|
פייסבוק - כלי יעיל [צילום: AP]
|
|
|
|
|
שנת הלימודים הסתיימה והגיע הזמן לסיכומים ולמחשבות לעתיד. בעבר, כשהמחשבים מיצבו את עצמם כחלק בלתי נפרד מחיינו, הכריז משרד החינוך על מגוון של תוכניות לשילוב המחשב במערכת החינוך הן בהגדלת כמות החומרה בבית הספר, בפיתוח תוכניות משלובות תקשוב ובהכשרת כלל צוות המורים לתחום זה. אך לצערנו מרביתן לא מומשו עד היום ורבים מבתי הספר ואולי מרביתם עדיין נמצאים במאה העשרים, מבחינת שילוב המחשב בתהליכי ההוראה-למידה. מערכת החינוך בישראל לא השכילה להבין כי בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, השימוש הנבון באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט, צריך וחייב להיות חלק אינטגרלי מתוכנית הלימוד המועברת בבתי הספר, במטרה להקנות לתלמידים מיומנויות מוסריות ורגשיות המתאימות לתרבות האנושית החדשה המוצאת ביטוי רב בזירה האינטרנטית.
הדבר דורש תכנון, בדיוק כפי שמתכננים מערכי שיעור, פעילויות חוץ בית-ספריות, תוכנית לימוד שנתית וכיוצא באלו. בנוסף לצעדים הפורמאליים, על המורים להשתתף באופן פעיל ברשתות החברתיות בין אם באופן גלוי ובין אם באופן סמוי, ולהיות מעורבים ובקיאים בנעשה בזירות אלו.
ניתן לדבר רבות בזכותם של הילדים לפרטיות וחופש, אך לצד זכויות הילדים, זוהי חובתנו ואחריותנו להגן על שלומם. לטעמי, זהו תפקידה העיקרי של מערכת החינוך במאה ה-21 והיא אינה יכולה להמשיך ולתלות אחריות זו בהורים בלבד.
הגיעה העת שהמערכת תפסיק לתפוס את עצמה כבית-ידע ותכיר בתפקידה החדש כבית-חינוך. על המורים להשכיל ולעשות שימוש בזירה האינטרנטית באופן ההולם את מטרותיהם החינוכיות ולפרוץ את גבולות בית-הספר. וניצול המחשבים הנמצאים בכל בית להרחבת ולהעמקת הלמידה, ובעיקר להפיכתה לחווייתית ומשמעותית יותר באמצעות הכלים והמידע המדהים המצוי היום באינטרנט וברשתות החברתיות למיניהן.
כבית-חינוך, על בית הספר לספח את המרחב הביתי כחלק מסביבת הלימוד של התלמיד. אינני מתכוון לחלוקת שיעורי-בית בכמות גדולה יותר או קיום יותר ימי הורים. נהפוך הוא, בית הספר מחויב לחדש את עצמו ולשלב פעולות למידה ממוחשבות, וחשוב מכך - מעניינות, על-מנת שיוכל להציע תחרות אמיתית ובת-סיכוי אל מול השפע אליו חשופים ילדינו ברחבי הרשת. שילוב נכון של מערך התקשוב אומנם מצריך מחשבה יצירתית של כל הנוגעים בדבר, אך עם זאת, יישומו יוביל להפסקת המרדף האינסופי של המורה אחר "הספק של תכנים", כשהוא מותיר זמן פנוי לעבודה בקבוצות, לקריאה משותפת ולפעילויות אחרות.
אני משוכנע כי לקראת שנת הלימודים הבאה יש צורך בשינוי דרמטי, השינוי אינו יכול להיות מקרי וספורדי, אלא רוחבי במערכת כולה. לצורך כך נדרשת פעולה אמיצה של שר החינוך אשר תעצב מחדש את פני מערכת החינוך ואת פניו של דור העתיד של מדינת ישראל.