|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

רבבות ניצולי שואה מתחת לקו העוני: 10 עובדות

10 עובדות הממחישות את העליבות של ממשלות ישראל לדורותיהן בנושא טיפולן בענייניהם של ניצולי השואה, לצד הפוטנציאל העצום הגלום במחדל הנוראי הזה, אשר מונח באופן היסטורי לפתחה של ממשלת נתניהו. הממשלה הכי לא "חברתית", יכולה לעשות את השינוי הכי "חברתי". כי חברה בונים על יסודות איתנים ועוולות מתקנים מהגרוע ביותר כלפי מעלה. 10 עובדות, 10 דקות קריאה, השער שלך למעורבות חברתית ושותפות במהפכה החברתית
27/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
40,000 מתחת לקו העוני [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

   דן אלון
מי אוכל את השאריות של השארים?

   דן אלון
סוף לשואה הביורוקרטית

עובדה ראשונה: המדינה הסירה אחריות

מאז חתמה מדינת ישראל על הסכם לתשלום פיצויים על-ידי ממשלת גרמניה, הידוע בשם "הסכם השילומים", גבתה מדינת ישראל מיליארדים רבים שהיו מיועדים לפיצוי על הנזק והסבל החומרי בלבד.

ואולם, מאז לקחה מדינת ישראל את האחריות על-ידי קבלת הכספים, הסירה המדינה את אחריותה מניצולי השואה וממצבם. על הקרקע הפוריה הזו צמחו עשרות רבות של ארגוני עזרה, עמותות לסיוע, חברות מסחריות של ממש העושות חיל בגיוס כספים ובזבוזם (עיין ערך החברה להשבת רכוש הנספים והמריבה המפורסמת שלה עם בנק לאומי לישראל).

במציאות שלנו כיום, אין שום גוף ממשלתי שעליו רובצת האחריות למצבם של ניצולי השואה, ואיש אינו נותן דין וחשבון על מצבם של הניצולים. ואם אין אחריות, ואין אחראי, אין עשייה ויש הזנחה.

עובדה שנייה: איש אינו יודע את האמת

כאשר אין בעל-בית, כל ממזר מלך. איש אינו אחראי כלפי ניצולי השואה במישור הממלכתי. ישנה אחריות מסוימת במסגרת הביטוח הלאומי, וישנה אחריות חלקית במסגרת משרד האוצר, וישנה אחריות קטנה (בעיקר סמלית) במסגרת משרד ראש הממשלה בתחום "אזרחים ותיקים", ויש אחריות בתוך משרד הבריאות, ויש במשרד הרווחה, ובקיצור: יש בהמון מקומות ואין בשום מקום!

והתוצאה: לאיש אין את המידע הדרוש על-מנת לתקן את המצב. אין אחראי, פופטיץ יצא להפסקת צהריים, והוא מקבל קהל בין סוף כסלו לתחילת נובמבר.

עובדה שלישית: כספי הפיצויים מטיילים להנאתם

עשרות ארגונים, עמותות, חברות מסחריות, ואפילו עורכי-דין נוכלים המסובבים כספים במיליארדים, שמקורם באנשים שעושים הכל על-מנת לנסות לנקות את מצפונם. ועדיין איש אינו יודע היכן הכספים הללו נמצאים, מי מחזיק בהם ומה עושים בהם, לאן הם הולכים מלבד למימון תקורות גבוהות וטיסות סביב העולם במחלקות ראשונות, מימון משכורות שמנות או הוצאות משרדיות, ארוחות עם תורמים, בורקסים לצוות, קווי טלפון, ציוד משרדי, תקציבי פרסום, שכר למקורבים, שכר לבעלי מקצוע, עורכי-דין, רואי-חשבון...

רק עם עובדה אחת לא ניתן להתווכח. התוצאה. והתוצאה היא: 40,000 ניצולי שואה חיים מתחת לקו העוני.

עובדה רביעית: המוני אנשים מתפרנסים מאי-ודאות

כלל ידוע הוא שמטרת-העל של ארגון היא המשכיות קיומו. ועל כן, לאיש אין עניין אמיתי בסיום קיומו של התחום האפור שעליו צמחו עשרות ארגונים, עמותות, חברות ובעלי מקצוע המתפרנסים מחוסר-הוודאות האמור.

נהפוך הוא. אם תהיה ודאות, המוני מתפרנסים יאבדו את פרנסתם, והבטחת פרנסתם היא אבטחת פרנסתם של נבחרי הציבור. החגיגה נמשכת ותימשך לעד (או לכל הפחות עד ליום מותו של אחרון השורדים את הקרב הביורוקרטי של ניצולי השואה בסיאוב ובטמטום הממלכתי).

עובדה חמישית: ניצולי השואה סובלים מ"שואה ביורוקרטית"

כאשר אין אחראי, לאן הולכים? מי שכבר ניסה את כוחו מול כוחה של הפקידות הממלכתית, מכיר את הטריקים. לך תביא. הבאת? תביא עוד נייר. חסרה חתימה. המועד להגשת הטופס עבר. הבקשה התיישנה, כיום כבר מגישים על הטפסים הכחולים. אתה צריך חתימה של רופא המשפחה. קנית בולי דואר? מי חתום על התצהיר הזה? אתה יכול להביא אישור מבית הספר היסודי בפולניה? המערכת עכשיו כבר ממוחשבת, הטפסים משנה שעברה בדיוק בתהליך המיחשוב. אין לנו גישה לארכיון. צריך להביא את התיק מירושלים וזה ייקח זמן. אתה צריך חתימה של אשתך למרות שהיא מתה בזמן ההמתנה לדגנראט שהיה הבוס של הפקידה שאיבדה את התיק של השכנה שלך...

והצעירים שבהם, בני למעלה מ-70 שנה. איך יתמודדו עם הביורוקרטיה הזו?

עובדה שישית: 40,000 ניצולים חיים מתחת לקו העוני

חיים מתחת לקו העוני אינם מציאות קשה מדי עבור ניצולי השואה. הם רגילים לאסוף שיירים של פירות וירקות מתוך הפחים, הרי עברו הכשרה מצוינת באירופה.

חיים מתחת לקו העוני הם סיפור חייהם של 40,000 ניצולי שואה החיים בישראל היום, מהלכים בינינו חיים אך מתים. חלקם מייחלים למותם. אני מכיר אישית כמה מהם. אני מבקר אותם פעם בכמה ימים. אני מספר להם שעמותה מסוימת ביקשה ממני להביא להם משלוח מנות, וזו הסיבה שאני מגיע תמיד עם שקית ובה מצרכי יסוד. אנחנו חברה שיכולה להתגאות בהרבה דברים ובמיוחד בדרך שבה אנחנו ערבים זה לזה. אך בהקשר של ניצולי השואה, יש לנו רק במה להתבייש.

עובדה שביעית: כל שעה מת ניצול שואה

עובדה. מנהל שלי לשעבר, שניסה לא פעם לצנן את התלהבותי מטיפול בעניינים שאיש לא ניאות לטפל בהם, וכולם העדיפו לא לראותם כלל, ובוודאי שלא להצביע עליהם, נהג לומר לי כך: "דן, תזכור תמיד, יש בעיות שלא צריך לטפל בהן כי הן נעלמות עם הזמן". משרד האוצר יודע את מלאכתו. הטבלאות המצביעות על שיעור התמותה מראות בבירור שאם נתמיד להזניח את נושא ניצולי השואה ואת חרפת הרעב, אם נאלץ אותם לבחור בין תרופות לחימום בחורף - הבעיה תפתור את עצמה עם הזמן. פשוט.

כל שעה מת ניצול שואה. בעוד כמה שנים לא תהיה בעיה.

עובדה שמינית: עריריות ובדידות

ניצולי השואה מתים, אך כמה מהם עדיין שורדים. השורדים חיים בבדידות איומה. בני ובנות הזוג נאספים את בית עולמם, הילדים הם כבר סבים וסבתות בעצמם, ומי שמכונה סבא-רבא או סבתא-רבתא כבר מזמן אינם חלק מהמעגל החברתי. ילדותם שנעשקה מהם קרעה מנפשם את התום ואת תחושת הערך העצמי והשיתוף החברתי.

דודתה של אמי, אישה אצילה המסרבת להיכנע לתחושת היעדר ערך או בדידות, מכירה עוד שתי נשים שגרות במרחק הליכה די גדול ממנה, והיא עושה בכל יום את הדרך עד אליהן על-מנת להיות ביחד ולקבל מעט תחושת שייכות. בת 90, עצמאית כמעט לגמרי, והיא רק מבקשת שאני אבוא פעם בשבוע לשיחה של שעה על כוס קפה, ונדבר על אמנות, תרבות, היסטוריה, ציונות. כמה מעט נדרש כדי להפיג בדידות, וכמה מעט מאיתנו עושים זאת.

עובדה תשיעית: מהפכה חברתית לצעירים בלבד

המהפכה החברתית של קיץ 2011 היא מהפכה של צעירים. אוהלים בשדרה, נרגילות, קרבות רחוב עם שוטרים, עצרות עם, הופעות של רוקיסטים, כיף לא רגיל. רוטשילד הנדבן בגרסת הבנדנה. בפאתי השדרה ישבו כמה ניצולי שואה ותהו "מה להם ולכל זה".

וכשהמחאה עברה לפסים פוליטיים, דפני ליף הביאה ניצולת שואה לכיכר, ערכה מסיבת עיתונאים מאולתרת, גזרה את הקופון ונעלמה כמו רוח הסתיו שלקחה את המהפכה. את ניצולת השואה הזו אסף איתן פימנטל (פרסומאי), ובענייניה המשפטיים מטפל עו"ד גרא דה-שליט, ועל קשר קבוע ורציף איתה שומרת מונה ניר-גלעד (מאמנת אישית), כולם ממקימי קבוצת 'מצילים את הניצולים'. נעלמה תרועת הפסטיבלים וקמה קבוצת "מצילים את הניצולים".

עובדה עשירית: 2.1.2012, שעה 11:00, כנסת ישראל
הצעת החוק להקמת הרשות הלאומית


עובדה אחרונה. קבוצת מצילים את הניצולים החריגה את עצמה מתוך הענן של המחאה החברתית, לאורן של שתי עובדות:

1. כל שעה מת ניצול שואה, ואין להם זמן למשחקי נתניהו וטרכטנברגים למיניהם.
2. הכספים אינם כספי תקציב המדינה ולכן אין להם מקום בשיטת "תיעדוף".

בשיתוף פעולה עם חברי הכנסת זאב בילסקי וזבולון אורלב (ראשי השדולה בכנסת למען ניצולי השואה), הונחה על שולחן הכנסת הצעת החוק המקימה את הרשות הלאומית לניצולי השואה. הרשות המוסמכת תאגד את כל הגופים הממשלתיים המטפלים בניצולי השואה ותשמש כגוף העליון האחראי על הסיוע לניצולי השואה לרבות אחריות על: ועדת סל השירותים הממשלתי לניצולי שואה, תקצוב הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, ניהול מרכז המידע הממשלתי לניצולי שואה וריכוז כל התמיכות הממשלתיות המוענקות לגופים העוסקים בהנצחה ופיצויים לנרדפי הנאצים.

תמיכת הציבור חשובה לנו, ובלעדיה ממשלת ישראל תעדיף שהחוק הזה לא ייחקק. קבוצת 'מצילים את הניצולים' מנהלת את הקמפיין באמצעות דף הפייסבוק והאתר: www.shoa.co.il

תאריך:  27/12/2011   |   עודכן:  27/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבבות ניצולי שואה מתחת לקו העוני: 10 עובדות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איפכא מסתברא
28/12/11 06:49
2
אהרן מיטל
28/12/11 08:06
3
פרקש
28/12/11 08:35
4
י.ש
28/12/11 10:28
 
עבור : י.ש.
28/12/11 11:21
5
עושים סדר
28/12/11 12:33
6
מקס פאואר
28/12/11 21:33
 
anana
28/12/11 22:26
 
ברברע
3/01/12 02:15
7
מזרחי
4/01/12 13:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעת האחרונה נמצאת על סדר היום התקשורתי והחברתי בעיה כאובה: הדרת נשים ופגיעה בנשים ואף בילדות על-ידי אנשים השייכים לקבוצות מסוימות במגזר החרדי. תופעה זו - לא רק, אך ודאי כשהיא מגיעה לכדי אלימות והשפלה - בנוסף להיותה ראויה לגינוי, יש לעוקרה מן השורש.
27/12/2011  |  שי ברק  |   מאמרים
לא צריך להיות נאנסת סדרתית כדי להפנים את מה שנשים שורפות-חזיות ומגודלות-שיער במקומות האסורים קבלו בפני העולם עוד בראשית המאה ה-20: בנים משתמשים באהבה רק בשביל הסקס בעוד נשים משתמשות בסקס על-מנת להשיג קצת אהבה. כאילו דה.
27/12/2011  |  עינת אוליביר  |   מאמרים
עכשיו, אחרי שכל העולם התקשורתי משתולל בעניין העבריינים הצעירים המתקיפים את חיילי צה"ל, מעלים מכוניות באש וגורמים נזקים אחרים, ואחרי שראיתי ביום שישי איך בערוץ 1 המגישים והפרשנים מתנפלים על דובר ההתנחלות דני דיין באכזריות, בעליבות, בשמחה לאיד, בהתלהמות ובהתבהמות, אני חש חובה להתוודות:
27/12/2011  |  קובי קמין  |   מאמרים
שנת 2011 עומדת לקראת סיום, ובין שאר חשבונות הנפש כדאי לבדוק את מצבנו בחזיתות השונות בהן מוכיחה ממשלת ישראל כי ידה רבה לה. נראה כי גם במישור הבינלאומי, גם ביחסינו עם שכנינו ועם המיעוטים בקרבנו, גם בכל הקשור לחברה ולעוני של חלקים רחבים בה, וגם בניסיונות לסתימת פיות, פעלו הקואליציה והממשלה בראשה בחריצות רבה, והתוצאות לא תאחרנה לבוא.
27/12/2011  |  משה גביש  |   מאמרים
בשבת נערכו הפגנות במספר יישובים ערביים נגד הצעת "חוק המואזינים" להפסקת כריזה ממסגדים המהווים מטרד לתושבי סביבתם. הכרזות שהניפו המפגינים (לצד דגל אש"פ) קשרו את הצעת החוק עם פעולות "תג-מחיר" שכוונו נגד מסגדים וביניהם נכתב "מדינה דמוקרטית לא פוגעת בחופש הפולחן". הזדמנתי במקרה להפגנה בנצרת ולמרבה האירוניה גיליתי "תג-מחיר" מוסלמי נגד לא-מוסלמים ובעיקר נגד נוצרים, וזאת בעיר הקדושה ביותר לנצרות ומול המקום בו מאמינים הנוצרים שמריים קיבלה את הבשורה על הולדת ישו.
27/12/2011  |  פרופ' יצחק רייטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il