הודיע על ההסכם שחתם המו"ל, עמוס שוקן, עם איש העסקים הרוסי-ישראלי ליאוניד נֶבְזְלִין. לפי ההסכם ירכוש נבזלין 20 אחוז ממניות העיתון תמורת 140 מיליון שקל.

זוהי המכירה השנייה של חלק מהבעלות על העיתון לגורם מחוץ למשפחת שוקן. בשנת 2006, חברת ההוצאה לאור הגרמנית דומונט-שאוברג רכשה 25 אחוז ממניות העיתון תמורת 25 מיליון אירו. גם אז קמה מהומה כשהתברר שאביו של בעלי החברה אלפרד נבן-דומונט, ד"ר קורט נבן-דומונט, היה חבר המפלגה הנאצית מ-1937, הפיץ תעמולה נאצית, ובאוגוסט 1944 זכה – יחד עם ראש האס-אס והגסטאפו, היינריך הימלר – בעיטור מטעם יוזף גבלס על שפעל למען הרייך השלישי בתנאים הקשים ביותר; שוקן התפתל אז וטען שבזמנו לא הייתה ברירה למו"ל הגרמני אלא להוציא את עיתוניו, ועל דומונט הבן אמר: "אין שום סיבה להטיל עליו, או על החברה שהוא עומד בראשה עכשיו, את האחריות לתקופה שמלפני זמנו".

בעקבות הרכישה האחרונה, ירד חלקם של הגרמנים בעיתון מ-25 ל-20 אחוז, וחלקה של משפחת שוקן צנח מ-75 ל-60 אחוז. נבזלין התנה את החתימה על ההסכם ב"סעיף אידיאולוגי" הכולל שישה עקרונות. הראשון בהם קובע כי "הארץ הוא עיתון ציוני התומך בקיומה ובחיזוקה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". יתר העקרונות: "הארץ יקרא ויתמוך במאמצים להפוך את ישראל למתקדמת בתחום החינוך, המדע והתרבות; הארץ ישאף להפוך את ישראל למדינה מתקדמת ככל האפשר בתחום זכויות האדם; הארץ יתנגד לכל סוג של כפייה, כולל כפייה דתית; הארץ יתמוך בזכותו של הפרט לביטוי אישי, כולל בתחום הכלכלי והעסקי, במסגרת כלכלת השוק"; ולבסוף – "הארץ יתמוך במאמצים להגיע לשלום בין ישראל לשכנותיה הערביות".

השאלה הגדולה העולה מעסקת שוקן-נבזלין היא מדוע בחר נבזלין להשקיע כל כך הרבה כסף בעיתון ישראלי שהקו הפוליטי שלו סותר את זה שלו (נבזלין נמנה על התורמים המרכזיים של 'מרכז שלם' המזוהה עם הזרם הציוני-שמרני-ימני של המפה). מעבר לכך, הארץ אף היה בשנים האחרונות ממבקריו החריפים של נבזלין ואזכר פעם אחר פעם את ההאשמות התלויות נגדו, שהפכו ברוסיה להרשעה בקשירת קשר לרצח, ואת האופן שבו עשה את הונו. בהודעת העיתון על הרכישה לא נזכרה כל ביקורת על האוליגרך המורשע. "משרד המשפטים התנגד לבקשה [של רוסיה להסגרת נבזלין] וקבע שכל הראיות בבקשת ההסגרה של ממשלת רוסיה כנגד נבזלין אינן קבילות", הצדיק העיתון את הסכם הרכישה המפתיע.

"כסף מפוקפק, קשרים בעייתיים"

"באמת הקדשנו לזה הרבה מאוד זמן ובדיקות", אמר עמוס שוקן, "והמסקנות שלנו היו כמו של בג"ץ: שאי אפשר להתייחס להליך המשפטי שהיה ברוסיה כהליך שיכול להיות מקובל על מדינת חוק". לפתע כספו של נבזלין איננו "מפוקפק" כפי שנכתב בהארץ שנתיים קודם

הארץ נחשב למבקרו החריף של נבזלין. בכתבה שפורסמה ב-25 בספטמבר 2009 בעקבות חגיגת יום הולדתו החמישים בבית התפוצות בנוכחות שרים ובכירים אחרים, נכתב בעיתון בטון מאשים: "אולם 'תיאטרון זהויות' בבית התפוצות, שבו מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות, הפך לתפאורה בהצגת יחיד בכיכובו של ליאוניד נבזלין – יו"ר חבר הנאמנים של המוזיאון בהווה, ואוליגרך שנוי במחלוקת בעבר המבוקש על-ידי שלטונות רוסיה".

עוד סיפר הארץ שנבזלין "עשה הכול על-מנת להשכיח מכולם את השתייכותו לאותה קבוצה שהפכה בארץ לשם נרדף לכסף מפוקפק, קשרים בעייתיים ועבר שעדיף לא להתפאר בו ובוודאי שלא לדבר עליו". העיתון אף הגדיל לספר שבסרט דוקומנטרי הודה נבזלין שהחברה שבבעלותו מימנה פוליטיקאים אשר עם בחירתם לבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, ה'דומה', שיבצו אנשים מהחברה במערך השלטון. בהודעת הארץ על העסקה עם נבזלין לא היה זכר למידע זה.

בכתבה שפורסמה בהארץ רק לפני פחות משנה, באוקטובר 2010, ביקר העיתון את הענקת פרס בית התפוצות מטעם קרן נדב לאתר 'לאטמה'. "קרן נדב פועלת להעצמת הזהות היהודית, והקשר שלה לבית התפוצות מסתכם באדם אחד: המיליארדר ליאוניד נבזלין. איש העסקים המבוקש ברוסיה הציל את המוזיאון מקריסה כלכלית ומונה ליו"ר חבר הנאמנים שלו. בנוסף, הוא גם מייסדה של קרן נדב". הקרן, הוסיפה כתבת העיתון, "אינה קשורה למוזיאון, אבל קל להבין איך קרה שהיא חילקה פרסים מיד לאחר הוועידה בבית התפוצות, מדוע הטקס התקיים באוניברסיטת תל אביב שבה מצוי המוזיאון, ומדוע בית התפוצות דיווח על כך: שניהם תלויים בנבזלין".

כל הציטוטים הללו הם רק טעימה קטנה מהביקורת האדירה שנשפכה מעל דפי הארץ על נבזלין – שהתנדפה לחלוטין מהודעת העיתון על העסקה איתו. בראיון שנתן למוסף הכלכלי של העיתון, 'דה מארקר', נשאל המו"ל עמוס שוקן על "עברו הבעייתי" של השותף החדש, וענה כי "באמת הקדשנו לזה הרבה מאוד זמן ובדיקות, והמסקנות שלנו היו כמו של בג"ץ: שאי-אפשר להתייחס להליך המשפטי שהיה ברוסיה כהליך שיכול להיות מקובל על מדינת חוק". לפתע כספו של נבזלין לא היה "מפוקפק" עם עבר ש"עדיף לא להתפאר בו".

העיתונים יוצאים מידי המשפחות

פרופ' דני גוטוויין: "משמעות העסקה היא שהמרחב הציבורי הוא סחורה חמה שנמכרת בשוק. למעשה, המגבלות שמוטלות על התקשורת בגלל הבעלות הפרטית בה מעצבות אותה במשך שנים. לדעתי, העיתונות היום אפילו גרועה מהעיתונות המפלגתית של פעם, כי לפחות אז האינטרסים היו גלויים"

פרופ' דני גוטוויין מאוניברסיטת חיפה סבור כי "האישיות של נבזלין היא לא הבעיה פה; הרי נבזלין הוא לא פחות טוב מאחרים. הבעיה טמונה בכך שהעסקה מראה את הפער בין היסוד הציבורי שהתקשורת אמורה לשקף לבין האופן הפרטי שבו היא מנוהלת, כי משמעות העסקה היא שהמרחב הציבורי הוא סחורה חמה שנמכרת בשוק. למעשה, המגבלות שמוטלות על התקשורת בגלל הבעלות הפרטית בה, מעצבות אותה במשך שנים. לדעתי, העיתונות היום אפילו גרועה מהעיתונות המפלגתית של פעם, כי לפחות אז האינטרסים היו גלויים. תראה איך עיתון כמו 'מעריב' מתגלגל כמו כורסה משומשת בשוק יד-שנייה בין בעלי ההון. תהליך ההפרטה בישראל חיסל את האפשרות לקיים תקשורת ציבורית עם מגוון דעות".

"כשקראתי על העסקה בין הארץ לבין נבזלין, שהותקף בו בעבר, חלפו בי כמה הרהורים", אומר עוזי בנזימן, בעבר עיתונאי ועורך בהארץ וכיום עורך אתר האינטרנט לביקורת התקשורת 'העין השביעית'. "ראשית, זו אינדיקציה לכך שמצבו העסקי של הארץ איננו איתן. אם העיתון נזקק שוב להזרמת כספים, זה מדבר בעד עצמו. משפחת שוקן שמרה הרבה מאוד שנים על הנכס הזה כאוצר יקר השייך לה; יש לשוקן זכויות עצומות בעולם העיתונות הישראלי, וכאשר המשפחה נאלצת להכניס בעלים נוספים, זה מדאיג. שנית, אנחנו רואים מה קורה בעולם; זו מלחמת הישרדות. אולי לפיינשמקרים מסוימים, ואני בתוכם, זה לא נעים. המבחן האמיתי הוא השאלה אם זה ישפיע על העיתון".

עם זה, בנזימן מסרב להתרגש מכניסתו של נבזלין. "זה לא כרטיס ביקור מעורר כבוד, אבל יש פה כוח אכזרי שמכתיב את המציאות וגלום בפתגם הידוע 'לכסף אין ריח'. אבל גם שוקן ביקר את נמרודי על שליטתו ב'מעריב' בעת שהועמד לדין בפלילי, וב'מעריב' הייתה מורשת של העברת הדגל העיתונאי מדור לדור. בעבר, הייתה פה תרבות עיתונאית שהנחילה עולם מושגים. היום, נותרה רק משפחת מוזס שכבר כמה דורות העסק עובר בתוכה – וזה מזכיר עיתונים כמו 'ניו-יורק טיימס' שגם בהם השליטה היא משפחתית – אבל הם הופכים למיעוט".

"עולה השאלה למה אנשי עסקים צריכים את זה", מסכם בנזימן. "מה, הם חושבים שעיתונים זה עסק טוב? הרי העיתונים האלה נלחמים מלחמת קיום. בשורה התחתונה, המטרה פה היא לזכות בלגיטימציה".

סנאטור וגולה

ליאוניד נבזלין נולד ב-1959 במוסקבה, ובשנת 1981 סיים את לימודיו ב'מכון גובקין לנפט ולגז'. בשנים 1981–1987 עבד כמהנדס תוכנה בארגון סחר הקשור למשרד הגיאולוגיה הסובייטי, ולאחר שפגש את נשיא ברית המועצות דאז, מיכאיל גורבצ'וב, מונה לתפקיד סגן המנהל ב'מרכז הצעירים ליצירתיות מדעית והנדסית', גוף שהיה קשור בקומסומול - תנועת הנוער הסובייטית. מעטים יודעים שאת אותו מרכז מדעי כביכול ייסד האוליגרך הכלוא כיום ברוסיה, מיכאיל חודרוקובסקי, וכי המרכז עצמו – שלא היה אלא חברה לייבוא מחשבים ולסחר – נהנה מהטבות מפליגות מצד המדינה הסובייטית דאז, כגון פטור ממיסוי.

בשנים 1989–1991 כיהן נבזלין כנשיא בנק מנאטפ, שגם אותו הקים מיכאיל חודרוקובסקי, ולאחר קריסת הגוש המזרחי התקדם בארגונו של חודרוקובסקי, חברת הנפט יוקוס, אשר בה מונה לסגן הנשיא באפריל 1996. יוקוס, אגב, פשטה את הרגל ב-2006, לאחר שהממשלה הרוסית תבעה ממנה שלוש שנים לפני כן לשלם סדרת תשלומי מס בסך 27 מיליארד דולר. חודרוקובסקי נעצר בשלהי אוקטובר 2003, וכעבור פחות משנתיים הורשע במרמה ונידון למאסר של תשע שנים. לאחר מכן הופחת עונשו בשנה.

נבזלין התקדם בקריירה שלו גם בתחום הציבורי. הוא סייע לבחירתו המחודשת של בוריס ילצין לנשיאות רוסיה ב-1996, ומאוקטובר 1997 שימש למשך שנה תמימה מנהל סוכנות הידיעות הרוסית 'איטר-טאס' במקביל לעיסוקיו הכלכליים.

נבזלין הפך לאחד מבכירי הקהילה היהודית ברוסיה, וב-2001 נבחר לנשיא 'הקונגרס היהודי הרוסי'. הוא מילא תפקיד מרכזי בהקמת 'המרכז לתרבות יהודית' במוסקבה ובייסוד 'המרכז הבינלאומי ללימודי יהדות רוסיה ומזרח אירופה'. הוא תרם לג'וינט האמריקני ולסוכנות היהודית, ובשנים 2001–2003 שימש סנטור במועצת הפדרציה הרוסית. בשנים 2003 ו-2004 העריך כתב העת האמריקני הנחשב 'פורבס' את הונו ב-2 מיליארד דולר והכניסו לרשימת מאה האנשים העשירים בעולם.

בישראל הקים מרכז לחקר יהדות רוסיה ומזרח אירופה באוניברסיטה העברית, ייסד יחד עם 'קרן היסוד' מגבית ללימודי יהדות, ונבחר לחבר המנהלים של בית התפוצות לאחר שסייע לשקמו מבחינה כלכלית. שמו נקשר בפוליטיקאים שונים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

בשנת 2008 הרשיע אותו בית המשפט הרוסי בהיעדרו בקשירת קשר לרצח ארבעה מיריביו, ודן אותו למאסר עולם. מאז גולה האוליגרך בישראל, ומאשים את ראש הממשלה הרוסי ולדימיר פוטין בכך שערך נגדו משפט ראווה.

עמדת כוח מול פוטין
ולדימיר פוטין [צילום: AP]

העסקה שחתם הארץ עם נבזלין מעלה תהיות רבות. למשל, כאשר נכנסו הגרמנים לשותפות בהארץ שיקפה הרכישה שווי של 100 מיליון אירו להארץ, כלומר 560 מיליון שקל. העיתונאי החוקר איתמר לוין כתב באתר 'מחלקה ראשונה' של יואב יצחק: "ליאוניד נבזלין רוכש 20 אחוז מהארץ לפי שווי של 700 מיליון שקל. בהתחשב באינפלציה מאז אוגוסט 2006 (4.5 אחוזים), השווי המשוקלל של עסקת דומונט היה 585 מיליון שקל. לפיכך, בעסקת נבזלין שוויו של הארץ גבוה ב-20 אחוז מאשר בעסקת דומונט". האם באמת עלה שוויו של הארץ, אשר שורד בעיקר בזכות העובדה שבית הדפוס שלו מדפיס את 'ישראל היום'?

לוין מעלה נקודה בעייתית נוספת: בג"ץ דחה את העתירות נגד הסגרתו היות שהבקשה התבססה על כתב האישום בלבד, וקבע שהראיות נגד נבזלין אינן קבילות לפי הדין הישראלי. אולם המצב השתנה: נבזלין הורשע ויש פסק דין חלוט. אם רוסיה תבקש שוב להסגירו, מציין לוין, יצטרך משרד המשפטים לבחון את תקפות פסק הדין. אם ניתן כדין על-פי החוק הרוסי, ייתכן שלא יהיה מנוס מלהסגירו.

ההערכה הרווחת בברנז'ה התקשורתית והעסקית היא שנבזלין רכש את הארץ כדי להשיג השפעה ולגיטימציה בארץ. עיתונאי 'מעריב' הדר חורש מעריך שנבזלין רכש את העיתון מאותם מניעים שהניעו בשעתו את ארקדי גיידמאק להשקיע בישראל.

אולם נראה שהמקרה הנוכחי שונה: להארץ יש מהדורה בינלאומית באנגלית, המופצת בשיתוף 'אינטרנשיונל הראלד טריביון', המהדורה הבינלאומית של הניו-יורק טיימס, שאותה מפיץ שוקן בישראל, והוא אף מפעיל אתר באנגלית עם אחוזי קריאה גם בחו"ל. ניתן לשער אפוא שמטרתו של נבזלין חורגת, כמו השפעתו של הארץ, מגבולות ישראל: שהוא מבקש להתחזק מול יריבו הגדול פוטין. "רוסיה של פוטין מצויה כיום בשלב שמזכיר את 1933 בגרמניה, השנה שבה עלה היטלר לשלטון", קבע נבזלין בראיון שנתן לכתב הארץ יוסי מלמן במארס 2005; מלמן דאג להדגיש בתחילת הכתבה שמרואיינו חשוד ברצח ועומד נגדו צו מעצר בינלאומי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/06/2011   |   עודכן:  21/06/2011
דוד מרחב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קנה את משמיציו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מידס
21/06/11 09:50
 
humanape
21/06/11 13:32
2
לא דובר רוסית
21/06/11 10:45
3
ללא שוחד ?!חנן
21/06/11 12:09
4
רונן גולדשטיין
21/06/11 14:39
5
מתניה
21/06/11 17:32
6
יהושע קוצינסקי
22/06/11 04:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודתי, אחות אבי, ודודי טמונים בהר המנוחות שממערב לירושלים. הם היו חרדים וציונים כל חייהם, אע"פ שישבו כל השנים בהרלם ניו-יורק, ליד ישיבת 'רבי יצחק אלחנן', שליד הסמינר התיאולוגי היהודי, הידוע ברחבי העולם בקיצור - JTS. דודתי, שהייתה אישה חכמה העדיפה את הר המנוחות על פני בית העלמין רב הזכויות שבהר הזיתים. אני לא רוצה להיטלטל לאחר מותי, אמרה למקורביה, נדדתי די בחיי. פעם לשכב אצל הירדנים ופעם אצל הפלשתינים ופעם אצל היהודים, זה לא מוצא חן בעיני... בהר המנוחות יהיה לי שקט, הוא תמיד יהיה ישראלי!
21/06/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
גובצ'י, גבול סוריה-טורקיה. בגבול בין סוריה לטורקיה התחוללה השבוע דרמה בעלת ממדים אפיים. ים של פליטים החל לשטוף את הגבול הטורקי בחיפוש נואש אחר מקלט. אחר כך החלו להגיע טיפין טיפין דיווחים על מעשי טבח בג'יסר א-שורור, על ירי מטווח אפס באזרחים ועל שדות חיטה שהועלו באש על-ידי חייליו מוכי השיגעון של מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא בשאר אסד. "הטנקים נכנסו לכפר", סיפרו הפליטים, "צודדו קנה, והפילו את צריחי המסגדים בזה אחר זה".
21/06/2011  |  פזית רבינא, גובצ'י  |   כתבות
"כאשר הייתי במחתרת כתבתי מאמר שכותרתו "מלחמת אחים – לעולם לא". אחרי מותי אני מקווה שאזכר מעל לכול כמי שמנע מלחמת אחים – זה חשוב בעיני יותר מהפיקוד על המחתרת, מראשות הממשלה, מחוזה השלום ומחוק רמת הגולן" (מנחם בגין בישיבת ממשלה בפברואר 19821).
20/06/2011  |  אורן קאשי  |   כתבות

20/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
התעשיות הישראליות ינסו להשתלב בפיתוח מטוסי הנוסעים העתידיים. החברות, ובראשן התעשיה האוירית, בוחנות את ההצעות של היצרניות האמריקניות והן תקבענה באלו תחומים יש להן יתרון שיכול להביא חוזים.
20/06/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il