|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ערכאת ערעור עכשיו

מאז קום המדינה ועד היום משמש בית המשפט העליון הן בית משפט עליון והן בית משפט לערעורים. מדובר באנומליה שהגיעה השעה לתקנה. זאת יש לעשות בהקמתה לאלתר של ערכאת ערעור, אשר תפנה את בית המשפט העליון למילוי תפקידיו האמיתיים
10/07/2011  |     |   מאמרים   |   תגובות
אליהו מצא. לפנות את בית המשפט העליון למילוי תפקידיו האמיתיים [צילום: בוצ´צ´ו]

   רשימות קודמות
  דוח סופי: טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון
  טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון
  ההסתברות שמילים תהרוגנה
  להתמודד מול ההסתה לאלימות
  פרשנים מכתיבים לשופטים מה לפסוק

זה יותר משלושה עשורים חוזרת ועולה השאלה: אילו תיקונים נדרשים במבנה מערכת בתי המשפט הרגילים ובחלוקת הסמכויות ביניהם, במטרה להיטיב את איכות השירות השיפוטי הניתן לציבור? אחת הבעיות המרכזיות המצריכות פתרון - לה אקדיש רשימה זו - היא תיקון נדרש בסמכויות בית המשפט העליון והקלת העומס הבלתי סביר המכביד על עבודתו.

מדי שנה מוגשים לבית המשפט העליון כ-10,000 הליכים חדשים, יותר משליש מתוכם תיקים "עיקריים" הטעונים דיון לפני הרכב, ויתרתם - תיקים שככלל נדונים לפני שופט יחיד (בקשות לרשות ערעור בתחומי האזרחי, הפלילי והמינהלי, בקשות לעיכוב ביצוע ולסעדי ביניים שונים, ערעורים בנושא פסלות שופטים, עתירות לדיון נוסף, בקשות לקיום משפט חוזר, עררים ובקשות בענייני מעצר ועוד).

כך למשל, בשנת 2010 הוגשו לבית המשפט 9,739 תיקים חדשים, מהם כ-3,600 "תיקי הרכב" ויותר מ-6,100 "תיקי דן יחיד". את רוב זמנו השיפוטי מק-דיש בית המשפט העליון לבירור ערעורים בזכות, בקשות שונות, עררים והליכי ביניים למיניהם, הנערמים על שולחנו לאלפיהם. מטבע הדברים, רוב התיקים עוסקים במחלוקות עובדתיות ומשפטיות טריוויאליות. למילוי ייעודו החשוב - דיון בתיקים המעוררים שאלות עקרוניות בתחומי המשפט השונים, והמצריכים הכרעות תקדימיות חשובות - מתקשה בית המשפט להקדיש את מלוא הזמן הנדרש.

ייסודה של הלכה חדשה, והימנעות מסתירות אפשריות בין הכרעותיהם של הרכבים רגילים, מחייב לקבוע את הדיון בנושאים המצריכים הכרעות עקרוניות לפני הרכבים מורחבים (לא פעם של תשעה שופטים), ולוח הזמנים העמוס של כל אחד מהשופטים הופך את התיאום הנדרש לכינוסו של הרכב מורחב למשימה קשה. אותה בעיה מתעוררת גם במקרים שבהם ניתנת רשות לקיום דיון נוסף לפני הרכב רחב. למותר להוסיף כי הגידול באוכלוסיית המדינה והעלייה התלולה במספר עורכי הדין הפעילים תורמים בהתמדה גם לגידול במספר ההליכים שבית המשפט העליון נדרש לעסוק בהם.

הגדלת מספר השופטים בבית המשפט העליון, שהרכבו כבר מונה חמישה-עשר שופטים, אינה מספקת מענה ראוי לבעיה. מספר גדול מדי של שופטים בערכאה העליונה מכביד על יכולתה למלא את הפונקציות השיפוטיות החשובות המוטלות עליה. להבדיל מבית משפט לערעורים, שתפקידו לבקר הכרעות הנוגעות לתיקים ולמתדיינים ספציפיים, בית המשפט העליון נדרש לפרש את הדין, לקיים ביקורת חוקתית, לקבוע נורמות ולפסוק הלכות מחייבות בכל תחומי המשפט. את מספר השופטים בבית משפט לערעורים, היושב בהרכבי שלושה, ניתן להתאים לצורכי אוכלוסיית המתדיינים. ואילו בית המשפט העליון, כפוסק הלכות, אינו צריך למנות יותר ממניין קבוע ולא גדול של שופטים, שבכל העניינים החשובים ידונו בהרכב מלא. זאת ניתן לעשות, כמקובל בבתי משפט עליונים במדינות המשפט המקובל, בהרכב המונה עד תשעה שופטים; שכן הרכב גדול יותר של שופטים מעורר בהכרח מחלוקות, שסופן לפגוע בבהירות וביציבות הדין.

המבנה הקיים של מערכת בתי המשפט שמור עימנו מאז תקופת המנדט, אלא שבית המשפט העליון המנדטורי, שפסיקתו הוכפפה לביקורתה השיפוטית של מועצת המלך באנגליה, שימש למעשה בית משפט גבוה לערעורים, ורק עם הקמת המדינה הפך, להלכה ולמעשה, לבית משפט עליון. בקיומו מאז ועד כה, כבית משפט האמור לפעול הן כבית משפט עליון והן כבית משפט לערעורים, יש משום אנומליה שהגיעה השעה לתקנה. זאת ניתן לעשות בהקמתה לאלתר של ערכאת ערעור, שתדון בכל הערעורים האזרחיים, המינהליים והפליליים, על פסקי דין והחלטות של בתי המשפט המחוזיים, בין כערכאה שנייה ובין כערכאה שלישית, ותפנה את בית המשפט העליון למילוי תפקידיו האמיתיים.

שאלת הצורך בהקמתה של ערכאת ערעור - במבנה בן ארבע ערכאות - נדונה בעבר על-ידי שתי ועדות נכבדות שעסקו ברפורמה הנדרשת במבנה ובסמכויות בתי המשפט. שתי הוועדות סברו שניתן להסתפק בשינויים פחות דרמטיים: ועדת לנדוי, שהגישה את המלצותיה בשנת 1980, סברה כילהקלת העומס המוטל על בית המשפט העליון, די בהקמת מחלקות ערעור בבתי המשפט המחוזיים; אלא שהמלצה זו נתגלתה כבלתי מעשית. ועדת אור, שחזרה ודנה בסוגיה, המליצה (בשנת 1997) על מבנה בן שלוש ערכאות, שבית משפט השלום
יהפוך בגדרו לערכאה הדיונית העיקרית, ואילו בית המשפט המחוזי יפעל בעיקר כבית משפט לערעו-רים.

הוועדה הניחה כי שינויים אלה יובילו ממילא לכך שרוב הערעורים שיוגשו לבית המשפט העליון יצריכו נטילת רשות. במרוצת השנים הועברה סמכות השיפוט, בעניינים לא מעטים, מבית המשפט המחוזי לבית משפט השלום. אך במהלכים שננקטו לא היה משום ביצוע ההמלצה להקמתה של ערכאה דיונית רחבה, ומכל מקום נטל ההתדיינויות שעימו נדרש בית המשפט העליון להתמודד לא הוקל.

לבעיית העומס המכביד על עבודת בית המשפט העליון יש רק פתרון ראוי אחד, והוא הקמתה של ערכאת ערעור. הקמתה של ערכאת ערעור תחולל גם את ההפרדה המבנית המתחייבת בין בית המשפט העליון - כערכאה השיפוטית הגבוהה במדינה - לבין בית המשפט לערעורים. ההפרדה תיטיב את איכות השירות השיפוטי שיינתן על-ידי שתי הערכאות, והציבור יצא נשכר. הצעה לחקיקה, שמטרתה להוביל לשינוי המבני המיוחל, הוצגה זה לא כבר על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. על-פי ההצעה יוקם בית משפט לערעורים שמקום מושבו יהיה בירושלים. מספר שופטיו ייקבע על-ידי שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; ובשיקולי בחירתם ייוחס משקל למומחיותו של המועמד בתחום משפטי מסוים, בנוסף למומחיותו המשפטית הכללית.

בית המשפט ידון בערעורים על פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים בעניינים אזרחיים, פליליים ומינהליים, אך נשיאו יהיה רשאי להעביר ערעור על פסק דין לדיון בבית המשפט העליון, אם סבר
כי אופי הסוגיה השנויה במחלוקת מצדיק שהיא תוכרע בבית המשפט העליון. כן ידון בית המשפט לערעורים בהחלטות, בעררים ובבקשות שונות שלפי הדין הקיים נדונים לפני בית המשפט העליון. ערעורים יידונו לפני הרכב שלא יעלה על שלושה שופטים, ואילו עררים ובקשות יידונו לפני שופט יחיד. ערעורים לבית המשפט העליון, על פסקי דין והחלטות של בית המשפט לערעורים, יהיו טעונים קבלת רשות מאת נשיא בית המשפט העליון (או שופט שהנשיא הסמיכו לכך), אך ערעור על פסק דין יהיה ניתן להגיש גם אם הרשות לכך ניתנה בגוף פסק הדין.

ההצעה משמרת את מוסד התקדים המחייב של בית המשפט העליון; ואולם מקום שבו אין הלכה תקדימית מחייבת מטעמו, הלכותיו של בית המשפט לערעורים יחייבו את בתי המשפט הכפופים לביקורתו אך לא אותו עצמו. נשיאת בית המשפט העליון, שההצעה הוגשה לעיונה, הודיעה כי היא תומכת בקידומה. עמדתה המנומקת, שהוגשה בכתב, הוצגה לפני משתתפי "שולחן עגול" שהקדיש המכון לדיון בהצעה. דיון זה העלה כי ההצעה נתמכת גם על-ידי עורכי דין מן השורה הראשונה, בכללם ראש לשכת עורכי הדין היוצא, שופטים בדימוס, מלומדים מן האקדמיה ואישי ציבור. היו מי שסברו שמן הראוי להקנות לבית המשפט לערעורים - או לבתי המשפט המחוזיים - גם את הסמכות לדון, כערכאה ראשונה, בעתירות לבג"ץ, שלפי הדין הקיים נדונות לפני בית המשפט העליון כערכאה ראשונה ואחרונה.

אך הדעה הרווחת, שגם כותב שורות אלו תמך בה, הייתה כי את הסמכות הבג"צית יש להותיר בידי בית המשפט העליון. הטעם העיקרי לכך אינו דיוני או מתודי אלא מהותי: זכות האזרח לפנות בעתירה לבית המשפט העליון מהווה אחד מנכסי צאן ברזל של תרבותנו החברתית, ובזכות זו אין לפגוע. ניתן אומנם להרחיב את סמכותו של בית המשפט לע ניינים מינהליים בהעברת עניינים נוספים לטיפולו, אך יש לקיים בעינה את סמכות הבג"ץ להידרשלעתירות המוגשות לו. הצעת החקיקה שהוצגה על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה ראויה לקידום מהיר. הקמתו של בית משפט לערעורים לא רק תחולל את השינוי המבני הנדרש ותפתור אחת ולתמיד את בעיית העומס בבית המשפט העליון, אלא גם תפעל לרווחת הציבור כולו בכך שתחיש ותפשט את הדיון וההכרעה בערעורים.

מבחינת המשאבים הנדרשים, אין המדובר במשימה כבדה מנשוא. על-פי הערכה שנעשתה, בית המשפט לערעורים יוכל למלא את תפקידיו ביעילות אם הרכבו יכלול חמישה-עשר שופטים. במקביל יהיה ניתן לצמצם, בהדרגה, את תקן השופטים בבית המשפט העליון מחמישה-עשר לתשעה, שיעוגן כתקן קבוע שאינו בר-שינוי. הגיעה השעה - בעשור השביעי לתקומת ישראל - לחולל את השינוי המבני המוצע שיעמוד לדורות. הקריאה "ערכאת ערעור עכשיו", בכותרת רשימה זו, מופנית אל המחוקק, שבידו לחולל שינוי זה.

פורסם במקור בגיליון החדש של כתב העת "עורך הדין" - יולי 2011
תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
אליהו מצא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערכאת ערעור עכשיו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן
10/07/11 17:26
 
איש אחד
11/07/11 01:37
 
יאיר מוטס
11/07/11 11:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דיון סוער מתנהל בארץ בשאלה אם לסכסוך הישראלי-פלסטיני יש פתרון אם לאו. להבנתי, זהו ניסיון לסחריר (ספין, בלעז) מבית מדרשו של ראש הממשלה. דרישות המינימום הפלסטיניות הן הסדר על בסיס גבולות 67', חלוקת הריבונות בירושלים ובירה לפלסטין בעיר, והכרה פורמאלית בזכויות הפליטים ללא חזרה משמעותית של פליטים למדינת ישראל. דרישות אלה, מחד גיסא, ועמדותיה, כוונותיה ויכולותיה של ממשלת ישראל העכשווית, מאידך גיסא - יכולות להיפגש לכדי הסכמה אמיתית. זו איננה הדילמה העומדת בפני מדינת ישראל, וזו לא השאלה שעליה אנחנו נדרשים להשיב.
10/07/2011  |  אהוד אליאב  |   מאמרים
אין דבר מתסכל יותר מהפסד במשחק הכדורגל, כאשר לא היריב הוא שהבקיע את השער - אלא קבוצתך שלך נושאת באחריות לגול העצמי. בימים האחרונים היינו עדים - במשחק הבלתי נגמר שבין ישראל לפלסטינים - לשלושה גולים עצמיים, שלושה גולים שהבקענו, באיוולתנו, במו ידינו.
10/07/2011  |  שלמה גזית  |   מאמרים
שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, מקדם הצעת חוק שעניינה הפניית תביעות אזרחיות מבתי משפט השלום להליכי בוררות חובה. הצעה זו אינה ראויה; היא פוגעת - פגיעה לא ראויה - בזכות הגישה לערכאות; היא אינה מאפשרת - בהכרח - הליך שיפוטי ראוי והוגן; היא מצויה בסתירה למהותו ההסכמית של מוסד הבוררות; ומתוכה - היא מסורבלת ומוליכה דווקא לריבוי הליכים.
10/07/2011  |  בעז בן צור  |   מאמרים
עמיתַי למקצוע,
10/07/2011  |  דורון ברזילי  |   מאמרים
קריאתו של איש הקולנוע והרפואה, פרופסור יהודה ג'אד נאמן, לפתוח במלחמת אזרחים בין השמאל לימין בכדי לפתור אחת ולתמיד את המחלוקת הפוליטית בשאלת ארץ ישראל, הייתה אמורה להרעיד את אמות הסיפים של הציבוריות הישראלית אך יחד עם זאת היא אינה מפתיעה כלל וכלל. להרעיד את אמות הסיפים, משום שלא בכל יום קם לו פרופסור מכובד שכזה ומעז לקרוא בראש חוצות למלחמת אזרחים. ואין היא מפתיעה כלל משום שאותו ג'אד אינו לבד אלא מייצג אלפים רבים בשמאל הישראלי שאיבד את זהותו היהודית ואשר כתוצאה מכך דעתו נטרפה עליו זה מכבר.
10/07/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il