|   15:07:40
דלג
  יוחאי עופר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"סכין בפרצופי ונזרקתי מהרכב"

טרור חדש בכבישי יו"ש: חוליות ערביות שודדות כלי רכב ישראלים על תכולתם. עד כה נזרקו קורבנות השוד מרכבם ונותרו בדד על הכביש, אך גורמים ביטחוניים חוששים מתרחיש שבו הנהג ייחטף 0 המותקפים מותחים ביקורת על הפסיביות של כוחות הביטחון: "זה פיגוע לכל דבר. ראינו את הרצח בעיניים, אבל הצבא והמשטרה מגדירים את זה כשוד ורודפים רק אחרי כלי רכב שחשודים בתג מחיר"
31/12/2011  |   יוחאי עופר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מארבים לכלי רכב ישראליים העוברים בכביש [צילום: פלאש 90]

לאיום הפיגועים הוותיק בכבישי יהודה ושומרון הצטרף בחודשים האחרונים סגנון חדש: שודדי דרכים. חוליות ערביות, שלפי הערכות המשטרה עוסקות בעיקר בפלילים, אורבות בצדי הדרך לכלי רכב ישראלים - ואז שודדות במהירות את הרכב ותכולתו, ונעלמות מהאזור. נכון להיום מוגדרים אירועים אלו כעבירות רכוש ולא כניסיונות לפיגוע, אך גורמים ביטחוניים הביעו חשש שמקרי השוד יתפתחו לכדי אירוע חטיפה.

רחלי ירדן, תושבת גבעת-הראל בבנימין, נסעה לפני כחודש וחצי לעבודתה בשעת בוקר מוקדמת. קצת אחרי שעברה את הכפר סינג'ל לכיוון ואדי חרמיה, בצומת המשטרה הבריטית, הופיעה לפניה מכונית פלשתינית והחלה לנסוע במהירות נמוכה מאוד. מתוך לחץ, נעלה ירדן את חלונות הרכב במקום את הדלתות. "הרכב עצר לגמרי ואחד הצעירים שישב בו זינק לכיווני וזרק אותי מהרכב. הוא נמלט מהמקום במהירות ואני חסרת אונים", היא מספרת.

את הטלפון הנייד היא הספיקה לקחת, אך יתר חפציה נשדדו יחד עם המכונית. כדי לטלפן לבעלה היא נאלצה לצעוד לאזור שבו יש קליטה. במחשבה לאחור, היא אומרת, הגנבים הבינו את הפוטנציאל של אזור ללא קליטה.

"אילו היו לי כמה שניות למחשבה הייתי מעבירה לרוורס ובורחת משם", היא מוסיפה. "חשבתי שאני יכולה להיאבק בהם, אבל בחרתי שלא. אם לא הייתי מחליטה לוותר מראש, אני מאמינה שהייתי מצליחה לגבור על הנער התוקף. אבל באותו הרגע לא ידעתי אם יש להם נשק, ופחדתי ממאבק שיכול היה להוביל את הפלשתינים להחליט לפגוע בי פיזית".

ירדן התלוננה בתחנת המשטרה באריאל ומאז היא מקבלת עידכונים על צעירים שנעצרו בחשד למעורבותם באירוע, שאותו היא מגדירה חבלני לכל דבר. מאז התקיפה היא ערנית יותר לכלי רכב חשודים, שגורמים לה לנעול מיד את הרכב. "גם היום אני חושבת שהיה נכון לוותר על הרכב ולא להיאבק בפלשתינים. אילו הייתי נקלעת לסיטואציה דומה, הייתי מתפקדת טוב יותר ומספיקה גם לברוח", היא אומרת.

מאז האירוע, זוכה ירדן לליווי צמוד: "יש תורנות של גברים תושבי היישוב שמלווים אותי כל בוקר בנסיעה לעבודה", היא צוחקת.

הנער הצמיד סכין לפניי

אודליה אחי-דוד, תושבת יצהר:
"לא ידעתי שזה שוד. חשבתי שהולכים להרוג אותי והחלטתי להילחם בפלשתינים עד הסוף, אבל נתקעתי עם הרכב ולא הצלחתי לעשות דבר"

המקרה של רחלי ירדן הוא רק אחד משורת אירועי שוד רכב בדרכים, שמונה לפחות, שנרשמו רק בחצי השנה האחרונה על כבישי יו"ש. רוב המותקפים – נשים.

התופעה הגיעה ליו"ש מערי המרכז וכביש 6. שם התלוננו עשרות נהגים במשטרה על כך ששודדים זינקו עליהם מצדי הדרך או בצמתים מרכזיים. כל השודדים השליכו את בעל הרכב, נמלטו מהמקום וברחו לכיוון היישובים הערביים. במהלך מארס 2010 נשדדו באופן זה ארבעה תושבים מהמועצה האזורית מנשה בשעה שיצאו מיישובם – וזאת בצומת מרכזי. חודש מוקדם יותר הותקפה חיילת בצומת המפעיל בידי שני גברים שזרקו אותה מהרכב ונמלטו.

בניסיון למגר את התופעה, פתחה משטרת ישראל בפעילות למעצר החשודים, גנבים מקומיים בדרך כלל, בליווי פעילות הסברתית. אך לפני כמה חודשים, כאשר תושבת יצהר אודליה אחי-דוד הותקפה על הכביש, המוּדעות לסוג שוד זה הייתה נמוכה עדיין, והנהגת סברה שמדובר בהתגרות ערבית ותו לא. אחי-דוד, מפיקת אירועים, חזרה מאירוע במרכז הארץ ברכב של חברים שהיה עמוס בציוד רב. "נסעתי מכיוון כפר-סבא לאריאל על כביש 5, ובכיכר לפני הכניסה לאריאל נצמדה אליי מכונית שנסעה באורות גבוהים ובה קבוצת נערים פלשתינים".

הרכב החל לעקוף אותה, ואחי-דוד ברחה מהם בסוג של קרב מירוצים שנמשך כמה קילומטרים, בכביש מפותל. "הנהג 'חתך אותי' בנסיעה ועצר בצד הכביש. ראיתי שהם לא עוקבים אחריי אז המשכתי בנסיעה", היא נזכרת. כשהגיעה לצומת תפוח, התקשרה לבעלה. לדבריה, זו לא הפעם הראשונה שדבר כזה קרה לה, ולכן חשבה שזו התגרות נוספת ולא דיווחה לגורמי הביטחון.

אלא שעוד באותה נסיעה לכיוון ביתה שביצהר, כאשר החלה אחי-דוד בירידה לכיוון הכפר חווארה, נדלקו מאחוריה אורות גבוהים פעם נוספת. היא הניחה שמדובר באותה קבוצת נערים, ואמרה לעצמה שזה נראה רציני. "הרכב הפלשתיני ניסה לעקוף אותי כמה פעמים, אבל בחרתי להימלט. ניסיתי להתנגש בהם ולא לוותר – עד שהאוטו נכבה".

בשלב הזה החלו לרוץ בראשה מחשבות על הרגעים האחרונים. "שני נערים יצאו מהרכב לכיווני ועוד שניים נשארו בצד. הם התקרבו ולא ירו בי, אז הבנתי שזה עוד לא הסוף. הדלתות נפתחו והם זרקו אותי מהרכב באיומי סכין שלופה לכיוון הפנים שלי, ועד היום אני לא מבינה איך לא קרה כלום". היא חזרה לקחת את הטלפון הסלולרי והארנק, אך הנער הערבי שעמד שם גירש אותה.

בינתיים נמלטו הגנבים, ואחי-דוד החלה ללכת ברגל לכיוון צומת תפוח. תושב יצהר שעבר במקום עצר כדי לסייע לה והזעיק את רבש"ץ היישוב, שהחל בסריקות יחד עם כוחות צבא ומשטרה. לאחר שהגישה תלונה נחקרה אחי-דוד במשטרה, ולאחרונה נמסר לה שהרכב נמצא בטול-כרם אחרי שעבר תאונה.

היא מאמינה שצריך להילחם ולא לוותר. "לא ידעתי שזה שוד. חשבתי שהולכים להרוג אותי והחלטתי להילחם בהם עד הסוף, אבל נתקעתי עם הרכב ולא הצלחתי לעשות דבר". מאז האירוע היא מעידה שנשארה בטראומה, אבל לא שינתה את אורחות חייה והיא ממשיכה לצאת לאירועים שאליהם היא מוזמנת.

אחי-דוד אינה מרוצה מתפקוד הצבא והמשטרה. "הם היו אדישים מדי, רצו לראות שהכול בסדר; איתי וזהו. צעקתי שייכנסו לכפר ויביאו לי את הרכב. כלי רכב שחשודים ב'תג מחיר' נתפסים מיד, וכלי רכב שלנו שנשדדים נשארים בתוך הערים והכפרים הפלשתינים. במקום לרדוף אחרי הגנבים, רכבי משטרה חיכו לתג מחיר שהולך לקרות. הם היו צריכים להביא את הציוד שלי מתוך הכפר", היא קובלת.

לטענתה, "יש מספיק כוח אדם, אבל אחרי שמגישים תלונה השוטרים נעלמים. כאשר שרפו כמה שטיחים במסגדים, כל אמצעי התקשורת, המשטרה והבילוש הגיעו והשקיעו את כל כוח האדם. אם הייתי עוטה רעלה זה לא היה קורה". לדבריה, "הפלשתינים הרימו את האף כי הם ראו שאיש לא עושה דבר בנידון".

המחבל לא רצה כסף

א', תושב בנימין:
"אין פה עניין של שוד, הכול ניסיון לפגוע מתוך מטרה ברורה ואיומה. התוקף לא נרגע עד שחיבל בכוח כמה שניתן. הוא לא רצה את הרכב ולא את הכסף שלנו"

מרבית אירועי שוד הרכב בדרכים התרחשו בשומרון – בין היישוב עלי והכפר סינג'ל לצומת תפוח – אך חוליות תקיפה נוספות הופיעו גם בבנימין. א', תושב יישוב במרכז בנימין, הותקף לפני כחודש וחצי, בעת שחזר מקניות עם אחד משכניו. א' מכנה את התוקפים "מחבלים" וטוען שזהו פיגוע לכל דבר.

לדבריו, חוליה של שלושה ערבים ארבה בשולי הכביש בטרנזיט שחסם את הדרך, ולאחר שעקפו אותה, רץ לכיוונם נער ובידו מוט עץ וסימן לנהג לעצור. המחבל ניסה לשבור את הזכוכית בעזרת המוט – אך א' התעשת והמשיך בנסיעה. המחבל נתלה על הרכב, שבר את החלון האחורי וברח.

"אין פה עניין של שוד, הכול ניסיון לפגוע מתוך מטרה ברורה ואיומה. התוקף לא נרגע עד שהצליח לחבל כמה שניתן בכוח, כאילו אנחנו אויבים גדולים שלו. ראיתי בעיניים שלו רצח. הוא לא רצה את הרכב ולא רצה את הכסף שלנו. כל מטרתו הייתה לפגוע בנו, ואילו היו ברכב נשים וילדים, הם היו נפגעים".

בעדותו במשטרה אמר החוקר לא' שחשוב שזה יוגדר כפח"ע "ולא בשום מכבסת מילים אחרת", ואז יהיה קל יותר לגשת לגורמים השונים ולעשות מזה רעש גדול יותר. לאחרונה הוא זומן להעיד במשפטו של אחד התוקפים בבית המשפט הצבאי בכלא עופר. בניגוד לאחי-דוד, א' מביע שביעות רצון מעבודת כוחות הביטחון ומספר שבלילה שלאחר התקיפה נעצרו בכפר מח'מס שלושה צעירים עם פנסים ואלות שהיו בדרך לפעולה נוספת.

מאז האירוע הוא החל לנסוע בדלתות נעולות ועם נשק, ולטענתו היה יורה בתוקף אילו היה חמוש, מתוך הבנה שמדובר באזור "חם" ושלא חסרים מחבלים ששולפים נהגים תוך כדי נסיעה. "המצב מחמיר יותר ויותר, ואנשים צריכים לשאת נשק ולא לסמוך על שום דבר כדי שלא יהיו אבודים. מדובר בתוקפים שעשו שיעורי בית. הם יודעים לעבוד והכול מתוכנן מראש – ראיתי בעיניים שלו שבא לפגוע באנשים", חוזר א' ומדגיש.

הפחד להעיד

ג' הותקפה לפני חודש וחצי בסמוך לעלי. מאז השוד, במשפחתה חוששים שמא יגיעו הגנבים עד לביתה בעזרת השלל הרב שתפסו. זה קרה כאשר היא עמדה בשעת לילה בפקק סמוך ליישוב עלי. ג' הותקפה בידי שני נערים שהגיחו משני צדי המכונית – אחד משך אותה החוצה, וחברו שדד את החפצים. השניים ביצעו פניית פרסה ונעלמו עם רכבה.

ברגע שהתוקפים החלו בנסיעה ג' רצה לעברם, אך הבינה שהם עלולים לתקוף אותה והחלה לברוח משם. בני זוג מעלי מצאו את ג' בוכה ונסערת, נתנו לה סיוע ראשוני ולקחו אותה למשטרת אריאל, שם מסרה עדות ראשונה.

הוריה של ג' פוחדים לשתף פעולה עם המשטרה מחשש שאם התוקפים ייעצרו, חוליות נוספות של גנבים ינסו לאתר את ביתם. לכן היא אינה מעידה בשלב זה. "החלפנו את מפתחות הבית, אבל היו ברכב פרטים רבים שיכולים לעזור לאתר אותנו ויש חשש שמא לאחר מעצרם של הגנבים, הם ינסו לנקום בנו", היא מסבירה.

ג' מספרת שהיא נועלת את הרכב באופן קבוע, ומשום מה באותו הלילה לא נעלה. לנוסעים ביו"ש היא ממליצה לנעול את הרכב ולהימנע מנסיעה בשעות מאוחרות במקומות חשוכים. "לא ניסיתי להתנגד וברחתי מיד מהמקום. אני לא חושבת שהתוקפים מבחינים בין גבר או אשה. אולי רק נוכחות של כמה נוסעים מרתיעה אותם".

קב"ט בנימין: כבר מנענו חטיפות

קב"ט בנימין, אביגדור ש"ץ:
"הנהגים לא צריכים לפחד לנסוע, אך מצד שני לא להזמין צרות. צריך לתדלק בזמן ולא לסמוך על הנס שהרכב לא ייתקע"

קב"ט מועצת בנימין, אביגדור ש"ץ, אומר כי יש להתייחס לתופעה בחומרה, שכן בפעם הבאה יכולים הגנבים לקחת את הרכב על כל יושביו, והאירוע עשוי להידרדר לכדי חטיפה. לדבריו, נהג שמזהה חוליה כזו צריך "לנעול דלתות ולברוח מהמקום, פשוט לעוף משם".

את המענה המהיר ביותר לאירוע מסוג זה נותן המוקד האזורי (טלפון 1208), שמזניק לשטח את כל מה שצריך. "נדע להגיב באופן מידי במקום ולהקפיץ סיורים שייצאו לתפוס את הרכב. בכל מה שקשור בסוגיה הזו אנחנו מורגלים, כי כבר היו ניסיונות חטיפה שנמנעו בזכות החיבור של המוקד לכוחות בשטח", אומר ש"ץ. לדבריו, על הנהגים להיות ערניים ולא לפחד לנסוע, אך מצד שני "לא להזמין צרות ולהיתקע עם אוטו. צריך לתדלק בזמן ולא לסמוך על הנס – דברים כאלו עלולים לקרות".

בפיקוד המרכז ובמשטרת מחוז ש"י טוענים שבחצי השנה האחרונה הם פועלים נגד התופעה, וכאמור, מוטרדים בעיקר מהאפשרות שאירועים כאלו יזלגו מהתחום הפלילי לכדי פח"ע. בניגוד לטענות מותקפים, גורמים במחוז ש"י מבהירים כי האירועים הללו הם פליליים, ואומרים כי בעת האחרונה נעצרו חשודים רבים בחשד למעורבותם בשודי דרכים.

בהוראת מפקד מחוז ש"י, ניצב עמוס יעקב, נערך ניתוח על בסיס שעות המקרים ונבחנו נקודות רגישות בשטח. על בסיס ניתוח הנתונים נערכה פעילות יזומה – מודיעינית ומבצעית, גלויה וסמויה. תוכנית מבצעית נבנתה בשיתוף פעולה עם צה"ל, שמסייע במעצרים על בסיס מודיעין המשטרה. לדברי ניצב יעקב, "מדובר במתווה חדש לעומת גניבת כלי רכב קלאסית: הגנבים מאיימים על הנהג ונמלטים, ואף מזמינים מוניות ממרכז הארץ שנכנסות לתוך שטחי הרשות".

לדברי יעקב, כמה חוליות כבר נעצרו, ומעצרים נוספים מתוכננים. נגד מרבית העצורים מצוי חומר ראיות מבוסס והם הועברו לטיפול בתי משפט צבאיים. בנוסף, נוצר קשר עם הרשויות ועם תחנות מוניות במרכז הארץ, כדי להגביר את מודעותן לתופעה.

את הפעילות ההסברתית בנושא מוביל מפקד מרחב שומרון, נצ"מ קובי שבתאי, הקורא לציבור לגלות ערנות רבה יותר. "אנחנו לא רוצים לשבש חיים או נוהל חיים תקין, אבל קוראים לציבור לא להשאיר כלי רכב מונעים בצד הכביש, לבחון היטב את הסביבה ולגלות ערנות".

גם בצבא מאששים את חשש המשטרה מפני התפתחות אירוע חטיפה: "בהחלטה של רגע אחד עשוי האירוע להפוך לפח"ע, ועל כן הוצבו מצלמות בכבישים ותוגברה הנוכחות בצירים".

הרכב נגנב עם הילדה
פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  31/12/2011   |   עודכן:  31/12/2011
יוחאי עופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"סכין בפרצופי ונזרקתי מהרכב"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה ערן
1/01/12 00:39
2
סוף המדינה מתקרב
1/01/12 02:26
3
אוסרים אותו לזמן
1/01/12 17:46
4
בהעדר צבא
2/01/12 01:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לא יעלה על הדעת שאחות של סבא שלי מקדישה נכס שבמחירים של היום שווה מיליוני שקלים, מתְנה את זה בכך שהנכס יהיה קניין עולם לישיבת נחלים ורק לה, ואילו הישיבה - או יותר מדויק, גורמים חיצוניים לה - מעזים בכלל לחשוב על מכירת אותו נכס". את הדברים אומר מנחם ורדי, נכדו של שלמה רוזנבלום, שלדעת המצדדים במכירת הנכס, גורל הבית שבו התגורר עלול לחרוץ גם את גורלה של ישיבת נחלים. "מכירה של הבית תהיה הפרת שטר הקדש, והפרת רצונה הישיר של המקדישה", מוסיף ורדי. "יש כאן גזל, הונאה והרבה ממידת כפיות הטובה - נורמות שלא מתאימות ולא ראויות בשום מקום, ובוודאי כשההקדש ניתן למקום שמחנכים בו ליושר, למידות טובות וליראת שמים".
31/12/2011  |  דוד חרמץ  |   כתבות
השופט אורי שהם נולד בשנת 1948 בעירק ועלה ארצה בגיל שלוש. בשנת 1966 סיים את לימודיו התיכוניים בעירוני ד' בתל אביב ואת דרכו הצבאית החל בחיל ההנדסה.
31/12/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
תחזיותיהם של צופים ועיתונאים מערביים על "דמוקרטיה בעולם הערבי" מתבררות כרחוקות מהמציאות המרה
30/12/2011  |  מרדכי קידר  |   כתבות
בלילה שבין רביעי לחמישי רעדה העיר פראג. במרחק של כעשרה קילומטרים ממרכזה, פשטו על מתחם שדה התעופה המנומנם רוזינה כ-200 אלף חיילים וכאלפיים טנקים וכבשו את המקום שנחשב לאחד מסמלי ריבונותה של צ'כוסלובקיה. החיילים, אנשי צבאות 'ברית ורשה' (המקבילה הקומוניסטית לנאט"ו), הונגרים, פולנים, בולגרים ומזרח גרמנים, הצליחו למנוע באבחה אחת של השתלטות מזוינת את האפשרות למתקפת-נגד של עמיתיהם הצ'כוסלובקיים. המחיר היה כבד: 72 הרוגים גבתה הפלישה. בבוקרו של ה-21 לאוגוסט 1968, צ'כוסלובקיה כבר הייתה כבושה.
30/12/2011  |  דוד מרחב  |   כתבות
"ראש הממשלה פתח את שתי ישיבות הממשלה האחרונות בהסתה נגד הציבור החרדי. בשבוע שעבר דיבר על הדרת הנשים, השבוע על הילדה בבית-שמש". כך הסביר הרב ישראל אייכלר את המהומה שחולל ביום שלישי השבוע כשכינה את נתניהו "בוגדני".
30/12/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il