|   15:07:40
דלג
  דוד חרמץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
[צילום אילוסטרציה: איתמר לוין]

פלונטר הבנייה

כמה זמן נדרש לבניית בית דירות בן שש קומות בישראל? 30 חודשים נטו ועשר שנים ברוטו, אומרים הקבלנים. צריך לעבור שש ועדות ואינספור עיכובים. בכל אחד מהשלבים יכול פקיד אחד לשלוח אותך להתחיל את המסלול מההתחלה, ובשום מקרה לא יעשו שני דברים במקביל. האם חוק הווד"לים יפתור את הסבך? לא בטוח
05/09/2011  |   דוד חרמץ   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
תומר מוסקוביץ, מנכ"ל משהב

אילן גיפמן

יזם הנדל"ן עודד ברטלר רכש מאות דונמים של קרקעות ברומניה. "כיוון שאותה קרקע נמצאת בשוליו של כביש בינלאומי, הרעיון היה לבנות עליה מרכזים לוגיסטיים ובנוסף גם שירותי דרך לאלפי כלי הרכב שחולפים שם מדי יום. במהלך פרק הזמן שנדרש לי כדי לקבל אישור על כל האופרציה הזו, עיריית בני-ברק עוד לא נתנה לנו אישור לעשות שינוי בדירה של סבתא שלי"


שאול סטריקובסקי, יהודי שגילו נושק ל-90, הוא איש עסקים ויזם; גם בתחומי נדל"ן. בבעלותו מבנה ברחוב בהרב בחיפה. לפני כ-15 שנה עלה בדעתו רעיון להסב את המבנה למוסד גריאטרי. הוא פנה לגורמים ממשלתיים שונים, ולאחר סחבת מקובלת בתחום הם נתנו לבסוף את הסכמתם. אבל רגע לפני שהתוכנית החלה לקרום עור וגידים, נמסר לו מנציבות כבאות האש כי הם אינם נותנים את ידם לאישור התוכנית. הסיבה: צינור נפט עובר בסמוך למבנה.

"אתם השתגעתם?!" לא האמין סטריקובסקי למשמע אוזניו, "הלו מדובר בצינור נפט שהיה פעיל בתקופת המנדט הבריטי. אכן הוא שימש באותה עת להובלת נפט מעירק למפרץ חיפה, אבל מאז חלו, אפעס, קצת שינויים במזרח-התיכון. כבר קרוב ליובל שנים (באותה עת) שלא עוברת בו טיפת נפט אחת!"

זה לא משנה, אמרו פקידי כבאות האש, צינור נפט, זה צינור נפט ואין מצב שנתיר לקשישים להתגורר בסמוך אליו.

"אבל, רגע", מחה סטריקובסקי, "הרי אותו צינור נפט עובר בסמוך לבית-ספר שכונתי. זה בסדר? ליד ילדים אין בעיה שהוא יעבור?!"

את הנעשה אין להשיב, אמרו לו הפקידים.

"אתם יודעים מה", הבזיק בראשו של היזם רעיון, "אני מוכן לבנות חומת בטון בסמוך ולפני אותו צינור, שתגן על הקשישים".

אבל פקידי כבאות האש מאסו ביזם הטורדני ואפילו לא טרחו לענות להצעתו זו.

דובר נציבות כבאות אש מסר בתגובה כי "מכלול של סיבות מנעו מתן אישור לאותה תוכנית".

הסיפור על נפלאות הביורוקרטיה הנדל"נית בסמוך לצינור הנפט ההיסטורי, הוא עסיסי במיוחד אך לא יוצא דופן. התהליך שעובר קבלן מהרגע שבו הוא מבקש להפוך תב"ע לדירה שמפתחותיה יימסרו לידי מר וגב' ישראלי - יכול להימשך 10 שנים.


"לא מדובר ברשעות", אומר מנכ"ל משהב תומר מוסקוביץ', "כך המערכת מתנהלת בתחומי נדל"ן".

מוסקוביץ' משמש כמנכ"ל משהב רק כשנה. במשך שנים רבות הוא שימש כיועץ משפטי של משרדי ממשלה שונים. בין היתר הוא כיהן גם כמשנה לראש מִנהלת סל"ע, צביה שמעון (שהחליפה את יונתן בשיא). "גם אז", הוא אומר, "באו אליי המגורשים ואמרו לי שהמערכת מתנהגת איתם באכזריות. אבל לא הסכמתי איתם. עניתי להם שככה המערכת מתנהגת עם מי שהיא דווקא רוצה לקצר לו תהליכים. אין לכם מושג איזה מסלול נוראי עובר קבלן שמנסה לבנות בית בישראל".

ואז הוא מספר על דוחות הפרויקטים שהוא שמע מזקני עובדי חברת משהב, כשנכנס לתפקידו: "קח לדוגמה את הפרויקט שלנו במזרח נתניה. עשר שנים חיכינו שם עד שקיבלנו תב"ע על קרקע חקלאית. וזה כלום, יש כאלה שמחכים הרבה יותר".

דרך איפה עובר אותו מסלול חתחתים?

"דרך איפה לא? תחילה אתה צריך ללכת לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. אם הם מסכימים אתה עובר לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. מהרמה המוניציפאלית אתה עובר לרמה הממשלתית. בכל מקום אתה צריך להפקיד תוכניות עם מפות ובהן הפירוטים: היכן אתה מבקש את הבניין, היכן יהיו השטחים הציבוריים החומים, היכן השטחים הירוקים והיכן שטחי התכלת. אם קיבלת אישור מסוים מהוועדה המקומית, זה לא אומר שזה מחייב את הוועדה המחוזית. ממש לא. היא יכולה להחליט שבמקום שש קומות היא מאשרת רק ארבע קומות. וזה במקרה הטוב. במקרה הרע היא פשוט יכולה לדחות את האישור של הוועדה המקומית. ולך תתחיל את המסלול מחדש. ויש גם ועדות ערר על כל אחת מהוועדות שמנינו. כל ועדת ערר שכזו היא עצמאית וגם היא יכולה להפוך החלטה של הוועדה שקדמה לה. ואם היא יכולה, האמן לי שהיא גם עושה כך. אחרי כל הדיונים והאישורים במחוזית, מפרסמים לציבור את הרצון להעניק אישור לבנייה וזה כדי להזמין כל דיכפין לבוא ולהגיש את התנגדותו. וההתנגדויות מגיעות: מהשכנים, מה'ירוקים', סתם מקנטרנים. וכך עוד שנה וחצי יכולות לחלוף".

ואז אפשר להתחיל לבנות?

"ממש לא (מגחך). אחר כך אתה צריך לצאת ל-Game B שזה בעצם מסלול לבקשת היתר הבנייה. אבל רגע, עוד קודם לכן יכול להיות מצב שאתה תקוע כי הממשלה לא ממהרת לבצע התניה שנמצאת בתב"ע. כך קרה לנו בפרויקט נחלים, שאחרי שנים של דישדוש בוועדות השונות נזכרו לפתע כי הקמת המחלפון בסמוך לשכונת גני-הדר בפתח תקוה, היא תנאי הכרחי למתן אישור לפרויקט המגורים שלנו".

צודקים. היציאה מאותה שכונה נעשית בבוקר מציר אחד בלבד. אתה רוצה להוסיף נפח של רכבים? תוסיף עוד יציאה.

"אין בעיה. אבל למה רק אחרי שנים מתחילים לטפל בנקודה הזו? הרי זה נתון שהיה ידוע כבר בתחילת התהליך. מה, אי-אפשר לעשות במקביל שני דברים? אם אתה יודע כבר בשנת 2006 שלא יהיה מנוס מבניית המחלפון אז איך קורה שרק בסוף 2010 מתחילים לטפל בנושא הזה בשטח. התב"ע קובע שעד שלא יתחילו לבנות את המחלפון, לא נוכל לבנות בשטח. אבל לממשלה, למע"צ, זה לא היה אכפת. חלף זמן רב עד שהמחלפון התחיל להיבנות. וזו רק דוגמה אחת לכך שהמערכת הממשלתית מקדמת דברים בטור - דבר אחֲר דבר - ולא בכמה דברים בו-זמנית לכל רוחב השורה".

ואז אפשר להתחיל לבנות?

"מה פתאום! עוד אין לך היתר בנייה. אחרי שגמרת עם הוועדות השונות וגם עם ועדות הערר, אתה צריך ללכת עם פנקס צ'קים ולרשום צ'ק לטובת היטל בנייה ואחר-כך צ'ק לאגרות בנייה והיטלי פיתוח. ועדיין לא סיימת עם הפיקוח והרגולציה. כי במקביל אתה צריך לעבור דרך מערך הכבאות וחברת החשמל ופיקוד העורף וגם פקיד היערות, שיבדוק את נושא העצים במגרש שלך".

איך העצים קשורים לבניינים המתוכננים?

"אם יש לך עצים מיוחדים הם קשורים, ועוד איך קשורים, להיתר שתקבל או שלא תקבל לבנות במקום. באחד המקומות שלנו היה עץ אקליפטוס, שהיה תקוע באמצע המגרש. אקליפטוס רגיל, לא תגיד פיקוס בנגלי כמו זה שנמצא ב'מקווה ישראל'. ולמרות זאת, לא נתנו לנו לכרות את אותו אקליפטוס. נאלצנו לבנות תוכנית אדריכלית חדשה שתתאים את עצמה לנוכחותו. זה יותר עלויות, דבר שמעלה כמובן את מחיר הדירה, פחות אחוזי בנייה אבל בעיקר הרבה יותר זמן של סחבת".

ואז אפשר להתחיל לבנות?

"כן, אז סוף-סוף אפשר. אם מדובר בבניין גבוה, מודרני, הבנייה יכולה להימשך עד 30 חודשים. ואז, אחרי שגמרת לבנות, אתה צריך לקבל את טופס 4, שמאפשר לך לחבר את הבניין לחשמל ולמים ולאכלס את הבניין. אבל רגע, בשלב שאו-טו-טו אתה עומד לקבל את טופס 4, אתה צפוי לעוד ביקורת של כבאות האש. ואז הם יכולים להגיד לך 'שמע, זה נכון שעשית את כל מערך כיבוי האש על-פי התקנים שהיו נכונים בתקופה שביקשת מאיתנו אישור, אבל במקרה, ממש לאחרונה, לאחר שכבר בנית, התקנים השתנו; אז בבקשה תתאים את מערך כבאות האש בבניין לתקן החדש..."


שריפה זה דיני נפשות. אם יש חשש שהתקנים הישנים אינם טובים זה הגיוני שהביקורת 'תגדיל ראש'.

"לא, זה לא הגיוני. לא מדובר במשהו שלא היה טוב, מבקשים להוסיף עוד מקדם ביטחון. על-פי הגישה שאתה מעלה אפשר גם לדרוש מהקבלן שירכוש כבאית לכל בניין שהוא בונה. ברור שתוספת של כבאית לכל בניין תוסיף למקדם הביטחון. ואולי נדרוש גם שכל חוצה במעבר חצייה יהיה ממוגן, גם כך אפשר להגדיל את מקדם הביטחון של שמירת חיי אדם. הרבה מאוד מהדרישות הללו לא באות ממקום של שמירה על חיי אדם, אלא מגישה של כסת"חיות. אם יקרה חלילה משהו - שיהיה רשום שהחמרנו עם הנהלים. כי בוועדות יודעים שלעולם, אבל לעולם, לא יאשימו אותם באיטיות ובסחבת ובהתעמרות בקבלנים ובעליית המחירים. אז למה שלא להמציא בכל פעם נהלים מחמירים חדשים?"

אסדרה משתקת
עודד ברטלר [צילום: יח´´צ]

"הרגולציה היא דבר שבסיסו מבורך", אומר אילן גיפמן מנכ"ל חברת הנדל"ן 'אספן', "הפיקוח חשוב. מציל חיי אדם, מגדיל את השקיפות. אבל הרגולציה במדינה, ובתחומי הבנייה בעיקר, הפכו לדבר משתק. וזה מקרין לתחומי חיים אחרים, גם לחינוך וגם לביטחון. אם היום הקודקודים חושבים פעמיים לפני שהם נוקטים איזושהי יוזמה ביטחונית או חינוכית - כי אם הם לא יעשו לא יקרה כלום, אבל אם הם כן יעשו ומשהו ישתבש, אזי הם ייחשפו לסיכונים אישיים - זה חמור מאוד. ואותו דבר קורה גם ברגולציה בתחום הנדל"ן. ואני לא מדבר רק על ועדות הבנייה למיניהן. רגולציה משתקת בתחום הנדל"ן יש גם מטעם רשות ני"ע. חוק האכיפה המִנהלית מאפשר לרגולטור להטיל סנקציות אישיות על מנכ"ל שכיר. קח מנכ"ל חברת נדל"ן שדוחף קדימה בכל העוצמה, מקצר תהליכים, ופתאום מגיע הרגולטור וקובע שהוא לא בדק את זה ולא בדק דבר אחר וקונס אותו אישית בקנס של עד מיליון ש"ח. ממש כך - זו לא גוזמה. מהכיס הפרטי שלו! ללא אפשרות לחברה עצמה ואפילו לא לחברת הביטוח לכסות זאת. מה המסר - הגלוי, לא הסמוי - שמועבר לאותו מנכ"ל? חביבי, לך לאט, עקב בצד אגודל. גיוס הכספים יידחה? גמר הפרויקט יידחה? שיידחו, אבל אתה לא תחטוף את הקנס של החיים שלך".


האם המסלול שעובר יזם הנדל"ן בארץ מקביל למסלול שעוברים גם במקומות אחרים בעולם? לא בהכרח ובוודאי שלא בכל מקום.

יזם הנדל"ן עודד ברטלר מספר שלפני מספר שנים הוא פנה, בשם סבתו, לפצל את דירתה בבני ברק; במקביל, באותה תקופה הוא רכש מאות דונמים של קרקעות בסמוך לעיירה נדלק ברומניה. "האדמה הזו הייתה חקלאית לכל דבר. מכיוון שאותה קרקע נמצאת בשוליו של כביש בינלאומי, הרעיון היה לבנות עליה מרכזים לוגיסטיים ובנוסף גם שירותי דרך לאלפי כלי הרכב שחולפים שם מדי יום: שתי תחנות דלק, מלונית, פנצ'רייה, מסעדות וכיוצ"ב.

"רק שיהיה לך קנה מידה מינימאלי", מוסיף ברטלר, "בארץ כדי לקבל אישור לתחנת דלק בלבד, אתה צריך קודם כל להוכיח שתרמת תרומה ממשית למדינה. להיות נכה צה"ל; לשבת כשבוי צה"ל בכלא במדינת אויב כמה שנים; להיות אלמנה של מרגל ישראלי שנתפס ונתלה בדמשק. וגם אז להתרוצץ בפרוזדורי הביורוקרטיה שנים על גבי שנים. אני מכיר סיפור על טייס צה"ל שנפל בשבי הסורי. לאחר שחרורו הוא עבר במשך שנים מסלול ביורוקרטי לקבלת אישור להקמת תחנת דלק. במר ליבו הוא אמר, שמה שהסורים לא הצליחו - להוציא לו את הנשמה - הצליחה הביורוקרטיה הישראלית. לעומת זאת, אתה יודע כמה זמן לקח לי ברומניה לקבל אישורים על כל המיזם הזה - לא רק על תחנות הדלק? בערך שנה. וזה, אגב, נחשב שם להמון זמן. כדי לשנות ייעוד של קרקע חקלאית למגורים היזם צריך להקצות בסך-הכל חצי שנה מלוח השנה שלו. שם אין ועדות; יש ועדה אחת - וזהו. אגב, במהלך אותו פרק זמן שנדרש לי כדי לקבל אישור על כל האופרציה הזו ברומניה, עיריית בני-ברק עוד לא נתנה לנו אישור לעשות שינוי בדירה של סבתא שלי ז"ל..."

אולי משום שבעיריית בני-ברק עובדים לפני הנהלים, ואילו ברומניה הכסף שבמעטפה, מדרבן את ידי הפקידים?

"תרשה לי לא להתייחס לפקידות בארץ בנושא זה. לגבי רומניה אכן יש אגדה שכזו. לפני שהתחלתי לעבוד שם אמרו לי שהשולחנות ברומניה גבוהים, כי כל העסקים מתנהלים מתחתיהם וצריך שיהיה מקום לכולם... בתכלס אני לא נתקלתי בזה. ואם כן, זה קיים רק בשוליים. חוץ מזה שאני עובד כיום גם בגרמניה ועליהם אפילו מחברי האגדות הפרועות לא העזו להמציא סיפורים שכאלה. וגם בגרמניה התהליכים וקבלת האישורים הרבה יותר מהירים מאשר בארץ".

  • מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "אישור עקרוני לפיצול דירות לא קיים בעירייה, וגם אם היה מושג כזה אין זה מקנה שום אישור בנייה, אלא על כל דייר להגיש בקשה בנפרד לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה".

"הבעיה המרכזית היא שהמדינה מחפשת את הדרך לעשות כסף. הרבה כסף וכמה שיותר מהר", אומר חיים פייגלין, מנכ"ל חברת הבנייה 'צמח המרמן'. "ובתחום הנדל"ן זה בא לביטוי בהתנהלות של מִנהל מקרקעי ישראל (ממ"י). הוא רואה במשאב המשותף של כולנו, אדמות הלאום, כמסחטת כספים מהקבלנים וכפועל יוצא גם מהצרכנים. כי הקבלנים לא יכולים לבנות בהפסד ואם המדינה מספסרת באדמות הלאום, בסוף הרי זה מתגלגל על האזרח הפשוט".

ופייגלין יודע על מה הוא מדבר: "במרס 2006 השתתפתי במכרז של ממ"י להקמת 78 יחידות דיור בטירת הכרמל. חשוב לי להדגיש כי אנחנו בונים בטירת הכרמל שנים רבות. בנינו שם מאות יחידות דיור, כך שאנחנו בהחלט מכירים את תחשיבי הבנייה והיכולת הפיננסית של תושבי המקום. מכל מקום, אותו מכרז כלל שני חלקים: מחיר מוגדר של הוצאות פיתוח, שהיה מחיר מופקע, ומחיר מינימום לאדמה עצמה. מחיר שאם מישהו היה נענה לו זה היה מקפיץ אוטומטית את מחיר הדירה ב-300 אלף ש"ח, ביחס למחירי הדירות שם באותה עת. היינו היחידים שניגשנו למכרז הזה. במפגיע הצענו הצעת מחיר נמוכה יותר ממחיר המינימום. הצעתנו נדחתה ובהיעדר הצעות אחרות, ממ"י החליט שהוא מבטל את המכרז.

"כעבור שלושה חודשים שוב חזר ממ"י והוציא את אותו מגרש למכרז. גם הפעם הם נקבו במחיר מינימום מופקע ומופרך. גם הפעם הצענו מחיר הגיוני, שהיה מתחת למחיר המינימום. גם הפעם היינו היחידים שהצענו הצעה וגם הפעם דחה ממ"י את ההצעה שלנו על הסף, וביטל את המכרז.

"חלפה שנה. ביולי 2007 שוב יצא ממ"י עם מכרז חדש לאותו מגרש. הפעם היה חידוש - הם ביטלו במכרז את מחיר המינימום. גם במכרז זה היינו היחידים וגם הפעם הגשנו הצעת מחיר הגיונית. להפתעתנו, למרות שהיינו הצעת יחיד - ולמרות שהפעם, כאמור, לא היה מחיר מינימום - גם הפעם דחה ממ"י את הצעתנו. מי שהיה חתום על אותה דחייה היה רונן כהן, סמנכ"ל שיווק וכלכלה בממ"י, שמשמש היום מ"מ מְנהל מִנהל מקרקעי ישראל. כשערערנו על כך הפתיעו אותנו בממ"י עם מושג שמעולם לא שמענו - 'מחיר סף'. לטענתם המחיר שהצענו היה פחות ממחיר הסף שקבע שמאי.

"בספטמבר 2009 הגשנו עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים כדי שיורה לממ"י להכריז עלינו כעל הזוכים במכרז של אותו מגרש. במקביל נודע לנו שממ"י יוצא עם מכרז חדש, רביעי במספר, לאותו מגרש. שופטת המחוזי בחיפה, ברכה בר-זיו, הורתה שלא לפתוח את מעטפות המכרז הרביעי, עד לסיום הבירור המשפטי. לעניינו החליטה השופטת למנות שמאי שיכריע בסוגיה. גם אנחנו וגם ממ"י עתרנו לבית המשפט העליון נגד אותה החלטה. ביולי 2010 פסק הרכב בג"ץ בראשותו של השופט אליקים רובינשטיין לטובת מִנהל מקרקעי ישראל. בעקבות פסיקתו נפתחו מעטפות המכרז הרביעי וחברת 'בונה הצפון' זכתה בקרקע, לאחר שהציעה את ההצעה הגבוהה ביותר. סיכום סיפור: המדינה זכתה בכסף והאזרחים הפסידו מלאי של דירות חדשות. כי גם ב'בונה הצפון' הבינו, באיחור, שיש גבול ליכולת הכלכלית של תושב ממוצע מטירת הכרמל. ולכן, נכון להיום, הקרקע עדיין בתולה, וחברת 'בונה הצפון' מציעה אותה למכירה. המשעשע הוא שגם אלינו הם פנו כדי שנקנה אותה".

אחד הצעדים שאמורים לפשט את הביורוקרטיה בתחום הנדל"ן הוא חוק הווד"לים, שעבר לאחרונה את תהליך החקיקה בכנסת. האם אכן הוא יסייע בפועל לקיצור תהליכים? יזם הנדל"ן, עו"ד בני הנר, מעלה ספקות: "חוק הווד"לים נולד כדי לפשט תהליכים ביורוקרטיים. עצם קביעת לוחות זמנים של כל שלב ושלב בתוכנית - זה דבר חיובי ומבורך. אם כי צריך לצנן את ההתלהבות. אחד ממרכיבי החוק קובע, כי הוא יחול על כל פרויקט מעל 200 יחידות דיור. אלא שרוב הפרויקטים המוקמים בארץ אינם מתקרבים לרף הזה. אבל גם יזמים שמגישים תוכניות עם מספר יח"ד שגדול מ-200, עלולים להיות מופתעים. לפעמים המנגנונים חזקים יותר מהחוקים. המנגנונים מסוגלים להוציא לעיתים את הרוח מהחוק. להלן תרחיש אפשרי: גם מי שמגיש תוכנית עם 200 יח"ד לא יבנה אותן בבניין אחד ולעיתים גם לא על חלקה אחת ועל גוש אחד. יכולים לבוא חברי הוועדות ולחייב את היזם, בתירוץ כזה או אחר, להגיש כל שלושה בניינים כתוכנית נפרדת; או כל שני בניינים או כל בניין אחד. בהמשך הם יכולים להגדיר כל תוכנית נפרדת כ'פרויקט נפרד'. ממילא כל פרויקט שכזה יכיל פחות מ-200 יח"ד. כפועל יוצא מכך חוק הווד"לים לא יחול עליו. אמור מעתה: במקרה כזה בטל סדר לוחות הזמנים המקוצר... כך שעצם אישור חוק הווד"לים היא סימן לרצון טוב, אבל עד שלא נראה עד כמה הוא מיושם בפועל ועל איזה פלח מהפרויקטים החדשים - כדאי להמתין קצת עם החגיגות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/09/2011   |   עודכן:  05/09/2011
דוד חרמץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ורידים בולטים ברגליים או דליות, נחשבים לתופעה שכיחה באוכלוסיה המופיעה בשיעור של כ-30%-50% בקרב הנשים ובכ-10%-20% בקרב הגברים. שכיחות התופעה אם כן היא פי ארבע בקרב הנשים.
05/09/2011  |  ד"ר ראבי עיסאם  |   כתבות
הראשון לספטמבר כבר עבר והילדים חזרו לבית-הספר. על כן, חשוב להיות מודעים לבעיות השונות שילדנו עלולים להיתקל בהן עם החזרה ללימודים. כך נוכל להתכונן מראש ולהימנע ככל הניתן ממצבים לא נעימים.
05/09/2011  |  ד"ר רונן מוסרי  |   כתבות
שנה חדשה מתחילה, ואיתה המסקנות אותן הבנו השנה הזאת והחלטות כיצד נרצה להשתפר בשנה החדשה. שנה חדשה זו הזדמנות נפלאה להתחיל בתהליך של שינוי, תהליך שלא חייב להיות מהיר ואינטנסיבי, אלא גם יכול להיות תהליך נעים והדרגתי שבסופו, בלי שנשים לב, נשיג את כל המטרות שהצבנו לעצמנו, לשנה הזאת.
05/09/2011  |  ליאת גורן  |   כתבות
"בלילות הקיץ החמים" הוא מופע מחווה לשיריו של מתי כספי המועלה בבכורה בתיאטרון הספרייה ברמת גן. זהו מופע שכולו צליל וצבע, מהנה ומענג, מוגש בטוב טעם וקוצר מחיאות כפיים לשמע השירים המרגשים, הקצביים והמלודיים שאותם הלחין מתי כספי.
05/09/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
הרוצים לבלות ערב מהנה ביותר, תרבותי, משוחק ומבויים היטב עם תפאורה נאה, רוצו לראות את ההצגה "פרק ב'" מאת ניל סיימון המוצגת בתיאטרון הספריה-בית צבי ברמת גן.
05/09/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il