|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הלולאה מתהדקת

נפילת המשטר הסורי - שהעולם הערבי תוקע סכין בגבו - היא רק עניין של זמן המוערך בשבועות ספורים
כיום, כשמראות הזוועה של הדיכוי בסוריה שהפיל אלפי הרוגים, מופצות בכל אמצעי התקשורת בעולם, חוכך מלך ירדן את ידיו בחיוך ושואל ללא קול: מיהו אפוא הבוגד באמת באומה הערבית ובסוריה?
18/11/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ביקורת קשה [צילום: AP]

ישראל היא אי של יציבות ושפיות בתוך ביצה מזרח תיכונית של דם ודמעות, ועליה לפקוח עין ולכרות אוזן כדי לוודא שהסערה שסביבנו -שיש מי שעדיין קורא לה "האביב הערבי" - עוברת מעלינו ולא פוגעת בנו.

במשך 30 שנות שלטונו של חאפז אל-אסד (1970-2000) הוא ניהל יחסי אוהב-שונא עם הליגה הערבית ועם עמיתיו שליטי מדינות ערב. מצד אחד, השליט הסורי הציב את עצמו כ"שומר החותם" של הערביות, ודמשק בירתו היא "המבצר האיתן" ואף "כיוון התפילה" של הלאומיות הערבית. התדמית שאסד ניסה ליצור לסוריה היא שמדינתו לעולם לא תוותר על זכויות הערבים, כיוון שהיא מבטאת את רחשי לבם של ההמונים הערביים, בעוד שהשליטים האחרים - ובראשם אנוור סאדאת והמלך חוסיין - זוחלים לרגלי ישראל וארה"ב ובוגדים באינטרסים הערביים, בערכי האומה הערבית וברגשותיה. המלכים של סעודיה, מרוקו וירדן, כמו האמירים של אמירויות המפרץ, הוצגו בתקשורת הסורית כ"ריאקציונרים" ו"תקועים בהיסטוריה", ואילו סוריה תחת דגל הבעת' ("התחייה") היא "מהפכנית ופרוגרסיבית" המובילה את האומה הערבית אל עתיד מזהיר "תחת הנהגתו הנאורה של הנשיא אסד". התמונה הזאת הרגיזה מאוד את שליטי מדינות ערב, אך לא יכלו לעשות הרבה נגד השלטון הסורי, שהפעיל במשך השנים קבוצות רדיקליות, בעיקר פלשתיניות, נגד מדינות ערביות שלא מצאו חן בעיניו.

ועידות הפסגה הערבית שימשו לאסד זירה למתיחת ביקורת קשה ופומבית על מדינות ערב האחרות, אך ברבות מהוועידות הוא כלל לא הופיע, בטענה שממילא אין לליגה הערבית סדר יום בעל אופי ערבי, אין לה משמעות מעשית ואין לה יכולת לקבל החלטות אפקטיביות. לחלק מוועידות הפסגה הוא שלח פקידים זוטרים, כדי לבטא את שאט נפשו מקבוצת השליטים הערבים. קריקטורות בעיתונות הסורית השפילו את שליטי ערב כשהציגו אותם כחדלי אישים.

אבל חטאו הגדול של המשטר הסורי בעיני שליטי ערב היה ועודנו הברית שכרת עם ה"עג'מים", כלומר הפרסים, ונאמנותו רבת השנים להם על חשבון הנאמנות של סוריה לעולם הערבי.

למרות שעירק היא מדינה ערבית, לאורך מלחמת אירן-עירק (1988-1980) תמך אסד באירנים, וכך שימש קרש הקפיצה של האייתוללות אל תוך העולם הערבי. חאפז אסד סייע לחיזבאללה השיעי, עושה דברה של אירן, להשתלט על מדינה ערבית, לבנון, וחטא זה חמור במיוחד בעיני הסעודים - הסונים הווהאבים הקיצוניים - הרואים בשיעה סוג של כפירה באיסלאם. אף על-פי שבשנים 1982-1976 חיסל כ-50 אלף אזרחים סורים שהזדהו עם "האחים המוסלמים", תמך אסד בארגון חמאס - הזרוע הפלשתינית של "האחים המוסלמים" המערערים בקביעות על הסדר הפוליטי בעולם הערבי. גם ידידותו המופגנת עם קדאפי העלתה את חמת השליטים האחרים שידעו כל השנים כי הבדואי מהסהרה זקוק לטיפול דחוף במחלקה סגורה.

כך קנה אסד האב את עוינות העולם הערבי, וביושר. בנו, שירש אותו ביולי 2000, לא עשה הרבה לשיפור מעמדה של סוריה בעיני שליטי העולם הערבי. הוא העדיף, חיזק וקידם, את קשריו עם אירן, והרחיב את תחומי שיתוף הפעולה עמה אף לתחום הגרעין. זאת, על אפם ועל חמתם של מרבית אזרחי סוריה הערבים סונים, אשר אף פעם לא היה השלטון בה קשוב לרחשי לבם. הם נשארו עניים, מובטלים ומחפשים מזון באשפתות, בשעה שהמושחתים המקורבים לשלטון, "החתולים השמנים", מתעשרים יותר ויותר על חשבונם.

הליגה הערבית העלימה כל השנים עין מן המתרחש בתוך סוריה, בשל העובדה שבמרבית מדינות ערב האחרות המצב הפנימי לא היה טוב בהרבה, ובשל אחד מכללי היסוד של חוקת הליגה, שעל פיו כל מדינה תעסוק בענייניה הפנימיים בלי שלליגה תהיה זכות להתערב בהם. אלא שכלל זה נשבר כמה פעמים, בעיקר כאשר המהומה הפנימית בארץ ערבית זו או אחרת הייתה עוברת את גבול הנסבל. כך החליטה הליגה לשלוח את "כוחות ההרתעה הערביים" ללבנון, לאחר שב-1975 פרצה בה מלחמת האזרחים. רצה הגורל ו"כוחות ההרתעה הערביים" היו בעיקר סוריים, ופעילותם בלבנון שיקפה את האינטרסים של השלטון הסורי יותר מאשר את טובת הלבנונים. ב-2005 סולק הצבא הסורי מלבנון בבושת פנים, על-פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בשל רצח רפיק אלחרירי. הליגה הערבית לא תמכה בסוריה בעניין זה, ושליטי ערב ראו בסיפוק רב איך אסד נאלץ בעל כורחו לוותר על שליטתו הישירה בלבנון.

הליגה נגד אירן

מאז שהחלו בדצמבר 2010 ההפגנות בתוניסיה, נאלצה הליגה הערבית להתייחס לשפיכות הדמים בשלוש מדינות: תימן, לוב וסוריה, בשל המספר הרב של ההרוגים מאש ארגוני הביטחון של השלטונות ובשל התקופה הארוכה שבה נמשך הדיכוי האלים של הפגנות האזרחים. הליגה ושליטי ערב לא יכלו לעמוד בביקורת שהופנתה כלפיהם, בעיקר מערוץ "אלג'זירה", על שהם ממלאים פיהם מים כשהדם הערבי ניגר ברחובות. בבחריין ובתימן הייתה מעורבות פעילה של קבוצת מדינות המפרץ. בעקבות הדיכוי האכזרי של ההפגנות בלוב, החליטה הליגה לפנות לאו"ם כדי שזה יגן על אזרחי המדינה, ופנייה זו נתנה למדינות נאט"ו את הצידוק לגנות את קדאפי ובהמשך - לתקוף אותו ואת כוחותיו מהאוויר, למרות שמועצת הביטחון לא קיבלה החלטה המתירה זאת. בעקבות ההסלמה בהרג האזרחים בסוריה בחודשים האחרונים, נמתחה שוב על הליגה הערבית ביקורת ציבורית קשה על כך שבתחילה תמכה באסד, ובהמשך ניסתה לפשר בינו ובין מתנגדיו. דוברים ערבים האשימו את הליגה הערבית בכך שהיא מייחסת ל"נוזל השחור" של הלובים חשיבות רבה יותר מאשר ל"נוזל האדום" של הסורים.

החל מה-29 ביולי, אותו יום ששי שהמורדים הסורים כינוהו "שתיקתכם הורגת אותנו", נכנסה הליגה הערבית לפעילות אינטנסיבית שהתבטאה בדיונים תכופים על האירועים בסוריה, במשלחות בדיקה שהגיעו אליה ונפגשו עם ראשיה ובהכרזות על דאגה גוברת והולכת מן המתרחש בה. הכוח הדוחף את הליגה בעניין זה הוא סעודיה, ולכך שלוש סבות: היריבות המסורתית בינה ובין אירן, פטרוניתו של אסד; היות אסד עלאווי, הנחשב בעיני הווהאבים ככופר, ולכן נעדר זכות לשלוט ואולי גם לחיות; העובדה שאסד הכופר טובח במוסלמים, כמו שעשה אביו בזמנו.

ההקשר האירני בולט במיוחד במה שנוגע לסעודיה: הלחץ הבינלאומי על אירן גובר בעקבות דוח הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית שקבע כי אירן מפתחת נשק גרעיני, לחץ שעלול להביא להתפרצות של פעולות איבה במפרץ. כל התפרצות כזו עלולה להמיט אסון על תעשיית הנפט במפרץ ועל מקור עושרה - ולכן גם יציבותה - של סעודיה. אחת הדרכים שבה רואה סעודיה אפשרות להכות באירן, היא הבאת השלטון בסוריה לקריסה, וזוהי אולי הסיבה העיקרית להסלמה בהתבטאויותיה של הליגה נגד השלטון הסורי.

בתחילת נובמבר קיבלה מועצת הליגה יוזמה שנועדה לשים קץ לשפיכות הדמים בסוריה, שלפיה על הצבא הסורי לחדול מייד לירות על אזרחי המדינה המפגינים ללא אלימות; על ארגוני הביטחון לשחרר מייד את כל אלפי העצורים שנעצרו מפני שהפגינו; על הצבא לפנות באופן מיידי את כל הערים והאזורים המאוכלסים, ויוּתָר לאמצעי התקשורת הבינלאומיים ולארגונים השייכים לליגה הערבית לנוע בחופשיות ברחבי סוריה כדי לעמוד על הנזקים והאבידות. לאחר ביצוע כל אלה, תכונס בתוך שבועיים ועידה שתכלול את נציגיהם של השלטון וארגוני האופוזיציה, לדיון וקבלת החלטות יחדיו לגבי עתיד המדינה ודמות השלטון בה. השלטון הסורי הסכים ליוזמה זו, אך בשטח לא בוצע דבר; להפך: קציר הדמים בימים שאחרי קבלת היוזמה גדל, ומספר ההרוגים היומי עמד השבוע על כמה עשרות בכל יום. רק ב-14 בנובמבר נהרגו ברחבי סוריה כ-80 חיילים ואזרחים בחילופי אש בין כוחות הצבא ומיליציות "השביחה" הפועלות למען השלטון, כשמולם עומדים חיילים שפרשו מהצבא עם נשקם ואזרחים שקצה נפשם בתפקיד הברווזים במטווח של אסד.

העוינות ארוכת השנים בין המערכת הפוליטית הערבית המגולמת בליגה הערבית ובין השלטון בסוריה מתבטאת בימים טרופים אלה בדבריו של ראש ממשלת קטר, מדינת "אלג'זירה", שהיא הנשיאה התורנית של הליגה הערבית. הוא, יחד עם המזכ"ל המצרי של הליגה, נביל אלערבי, הוביל את מועצת שרי החוץ של הליגה להציב בפני המשטר הסורי אולטימטום חסר תקדים של התערבות ערבית ביחסי אזרח-שלטון במדינה ערבית אחרת. ראש ממשלת קטר דרש מאסד להסיג מייד את צבאו מהערים ולחדול מירי על אזרחיו. אם לא יעשה כך, קוראת הליגה הערבית לחברותיה להטיל סנקציות כלכליות על סוריה, למשוך ממנה את שגריריהן ולהכיר בארגוני האופוזיציה כנציגים הלגיטימיים של העם הסורי. החלטה זו שהתקבלה בשבת, ה-12 בנובמבר, נותנת לשלטון הסורי ארבעה ימים בלבד כדי ליישם את ההחלטה, וב-16 בנובמבר, אמורה מועצת הליגה להתכנס, להיווכח שהיוזמה הערבית לא בוצעה ולהחליט על השעיית סוריה מחברות בליגה הערבית שלמרבה האירוניה היא הייתה בין מייסדיה לפני 65 שנים.

העכברים מתחילים לנטוש את הספינה

גם עבדאללה השני מלך ירדן אמר השבוע בראיון מתוקשר, כי על אסד לפרוש. ללא ספק, יש בדבריו אלה מעין נקמה ירדנית על קיתונות של בוז ששפך חאפז אסד על אביו של עבדאללה, המלך חוסיין, על שכרת הסכם שלום נפרד עם ישראל ובכך בגד בסוריה ובאומה הערבית. כיום, כשמראות הזוועה של הדיכוי בסוריה שהפיל אלפי הרוגים, מופצות בכל אמצעי התקשורת בעולם, חוכך מלך ירדן את ידיו בחיוך ושואל ללא קול: מיהו אפוא הבוגד באמת באומה הערבית ובסוריה? גם הנסיך הסעודי טורקי אלפייסל, לשעבר שגריר סעודיה בוושינגטון וראש המודיעין הסעודי, אמר השבוע כי "אין מנוס מהתפטרותו של בשאר אסד", ובכך ביטא את הלכי הרוח של בית המלוכה הסעודי, שגם הוא זכה לאורך השנים לביקורת חריפה מצידם של אסד האב והבן. טאיפ ארדואן הטורקי אומר זה מספר חודשים דברים בסגנון דומה, ומארח באיסטנבול את המפגשים של ארגוני האופוזיציה הסוריים. הוא מאיים על סוריה ביצירת אזור חיץ ביטחוני שאליו יוכלו להימלט כל אותם אזרחים סוריים החוששים לחייהם. משמעות הדבר היא כי טורקיה מאיימת לכבוש שטח בצפון סוריה, סמוך לגבול הטורקי, כדי שאזרחים סוריים הנמלטים מאש הצבא הסורי לא יצטרכו לחצות את הגבול לטורקיה. ארדואן עדיין לא נקט צעדים צבאיים נגד סוריה, בשל האיום האירני לתקוף את טורקיה אם תתקוף זו את סוריה.

דברים בסגנון ההמלצות של המלך הירדני והנסיך הסעודי, הנאמרים כיום בחופשיות בתקשורת הערבית מפי פרשנים רבים, מוציאים את האחראים בסוריה מדעתם. כל פעם שנציגי השלטון הסורי נשאלים בתקשורת על דיכוי ההפגנות, הם מתפרצים, צועקים, מקללים, מאיימים, ובמקרה אחד שני סורים, אחד תומך בשלטונו של אסד והאחר מתנגד לו, אף התגוששו לעיני המצלמות באולפן טלוויזיה לבנוני. הלחץ הנפשי שבו הם מצויים נובע גם מכך שיותר ויותר אנשים, שעד לאחרונה היו חלק מהאליטה השלטונית, עורקים ונוטשים את אסד ומשטרו, כי הם חשים כי הוא מאבד את יכולתו לשלוט בסוריה וכי זמנו הולך ואוזל. תופעה דומה מאוד של עריקת מקורבים ראינו בלוב, שגם בה יותר ויותר אנשים ברחו כמו עכברים מהספינה הטובעת של קדאפי.

הצבא הסורי סובל ממורל ירוד מאוד: חיילים וקצינים רבים ערקו עם נשקם האישי, והם ניצבים כיום בחזית המלחמה מול צבא אסד. חיילים אינם יוצאים לחופשות כדי שלא ייחשפו ללחצים מצד משפחותיהם לערוק, וכדי שלא יראו באמצעי התקשורת את מראות הזוועה על המתרחש במדינה. חיילים נלחמים נגד האוכלוסיה מחשש שאם לא יילחמו, מפקדיהם יירו בהם. צבא סוריה יורה במפגינים אש מקלעים, טנקים ומטולי אר. פי. ג'י.. חיילים שערקו מתארגנים לקבוצות לחימה התוקפות מן המארב בסיסי צבא וכלי תחבורה צבאיים, בעיקר אוטובוסים המובילים חיילים.

דוברי השלטון בסוריה חוזרים כתוכיים על המנטרה שכל מה שמתרחש בסוריה הוא מזימה ציונית, אמריקנית וטורקית, שנועדה לעקור את סוריה מחזית הסירוב ולהכפיפה לאימפריאליזם האמריקני-ציוני. לדבריהם, כל ההפגנות בסוריה הן תוצאה של שקרים המופצים ב"אלג'זירה", ערוץ התקשורת של קטר, וכל אלפי הקליפים המועלים לרשת המתעדים את המתרחש ברחובות סוריה - הם זיוף. ההרוגים הסוריים הם "כנופיות של טרוריסטים" הפוגעים ללא סיבה במדינה ובחייליה המגנים על "מבצר הערביות" האחרון, לאחר שלוב נפלה קורבן לאימפריאליזם האירו-אמריקני, ומרבית מדינות ערב האחרות הפכו מרצונן לשפחות של האמריקנים והציונים.

עירק - התחליף הטבעי

הלחץ המקיף את השלטון בדמשק שורר גם בטהרן, ובכירי המשטר האירני רואים בדאגה רבה את שקיעת המאחז הסורי שלהם לתוך האבדון. כל המערך הפוליטי שהם בנו בכסף רב ובעמל עצום נמצא בסכנת קריסה. כי אם המשטר בסוריה ייפול, גם חיזבאללה הלבנוני והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני יאבדו את התמיכה הלוגיסטית והפוליטית. אירן מחפשת כיום נואשות תחליף לסוריה, ועירק היא המועמדת הטבעית לכך. השבוע נפגש בטהרן ראש משמרות המהפכה האירני, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, עם רמטכ"ל צבא עירק, פילדמרשל באבכר זיבארי (כורדי במוצאו), וקרא לו בפומבי להרחיב ולהעמיק את הקשרים הצבאיים בין אירן ובין עירק, היות ש"אמריקה, ישראל וכמה מדינות שכנות (הכוונה לסעודיה ולירדן) רוצות להכניס טריז בין שני העמים, האירני והעירקי". מפקד צבא עירק השיב באומרו: "ארגון מוג'אהדי ח'לק (החשוד שביצע את החבלה בבסיס הטילים ליד טהרן) הוא אויב של אירן ושל עירק, ועל שתי המדינות להדק את קשריהן בכל המישורים". ההשלכות ערב היציאה האמריקנית מעירק ברורות, ואם העולם לא יתעורר בזמן, עירק תהפוך לגרורה אירנית. כל הדם, המאמץ והכסף שהשקיעו מדינות המערב בעירק מאז 2003 ירד לטמיון, בעוד שהאירנים יקצרו את פירות סילוקו של האויב מספר אחד שלהם, סדאם חוסיין.

הדברים הללו חשובים במיוחד לאחר הפיצוץ המסתורי שאירע בבסיס הטילים ליד טהרן שבו נהרג הגנרל טהראני מוקדם, ראש פרויקט הטילים האירני. אירן מאותתת לכל מי שמנסה לפגוע בה, בין אם בתוך אירן ובין אם בסוריה, כי עדיין יש ביכולתה לפרוש את השפעתה על כל מי שתחפוץ, ובמיוחד על מדינה מייצאת נפט כמו עירק שהמערב השקיע בה כל כך הרבה בשמונה השנים האחרונות. הצטרפותה של עירק לקואליציה האירנית מציבה איום על כל שכנותיה האחרות של עירק: סעודיה, ירדן, טורקיה וסוריה, ואם עירק תהפוך לבסיס יציאה ושיגור טילים של צבא אירן, ישתנה הרבה במאזן הכוחות במזרח התיכון. הדבר יהיה חמור שבעתיים אם אירן תהיה גם גרעינית.

הקואליציה שבנתה אירן ובמרכזה סוריה עוברת בימים אלה טלטלה עזה, ונפילת המשטר הסורי - שהעולם הערבי תוקע סכין בגבו - היא רק עניין של זמן המוערך בשבועות ספורים. המשטר הסורי חש את הלולאה מתהדקת סביב צווארו, ואכזריותו גוברת בהתאם לכך. המשטר האירני הנתון במצוקה, מסמן את עירק כתחליף לסוריה, ומאיים על כל סביבתו. הלחץ באזור עולה, והמפרץ נמצא על סף משבר גדול מאוד. ישראל היא אי של יציבות ושפיות בתוך ביצה מזרח תיכונית של דם ודמעות, ועליה לפקוח עין ולכרות אוזן כדי לוודא שהסערה שסביבנו - שיש מי שעדיין קורא לה "האביב הערבי" - עוברת מעלינו ולא פוגעת בנו.

פרטי תוכנית נאט"ו להפלת אסד

מקור רוסי רם דרג הדליף לשלטון הסורי מידע שברית נאט"ו גיבשה תוכנית מבצעית לתקוף את סוריה, ללא קשר להחלטה במועצת הביטחון, גם אם רוסיה וסין יתנגדו. התוכנית כוללת תקיפה אווירית אינטנסיבית על מרכזי פיקוד ושליטה והבאת ראשי הצבא הסורי לדין בפני בית משפט מיוחד שיוקם עבורם בגין הפרת זכויות אדם במהלך דיכוי ההפגנות. נאט"ו מביא בחשבון אפשרות של התרחבות המערכה גם לאירן, ללבנון ולישראל, והתפתחות מלחמה אזורית שמִשכה מוערך בכחודשיים. המדינות המעורבות בתכנון הן ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סעודיה ומדינות נוספות במפרץ. מטוסי נאט"ו יתקפו מהאוויר מרכזי מכ"ם בשנשאר (על יד חומס), מרג' אלסלטאן (ליד דמשק) ובורג' איסלאם (מצפון ללטקיה), במטרה לשתק את מערך הטילים נגד מטוסים שבידי סוריה: אס. איי. 5 ארוכי הטווח, אס. 10, אס. 11 ופאנצר 1 בעלי הטווח הקצר שסיפקה רוסיה לסוריה לפני כשנתיים. בשלב שני יותקפו בסיסי חיל האוויר הסורי בדמיר, נאצריה, שעיראת וחולחולה (סמוך לגולן), מרכזי קשר השייכים למטכ"ל, בסיסי פיקוד של המשמר הנשיאותי בג'דידת שיבאני ודומר, מרכז הפיקוד ביעפור של דיויזיה 4 שבפיקוד מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא, מרכזי הפיקוד של המודיעין הצבאי והאזרחי בבראמכה ובכפר סוסה, מפקדת המודיעין האווירי בבאב תומא, מפקדת דיוויזיה 1 בקטנא, מפקדת דיוויזיה 3 בקטיפה ומפקדת דיוויזיה 7 בזאכיה.

מידע זה, שיש בו ככל הנראה יותר מגרעין של אמת, מוסיף על תחושת הלחץ בדמשק, והדלפתו אומנם נועדה ללחוץ על ראשי השלטון בסוריה לחדול לאלתר מפעולות הדיכוי. אלא שהם כנראה "אינם מבינים את הרמז" ומגבירים את הלחץ על אזרחיהם. האירועים אכן עלולים להידרדר במהירות למלחמה אזורית, ועל ישראל להיערך כבר היום למעבר מהיר למצב לא סימפטי.

על העולם להתכונן לשים יד על מצבורי הנשק הלא קונבנציונלי של סוריה, כדי שאלה לא יפלו לידי גורמים כמו חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי, הנמצאים בסוריה ומכירים היטב את מצבה המתדרדר במהירות.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  18/11/2011   |   עודכן:  18/11/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלולאה מתהדקת
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסייי
19/11/11 07:29
2
אד
19/11/11 08:15
3
דודי30
19/11/11 09:34
4
ישמעאל
19/11/11 09:48
5
כתבה מעולה
19/11/11 10:32
6
פועה
19/11/11 11:09
7
דן הרפז
20/11/11 03:32
8
יוד יוד
22/11/11 20:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע פורסם דוח העוני. אחד מארבע מאזרחי ארצנו הוא עני ואחד מתוך כל 3 ילדים - עני. אלא מה, יש ירידה בשיעור העוני - ירידה של 0.7%. מיד עלו מנהיגנו לכותרות התקשורת וסיפרו כמה טוב מצבנו שיש ירידה בעוני.
18/11/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
עניינים קטנים של סינון ומיון שופטים. על מרחק של שיירה ועל המהדורה האחרונה של התנ"ך
18/11/2011  |  אברהם פריד  |   מאמרים
האדם שיזם והאדם שאישר את עריכת הראיון הטלפוני עם העבריין המורשע משה קצב, ברשת ב', עשה זאת מאחד השיקולים הבאים: מציצנות, דחף בלתי נשלט להיות ראש כנופייה, חוסר כוח עמידה מול לחצים מלמעלה, רצון לקבל טובות הנאה, להעריץ אישיות מפורסמת ולא חשוב מה גרם להיותו כזה.
18/11/2011  |  חנניה ואגו  |   מאמרים
ניוט גינגריץ' מוביל על פני המועמדים האחרים במירוץ לקבלת המינוי כמועמד של המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארה"ב. לפי הסקרים של Public Policy Polling, הוא עקף את הרמן קיין ואת מיט רומני, אחרי ששאר מועמדי המפלגה למעשה כבר נשרו. נראה כי מצביעים רפובליקניים במדינת אייווה, שבה על גינגריץ' לנצח כדי להישאר במירוץ, מקשיבים לו בעניין.
18/11/2011  |  מלני פיליפס  |   מאמרים
הפזמונאי הרווֶה וילאר התפרסם בן-לילה ב-1965 עם שיר האהבה שלו "קאפרי, זה נגמר". השיר נשמע ממש כמו תקליט שבור, אבל וילאר התעשר ממנו (השיר נמכר ב-2.5 מיליון עותקים). הייתכן כי אכזבה היא רגש כל כך אוניברסלי, שהוא מדבר אל ליבנו גם במנגינה הדלה ביותר? האם גם אני אקבל 2.5 מיליון הורדות ב-I-tunes אם אכתוב שיר "סרקוזי, זה נגמר"? אחרי ככלות הכל יש יותר מ-2.5 מיליון איש המאוכזבים מניקולא סרקוזי. אלא שאיני מוזיקאי, ועלי להסתפק במילים הבאות.
18/11/2011  |  עמנואל נבון   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il