אנחנו כבר אחרי בין כסה לעשור. אני מקווה, שבין כסה לעשור קברניטי המדינה, ובמיוחד האמונים על החינוך נתנו דעתם לזעקת פרופ'
אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004 מהפקלוטה לרפואה ע"ש רפופורט בטכניון בחיפה, שהתייחס לזכייתו של עמיתו בטכניון, פרופ' דן שכטמן, בפרס נובל.
פרופ' אהרון צ'חנובר זועק את זעקת השבר איך הגענו לכך שמערכת החינוך שלנו פורסת תשתית של תוכניות לימודים, שמצמיחות רבים שיזכרו את שמו של דן שכטמן אבל
יותר מדי מעטים, שירצו או ינסו להבין את מהותה של תגליתו.
פרופ' צ'חנובר מקונן על כך "שבחסות הממשלה ובתמיכתה, תלמידים במדינת ישראל אינם רוכשים במערכת החינוך את
הכלים הבסיסיים להבנת מהותם שלהם ואת מהותו של העולם הסובב אותם. תלמידם אינם לומדים במידה הנדרשת יסודות במדעי הטבע, מתמטיקה,שפות זרות... הם מהווים איום גדֵל על הכלכלה ועל קיומנו כאן כחברה מודרנית".
לשאלה - האם יהיו לנו בעתיד מדענים ישראלים, שיגיעו להישגים פורצי דרך, משיב צ'חנובר במידה רבה של כאב תוך התייחסות למה שהוא קורא: "התדרדרות הנמשכת במערכת החינוך והמחקר, לפי מְדָדִים בינלאומיים אנו מְדַדִּים מאחורי מדינות "נחשלות" כאירן, שמשקיעה מאמצים אדירים במערכת החינוך והמחקר שלה".
אני מודע לכך, שהממשלה נסחטת על-ידי סדר יום עמוס, בין גלעד שליט ומשבר הרפואה, בין טרכטנברג ובין סדרת שביתות המתדפקות בשער. אך לא ייתכן שממשלה תישאר אדישה כלפי האזהרה של פרופ' צ'חנובר לנוכח מה שהוא מגדיר - "התדרדרות הנמשכת במערכת החינוך והמחקר".
השאלה ששואל פרופ' צחנובר חייבת להיות זעקת הקרב של תנועת המחאה -
"מדוע לקינו במחלה כה קשה של הרס הקיים והטוב...מדוע חלינו במחלה של אלתור של טיוח ושל חוסר תכנון מערכתי" אני מצטרף לתשובה שהוא נותן לשאלה הנשאלת - "כי אנו מונהגים ... בידי אינטרסנטים ולא בידי אנשי חזון". כן אנחנו לצערי, מונהגים על-ידי ההון הפיננסי ולא על-ידי ההון האנושי, אנחנו מונהגים על-ידי ההון ולא על-ידי חזון חברתי. מכאיבה השאלה הזועקת בדוגמה שמביא פרופ' צ'חנובר - "מה הועילו חכמים בתקנתם כשהמציאו ברז, אך הדלי שאליו מתנקזים המים דולף? ..."
חובה על ממשלת ישראל להיות קשובה לאמירה של פרופסור צ'חנובר:
"מחאה חברתית בקיץ האחרון פרצה נגד מערכת כלכלית משומנת היטב, שנבנתה במכוון כדי לשרת אינטרסים צרים, המנוגדים לחלוטין לאלה של הציבור" לצערי, אותם אינטרסים צרים עליהם מדבר צ'חנובר תחומים ב-ד' אמות של אינטרסים צרים של הון הנתמך על-ידי מדיניות ממשלה, שרואה בהפרטה ובהון הפיננסי ערך עליון מול שוליות של ההון האנושי.
מצער שמערכת חינוך כושלת בישראל החליטה לאמץ לחיקה את ההישג של פרופסור דן שכטמן, שזה למעשה ניצחון אדם בודד במאבקו לפענוח מבנה היקום וסודות החיים. זה הישג שתחילתו הייתה התמודדות עם ספקנות רבה, עם נידוי מן הקהילה המדעית.
ההישג הוא בראש ובראשונה הישג אישי של אדם, שטיפס מן שלב הגיחוך והנידוי עד לתגלית שהיא הכרחית לשיפור החיים בכל התחומים: מאמצעי טכנולוגיה רפואית חדשה ועד ליצירת מקורות אנרגיה חדשים.
כדי שנתברך בהישגים נוספים, וזה אפשרי - זה תלוי בסדר עדיפויות של מערכת ממשל, אם תעמיד את ההון האנושי בראש סולם העדיפויות.