|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ויהי ערב ויהיה בוקר - יום לאחר שחרור שליט

קיצוני מחנה הימין טוענים שעסקת שליט חמורה, קיצונית והמחיר כבד מדי קיצוני מחנה חמאס טוענים - העסקה קלה מדי ופועלת לטובת ישראל המסקנה - מדובר בפשרות סבירות בנסיבות השאלות המעניינות ממש - מה מצבו הנפשי של שליט ומה יהיה בחטיפה הבאה החלטת הממשלה: הנושא לא בג"יצ - מדובר בביטחון, ביחסי חוץ ומדיניות
20/10/2011  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
החלטה אמיצה [צילום: דו"צ]

כשידעכו הדי הפסטיבלים, עם חזרתו של שליט ותשקוט הארץ 40 יום - יש להתחיל לחשוב על מה יהיה והיה, שמא, אולי או בוודאי.

יש הטוענים, שזו הזדמנות שאסור להחמיץ, להכין קוד התנהגות ממשלתית לקראת העתיד. ועדת שמגר - לפני שלוש שנים גיבשה קריטריונים להתנהלות הממשלה במקרים של מו"מ על חטופים ושבויים, וזה הזמן לנער את הדוח.

ברור לכולי עלמא - שבאירוע הבא, במקרה של חטיפת חיילים, אזרחים או החזרת חללים - תקדימי העבר, כמו עסקת שליט, עסקת טננבאום ואולי וריאציות חדשות ומשודרגות יופיעו בשטח.
מבחינת חמאס - תקדים שליט, הוא בסיס התחלתי לכל מו"מ עתידי.
ומה לגבי ישראל? האם אנו מוכנים, מסוגלים או נכונים לחזור על עסקת שליט פעם נוספת.

מה יקרה חלילה - בחטיפה הבאה של חייל, אולי שניים, או חייל ואזרח או שני אזרחים.

האם יש הפליה בין דם לדם, בין חייל לחייל או אזרח מדינה שנפל קורבן ולא בנוסח טננבאום.

ובכן הדעות רבות ומגוונות - החל מ:

א. לקבוע נוהלים מחייבים, ברורים, חדים שלא ניתן לחרוג מהם ולנהוג על-פיהם.

ב. חקיקה ברורה ונוקשה - שתחייב את הממשלה והכנסת, והציבור יהיה מודע ומוכן לתוצאות ובלי הפתעות.

ג. להכין שלד נוהלי או חקיקתי - תוך השארת סעיפים גמישים, למקרים מיוחדים.

ד. הכנת תיק אירועים - במסגרת שחרור - אחד על אחד עם חריגות באישור ממשלתי וגמישות לפי המצב.

כל ההצעות - נראות סבירות וסבירות יותר על הנייר, אך לא תמיד מתאימות למציאות החיים, לתנאים בשטח, להתפתחויות פוליטיות וצבאיות.

מקרה שליט - הוא דוגמה קלאסית. שינויים פוליטיים באיזור, הם שיצרו את "חלון ההזדמנויות" שנתניהו דיבר עליו לשחרור שליט, ושכנע את הממשלה ברוב גדול, להצביע בעד. כאשר נגד עיני השרים - המקרה הטראגי והלא פטור של רון ארד.

איך אפשר להכין נוהל או חקיקה מחייבת כאשר העתיד הפוליטי, הביטחוני, מעורפל ולא ידוע.

לדעתי, יש להכין תוכנית אופרטיבית (בצורת נוהל או חקיקה), שיהיה בה סעיפי סל כלליים, שניתן להתאימם לכל מצב ביטחוני ופוליטי עתידי.

הצעתי האישית - שגם במקרה של נוהל, חקיקה או תיק אירועים, יש להכניס סעיף אזהרה שיאמר בבירור: האחריות לחטיפת חיילים/אזרחים של ישראל מוטלת על המנהיגות, אם זה חמאס, חיזבאללה או אש"ף/פת'ח או ארגון קיקיוני או זמני שיצוף באיזור. אם זה בעזה - האחריות על חמאס, ביש"ע - אש"ף/פת"ח, בלבנון - חיזבאללה.

האיום והאזהרה צריכים להיות ברורים וחד-משמעיים - חטיפה, פירושה חיסול ממוקד או חטיפת נגד של ראשי חמאס, חיזבאללה, פת"ח.

ממשלת ישראל וצה"ל כשלו במקרה של שליט, שלא הפעילו את כוחם היצירתי לתפיסה, חטיפה, חיסול ראשי חמאס בתמורה לשליט. ממשלת ישראל וצה"ל - הפסידו הזדמנות פז ב"עופרת יצוקה", להביא קלפי מיקוח בעלי משקל בנושא שליט. אילולי כן - לא היה צריך לשלם מחיר כבד ומסוכן.

יחד עם זאת, צריך להודות ולשבח את נתניהו וראשי השב"כ, מוסד וצה"ל, שהחליטו לעמוד באתגר יותר מ-1,000 האסירים, לרבות היכולת לפקח עליהם, לרבות ההודעה שלא תהיה להם חסינות, אם יחזרו לסורם המחבלי.

ליבי, ליבי עם משפחות נפגעי הטרור. קשה לראות ולהשלים עם שחרור מרצחים של יקיריך, ילדיך, אחיך ומשפחתך, במיוחד "איש הדמים" מהלינץ' ברמאללה והמחבלת שפיתתה את הילד הירושלמי.
אך כפי שאמרתי בעבר - אילו הייתי במקום משפחת שליט, הייתי נוהג כמותם. אילו הייתי ממשפחת הנפגעים - נוהג ומתנהג כמותם. אבל אילו הייתי במקום ביבי ושרי הממשלה התומכים - הייתי עושה כמותם.

כי ראש ממשלה יכול לכאוב את כאב הפרט, אך חייב להעדיף את אינטרס הכלל, תדמית המדינה, האינטרסים הביטחוניים, הפוליטיים ויחסי החוץ על פני שיקולים אישיים.

לכן הנוסחה חייבת להישאר: "ממשלת ישראל תעשה כל מאמץ וכל מה שביכולתה להצלת/החזרת חיילנו ואזרחנו מידי אויבנו - המוצהרים והלא מוצהרים, אך לא בכל מחיר".

הערות והרהורים בענייני מדינה ובג"צ וביטחון:

1. החלטת הממשלה בנושא שליט אינה בסמכותו של בג"צ. מדובר בהחלטה מדינית, פוליטית, בעלת השלכות של יחסי חוץ עם מדינות זרות, החלטות אלה אינן שפיטות.

2. אם בג"צ יתערב, הוא למעשה יחליף את הממשלה, ושופטי בג"צ מספיק חכמים לא לעשות זאת.

3. המשפחות השכולות והעמותות המייצגות חייבות להבין שמחבלים/רוצחים, פוגעים לא רק ישירות במשפחות אלא גם ישירות ובעקיפין בממשלה, בביטחונה, בתדמיתה ויכולתה לשלוט.

4. אי לכך, ההחלטה על גורלם אינה בסמכות בלעדית של משפחות השכול אלא בסמכות ייחודית של המדינה על-ידי הממשלה.

5. לתשומת לב, המתנגדים והתוקפים את ראש הממשלה. גם נתניהו וגם משפחת שליט שייכים למשפחת השכול ואף על-פי - כן.

6. שמעתי וקראתי פרשנים דגולים ומומחים למיניהם שטענו שההחלטה של נתניהו בפרשת שליט, אינה דוגמה למנהיגות, שהרי הוא נכנע לדרישות חמאס.

7. ובכן, רבותי המושבעים: מנהיגות איננה רק החלטות של ניצחון, של הצלחות ושל החלטות בקונצנזוס הציבורי, תקשורתי.

8. מנהיגות היא היכולת במצבים קשים, רגישים, להחליט ולהכריע על מהלכים שיש בהם פשרה, גמישות ואפילו נסיגה מעקרונות והשקפת עולם אם המציאות מחייבת זאת והמהלך לטובת המדינה, ביטחונה, תדמיתה ויחסי החוץ שלה.

9. ההחלטה בעניין שליט - דוגמה קלאסית למנהיגות חיובית אמיצה, מעוררת כבוד.

10. שרים ואנשי ציבור מעלים מחדש את נושא "עונש המוות למחבלים", כמו בפרשת משפחת פוגל.

11. ישראל ביטלה את עונש המוות בתחום הפלילי בשנת 1954. עונש המוות הושאר בחקיקה, במקרים בודדים וחריגים בלבד. ממשלת ישראל נקטה במדיניות של אי הטלת עונש מוות על מחבלים ובשני מקרים, בהם הוטל עונש מוות על-ידי בית דין צבאי, הוא בוטל למחרת היום, כאשר באחד מהם בשכם, הייתי התובע מטעם המדינה.

12. ישראל והחברה הישראלית לא יכולים לעמוד במצב של התמודדות עם עונש מוות על מחבלים שמעשיהם המזוויעים אכן מחייבים ענישת מוות, רצוי בשעת המעשה או בחיסול ממוקד.

13. שכן "עונש מוות" על מחבלים לא ירתיע אותם אישית ומעשית ואנו נוסיף להם "שהידים משודרגים" שיהפכו לקדושים. כמו-כן, העולם כולו ייצא נגדנו, כמדינה של גרדומים.

אבל עיקר ההתנגדות נובעת מכך שגם הצד השני יתחיל בהליך של הוצאה לפועל ובעונש מוות של חיילינו, חטופינו ולא נוכל לעמוד בתחרות דמים זו.

14. למעוניינים - נא ראו מאמרי באתר זה: "נגד עונש מוות למחבלים".

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  20/10/2011   |   עודכן:  20/10/2011
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ויהי ערב ויהיה בוקר - יום לאחר שחרור שליט
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד אלתרמן
21/10/11 12:14
2
אלישמע
21/10/11 17:07
פורום: חטיפת גלעד שליט כתוב הודעה
פורום: עסקת שחרור שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל תחשבו לרגע שבג"ץ יפסיק להתערב בעניינים מדיניים וביטחוניים, או שהתקשורת תלמד את הלקח מחד-צדדיותה המזיקה בפרשת שליט וגם זה קרה השבוע: משפחת עופר לא למדה את הלקח ממשפחת אייזנברג, משטרת ישראל מודה שהיא אימפוטנטית, ופרחחי הפועל תל אביב יכולים לחייך בסיפוק
20/10/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מבין כל המחבלים הרוצחים שיצאו לחופשי בעקבות שחרור גלעד שליט, אין ספק שהדמות שתיחרת היטב בזיכרון הקולקטיבי שלנו, היא דמותה של המחבלת אמנה מונא. מונא הורשעה ברצח הנער בן ה-16 אופיר רחום ז"ל, בדצמבר 2009. היא עשתה זאת לאחר שיצרה איתו קשרים באמצעות רשת האינטרנט ופיתתה אותו להגיע לפגישה איתה, לאחר ששלחה לו רמזים אינטימיים.
20/10/2011  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
נדמה כי הכל כבר נאמר על המחאה החברתית הענקית שפרצה בקיץ 2011, אבל נראה שממש לא כך הם הדברים.
20/10/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
שלום מישקה, אינני מכיר אותך אישית, אך את הדברים הבאים אני חייב לומר לך:
19/10/2011  |  אריה פרי  |   מאמרים
פרשנים בעולם הערבי מתייחסים לעסקת החילופין בין ישראל לחמאס, שזכתה לכינוי "עסקת שליט", כעסקה מדינית חשובה שיש לה חשיבות אזורית רבה והקשורה בין היתר לאפשרות התקפה צבאית, ישראלית או אמריקנית ,על מתקני הגרעין באירן. בצמרת הרשות הפלשתינית גובר החשש כי העסקה בין ישראל לתנועת חמאס מחזקת את מעמדה של התנועה האיסלאמית הקיצונית בקרב תושבי השטחים ושלמעשה, הצליחה למחוק מסדר היום הפלשתיני והערבי, את הישגיו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בזירת האו"ם בל הקשור לדרישתו להכיר ב"פלשתין" כ"מדינה חברה" בארגון הבינלאומי החשוב. בכירים ברשות הפלשתינית מעריכים כי מדובר בעסקה מדינית שבמהלכה הבטיחה ישראל לחמאס הקלות משמעותיות נוספות בסגר המוטל על רצועת עזה וכי ישראל הדקה, כתוצאה מהעסקה, את הקשר עם המועצה הצבאית העליונה השולטת במצרים וגם פתחה ערוצי תקשורת עם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים לקראת שיתוף פעולה עתידי עימה לאחר הבחירות לפרלמנט ולנשיאות שכתוצאה מהן יהיה לתנועה הזו, ככל הנראה, תפקיד נכבד במערכת השלטונית המצרית.
19/10/2011  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   עסקת שחרור שליט  /  מי ומי  
החזרה מהשבי היא רק תחילת תהליך הריפוי  /  יפעת גדות
נועם שליט יפעל באו"ם נגד הכרה בפלשתינים  /  איציק וולף
המו"מ העקיף בעניין שליט נדחה בשל קשיים  /  עידן יוסף
מדינת ישראל מוחזקת כבת ערובה על-ידי התקשורת   /  נבון קצב
הלקח  /  אברהם בן-עזרא
שבוי בחופש  /  גיל נתן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il