|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

הכירו: המיזם שמעודד תלמידות תיכון להיכנס להיי-טק

לשתי מהנדסות תוכנה נמאס להיות הנשים היחידות בחדר - אז הן הקימו את מיזם Mind The Gap "אנחנו יכולות להגיד להן עד מחר שנשים יכולות להיות טובות במדעי המחשב בדיוק כמו גברים, אבל לחוות את זה - זה מה שבאמת עושה את ההבדל"
14/10/2011  |   TheMarker TheMarker   |   כתבות   |   תגובות
בנות להיי טק. חוויה שעושה את ההבדל

   רשימות קודמות
  דפני ליף הצ'יליאנית
  מה עמד מאחורי התפטרות מנכ"ל משרד התחבורה בערב יום הכיפורים
  מי יקבל שי לחג בסך 3,000 שקל?
  "כולנו יודעים למה בעלי הון קונים כלי תקשורת"
  טמירה ירדני: "כוכב נולד נקייה - ומה שנקי אי-אפשר ללכלך"

בכניסה לבניין שבו שוכנים משרדי גוגל בתל אביב עוצר שומר חמור סבר את חבורת הבנות שעושות דרכן פנימה. "תעברו שלוש, שלוש. לא יותר!", הוא פוקד על הנכנסות בדלת המסתובבת. הן מתקדמות, שלא בשילושים קדושים, בדרכן אל הלובי הממוזג, ומשם למעלית. "תראו מה זה צעירים היום", רוטן בתגובה השומר באוזניו של כל מי שהזדמן למקום.

השומר אולי מתלונן, אבל בגוגל יש מי שרוצה לשמר את הרוח הצעירה והלא מכופתרת של הנערות, שעוד לא רוסנה על-ידי חוקים אירגוניים. בקומה הרביעית, בחדר ישיבות לא גדול, בואכה מסלול הליכה שדובונים משתלשלים מקירותיו ואוהל כסוף וקוביות לגו מרצפים אותו, מחכות לבנות מיכל סגלוב ודניאלה רייכמן אהרונוב. השתיים, מהנדסות תוכנה בגוגל, יזמו לפני כשלוש שנים תוכנית בשם The Gap Mind - מיזם לעידוד בנות לבחור במסלול מדעי בלימודים גבוהים וכקריירה. השתיים קיימו עד כה כ-20 מפגשים של התוכנית, בהם השתתפו יותר מ-2,000 נערות מכ-100 בתי ספר ב-42 ערים ויישובים.

"אנחנו מכירות כבר עשר שנים, ומסלול החיים שלנו דומה מאוד", מסבירה סגלוב את הרקע למיזם. "בכל מקום שהיינו בו הסתכלנו סביב ותמיד אני ראיתי את דניאלה, ודניאלה ראתה אותי. אף פעם לא הבנו למה אנחנו לא רואות עוד נשים מסביב. עכשיו אנחנו מנסות לתקן את החוויה הזו ולהסביר לבנות צעירות למה התחום הזה כל כך מלהיב אותנו".

אשה יחידה בחדר מלא גברים

בגוגל בחרו להקצות למיזם של סגלוב ורייכמן אהרונוב משאבים, ואת הפעילות הן עושות על חשבון "זמן 20%" - מושג שמתייחס לזמן שהחברה מאפשרת לכל עובד, על חשבונה, לעסוק בפרויקט מתחום מדעי המחשב שהוא מגלה בו עניין. "הזמן הזה מאפשר לאנשים לעבוד על הדברים שמעוררים בהם תשוקה", אומרת סגלוב. "הרעיון הוא לעודד חדשנות ועשייה הקרובה ללב".

כמתבקש ממהנדסות, בשלב הראשון של הפרויקט הן נברו במחקרים מדעיים, וכבר בחיפוש ראשוני גילו כי מקורו של שיעור הנשים הנמוך במקצועות המדעיים אינו בבתי הספר היסודיים. בגילים אלה אין, למשל, הבדל בהישגים של בנים ובנות במתמטיקה. ואולם, בדרך מבית הספר היסודי אל התיכון והאוניברסיטה, קורה כנראה משהו שמרתיע נשים מלגשת למקצועות האלה.

"רצינו להבין מתי בנות נוטשות את מקצועות המדעים", אומרת רייכמן אהרונוב. "ראינו מחקר שהביא נתונים על מספר הסטודנטים למדעי המחשב בארה"ב. התברר שבאמצע שנות ה-80, 40% מהסטודנטים למדעי המחשב בארה"ב היו נשים. כיום המספר הוא כ-15%, והוא יורד עם השנים - נתון מוזר לאור הקדמה הטכנולוגית ושוויון ההזדמנויות לנשים".

בישראל, שיעור הנשים בפקולטות למדעי המחשב הוא 20%-30%. כשסגלוב ורייכמן אהרונוב ניסו למצוא הסבר לשיעור הנמוך הזה, הן הגיעו למסקנה שנערות רבות שבויות במיתוסים ובסטיגמות לגבי מקצועות המדעים. התוכנית שהן בנו מנסה לעשות שינוי במצב.
הפרויקט, שנעשה בשיתוף "מחשבה", מרכז המורים הארצי למדעי המחשב בטכניון, כולל מפגשים בין תיכוניסטיות לעולם ההיי-טק, המתחלקים לשלושה חלקים: הרצאה טכנית, פאנל עם נשים מהנדסות וסיור במשרדי גוגל. בנוסף, פעם בשנה נערך מפגש גדול של הפרויקט, שמארח מאות תלמידות תיכון.

במפגש שנערך החודש בתל אביב, התיכוניסטיות היו פחות עסוקות בגילויים פמיניסטיים והתעניינו יותר בשאלת המפתח - איך מתקבלים לעבודה בגוגל. "זה קשה, אבל שווה", מבטיחה רייכמן אהרונוב. אחת המורות המלוות מקשה: "איך זה לעבוד כאשה בעולם של גברים? שמעתי שהמשכורת לא זהה". סגלוב מתחמקת בתשובה: "אני לא יודעת כמה הקולגות שלי מרוויחים. תמיד שואלים אותי איך זה לעבוד בתור אשה בגוגל, אז אני עונה שאף פעם לא הייתי גבר, אז אין לי מושג. אני לא חושבת שהקולגות שלי עושים הבחנה. כנראה שיזכרו אותי קצת יותר בתור האשה היחידה בחדר מלא גברים".

המורה לא מוותרת: "הבעיה עם נשים שמגיעות לתחום מדעי המחשב היא שהן נעצרות בקידום שלהן בגלל שהן אימהות לתינוקות. יש התחשבות בתחום ההיי-טק?", היא שואלת. "באחרונה חזרתי מחופשת לידה וקיבלתי קידום, אז בשבילי זה לא רלוונטי", אומרת רייכמן אהרונוב. לא רק לנשים יש ילדים. היי-טק זו סביבת עבודה גמישה, אני קובעת את שעות העבודה וזה מאפשר גמישות בכל שלב בחיים".

יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל ותומך נלהב בתוכנית, שנוכח במפגש, עונה גם הוא על השאלה: "האתגרים האלה רלוונטיים לכל מגדר. חשוב לנו לפעול ליצירת איזון בין העבודה למשפחה. המציאות היא שהאפשרויות של המצטיינים והמצטיינות בתחום הן עצומות".

מאוחר יותר אומרת רייכמן אהרונוב כי השאלה איך לשלב עבודה וחיי משפחה מגיעה תמיד מהמורות. "הבנות הצעירות לא חושבות על זה. הן לא מרגישות שהיותן נשים מונעת מהן משהו, והן לא חושבות שמדעי המחשב זה מקצוע תובעני שלא מתאים לנשים. התפישה של מדעי המחשב כמקצוע פחות נשי היא בתת-מודע, זה נובע ממסרים שהחברה משדרת. דברים שמוטמעים עמוק בתרבות".

"זה עושה וואו"

בניגוד למה שאפשר היה לצפות מעדת תלמידות תיכון, כשסגלוב לוקחת את הבנות לסיבוב במשרדי גוגל, הן מתגלות כשקטות ורציניות. אחת מהן, שאהד בישארא, תלמידת כיתה י' בתיכון אורתודוכסי בחיפה, בוחנת את הסביבה בעיניים חוקרות. "הסבירו לנו שגוגל מזמינה תלמידות כדי לספר על תחום ההיי-טק, כדי שיותר נשים יתעניינו בענף ויבחרו ללמוד בחוגים הרלוונטיים", היא אומרת.

את מרגישה שצריך מפגש מיוחד כזה?

"מחשבים זה מקצוע מעניין, ואם גברים יכולים ללמוד אותו, אז גם נשים יכולות".

במגזר הערבי המצב שונה?

"בעיני יש בתחום המחשבים דווקא הזדמנות עבור נשים ערביות. אני בעצמי אוהבת את התחום והוא נראה לי חשוב".

טל ניסטור, בקרוב בת 18, תלמידת בית הספר הרצוג בכפר סבא מעידה כי "בשבילי זה התבקש ללמוד מחשבים. אבא שלי מהנדס תוכנה והתעניינתי בתחום כבר מגיל צעיר. אצלנו בבית הספר זה לא יוצא דופן שבנות לומדות מחשבים, אבל לא דוחפים אותן במיוחד לתחום. זו הייתה בחירה שלי".

את כבר חושבת על קריירה בתחום, כמו מיכל ודניאלה?

"יש כל כך הרבה דברים שאני אוהבת, אז לא ברור אם דווקא זו תהיה הקריירה שלי, אבל זו בטח תהיה אחת האפשרויות שאשקול".

מה עושה לך הביקור פה?

"זה עושה וואו. הסביבה נראית מדהימה, אבל לא בכל המקומות זה כך. נשים לא מעזות לחשוב שזה המקום שלהן. מקובל לראות גברים בכל מה שקשור לצד הטכני, אבל כיום זה לא ממש כך. בדור שלי זה נראה אחרת. בכיתת המחשבים שלנו יש שליש בנות ושני שלישים בנים".

בעצם זה לא כל כך שונה מהנתונים שהציגה מיכל.

"אה (שתיקה; ר.ה), אז אולי זה בעצם לא כל כך מתקדם כמו שאני חושבת".

לשנות את התפישה

הרעיון המרכזי של פרויקט The Gap Mind הוא לשנות את תפישת הבנות באשר למקצועות מדעיים בכלל ומדעי המחשב בפרט, על-ידי חשיפתן למודל לחיקוי. הדמות לחיקוי שעומדת כרגע מולן - סגלוב - מסבירה להן כיצד עובד מנוע חיפוש.

סגלוב אומרת שהבחירה לעסוק בנושאים טכניים בהרצאה, מבלי להעלות נושאים מגדריים, היא מכוונת. "התכנים הטכניים לא קשורים לעובדה שאני אשה, אלא למדעי המחשב. זה מה שצריך להביא גברים ונשים למקצוע. ניסיתי לספור כמה פעמים שמעתי אשה מדברת על נושא טכני מורכב, וגיליתי שהנתון הזה לא מאוד גבוה. לעומת זאת, אני כנראה לא אצליח לספור כמה פעמים שמעתי גברים מדברים על הנושאים האלה. יש פה משהו חזק בלהראות נשים שמרצות על נושא טכנולוגי מורכב. זה אולי בתת-מודע, אבל יש לזה השפעה גדולה מאוד על שינוי התפישה".

"הן יכולות לראות את עצמן במקום שלנו", מוסיפה רייכמן אהרונוב. "כשהבנות שומעות את ההרצאה ומבינות אותה, וכשהן מגיעות ורואות את המשרדים, זה מרגיש כמו משהו שאפשר להתחבר אליו. אנחנו יכולות להגיד להן עד מחר שנשים יכולות להיות טובות במדעי המחשב כמו גברים, אבל לחוות את זה - זה מה שבאמת עושה את ההבדל".

וזה כנראה עובד. ב-2009 החלו פרופ' אורית חזן מהמחלקה להוראת המדעים בטכניון והחוקרת לריסה איידלמן לבחון את השפעת מפגשי הפרויקט על הבנות. הן חילקו לתיכוניסטיות שאלונים לפני ואחרי הביקורים במשרדי גוגל, ובדקו מה השתנה בגישתן וכמה בנות בחרו ללמוד מדעי המחשב.

התוצאות היו מרשימות: לאחר כנס שנתי של הפרויקט שהתקיים ב-2009 במכון ויצמן, בהשתתפות 450 בנות מכיתות ט', 40% מהן בחרו במדעי המחשב כמקצוע לבגרות. מבדיקות נוספות שעשו החוקרות על הביקורים בגוגל, עולה שיותר מ-90% מהבנות שהשתתפו בהם היו ממליצות לחבריהן על מדעי המחשב כמקצוע לבגרות. "יש משמעות לסטטיסטיקה הזאת בשבירת הסטיגמות", אומרת סגלוב. "זה מראה שהמפגש עם נשים מהנדסות משנה את החשיבה שלהן בצורה גורפת. 57% המשתתפות שהצהירו לפני המפגש שהן לא רוצות ללמוד מדעי המחשב, שינו את דעתן".

בחודשים האחרונים מנסות סגלוב ורייכמן אהרונוב לשכפל את המאמץ גם בשלוחות אחרות של גוגל בעולם ואף בחברות אחרות. "ההשקעה הנדרשת ביחס למידת ההשפעה היא מאוד קטנה", אומרת רייכמן אהרונוב. "התוכנית הזאת יכולה בקלות לעבור מחברה לחברה וממקום למקום. לא רק בהיי-טק, אלא גם בתחומים מדעיים אחרים. אנחנו לא מתכוונות לעצור כאן. ידענו שנקבל תמיכה מלאה מהחברה, אבל הופתענו עד כמה. זה לא מס שפתיים, יש פה עזרה אמיתית".

פורסם במקור: אתר דה-מרקר
תאריך:  14/10/2011   |   עודכן:  14/10/2011
רונית הראל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכירו: המיזם שמעודד תלמידות תיכון להיכנס להיי-טק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עדי123
7/11/11 22:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתחומי החברה כמו בתחום הכלכלה קיים שלב הטיפול ושלב הריפוי. מסקנות ועדת טרכטנברג, גם אילו ענו על הציפיות, לא נועדו לריפוי, שכן מעצם טבעו ריפוי הוא דבר הרבה יותר יסודי. תכליתן הייתה, במוצהר ובמעשה, זמנית כשלב ביניים. הריפוי האולטימטיבי יקרה אך ורק אם סדרי השלטון ישתנו. השלטון הקיים אינו יכול, גם אילו רצה, לשנות מערכת ערכים מן היסוד.
14/10/2011  |  צבי גיל  |   כתבות
מבנה הכוכבים בימים הקרובים מקשה על הסתרת כעסים, קנאה ואפילו שנאה, זהו מבנה שהוא יותר אלים ונפיץ. נסו לחשוב על דרך לנווט את האנרגיה הקשה בעת הזו, אם זה בשליטתכם, אך ייתכן שהבעיה נעוצה בכך שישנם מצבים מוכתבים, כך שגם רצון טוב לא תמיד עוזר. הנחמה היא שלקראת התאריך 17 בחודש, הכוכבים מעניקים אור והשראה כאלטרנטיבה חיובית. גם בהמשך, לקראת התאריך 21.10, ישנם איזונים שהכוכבים מעניקים לקוסמוס ויהיו יומיים-שלושה של הזדמנות אידיאלית למפגשים חברתיים מיוחדים, אמנותיים ומוזיקליים, שיביאו הרבה יצירה לתוך חיינו.
14/10/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
נחשים צריך, כידוע, להרוג כאשר הם עדיין קטנים. אם הם גדלים, הם מתחילים להוות סכנה. כלל זה צריך לחול גם על חברי-כנסת אובססיביים ששמו להם למטרה לקעקע ולפגוע במערכת המשפטית שהיא אחת מאושיות הדמוקרטיה. ציבור הבוחרים היה צריך להקיא ולהוקיע אותם בראשית כהונתם, אך מאחר שעל-פי שיטת הבחירות הנהוגה במדינה, חברי המפלגות או ראשיהן בוחרים את המועמדים לכנסת, ידיהם של אזרחי המדינה כבולות.
14/10/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
ביום שלישי שעבר עוד עמדה ניידת בודדת של ערוץ 10 בפאתי שדרות רוטשילד, מול המבנה החדש והנוצץ של תיאטרון הבימה. השדרה כבר הייתה נקייה כמעט מאוהלים. רק כתובות גרפיטי על ספסלים מיותמים, שרידי חפצים וכרזות מעטות שהודקו לעצי השדרה העידו שלא מזמן הייתה פה מחאה שסחפה ישראלים רבים.
14/10/2011  |  דוד מרחב  |   כתבות
המערכת הפוליטית מתכוננת לבחירות שיערכו לכל המאוחר בשנת 2013. גורמים חדשים מתכוננים להתמודד בבחירות הבאות, ובהם: יו"ר תנועת שס לשעבר אריה דרעי, השדרן-מגיש יאיר לפיד, עו"ד אלדד יניב העומד בראש השמאל הלאומי, וצעירי-נציגי המחאה הציבורית.
13/10/2011  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il