|   15:07:40
דלג
  אסף גולן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המסגדים מסיתים והיהודים מאוימים

טוב שכן קרוב?

כאשר הוצת רכבו של הרב בן-שלומי, עמדו שכניו הערבים וצחקו. ההצתה היא שיא בהתנכלות ממושכת למשפחות היהודיות שעברו להתגורר בשכונת רמת-אשכול בלוד. במכינה הקדם-צבאית שבשכונה עוקבים בדאגה אחר ההסלמה, אך מבהירים: "לא נברח". ראש העיר לוד: "אם האלימות לא תיעצר נפעל בכל הכוח, כולל באמצעות זרועות הביטחון". ובתוך כל המהומה, הגרעין התורני בעיר מסייע לילדים ערבים
27/09/2011  |   אסף גולן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מנכ"ל הגרעין רס"ן (מיל') שילה אדלר עם בני גנץ

הרב אלעד בן-שלומי:
"ליהודים בשכונה יש תחושה של חיים בכפר ערבי בלב ישראל. יש כאן מוזיקה ערבית והזנחה שהיא לעתים אינטרס של התושבים. הם מנסים מאוד להסתגר ולחשוב שאין כאן יהודים. אומנם למבוגרים יש מין כבוד מרוחק כלפינו, אבל את האמת אתה שומע מהילדים שלהם, שמקללים בלי סוף"

כאשר הוצת רכבו של הרב אלעד בן-שלומי תושב לוד, לפני שבועות אחדים, התגודדו סביב הלהבות שכניו הערבים ולא נקפו אצבע לכיבוי האש. "חלקם היו משועשעים ואפילו צחקו. אבל בגלל שבאתי לא היה להם נעים והם נהיו רציניים, ואחדים אף אמרו לי שהם היו שוברים את העצמות למי שעשה לי את זה", הוא מספר.

ההתנכלויות לרב בן-שלומי החלו לפני כשנה. יחד עם שלוש משפחות נוספות, הוא עבר אז להתגורר בשכונה המעורבת רמת-אשכול בעיר לוד, כחלק מהרחבת הפעילות התורנית במכינה הקדם-צבאית 'מעוז' שפועלת בשכונה. אלא שתוספת הכוח היהודי לשכונה, המאוכלסת בערבים בעיקר, הייתה לצנינים בעיני גורמים עלומים בשכונה, שהחלו להטריד את משפחת בן-שלומי.

"לאורך השנה הזו פרצו לנו לרכב שלוש פעמים. בנוסף, עקרו לנו את אחת משמשות הרכב וגנבו את הרדיו-דיסק. בהמשך מישהו החליט להתנכל לנו יותר וניסה לגרור את הרכב מהחניה שלנו. זה לא כל כך הלך לו, ולכן הוא השאיר את הרכב באמצע הכביש הראשי של השכונה והלך לדרכו", מספר בן-שלומי. לפני עשרה ימים עלתה כאמור רמת ההטרדות. "בלילה שבין שלישי לרביעי, מישהו הגיע בשלוש וחצי לפנות בוקר ופשוט שרף לנו את הרכב".

וזהו אופי הקשרים שלך עם שכניך הערבים ברמת-אשכול?

"ליהודים בשכונה יש תחושה של חיים בכפר ערבי בלב ישראל. יש כאן מוזיקה ערבית והזנחה שהיא לעתים אינטרס של התושבים. הם מנסים מאוד להסתגר ולחשוב שהם חיים בעולם משלהם ושאין כאן יהודים. זה, אגב, מתבטא בכך שהם כמעט לא מדברים איתנו. אומנם למבוגרים יש מין יחס מרוחק של כבוד כלפינו, אבל את האמת אתה שומע מהילדים שלהם, שמקללים בלי סוף"

היו גם רמזים לאלימות פיזית?

"לפני הצתת הרכב שלי הייתה רק אלימות מילולית מצד הילדים והנערים, שנהגנו להבליג עליה ולהתעלם. אבל אחרי ניסיון ההצתה פנינו למשטרה ודאגנו שיופעל כוח כלפי מי שעשה זאת, כדי שאף אחד בלוד לא יחשוב שאפשר לפגוע ביהודים".

"הגרעין התורני מפחיד אותם"
חברי הוועד עם רה"ע מאיר ניצן

אהרון אטיאס, ראש המכינה: "אני רוצה נוכחות פיזית יומיומית של כוחות סיור בשכונה כדי שיראו מי בעל הבית. אגב, מעבר למשטרה עירבתי גם גורמי ביטחון נוספים כיוון שמדובר כאן בפעילות לאומנית"

מעבר למתח על-רקע לאומי-דתי, בלוד בוחשים גם גורמי שמאל ישראלים, שלפי הטענה מסיתים את הערבים נגד היהודים שמגיעים באחרונה ללוד. "אלה נציגיו של התמנון הגדול שנקרא 'הקרן החדשה'", אומר אטיאס, "שגרורותיו מסיתות ערבים מקומיים גם בלוד וגם ברמלה. הם מקלקלים עוד יותר את היחסים, שגם כך די מתוחים".

בין פעולות ההסתה של השמאל אפשר למנות את ההפגנות המאורגנות מבחוץ בכל יום עצמאות, שמשתתפיהן צועדים וקוראים קריאות אבל על "יום הנכבה". השנה הוסעו להפגנות הללו בלוד פעילים מתנועות שמאל יהודיות, המזוהות עם השוליים האנרכיסטיים.

נראה כי השגשוג של הגרעין התורני בלוד מפחיד לא רק את הציבור הערבי, שחשב שיצליח להבריח את היהודים מהעיר ולהשתלט עליה, אלא גם את תומכיו בשמאל הקיצוני. לדברי אהרון אטיאס, הגידול האדיר של הגרעין התורני בלוד אכן מפחיד את הציבור הערבי. "בכל אזורי החיץ ובכל המקומות שבהם הם רואים שהגרעין גדל, וברוך ה' יש כניסה גדולה מאוד של מאות משפחות לגרעין, הם מאוימים", הוא אומר.

בשנה האחרונה התבטאה "תחושת האיום" הזו בפגיעה ברכבי התושבים היהודים החדשים בשכונת נווה-נוף. לאחרונה נמכרו מאות יחידות דיור חדשות בפרויקט של הגרעין התורני בעיר, ולשכונה נכנסו 64 משפחות דתיות-לאומיות צעירות. כבר בחודש הראשון לכניסתן נופצו שמשות וליד משרדי חברת המכירות פנצ'רה יד אלמונית גלגלים של חמישה כלי רכב.

מעבר לפניות לאישי ציבור, מה המשטרה עושה בנידון?

אטיאס: "אני בקשר רציף עם המשטרה. אנחנו כל הזמן מתלוננים וזה גורם למשטרה להיות מאוד קשובה לעניין. כך למשל, הפעם הם הגיעו מהר מאוד למי שהצית את הרכב של הרב אלעד בן-שלומי. אלא שזה לא מספק אותי. אני רוצה נוכחות פיזית יומיומית של כוחות סיור בשכונה, כדי שיראו מי בעל הבית. אגב, מעבר למשטרה עירבתי גם גורמי ביטחון נוספים כיון שמדובר כאן בפעילות לאומנית. הגורמים הללו בתמונה כל הזמן והם הבטיחו לסייע למשטרה ולמכינה ככל שיידרש".

ארדואן זה כאן

אהרון אטיאס, ראש המכינה: "התגברותה של ההתנכלות הערבית נוגעת ישירות לאירועי חודש ספטמבר ולמתח שבין ישראל לטורקיה. אפשר לזהות קורלציה ברורה בין התגברות המתח העולמי סביב מדינת ישראל להטרדות היומיומית בשכונה"

מאחורי תגבורה של שכונת רמת-אשכול במשפחות יהודיות, עומדת כאמור המכינה הקדם-צבאית במקום. מייסד המכינה ומנכ"לה, אהרון אטיאס, מספר שבחלק מהמסגדים ניתן לשמוע הסתה קשה נגד היהודים שחזרו לשכונה. "אמנם רק אדם אחד שרף את הרכב של הרב בן-שלומי, אבל יש אנשים רבים שעומדים מאחור, מוחאים כפיים ומסיתים", הוא אומר.

לדברי אטיאס, הפעילות הרבה של המכינה, שכוללת סיוע מסיבי למעט התושבים היהודים בשכונה, מהווה סדין אדום לחלק מהציבור הערבי שעוין את ניסיונות חידוש הנוכחות היהודית במקום. "גם לגרעין ביפו עשו בעיות קשות וגם לנו עושים כעת. האלימות הזו התגברה בעיקר לאור העובדה שהם הבינו שאנחנו לא מתכוונים לברוח. מאז שהתחלנו לחזק את בני העדה האתיופית שבמקום והתחלנו להפעיל גן, מעון יום, מדרשת טיולים ומתנ"ס, הם התחילו להתמקד במכינה ובפעילות שלה. זה מתבטא בין השאר באיומים מילוליים ולעתים גם ביותר מכך, כפי שקרה לרב אלעד".

אטיאס מספר כי התגברות הפעילות הערבית נגד היהודים בשכונה נוגעת ישירות לאירועי חודש ספטמבר ולמתח שבין ישראל לטורקיה. "אפשר לזהות קורלציה ברורה בין התגברות המתח העולמי סביב מדינת ישראל להטרדות היום-יומית בשכונה. למשל, בעת עופרת יצוקה נזרקו מטעני צינור על שכונת רמת-אלישיב, אחת השכונות של הגרעין התורני בעיר. כלומר, בכל פעם שהמתח בין הערבים ליהודים בעולם גובר, זה ישר משפיע גם על המתח אצלנו ומיתרגם למעשים אלימים".

איך נוצר הקשר הזה? למה המתח החיצוני משפיע על הרחוב פה, באמצע מדינת ישראל?

"התשובה לכך היא מאוד ברורה. ראשית, בכל השכונה בכלל לא צופים בערוצים הישראלים אלא באל-ג'זירה. ההסתה הפראית באל-ג'זירה נגד המדינה מותירה חותם, ולכן הציבור כאן משתלהב כל פעם מחדש כשיש מתח. בנוסף לכך יש הסתה במסגדים. הדרשות בימי שישי כאן בלב ישראל אינן עוסקות בציונות. התרעתי על כך הרבה פעמים ודרשתי שלא יעצרו את הפושע המקומי שעשה משהו, אלא שיעלו גבוה יותר ויפעלו נגד מי שעומדים מאחורי כל המקרים הפרטיים האלו".

בעקבות ההתרעות הרבות של אטיאס והפניות שלו לחברי כנסת, לשרים בממשלה ולראש העיר לוד מאיר ניצן, ביקר האחרון במכינה הקדם-צבאית ואמר דברים נחרצים נגד האלימות המקומית כלפי המכינה והתושבים היהודים. בנוסף, ניצן שיבח את אנשי המכינה על פעילותם לפיתוח השכונה.

ניצן, יו"ר הוועדה הקרואה שמנהלת את לוד, גילה לאהרון אטיאס ולראש המכינה, הרב עוזיאל חובב, שהוא כבר פנה לאִמאמים בשני מסגדים בסביבה ודרש מהם לדבר בימי שישי נגד האלימות. "דיברתי על כך גם עם נציגיו הבכירים של המגזר הערבי בעיר", סיפר ניצן, "וציינתי שבכוונתנו לפעול בכל הכוח, כולל באמצעות זרועות הביטחון, אם האלימות לא תיעצר".

להרגעת המצב: מתנ"ס מעורב

צור שפיר, יו"ר הגרעין התורני: "כמו שנכנסנו לשכונת נווה-זית וחוללנו מפנה, וכמו שאנחנו נכנסים לנווה-נוף, ככה אנחנו נסייע למפעל ברמת-אשכול. זו עשייה ציונית ממדרגה ראשונה, וכשאנו עומדים על שלנו – האלימות יורדת"

אחד מבעלי המכוניות שגלגליהן נוקרו הוא יו"ר הגרעין התורני בעיר, הד"ר צור שפיר. "במוצאי עיד אל-פיטר מישהו בא ופינצ'ר את כל כלי הרכב שחונים ליד רמת-אלישיב. לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שזה על-רקע לאומני", הוא אומר.

עם זאת, שפיר מדגיש שבסך הכול, בשכונה ובגרעין התורני בעיר שוררת תחושה של התחזקות וביטחון. "כשנכנסנו לרמת-אלישיב לפני מספר שנים היו התנכלויות, אז הצבנו שמירה ופעלנו בעוצמה יחד עם המשטרה המקומית וההתנכלויות נעלמו. כיום יש לנו תחושה טובה ואנחנו פועלים כל הזמן בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה המקומית. ההתנכלויות הללו נעשות על-ידי אנשים שהגדילה המסיבית שלנו מפריעה להם כנראה, אבל כמו שנכנסנו לשכונת נווה-זית וחוללנו מפנה, וכמו שאנחנו נכנסים לנווה-נוף, ככה אנחנו נסייע למפעל של אהרון אטיאס ברמת-אשכול ונחולל גם שם מפנה. זו עשייה ציונית ממדרגה ראשונה וכשאנו עומדים על שלנו, אז האלימות הזו יורדת. זה הניסיון המרכזי שלנו עם העיר לוד".

לדברים הללו שותף גם מנכ"ל המכינה אטיאס, הקובע באופן נחרץ כי "מהניסיון רב השנים שלי בעיר, וקידמתי כאן כבר המון פרויקטים, רק עמידה איתנה וביטחון בצדקת הדרך שלנו מהווים את המענה הנכון למיעוט הלאומני שפועל נגדנו".

כחלק מהמענה שעליו מדברים אטיאס ושפיר, הקים הגרעין התורני בעיר לפני כחצי שנה סיירת אופניים שפועלת בתיאום עם תחנת המשטרה העירונית. הסיירת, שהיא בעלת סמכויות שיטור, פועלת ברחבי העיר ונכנסת לכל השכונות הבעייתיות כדי להפגין נוכחות. "הסיירת הוקמה כי רצינו לשתף פעולה עם המשטרה ולחזק את אכיפת החוק בעיר. לכן, ביוזמת ראש העיר הקודם אילן הררי, התנדבו מספר חברי גרעין להקים עם המשטרה את כוח השיטור הזה". את הסיירת לקח קצת זמן לגבש כי "רצינו שזו לא תהיה משטרה שמורכבת מחברי גרעין בלבד, אלא גם מתושבי העיר. היא נכנסת גם לרמת-אשכול כדי לחזק את תחושת הביטחון במקום".

למנכ"ל הגרעין התורני, שילה אדלר, חשוב לציין גם את הפעילות של הגרעין למען ערביי העיר. "המתנ"ס שאנחנו מפעילים בשכונת נווה-זית, מתנ"ס דנוור, פתוח לכל האוכלוסיה. אנחנו ממש מתאמצים לקבל לחוגים גם ילדים של משפחות ערביות. זה חשוב לנו דווקא בגלל ההתעצמות של הגרעין. ברור לנו שהעובדה ששלושה פרויקטים שלנו התאכלסו והכניסה האדירה של חבר'ה צעירים מהציונות הדתית לעיר עלולה להפריע, לכן אנחנו מראים שזה טוב לכולם. למשל, בשבוע האחרון ערך המתנ"ס פעילות לילדים שבה השתתפו 500 ילדים, בהם גם ערבים".

אדלר מדגיש שאחד הדגלים המרכזיים של הגרעין בעיר הוא פעילות עם כלל האוכלוסיה. "השנה פתחנו 13 גנים עם העירייה, ואלו לא גנים רק לחברי הגרעין. יש אינטגרציה מלאה. יש לנו גם מעונות שהגרעין מפעיל ללא סלקציה. בכלל, בראייה שלנו, פיתוח העיר כולל את כלל תושביה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/09/2011   |   עודכן:  30/09/2011
אסף גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טוב שכן קרוב?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כשאין משטרה
30/09/11 13:36
 
הערבים אשמים?
1/10/11 09:59
2
עזרי
30/09/11 13:46
 
מדינת היהודים.
30/09/11 15:40
 
אלון פלג
30/09/11 19:38
3
מותר הכל
30/09/11 16:18
4
חרם על בוגדי השמא
30/09/11 19:21
5
יוסף..
30/09/11 20:22
6
קורןנאוה טבריה
1/10/11 04:56
7
סמי וסוסו
1/10/11 12:45
8
ארבם
1/10/11 12:50
9
דודי29
1/10/11 15:23
10
בנצי 88
1/10/11 15:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפורם העגום של נחלי החוף של ישראל, שהיו עם השנים לצנרת ביוב רעילה, ידוע להכאיב. הנחלים הצטרפו שלא בטובתם למציאות העגומה באזור מפרץ חיפה וגוש הקריות עד עכו: שנים של זיהומים, כולל מתעשיה כימית מסוכנת, שהתעיבו את המים, כמו גם את האוויר והאדמה, וגבו מחיר בריאותי מהתושבים ומחיר אקולוגי כבד מארץ ישראל. אלמלא חוף הים, הכרמל ופנינים נוספות בחיפה ובסביבה, היה האזור דומה למחוז עיירות חרושת קומוניסטיות אפרוריות וחסרות תקווה.
27/09/2011  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
כיצד יש להתייחס לנאום האוהד של הנשיא: האם הוא נובע מהרצון לרצות את היהודים בארה"ב ערב בחירות או מתוך אהדה כנה ואמיתית לישראל?
27/09/2011  |  יוסף עברון  |   כתבות
תקופת החגים הבאה עלינו לטובה, מהווה עבור רבים מאיתנו הזדמנות למפגש משפחתי, לחזרה לטעמים וריחות מוכרים ולנינוחות ומנוחה. למרות זאת, במשפחות לא מעטות, אפילו בכאלה בהן מערכות היחסים טובות, צפים קונפליקטים במהלך תקופה זו. החזרה לתא המשפחתי הישן, יכולה להוות גורם דחק להצפת משקעים שונים מהעבר, דוגמת רגשות שליליים שצפים, מחשבות, ריבים ישנים וקונפליקטים שבמהלך השנה לא מזדמן לנו להתמודד עימם. מטבעם של קונפליקטים, הם עלולים לעורר מתחים ואפילו חרדות ברמה הפוגעת בתפקוד ומצריכה התייחסות.
27/09/2011  |  ד"ר א. טל, מ. ליבמן  |   כתבות
החגים בפתח ועימם ארוחות החג העמוסות לעייפה שטומנות בחובן מלכודות שיכולות להיות הרסניות לחלק מאיתנו. בעיקר לאנשים שמערכת העיכול שלהם פיתחה את הרגישות למזון שיכולה להדליק בהם את המדורה הפנימית שיושבת להם במערכת העיכול.
27/09/2011  |  קרן בית-און  |   כתבות
ימים של שגרה דומים אחד לשני. אותה רשימת מכולת, אותן ארוחות וגם אותם סועדים. משבת לשבת המשפחה מתכנסת לארוחה חגיגית. החוקים ברורים. בשבת אפשר קצת יותר, פעילות גופנית באמצע השבוע תעזור לאזן, על שתייה מתוקה לוותר.
27/09/2011  |  נאוה רוזנפלד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il