|   15:07:40
דלג
  משה פייגלין  
חבר-כנסת הליכוד
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

דמוקרטית, משום שהיא יהודית

21/06/2004  |   משה פייגלין   |   מאמרים   |   תגובות

הסיסמה, "מדינה יהודית ודמוקרטית", הפכה חסרת משמעות. אהרן ברק בשלל הסברים מפותלים רוקן מתוכן את צידה היהודי וקבע למעשה שמה שדמוקרטי (לשיטתו) - הוא יהודי. החרדים, והדתיים הלאומיים המנסים להתמודד עם השאלה, חוטאים מן הצד השני, באותה גישה. הם מוותרים על הדמוקרטיה, (כאילו) לטובת היהדות. כלומר הם מקבלים את פרשנות נשיא בית המשפט העליון, ובעצם אומרים - אם משמעות הדמוקרטיה היא חיסול היהדות - אזי אין לנו חפץ בה.

תנו לנו מלוכה, תנו לנו 'מונארך' שיכפה עלינו את רצון ה'.
אנשי האמונה הנופלים לגישה הזו, מפילים עצמם בפח - פעמיים. פעם אחת, משום שהם מוותרים על העקרון הבסיסי ביותר ביהדות - החירות. ובפעם השנייה משום שהם מוותרים על הבלם היחיד שיכול לעצור את תהליך התדרדרותה של ישראל העכשווית לטוטאליטריזם אלים - תהליך לו אנו עדים בימים אלה. להיות יהודי זה להיות בן חורין. עם ישראל הוא שבישר את בשורת החרות לאנושות כולה. כל ההתקדמות האנושית מעבדות למלך בשר ודם, לכוון של חרות האדם - החל ב'מגנה-כרטא' האנגלית, המשך בחוקה האמריקנית, וכלה במהפכה הצרפתית - עבור כולם הייתה היהדות מקור השראה, שהם הכריזו עליו בריש גלי.

הפרדת הרשויות, ההכרה בכך שהמלך אינו מקור הסמכות אלא מיצג הריבונות, שהוא נתון לביקורת מתמדת של מוסדות בירור והכוונה מקבילים (סנהדרין, כהונה), ושכולם - המלך, המוסדות, והעם, כפופים בדיוק לאותה מערכת כללים - כל אלה הם יסודות תובנת המשטר החופשי המודרני - כלומר יסודות הדמוקרטיה.

אמנם המושג 'דמוקרטיה' רוקן מתוכנו על-ידי השמאל הקיצוני שיצר הקבלה בין השיטה הדמוקרטית לבין ערכיו. מבחן ה"אדם הנאור" של אהרן ברק הנו דוגמה בולטת לאינוס ערכיו הפרטיים על מושג הדמוקרטיה. אין זה פלא שרבים נוטים כיום לשפוך את האמבטיה עם התינוק. ייתכן שהמושג 'דמוקרטיה' עוות לרמה כזו, שכבר לא ניתן כיום לעשות בו שימוש (כפי שלא ניתן כיום לעשות שימוש במושג ה'ישראליות' במשמעותו המקורית). ייתכן שעדיף לחזור למושג 'חירות' או 'ערכי החירות'. אך תהיה זו טעות חמורה לוותר על הערכים האמיתיים שעמדו ביסודו של המושג.

אין זה פשוט להבין מהי 'דמוקרטיה'. מאות הגדרות ניתנו למושג הזה - וכל זב ומצורע (כולל הנתעבים שברוצחי ההמונים) שואב ממנה לגטימציה על-פי צרכיו (הדמוקרטיה העממית של סין, או הבחירות הדמוקרטיות בקרב כנופיות הרצח של ערפאת, הן דוגמאות אחדות לכך). לכן קודם שננסה לצלול קצת ולהבין מדוע הציבור האמוני הוא הסיכוי היחיד לדמוקרטיה בישראל - או אם תרצו מדוע בישראל, רק מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית, ומדינה המוותרת על אופיה היהודי חייבת להתדרדר למאפיינים טוטאליטריים - קודם שנעשה זאת הבא נביט במציאות הישראלית.

קשה לקרוא לימי הראשית של מדינת ישראל - דמוקרטיה. משטרו של בן-גוריון עם קום המדינה, היה ריכוזי מאוד, האופוזיציה נרדפה תוך שיתוף פעולה הדוק בין מערכת הביטחון והמפלגה השלטת, צריך היה אומץ לב נדיר ומקורות פרנסה בלתי תלויים בכדי להתנגד למשטר.

נפריד אם כן את תקופת הראשית ולצורך ההפשטה נתמקד בארבעת העשורים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים (שבה נכנסה לראשונה 'חירות' לממשלת האחדות של אשכול). אפשר לומר שבתקופה זו החלה ישראל לצעוד באמת אל עבר משטר המבוסס על יסודות דמוקרטיים. מאז 67 אנחנו "די" דמוקרטיה.

ובכל זאת קל לסמן בתוך אותה תקופה שתי נקודות בזמן - בהן נסוגה הדמוקרטיה הישראלית לאחור, ובאופן בוטה ביותר, אל עבר עריצות במעטה דמוקרטי.

לגדר ההפרדה בין היותה של מדינה חופשית להיותה מדינה טוטליטרית, אין צבע. גם למשש אותה אי אפשר. ניתן להבחין בה רק באמצעות חוש הריח. וככול סירחון, מי שנימצא בתוכו כבר לא חש בו. דוגמאות רבות נתנה לנו המאה העשרים, לחברות חופשיות שחצו את הגדר הזו בבלי דעת, והוסיפו להאמין שהן חופשיות ומתקדמות גם כשאת אויר החירות החליף סרחון העריצות.

כאמור, פעמיים נחצתה הגדר הזו באופן בוטה מאז מלחמת ששת הימים. הראשון שנשכב עליה, היה יצחק רבין. השני - אריאל שרון - עושה זאת בימים אלה.

מנהיגים אלה לא היו הראשונים שגמרו אומר למסור חבלי ארץ לאויב. הם לא הראשונים שביקשו לעקור ולהרוס יישובים שלמים ולגרש את תושביהם. הראשון שעשה זאת היה מנחם בגין - וכותב שורות אלה יזכור לו עובדה זו לדיראון עולם. אולם בגין לא עשה את אותו מעשה נורא תוך שהוא חוצה את אותה גדר. למנחם בגין הייתה - עם כל הצער שבדבר - לגיטימציה ציבורית דמוקרטית למהלך הזה. העם המהופנט מביקורו של סאדאת התייצב ברובו הגדול מאחוריו. בגין לא שינה את כללי המשחק והתאימם לצרכיו, הוא פעל על-פיהם. מתנגדי הנסיגה התנגדו לנסיגה, לא לבגין. הם לא יכלו לערער על עצם הלגטימיות של מנחם בגין כראש ממשלה דמוקרטי נבחר.

רבין ושרון חצו את הגדר, ובבוטות רבה. הקסם המהפנט של ימי קמפ דיויד הראשונים פג, הציבור כבר פיתח את הנוגדנים האינטלקטואליים בכדי להבין מה הוא באמת מקבל, ובכדי לגבור על ערכי היסוד היהודיים, על הנאמנות הבסיסית לארץ ישראל ולזהות היהודית ששבה לשחק תפקיד מפתח בתודעה הציבורית, היה על רבין אז, ועל שרון עכשיו - לחצות את הגדר המפרידה בין דמוקרטיה לעריצות. בין ה"פרופלורים" שלא הזיזו לרבין, היו בין השאר בוחריו שלו - להם הבטיח כי לא יהיו דיבורים עם אש"פ. ממשלתו היתה ממשלת מיעוט - ואת הרוב הדרוש למהלכים הרי גורל, השיג באמצעות שיחוד במיצובישי של דמויות כגונן שגב וגולדפארב. כך על קרעי תרנגלת, הלך מנהיג במדינה חופשית להכרעה, במהלך לאומי משמעותי, הקורע את האומה בויכוח היורד אל שורשיה העמוקים ביותר. מחאה עממית רחבה דוכאה באלימות רבה - והתקשורת כבכול משטר עריצות, התגייסה ללא כחל ושרק לצד המשטר. רק כך ניתן היה להזריק אל תוככי החברה הישראלית את תהליך אוסלו שתוצאותיו ידועות.

המצב כיום חמור עוד יותר. עצמת הויכוח היא אותה עוצמה. אך התקוות שבכל זאת ניטעו לצד תהליך אוסלו, אינן קיימות יותר -לגדר שחצה שרון - יש בדיוק אותו הריח.

אין ויכוח על מהות הרוב שהשיג שרון - הוא הפסיד במשאל ואינו מכחיש זאת. כל עוד השמאל לצידו, הוא אינו מחויב לשום מערכת כללים - גם לא זו שהוא עצמו קבע. הוא גם לא מנסה לשחד שרים במיצובישי, הוא פשוט מפטר אותם. זכויות האדם של המיועדים לגירוש - אינן קיימות עוד. וכאז כן עתה - מגויסת התקשורת באופן מוחלט לטובת המשטר. "אנו לא רק נגרש אתכם ונהרוס את בתיכם" - בשם הדמוקרטיה החדשה - "אנו גם נקבע את הכללים על-פיהם מותר לכם להתנגד, את השפה שמותר לכם להשתמש בה, ואולי גם את המחשבות שמותר לכם לחשוב... אם לא תישמעו - אתם תהיו האחראים למלחמת אחים..."

לא רק התקשורת - גם מערכות המשפט והתביעה מגויסות. המחשבה לנסות ולעצור את הטירוף הזה באמצעות פניה לבג"צ תוך הסתמכות על חוק כבוד האדם וחירותו - מעוררת גיחוך. בכוון שבו מתקדם הטוטלטריזם הישראלי כיום, כשבכול אמצעי התקשורת מתבצעת הספירה לאחור לקראת היום שבו יקראו אלפי אזרחים לארוז את מיטלטליהם ולעבור לתחום מושב חדש, כשבכול בוקר מבשר חברו לדרך של אורי אבנרי, אריה גולן, ברדיו הממלכתי, על פטנט חדש למימוש הדמוקרטיה החדשה - בין אם זו יחידת צלפים שתוצב על הגגות עם אש חיה, ובין אם זו יחידת קלגסים מיוחדת המגוייסת ומאומנת בימים אלה על-פי מבחן של צייתנות עיוורת. בכוון הזה בל נתפלא אם בשלב מסוים יתחילו לתלות כאן אנשים על עמודי חשמל, כמובן בשם חוק כבוד האדם וחירותו - ובכדי להגן על ערכי האדם הנאור...
נשמע מטורף? קיצוני?

כמה משת"פים ניתלו על עמודי חשמל כמולך על מזבח תהליך השלום?
עם יד על הלב, האם רק השמאל הפנה מבטו מן השבבים כשכרת עצים? או גם הימין קיבל בהבנה והפנים את תרבות התליות ההן, והשרפות ההן, וקיצוץ האיברים ההם, האם הסכים אז הבג"צ להתערב? או קרץ לרבין כשהיה נוח לו - "זה נושא פוליטי לא שיפוטי" כאן בלי בג"צ ובלי בצלם...

בתקופת רבין חשב המלך שהוא לבוש, וניסה לשכנע בכך את עמו. לפחות היתה תוכנית כל שהי, וניסיון לייצר מיצג של כאילו דמוקרטיה. שרון של היום יודע שהוא עירום - ופשוט לא אכפת לו - "המשאל מחייב מבחינה מוסרית לא מבחינה חוקית"... שלטון החוק רבותי, שלטון החוק...

והחוק זה אני

- אין צדק ואין מוסר, אין סנהדרין ואין כהן -
זה הזמן להתרחק מעמודי חשמל...

ובכן כאן אנו נמצאים כרגע - בלי שבכלל שמנו לב, נפלנו עמוק אל תוך עריצות שאת סרחונה ניתן כבר להריח, גם אם את את פרי הבאושים שלה עוד לא התחלנו כלל לבלוע..

נשוב עכשיו וננסה להבין מה זו בכלל דמוקרטיה. ומדוע רק מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית.

הכלל החשוב ביותר בדמוקרטיה, הוא כפיפות השלטון והנשלטים לאותה מערכת כללים. כאמור נשבר קו זה בצורה ברורה על-ידי רבין ושרון (לא זה המקום לחזור ולתאר את כל העברות, הפשעים, ההתכחשות להבטחות לבוחר, והזלזול במחאה העממית, שהוליכו להסכם אוסלו).

אולם לעצם המושג דמוקרטיה.

קיימות מספר השקפות של הדמוקרטיה וביניהן אאבחן שתים: האחת ליברלית והאחרת קהילתנית. המסורת הליברלית דוגלת בעמדה בעלת אמת מידה עקרונית אחת. היא רואה אותה כעמדה אוניברסלית שאינה נושאת פנים לתרבות שונה לערכים שונים, למסורת שונה. היא מאמינה בערכי שוויון וחירות הפרט, כאשר המדינה נועדה לשרת את הפרט בלבד. למדינה אין תכלית והיא אינה מגלמת את ערכי החברה שלה.

ההשקפה השנייה היא השקפה קהילתנית. על-פי השקפה זו האדם זקוק להכרת החברה כדי להגיע להכרת עצמו, ורק מתוך תהליך זה הוא מגלה את דעתו בנושאי מוסר וערכים. לקהילה נודע אפוא תפקיד חשוב ביותר, ועל ידיה מזדהה האדם עם מדינתו. לקהילה ולמדינה נודע תפקיד חשוב בגילום הערכים והזהויות של האזרחים.

על-פי פרשנות זו - הדמוקרטיה הנה שיטת משטר המאפשרת להביא לידי ביטוי את ערכיה הבסיסיים של החברה. כל חברה שערכי היסוד שלה הם ערכים של חרות, יכולה וצריכה להיות דמוקרטית - אך עליה "להתאים את המכסה לסיר" - להתאים את הדמוקרטיה שלה לאופיה וערכיה היחודיים.

מי שמבין את הדמוקרטיה על-פי גישת העומק הזו, מבין גם שתפיסת הדמוקרטיה הראשונה - כשהיא מונהגת בישראל חייבת להוביל לדיקטטורה.

הוויכוח על ארץ ישראל אינו ויכוח טריטוריאלי או ביטחוני. שאלת הזהות הלאומית באה כיום לידי ביטוי דרך ארץ ישראל. המבקשים להיפטר מחבלי ארץ מבקשים למעשה להתנתק מן הזהות היהודית. "היהודים ניצחו את הישראלים" הסביר שמעון פרס בראיון ל'הארץ' לאחר שהפסיד לנתניהו. הויכוח בין הנאחזים למתנתקים הוא הוויכוח בין הנאחזים בזהותם היהודית למבקשים להתנתק ממנה ולהחליפה בזהות ישראלית חדשה.

תהליך ההינתקות, הנו תהליך אכיפת הזהות החדשה על רובו הגדול של העם. לכן ביסודו הוא מוכרח להוביל למציאות דיקטטורית כפי שאכן קורה. רק מדינה ישראלית החיה בהרמוניה עם זהותה היהודית, מדינה הבאה לשרת את הזהות הזו במקום להילחם בה, רק ישראל כזו - יכולה גם להיות דמוקרטית באמת.

תאריך:  21/06/2004   |   עודכן:  21/06/2004
משה פייגלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איזה רעש. המולה ממש. רעש מכונות התפירה. מכונות המתפרה הגדולה בישראל. המתפרה המשוכללת ביותר שהוקמה אי פעם בישראל - בירושלים.
החלטת היועץ המשפטי לממשלה בפרשת האי היווני חשפה סוף סוף לעיני הציבור את ערוותם של מי שבאמצעות כת קטנה של עיתונאי-חצר הצליחו לבסס את התפיסה כי מתחוללת כאן מלחמת בני אור בבני חושך, שבה הפרקליטות מגינה בגופה על הציבור מפני נבחריו.
20/06/2004  |  ראובן (רובי) ריבלין  |   מאמרים
אני מקווה, ששופטי בג"צ, בהרכב מיוחד ולא שגרתי (9 שופטים), לא שכחו את משמעות המושג "חזיר" לעם היהודי ובמיוחד לדת היהודית משך כל ההיסטוריה. אגב, גם למוסלמים יש רתיעה ואיסור על אכילת חזיר וכל הפניה או הדמיה של הנושא עם הנביא - מעורר זעם טבעי מובן, עד כדי שפיכות דמים.
20/06/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
כדאי להזכיר שוב את המילים בחירה חופשית ולהבין את משמעותן בנושא הפנסיה. שנים רבות פעל ענף הפנסיה בחסות ההסתדרות ותחת הסדרים כובלים וצווי הרחבה, וכעת הוא עומד לצאת לחופשי.
20/06/2004  |  ד"ר שלמה חזן  |   מאמרים
עוד טרם פורסמה החלטת היועץ המשפטי לממשלה, בעניין פרשת "האי היווני", וכבר התבשרנו כי העותרים הסדרתיים, מספר חברי כנסת הנוהגים לעתור לבג"צ השכם וערב, כבר מוכנים. הם כבר כתבו והכינו, הם כבר יודעים כי ההחלטה פגומה מן היסוד עוד טרם בכלל עיינו בה.
20/06/2004  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il