|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
איור: מושיק גולסט/מקור ראשון

להתנהג כמו ריבון

שתי הצעות חוק שעלו בכנסת במושב האחרון מציירות את הימין היהודי-ציוני כאופורטוניסט הנאבק על נתח מהצלחת במקום כריבון בעל אחריות כוללת. כדאי שמי שעתיד לשלוט יציג אלטרנטיבה מוסרית רצינית למחטפי השמאל ולא יפעל כמוהו
12/08/2011  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
על-מנת להפוך לאלטרנטיבה שלטונית רצינית הימין היהודי-ציוני צריך לשכנע כבר עכשיו שהמודל שהוא מציע הוא אכן מוסרי יותר ויהודי יותר, שיש לו ערך מוסף ממשי על פני השיטה של האליטה השמאל-ליברלית

ארסנל מרשים של הצעות חוק ימניות-ציוניות עלה בכנסת במושב האחרון. ההצעות הללו הן חלק ממאמץ פרלמנטרי סיזיפי של ח"כים מהקואליציה לשרטט מחדש את גבולות הגזרה של בית המשפט העליון, להשפיע על הליך מינוי השופטים ולחזק את הזכויות והמשילות של הרוב היהודי בארץ. בראש החץ של המאמץ החשוב הזה ניצבים יריב לוין וזאב אלקין, ואחריהם עוד רבים וטובים.

אך אין בר ללא תבן. בין שלל הצעות החוק בלטו שתיים, בעייתיות בעיני. הראשונה היא של ח"כ יעקב כץ (כצלה) מהאיחוד הלאומי שהציע לקצר לשנתיים את משך הכהונה הנדרשת משופט המועמד לנשיאות בית המשפט העליון. ההצעה שנודעה כ'חוק גרוניס' נועדה למעשה לאפשר לשופט אשר גרוניס המתנגד לאקטיביזם השיפוטי להתמנות לנשיא ביהמ"ש. השנייה היא של ח"כ ציפי חוטובלי, שהציעה למנוע ממי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון מלחזור לכנסת. ההצעה נודעה כ'חוק דרעי' ונועדה למנוע מהפוליטיקאי השנוי במחלוקת לשוב אל הפוליטיקה ולגרוף קולות מהימין.

היסטריה ב'הארץ'

בתקופה האחרונה הפובלציסטיקה של חלק גדול מהכותבים ב'הארץ' מתחילה להזכיר דרשות הפחדה מהגיהנום של הרב אמנון יצחק. האווירה במאמרים שם היא משהו שבין זעקה לעזרה, איומים מתלהמים, תחזיות אפוקליפטיות וקריאה נואשת למרד לפני שיהיה מאוחר

אני שמח שפרופ' מאוטנר מיקם את 'צדק' בראש החץ של המהפכה, אבל הסיפור האמיתי כאן הוא לא של המוסף במקור ראשון. 'צדק' הוא רק סימפטום לתהליך חברתי הרבה יותר רחב ומעמיק שמתרחש גם בחקיקה בכנסת, במכוני מחקר ובארגונים חוץ פרלמנטריים שונים. בסופו, מערכת המשפט תיראה אחרת, וגם התקשורת תיראה שונה ממה שהיא היום. האם השלמת המהלך תיקח 18 שנים או 24 שנים אני לא יודע, וזה גם לא כל כך משנה. אני כן בטוח שבסופו של תהליך בית המשפט העליון כבר לא יורה לדוגמה על עקירה והרס של ישוב יהודי בארץ ישראל רק בגלל עתירה הזויה של ארגון שמאל-קיצוני (בג"ץ מגרון), ולא יתן הרשאה לתביעת פיצויים למחבל מתועב שהחזיק בנווט השבוי רון ארד במשך שנים (דיראני). שופטים שמסוגלים להצביע בעד החלטות מופרכות כאלו פשוט לא ישבו בו.

ומניין לי הביטחון שהתהליך הזה הולך להתרחש במציאות? את התמיכה לכך אני מקבל דווקא ממדורי הפובליציסטיקה של 'הארץ'. למי שלא שם לב, בתקופה האחרונה הפובלציסטיקה של חלק גדול מהכותבים שם מתחילה להזכיר דרשות הפחדה מהגיהנום של הרב אמנון יצחק. האווירה במאמרים שם היא משהו שבין זעקה לעזרה, איומים מתלהמים, תחזיות אפוקליפטיות וקריאה נואשת למרד לפני שיהיה מאוחר. כשמירב מיכאלי צווחת ככרוכיה וקוראת למפגיני האוהלים שלא להציג רשימת דרישות לממשלה כי "המאבק הוא על הכל", כשעקיבא אלדר מדבר על סברה ושתילה, וכשמאמר המערכת של העיתון לאנשים חושבים קורא ל 'מהפכה ישראלית' וקורץ לכיכר תחריר – זה אומר שהימין נמצא בכיוון הנכון. ההיסטריה של השמאל מלמדת יותר מכל על כך שהמאמץ של הימין נושא פירות, שהאליטות מתחלפות.

אבל עם הסמכות באה האחריות: גם אם האחיזה במוקדי הכוח הממשיים עדיין לא בידו, הימין חייב כבר עכשיו להתנהל כריבון ולקבל על עצמו אחריות של ריבון. כשאתה השליט אתה לא יכול לנהל מדיניות של ספינים ושל מחטפים מקומיים שמתאימים לסקטור שמחפש לנצח בנקודות. כריבון אתה חייב לשאת באחריות לתמונה הכוללת שהמדיניות שלך מייצרת, ולכן לא נכון עקרונית לתמוך בחוקים 'תפורים'. זה נכון בראש ובראשונה מסיבה טקטית: חוקים תפורים הם בור ברשות הרבים, מפגע פרלמנטרי מסוכן שיכול בקלות להפוך לבומרג החוזר על-פי חוק הקארמה אל מי שיצר אותו. אבל הם גם שגיאה אתית, כי כצלה לא באמת חושב שיש הבדל בין כהונה של שנתיים לכהונה של שלוש, וחוטובלי ככל הנראה לא הפסיקה להאמין בערך התשובה כאחד העקרונות היהודיים היסודיים ביותר, ולא באמת חושבת שהמעוות של מי שמעד פעם בחייו יוכל לתקון רק בגלגול הבא. וכאן אנו מגיעים אל הנקודה: על-מנת להפוך לאלטרנטיבה שלטונית רצינית הימין היהודי-ציוני צריך לשכנע כבר עכשיו שהמודל שהוא מציע הוא אכן מוסרי יותר ויהודי יותר, שיש לו ערך מוסף ממשי על פני השיטה של האליטה השמאל-ליברלית.

השינוי בפתח

השמאל מגן בחרוף נפש על התקשורת, על האקדמיה ובעיקר על בסטיליית בית המשפט העליון. הוא מקדם מהלכים פוליטיים מובהקים דרך בית המשפט, שמצידו נענה לו בחדווה בלתי מסותרת, ובמקביל מתאמץ להגחיך ולערער בעקביות את הלגיטימציה של נבחרי העם בכנסת (ע"ע הסדרה פולישוק)

כדי להבין מדוע אין הצר שווה בנזק המלך כדאי לדלג חודש אחורה, אל מאמר קטן ומעניין שפורסם במדור הדעות של עיתון ידיעות אחרונות על-ידי פרופ' מני מאוטנר מהפקולטה למשפטים באונ' תל אביב. מאוטנר כתב שם על המהפכה הבאה של "הדתיים והלאומיים": "העובדה הסוציולוגית המעניינת ביותר באשר למצבו של המשפט הישראלי נמצאת במקום שרוב הליברלים אינם מודעים לקיומו. זה חודשים אחדים שהעיתון 'מקור ראשון' מקדיש מידי יום שישי לא פחות משישה(!) עמודים לעיסוק במשפט. אחרי שהדתיים והלאומנים כבשו את עמדות הפיקוד ביחידות הלוחמות של צה"ל, הם פועלים כעת להשתלט על בית המשפט העליון", מתריע מאוטנר.

האמת היא שלבעלי רגישות לתהליכים חברתיים ארוכי טווח הדברים הללו אינם חידוש גדול. היסטורית, רוב העם אומנם מצביע ימין כמעט בקביעות מזה קרוב ל-35 שנה מאז המהפך המפורסם של 1977. אך השמאל החילוני-ליברלי, שכפי שהיטיב לתאר אמנון לורד, צמח על בסיס שורשים מרכסיסטיים וסטלניסטיים אנטי-דמוקרטיים עמוקים, מעולם לא הסכים באמת לקבל את הכרעת הבוחר. למרות ההפסדים הצורבים בבחירות פעם אחר פעם, הוא משמר בקנאות את כוחו במוקדי הכח בהם הוא עדיין שולט. על כן, הוא מגן בחרוף נפש על התקשורת, על האקדמיה ובעיקר על בסטיליית בית המשפט העליון. הוא מקדם מהלכים פוליטיים מובהקים דרך בית המשפט, שמצידו נענה לו בחדווה בלתי מסותרת, ובמקביל מתאמץ להגחיך ולערער בעקביות את הלגיטימציה של נבחרי העם בכנסת (ע"ע הסדרה פולישוק).

אבל כל זה הולך להשתנות. קודם כל דמוגרפית, כי הימין, שבאופן טבעי הוא גם מסורתי יותר, מתרבה בקצב משמעותי הרבה יותר מהשמאל. אבל גם חברתית, כי במאמץ רחב, מתמשך וארוך טווח, הרוב הישראלי מתחיל אט-אט ליטול את הסמכות ולממש את האחריות המוטלת עליו. זהו רוב דומם ורחב שכולל חרדים, דתיים, מסורתיים מגוונים שונים וחילונים בעלי זיקה חיה ליהדותם. זהו רוב שלא מוכן להמר על עתידו בהסכמים מפוקפקים עם איסלאם פונדמנטליסטי ג'יהאדיסטי, בין אם משיקולים של ניתוח ביטחוני קר ובין אם מתודעה של ברית היסטורית ועמוקה עם ארץ ישראל. זהו רוב שרוצה לגמור את החודש בשלום, לשרוד תחת נטל המשכנתה ולא להפוך מעובד לעבד, אך גם רוצה שבחברה שבה הוא חי יהיה ביטוי ציבורי לשבת ולערכים היהודיים שהפכו אותו לעם. ולרוב הזה, אולי קצת באיחור, האסימון נפל, והוא מבין היום את הדינמיקה של המערכת הציבורית הישראלית ומכין את עצמו להובלה שלה.

יהיה להם מקום

אם הימין היהודי-ציוני רואה את עצמו כריבון הוא חייב להתחיל להתייחס ברצינות לצרכים של המיעוט הערבי בארץ. כדי להיות 'כובש נאור' צריך לטפל לא רק בהסתה, אלא גם בביוב ובמרפאות ובתעסוקה של המיעוט הזה שלא הולך להיעלם מפה בעתיד הנראה לעין

על כן, לגיטימי לקדם חוק רק אם מאמינים בו באמת וחושבים שהוא נכון בכל מצב ובכל סיטואציה פוליטית. אין לנצח קרבות שגורמים להפסיד את המערכה כולה, ואין לתור אחר מחטפים שמציירים אותך כעוד אופורטוניסט הנאבק על נתח מהצלחת. ועל כן כוונתם של כץ וחוטובלי רצויה, אך הצעותיהם אינן רצויות. אגב, זה נכון בכל תחום. כך לדוגמה, אם הימין היהודי-ציוני רואה את עצמו כריבון הוא חייב להתחיל להתייחס ברצינות לצרכים של המיעוט הערבי בארץ. כדי להיות 'כובש נאור' צריך לטפל לא רק בהסתה, אלא גם בביוב ובמרפאות ובתעסוקה של המיעוט הזה שלא הולך להיעלם מפה בעתיד הנראה לעין. וכן, הימין צריך לשכנע שהוא כובש נאור.

ובהקשר רחב יותר, הימין היהודי-ציוני צריך להרגיע את ההיסטריה בשמאל. הוא צריך למצוא דרך לשכנע את האליטות הישנות שיש להם מקום אמיתי גם בישראל של 2030, כשהם ימצאו את עצמם חיים כמיעוט במדינה יהודית עם זיקה הרבה יותר עמוקה להלכה ולמורשת, ועם כוונות רציניות להקים בית מקדש בהר הבית. הוא צריך להמחיש להם כבר עכשיו שאימוץ הערכים היהודיים לא יהפכו אותנו לאירן, אלא להפך, לאור ממשי לגויים. הוא צריך גם לשכנע אותם שיש לו הרבה מאוד עניין בחלק מהערכים, ב'ניצוצות' וגם במקצוענות וביסודיות שהחילוניות הליברלית הנחילה לחברה הישראלית, וחשוב לו לשמר אותם במציאות החדשה.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  12/08/2011   |   עודכן:  12/08/2011
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להתנהג כמו ריבון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כאןכבר איבדת אותי
13/08/11 10:15
2
ככה נראת יהודת?
14/08/11 07:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השם אריאל זילבר מעלה בדרך כלל שתי אסוציות לראש. הראשונה, מתקופות מוקדמות יותר בחייו, כמוזיקאי מוכשר והולל, רוקיסט בכל רמ"ח אבריו וחבר בלתי נפרד בלהקת "תמוז" האגדית. השנייה, מהשנים האחרונות, של אמן מבולבל שמצא את דרכו בדת, חזר בתשובה ומאז מזוהה עם הימין הקיצוני. אותו אחד שמבליח מידי פעם עם אמירות שערוריתיות ויוצר מוזיקה חסידית. נדמה כי בין שתי התדמיות האלו אין הרבה קשר, ובדעת הקהל הציבורית לא ממש ברור מה דין הפער הזה שבין זילבר המוקדם לזה המאוחר. לאורך הסרט "אני והזילבר " פורס היוצר, רועי זילבר, הבן של, את אותו החוט המקשר בין שתי הדמויות, ושלמעשה, הקושר אותו עצמו למשפחה כולה.
12/08/2011  |  טל הנדלס  |   כתבות
לא הצלחתי להתגבר על פרץ הגעגועים שתקף אותי לסדרה הקלאסית שעליה גדלתי בשנות השמונים בתקופה שהיה רק ערוץ טלוויזיה אחד בישראל. הצלחתי למצוא עוד חבר בן גילי (30+) שסבל מפרץ נוסטלגיה וביום ראשון שבע וחצי בערב נכנסנו לאולם רב-חן בתל אביב כדי לגלות שאנחנו לא היחידים. מספר רב של נשים וגברים בני שלושים פלוס הגיעו לצפות בעיבוד הקולנועי ההוליוודי לסדרת האנימציה הקלאסית "דרדסים". כמו ש"דאלאס" או "שושלת" היו מדורות השבט לקהל המבוגרים, "דרדסים" הייתה מדורת השבט לצעירים בגיל 6-12.
12/08/2011  |  יאיר הוכנר  |   כתבות
חודש וחצי לתוך העונה וסוף סוף נזכרנו שמאסטר שף היא ריאליטי בישול. אחרי אודישנים מפרכים, עמוסי דמעות, אינספור דרמות אנושיות וריאליטי זול במיוחד, הגענו לחלק המעניין של העונה. בשתי התוכניות השבוע, התחרו המשתתפים על המקום בנבחרת שיאבק על התואר החל מהשבוע הבא. בראשונה עלו הבנים להתחרות זה בזה, ובשנייה - הבנות. בכל תוכנית בוצעו שתי משימות בישול קצובות בזמן, השופטים טעמו והחליטו מי יהיו הארבעה עשר שירכיבו את הנבחרת של העונה.
12/08/2011  |  טל הנדלס  |   כתבות
ממשלת חמאס פנתה לאחרונה לארגוני הסיוע הרבים הפועלים ברצועת עזה בדרישה לערוך ביקורת על פעילותם הפיננסית. סוכנות הידיעות IRIN, הזרוע התקשורתית של המשרד לתיאום פעולות הומניטריות באו"ם, מפרסמת כי בארגונים חוששים מאוד מהכוונות של ראשי חמאס.
12/08/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
הירח המלא בתאריך 13.8 במזל דלי, עם השמש והוונוס במזל אריה היצירתי. מאחר שהמבנה מכיל גם את נפטון, יש הזדמנות ליהנות מחופשות ומפנטזיות, יש כאן התעוררות של אהבה, שמחה והרפתקאות, אבל היזהרו משיכרון חושים. יש פוטנציאל גם להונאה בתחומי הרומנטיקה, יש כאלה שמומלץ להם לא לקחת או לשתות "משהו" שעוזר להוריד את מנגנוני ההגנה ושמסיר את הגבולות, מאחר שחשיפה אישית גורמת גם לא פעם לחשיפה של סודות אישיים עסקיים או רומנטיים מאחורי הקלעים, כאלה שלא רציתם שיידעו.
12/08/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il