|   15:07:40
דלג
  ישראל מידד  

  אלי פולק  
פרופ' לכימיה, מייסד ויו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

יש די סאטירה לכולם

מצחיק או לא, לא ניתן להכחיש סדר יום אידיאולוגי שמאלני, המזוהה, כך נראה, עם האליטה התרבותית בישראל הפתרון קיים, והוא דווקא מאוזן
02/09/2011  |   ישראל מידד, אלי פולק   |   מאמרים   |   תגובות
דוגמה יוצאת דופן

לאורך תקופה ארוכה מדי, דאגו שנחשוב כי סאטירה טלוויזיונית שייכת לשמאל בלבד. בשנים האחרונות, התוכנית "לאטמה" הוכיחה שגם מצד ימין יכולים לצחוק.

"סאטירה היא טרגדיה פלוס זמן", כתב לני ברוס. בהקשר הישראלי יש לנסח זאת מחדש: לא משנה כמה זמן יחלוף, האמת העצובה היא שהסאטירה היא פריבילגיה של השמאל בלבד.

הומור יהודי, כך אומרים אנתרופולוגים, תמיד לווה באמירה חברתית חריפה. ההומור הישראלי לקח זאת צעד נוסף קדימה - הוא פוליטי ביותר.

בארבעת העשורים שחלפו, הסאטירה הטלוויזיונית הייתה מוטה שמאלה מן המרכז וכוונה לעיתים קרובות מדי נגד המגזר הלאומי והמחנה הדתי. כתשובה לטיעונים כנגדה, חסתה תמיד הסאטירה הישראלית תחת האיצטלה של חופש הביטוי המקודש ושל החופש האומנותי.

תירוץ נוסף שהושמע לעיתים להצדקת ההטייה המובהקת של הסאטירה במקומותינו, כי זו תוקפת את מי שנמצא בשלטון. אולם סאטירה טובה תוקפת את כל מי ששולט במוקדי הכוח הציבוריים, ובכלל זה פוליטיקאים מכל הגוונים, בעלי הון, האליטה התרבותית, התקשורת בעלת העוצמה, עולם המשפט וכלל החברה.

היה זה ג'ונתן סוויפט אשר כתב אמיתה שכה תואמת את המציאות בישראל: "סאטירה היא סוג של משקפיים, שבהם נחשפים פני כולם, מלבד של אלו המרכיבים אותם".

לטלוויזיה הישראלית מסורת ארוכה של תוכניות סאטירה. החל ב"ניקוי ראש" בשנות ה-70', עבור אל "החרצופים" בשנות ה-90' ועד ל"ארץ נהדרת" שהחלה ב-2003 - לצרכני התקשורת הישראלית מעולם לא חסרו הומור וצחוק. אולם מושאי הצחוק של אותן תוכניות נותרו תמיד חד-ממדיים.

בדיקה של מערכון אחר מערכון לאורך השנים מעלה נקודה מטרידה נוספת והיא אכזריות ההומור היכולה להגיע לתהומות מזעזעים. לעיתים קרובות מדי, הדימויים הם הרבה מעבר לסגנון העוקצני הצפוי. ב"חרצופים" ניתן היה לצפות במערכון שבו שני חרדים סועדים על ראשו של חילוני, או ב"ארץ נהדרת" כיכבה עקרת בית מחברון המשתמשת בערבי כפוף גב כבקרש גיהוץ ביתי.

הטלוויזיה - עדיין רכושה של האליטה השמאלנית

וכיום? "האגודה לזכות הציבור לדעת" סקרה עונה שלמה של התוכנית "ארץ נהדרת", מדצמבר 2010 ועד מאי 2011 (15 תוכניות בסך הכולל). הדמויות הבולטות אשר כיכבו בתוכניות היו: ראש הממשלה בנימין נתניהו (9 הופעות), שר החוץ אביגדור ליברמן (4) ושר הפנים אלי ישי (4). השר ליברמן צויר כפשיסט, ובכלל זה במועל יד בסגנון נאצי. כמו-כן כיכבה דמותה של "דוברת מועצת יהודה ושומרון" - רוחל, אשר הוצגה כלסבית וסדיסטית ב-11 מתוך 15 תוכניות. פוליטיקאים מהאופוזיציה לא היוו מושא ללעג, אבל דווקא ג'ונתן פולארד הופיע פעמיים.

מצחיק או לא, לא ניתן להכחיש כי ממצאים אלה משקפים סדר יום אידיאולוגי שמאלני, המזוהה, כך נראה, עם האליטה התרבותית בישראל.

אך יש פתרון באופק. הוא מאוזן והוא קיים.

במהלך השנים האחרונות, היו ניסיונות רעננים של סטיריקנים אשר הגיעו מהשקפות פוליטיות וחברתיות שונות - חגי סגל, אורי אורבך ואראל סגל פרסמו טורים סאטיריים בעיתונות הכתובה ואף רכשו מעמד בשידורי הרדיו.

ידידיה מאיר, בטורו "אפעס" בעיתון הארץ, איתגר את הקוראים עם מסגרת יהודית מאד של הומור, אך לבסוף נאלץ לעזוב את העיתון. אפילו השבועון "בשבע" ומהדורת שישי של "מקור ראשון" כוללים טורים סאטיריים. הטלוויזיה, לעומת זאת, היא עדיין "רכושה" של האליטה השמאלנית.

במהלך השנתיים האחרונות, בתחילה בפורמט אינטרנט ולאחר מכן גם בווידיאו, הציג אתר האינטרנט "לאטמה" דוגמה יוצאת דופן וטרייה של סאטירה עכשווית, שהצליחה - ולו רק משום שהיא שונה. וכך הלך לו המונופול. וזה פופולרי. קליפ מוזיקלי של לאטמה שכבר הפך לקלאסיקה - "we con the world" שעסק במשט "ההומניטרי" לעזה ב-2010, זכה בתוך זמן קצר למיליוני צפיות ב-youtube, בכל רחבי העולם.

"לאטמה" מבקרת את התקשורת, לועגת לפוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית, וכוללת פרשנות חברתית בהומור בועט מנקודת מבט ימנית. עצם קיומו של הומור מסוג זה מפריך את השקר שמקדמת האליטה השמאלנית, כי השמאל הוא מרכז התרבות בישראל, ואילו הימין יבש וחסר חוש הומור.

עם רקורד הצלחות מוכח בשטח, "לאטמה" כבר מנהלת משא-ומתן עם רשות השידור וערוץ 1. לפחות פיילוט אחד עבר בהצלחה. באפריל האחרון אמרה גב' קרולין גליק כי "לאטמה תספק הזדמנות לכישרונות חדשים לחדור לזירה הכלל ארצית. המוצר שלנו הולך להיות משווק לקהל הצופים של הטלוויזיה הישראלית, שביניהם יש לקוחות חדשים רבים".

מעל 100 פרקים של "מהדורת השבט", מעין עידכון שבועי של "לאטמה", הם ההוכחה כי הצוות שלה הוא מקצועי. אף על-פי כן, רשות השידור טוענת כי טרם נמצא המימון הדרוש להעלאת התוכנית לאוויר.

אם נדרשת הוכחה נוספת להבהרת הפער העמוק הקיים בין ימין ובין שמאל, ניתן למצוא דוגמה כזו במהדורה מיוחדת של "ארץ נהדרת" מול מהדורה של "לאטמה" על מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד.

ב"ארץ נהדרת" מכוונות עיקר ההתקפות כלפי ראש הממשלה נתניהו, הטייקונים והמתנחלים ביהודה ושומרון. הדקות האחרונות של התוכנית הוקדשו לשידור סרטון תעמולה שהכינו המפגינים מהמאהל ברוטשילד.

"לאטמה", לעומת זאת, הצביעה במערכונים שלה על הפוליטיזציה של המחאה, על הסתרת תמיכתה של הקרן החדשה לישראל במאבק וכן את עיסוקה בטרור החברתי שהופעל נגד כל אותם אנשים שהעזו לא ללכת בתלם והביעו את דעתם נגד המחאה (מרגלית צנעני, ענת וקסמן וכיוצא באלה). ב"לאטמה" גם לעגו לדאגה כביכול שהציג השמאל הישראלי לרווחתו של האזרח הישראלי הממוצע, ותהו איפה הייתה דאגה זו במהלך ההינתקות מרצועת עזה.

הציבור הישראלי ראוי לגיוון, לפלורליזם ולאיזון. החוקים שנועדו לפקח על הטלוויזיה מושתתים על עקרונות אלה בדיוק. יש מספיק סאטירה לכולם. מאמץ יצירתי יכול לבוא מכל הצדדים. האם לא מגיע לכולנו ליהנות מצחוק טוב?!

לאתר מגזין מראה
פורסם לראשונה באנגלית בג'רוזלם פוסט (17.8.2011).
פרופ' אלי פולק הוא פרופ' לכימיה, ממייסדי ויו"ר האגודה לזכות הצבור לדעת, חבר בהנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.

ישראל מידד הוא סגן יו"ר אגודת "לדעת", מידען של מרכז מורשת מנחם בגין, מוסמך האוניברסיטה העברית במדע המדינה.
תאריך:  02/09/2011   |   עודכן:  06/09/2011
אלי פולק, ישראל מידד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש די סאטירה לכולם
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוד יוד
3/09/11 00:35
2
חוסר טעם טוב
3/09/11 09:08
3
סתם_1
3/09/11 09:26
 
איש עצוב
3/09/11 13:28
 
סתם_1
3/09/11 21:09
4
יוד יוד
3/09/11 11:38
5
סאטירה מימין
3/09/11 13:13
6
מצויינים בתכנים
3/09/11 21:42
7
קורןנאוה טבריה
4/09/11 02:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקונגרס הציוני הראשון התכנס ב"אולם המוזיקה" בבאזל שבשוויץ, ב-29, 30 ו-31 באוגוסט 1897, כ"ט, ל' באב ו-א באלול תרנ"ז. השבוע, במלאת לו 114 שנים בדיוק, ב-29, 30 ו-31 באוגוסט 2011, כ"ט, ל' באב, ו-א באלול תשע"א (114 הם שישה מחזורי 19 שנים) התכנס באותו אולם בדיוק קונגרס ציוני לא פחות, אלא שזה אורגן על-ידי קבוצת נוצרים שאינם רק ידידי ישראל אלא אוהבי ישראל בלב ונפש, שהמכנה המשותף שלהם הוא שכנועם כי העולם הנוצרי חייב לתמוך בעם ישראל ובזכותו על ארצו בכלל ועל ירושלים בפרט.
02/09/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ביום האחרון למושב הכנסת הניחו ח"כ אבי דיכטר וזאב אלקין על שולחנה הצעת חוק יסוד המכוונת לעגן בספר החוקים של המדינה את היותה של מדינת ישראל הבית הלאומי של העם היהודי. ההצעה, שבה תומכים עשרות חברי כנסת, "זוכה" לקיתונות של רותחין, בלשון המעטה, מעמיתיהם ומהתקשורת החוששים מעינא בישא, שמא הבעת הלאומיות היהודית במדינה שיועדה למימוש ההגדרה העצמית של העם היהודי, תעורר על היהודים את חמת אזרחיה הערבים של המדינה. חמת זעמם של שוללי ההצעה גוברת בעת קריאת הסעיף הקובע כי "המשפט העברי ישמש מקור השראה למחוקק" והסעיף הקובע כי כאשר יגיעו לפתחם שאלות משפטיות שאין להן תשובה בחקיקה ובפסיקה הקיימות, יכריעו בתי המשפט "לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל".
02/09/2011  |  אורי שטרוזמן  |   מאמרים
בן עשר הייתי כאשר קול אלאהראם מקהיר בישר לי, מעל גלי האתר אי-שם בתדר 1 מגה הרץ, כי עוד מעט קט דמי יזרום ברחובות תל אביב. אמי זעמה מאוד בראותה את אוזני הצעירה כרוייה לדיבורו המתלהם של דובר העברית העילגת, והבריחה אותי מן הרדיו הגדול. 44 שנה עברו מאז, ושוב המבוגרים האחראים מנסים לסתום את אוזני הכרוייה לקולות המלחמה הבוקעים מקהיר, בטענה שחייבים לשמור על השלום עם מצרים. נראה שגם ארבעת אלפים שנה אינן גורמות לדור המדבר לוותר על רצונם הטוב של המצרים לטובת עצמאות וריבונות ישראלית בארץ ישראל.
02/09/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
אני מציע לערוך פעם סקר שיבדוק את אחוז שביעות הרצון מהמענה הרפואי לצרכי החולה. אני כמעט משוכנע שתוצאותיו יוכיחו כי לרופאים לא מגיע אפילו שקל אחד נוסף. אולי מגיע להם לעבוד פחות שעות כי שחיקתם פוגעת גם בציבור החולים, אולי נדרשת תוספת תקציב למיטות ולאביזרים רפואיים בבתי החולים, וגם זה יהיה מיותר לאורך זמן אם הרופאים יעסקו יותר ברפואה מאשר בנתינת מענה זמני במקרה הטוב, או מענה שתורם לכיס שלהם במקרה הרע, ויש הרבה בין לבין.
02/09/2011  |  עמוס שנער  |   מאמרים
דוח פאלמר מיטיב עם ישראל, ובצדק. מי שקורא בו את עיקרי הדברים אינו יכול שלא לשים לב לנקודות הזכות שיש לישראל. ראשית, הדוח קובע שזכותה של ישראל להטיל סגר ימי על עזה משום החשש להברחת נשק אל תוכה. שנית, הדוח קובע שטורקיה אשמה בכך שלא מנעה את יציאת המשט לעזה, במיוחד לאור העובדה שהיה ברור לשלטונות הטורקיים שמרבית הנוסעים על הספינות היו מוכרים היטב לטורקים. די בשתי נקודות אלה כדי להוציא את העוקץ מדברי הבלע של הטורקים ושותפיהם בישראל ובעולם.
02/09/2011  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il