|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מה ג'ורג' אורוול היה אומר

מנחה כינוס העיתונאים מוטי קירשנבאום ציטט מ-"1984" של אורוול כפתיח למחאה. אבל אורוול כתב את ספרו על השמאל הקומוניסטי ששלט בהמונים באמצעות משטר שפה ותודעה והשתקת מתנגדיו באמצעות משטרת מחשבות. האם רק לי זה מזכיר את התקשורת הישראלית?
25/11/2011  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
אורוול. מה הוא היה אומר?

"היינו צריכים כנס כזה מזמן אבל זה מקצוע נרקסיסטי"
רועי ברק
בכנס תחת הכותרת "נמאס לנו להיות פראיירים", משתתפים בכירי עיתונאי ישראל, שחשים במתקפה מהמגבלות המחמירות על חופש הביטוי
לרשימה המלאה


מחאת התקשורת

כמה דם ועצבים עלה לברנז'ה הניסיון להיות ממלכתית ולכלול את הימין במחאתה. אבל חגי סגל הזהיר בבדידותו. יאיר לפיד הפתיע עם אמת פשוטה, כשהודה שהוא מרגיש לא במקום משום שאינו רוצה להיות חלק מ"הברנז'ה השמאלנית" שאשמה במה שמתרחש כעת נגדה. "חוויתי זאת כנער בזמן שהיו כנסים כאלה נגד אבי (יוסף לפיד) כשמוּנה למנכ"ל רשות השידור". לדן מרגלית הפריעו קשות מהקהל. נו, הוא הרי שייך לעיתון של האויבים. ונחום ברנע הדמוקרט בחר לצאת עם סימה קדמון הזועמת כשמרגלית דיבר. אתם יודעים, פלורליזם.

כבר כתבתי שלא חוק לשון הרע עמד בבסיס הכינוס, אלא התחושה שממלכת דנמרק עומדת בפני שינוי. השורות עומדות להתרחב. המנחה מוטי קירשנבאום ציטט מ-"1984" של אורוול כפתיח למחאה. אבל אורוול כתב את ספרו על השמאל הקומוניסטי ששלט בהמונים באמצעות משטר שפה ותודעה והשתקת מתנגדיו באמצעות משטרת מחשבות. האם רק לי זה מזכיר את התקשורת הישראלית? קראתם את מוסף הארץ בשבת שעברה? - אורוול קטן עליהם. לא הובא שם אפילו מאמר אחד המצדד בחוק כלשהו מהחוקים שהשמאל נלחם בהם. השתגעתם, שהקוראים שלנו ייחשפו לדברי התועבה והכפירה הללו? עם כל הכבוד לדמוקרטיה ולפלורליזם, יש גבול.

מימינם רק הקיר
ברקאי. הפגין התנשאות [צילום: קובי קואנקס]

ביקורת עצמית לא הייתה הצד החזק של התקשורת, אבל האטימות וההתנשאות הגיעו לשיאים. ברקאי חזר על השטות לפיה, אלה המתנגדים לו ולחבריו (במילים אחרות: אלה התומכים באיזה מן החוקים המוצעים, כלומר רוב הציבור) - "מימינם רק הקיר". כל המבקרים את הפוליטיזציה החד-צדדית בתוכניתו היומית או בחברות החדשות המסחריות מסתופפים אפוא במקום אחד עם מאיר כהנא... תובנה עמוקה של עיתונאי בכיר (שמשמאלו רק הקיר?)

אילנה דיין הוציאה את המרצע השני מהשק, שעה שחיברה עוד עיקר אמונה של רוב המשתתפים בכינוס: "המתקפה על חופש העיתונות" ו"המתקפה על בית המשפט העליון". אז זהו שלא. בישראל קיים מרחב אינטלקטואלי אדיר החולק באופן ענייני על אסכולת אהרן ברק את ביניש ומבקש לתקן את המצב כדי להחזירו לצניעות שנשיא בית המשפט העליון לשעבר, משה לנדוי ז"ל, כה רצה בה. זאת לא "מתקפה", אלא ויכוח ענייני. כך ביחס לתקשורת.

אילנה דיין צריכה לדאוג שצוות תוכניתה יכלול גם עיתונאים שמרנים. זאת הדרך לתיקון. זוזו קצת הצידה ותנו מקום קטן גם לאלה המייצגים את הרוב בציבור. דומה שלאחר 30 שנה, הבינו בליכוד שאיש לא יפַנה מיוזמתו מקום, לא בתקשורת ולא בבית המשפט. החוקים הללו מבטאים את זעקת הרוב המודר. לא ברקאי ולא דיין בטח שלא ברנע יעזרו לתקן זאת. לכן החקיקה בכנסת.

לשמור על זכויות המיעוט

אחת הטענות המושמעת נגד החוקים היא שהשמאל יעשה בדיוק אותו הדבר כשהוא יהיה בשלטון. לכן הרוב צריך לשמור על זכויות המיעוט. סליחה, האם לא היינו כבר בסרט הזה? הסכם אוסלו, למשל. רוב מקרי הנשען על קולות עריקים שנגנבו ממפלגות ימין, העביר את ההסכם הקריטי היותר לעתידה של ישראל. הבהילות להעברת ההסכם הייתה בעוכרינו, משום שלא התנהל דיון מעמיק בחסרונותיו. והתקשורת? - בתפקידה המסורתי. היא שידרה בעיקר אופוריה והוקיעה את המתנגדים להסכם כפשיסטים ומחרחרי מלחמה. דוגמה נוספת: ההינתקות. שוב רוב מקרי הנשען על קולות גנובים שהתכחשו לרצון הבוחר. והתקשורת? שאלו את אמנון אברמוביץ' והאתרוג.

אבל איך כל זה קשור לכלל החוקים? נא להתייחס לכל חוק בנפרד. מה רע בתיקון לחוק העמותות? תגיד, שאל אותי שר בכיר, איך אתה מסביר את ההתנגדות האוטומטית לחוק, הרי זה הדבר הטבעי ביותר - למנוע התערבות ממשלות זרות בעניינינו? השר הזכיר פרשן משפטי ידוע שלטענתו שיקר ביודעין לקהל מאזיניו באומרו שהחוק יפגע בכל עמותות הסיוע ההומאני, בעוד שהחוק עוסק במפורש בעמותות פוליטיות המתעסקות בעניינים הנמצאים בלב הוויכוח הפוליטי, וגם שם לא מונע תרומות מגופים פרטיים. רק ממשלות. איך זה קשור לימין ושמאל? אה, השמאל הוא היחיד המקבל מימון ממשלתי אירופי. הבנו.

טובי אנשינו
צרור. אף מילה על "טובי אנשינו" [יח"צ]

יום חמישי לפני כשבוע. נטישת המתמחים את בתי החולים. רינו צרור מראיין את עו"ד קובי אמסלם המייצג את האוצר. אמסלם: "אי-אפשר לעבור לסדר היום על הפרה המונית של החוק". צרור: "אבל אם זה המוני, כנראה שיש איזושהי בעיה". אמסלם בשלו: "הנטישה ההמונית היא בניגוד לפסק דין". וצרור מתעקש: "אבל אתה לא יכול להישען רק על פסקי דין, אתה רואה את טובי אנשינו - ואני מתכוון לזה: טובי אנשינו - אומרים 'אנחנו לא יכולים בצורה הזאת'! אתה לא יכול לבוא עם פסק דין מול אמירה כזאת!". יפה, הא? העיתונות מגנה על האזרח מול רשויות המדינה. הבה נשווה.

בשעה השנייה עסק צרור בסיפור פינוי המאחזים בגבעת אסף ומגרון. לאולפן הובאה גם "כתבת השטחים" ושניהם לחצו על יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות להסביר, מדוע מתעכבים בהריסת בתי המשפחות למרות החלטת בג"ץ. צרור: "תסביר לי, עד לפני שבועיים הבנו שסיכמתם בעניין מאחז אסף (בקיצור, מדוע אתם לא הורסים?)... האם זה (הרס הבתים) יתבצע?... למה אתה מתכוון "בסופו של דבר"... אמרת גם 'עד סוף השנה הזאת'...". וכן הלאה.

הבנתם את השיטה? שום מילה על "טובי אנשינו", על פסק דין יבש מול המציאות המורכבת, על משפחות אידיאליסטיות הנלחצות אל הקיר, שלא לדבר על חשיבות ההתיישבות לעתידנו. צרור גם לא לחץ על היועץ לפתור את הסיפור באופן יצירתי בלי להרוס את הבתים. אחרי זה תיערך מחאה של התקשורת שבו יבכו בכיריה על "סתימת פיות". או יה.

חוק ההשתקה

יום חמישי האחרון. שתי הפגנות במרחק פחות מקילומטר. באחת "שלום עכשיו" מפגינה נגד חוק לשון הרע. אגב, ב"ידיעות" כינו זאת הפגנה נגד "חוק ההשתקה", ויפה העירו באתר לאטמה שבאותה מידה אפשר לכנות חוק נגד אונס בשם "חוק ההתנזרות"... במקביל הפגינו חברי "ישראל שלי" מול מצודת זאב בקריאה לראש הממשלה לעצור את שטף המסתננים מאפריקה. לפי ההערכות, בדרום תל אביב נמצאים עשרות אלפי סודנים ואריתראים, והביטחון האישי של התושבים הוותיקים נעלם כמעט לגמרי. כעת, נחשו על מה דיווחו באתרים המרכזיים והודיעו בקולי קולות במהדורות החדשות ואת מה השתיקו? "חוק ההשתקה"...

פורסם בטור השבועי, 'ישראל היום' (25.11.11)
תאריך:  25/11/2011   |   עודכן:  25/11/2011
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה ג'ורג' אורוול היה אומר
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
25/11/11 13:34
2
רונן גולדשטיין
25/11/11 13:56
 
Rocco
6/12/11 09:28
3
אבנר.ד
25/11/11 15:33
4
אלטע קאקער
25/11/11 18:39
 
א מ רול
25/11/11 21:32
5
סתם_1
25/11/11 19:16
6
דן ה
25/11/11 19:55
7
פועה
25/11/11 20:01
8
זה יותר גרוע
26/11/11 13:28
9
קורןנאוה טבריה
27/11/11 06:08
10
שמעון שומכר
31/12/11 22:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי קסטל בלום התלוננה על מצבה הכלכלי העגום ותהום כל הארץ. הסופרת המוערכת ציינה כי נאלצה למכור את דירתה וכי כעת היא אוכלת את שארית חסכונותיה. כצפוי, מיד לאחר הפרסום נזעקו רבים וקוננו כיצד לא ניתנת תמיכה ממשלתית ליוצרים בישראל, איך לא קיימים בארץ תנאים להמשך יצירה אמנותית משמעותית ועוד ועוד. קולות הנהי הללו זרקו אותי אחורה לזכרונם של שני אנשים מגדולי היוצרים שחיו במדינת ישראל.
25/11/2011  |  איציק וולף  |   מאמרים
אביב העמים המקורי (אירופה של 1848) ואביב העמים המקומי (הערבים של המזה"ת 2011), פוגשים את האביב של הסתיו הישראלי ולכולם יש את אותו האב. אביו של האביב הערבי הוא קרוב משפחה של אביהם של כל האביבים. זהו המנגנון המניע את התאווה האנושית לכוח, שליטה, עושק, והוא בד"כ נשוי בנישואי שידוך אריסטוקרטיים למאדאם תאווה, נצר למשפחת השחיתות
25/11/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
"אין קוראים אבות אלא לשלושה" אומרים חז"ל ומתכוונים כמובן לאברהם, יצחק ויעקב. אב, בן ונכד. אברהם התנסה בעשרה ניסיונות, ליעקב היו אינספור ניסיונות וביצחק לא מסופר כלל על ניסיונות. בגיל שלושים ושבע הוא חווה את העקדה, כמעט שלא נשחט על גבי המזבח ומאז, לכאורה, הכל התנהל על מי מנוחות. עד כדי כך שהתורה מקדישה לקורות חייו מעט פסוקים, יחסית למספר הפסוקים המספרים על אברהם ויעקב. בכל זאת אנחנו קוראים בפרשת השבוע שאצל יצחק דווקא התגלתה תופעה גופנית תקדימית, חולשה שלא נודעה קודם לכן (בראשית כ"ז): [א] וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק, וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת; כלומר, לעת זקנתו הוא התעוור. בהמשך הפסוק מסופר כי: וַיִּקְרָא אֶת-עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל, וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי, וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הִנֵּנִי. אבל לכך עוד נגיע בהמשך בע"ה, כרגע מנסים להבין מה גרם לעיוורונו.
25/11/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
קשה מאוד לענות על הצעת אי-אמון שעושה "שקשוקה". מי שלא יודע לבשל מכניס קצת זכויות אדם, קצת חופש ביטוי, סתימת פיות, עיתונות, סכנה לדמוקרטיה זה תמיד הולך, והיידה - אי-אמון. אני חושב שאם אנחנו רוצים לקיים דיון רציני, אי-אפשר לעשות מזה איזו עסקת חבילה, אלא להתייחס באופן פרטני.
25/11/2011  |  גלעד ארדן  |   מאמרים
העיתונאי האמיץ והמוערך איתמר לוין טוען במאמרו "דעות ועדות" [ראה משמאל] כי ההתעקשות על בחירת שופט מזרחי לעליון היא "צביעות". טוען שלא שמע כל תשובה עניינית מדוע יש לעשות כן ומגדיל לעשות כאשר טוען שיש בכך "גזענות". הכותב אף מצטט את מרטין לותר קינג ומביע דווקא בשם "בעלי עור לבן" חלום על פיו יבוא יום ובו לא יבחרו שופטים על-פי צבע עור.
25/11/2011  |  אליהו התשבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il