|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בגלל ההתנגדות החריפה

שרון נאלץ לסגת: משך <br>הבקשה למינוי השרים

שרון לא הצליח לגייס רוב: בסיעת שינוי התקבלה החלטה להצביע נגד; 13 הח"כים המורדים בליכוד הודיעו שייצטרפו לאופוזיציה; חמישה חברי כנסת בעבודה הודיעו: לא נתמוך בהחלטות המורידות לאשפתות נורמות פוליטיות
30/03/2005  |     |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

בר-און, תיק הקליטה

גמליאל, סגנית שר

רנית נחום-הלוי
שרון יציג היום את ממשלתו החדשה; הירשזון ימונה לשר התיירות

   רנית נחום-הלוי
ח"כ אלי אפללו ימונה לסגן שר התמ"ת

ראש הממשלה אריאל שרון מושך מהכנסת את בקשת הממשלה לאשר מינויי השרים החדשים, וזאת לאחר שנכשלה הממשלה בהשגת רוב בכנסת למהלך זה. שרת המשפטים, ציפי לבני, היא שהודיעה על ההחלטה. על-פי הודעת שר התחבורה ח"כ מאיר שטרית, הסגנים ממונים על-פי הכרזה/הודעת הממשלה.

משיכת הבקשה מהכנסת למינוי השרים נעשית לאחר שהממשלה כבר אישרה את צירוף השרים והסגנים, ובעקבות הסערה שקמה לאחר מכן. האשמות חריפות הוטחו במהלך היום בשרון ובאנשיו, ולכך הצטרפו לא רק המורדים מהליכוד - שזעמו על ה"אתנן" שניתן לחבריהם שהכשילו את חוק משאל עם; אלא גם מצד קבוצה של חברי כנסת "מורדים" מן העבודה, שהודיעו כי יצביעו נגד, ולא יסכימו להישמע גם למשמעת סיעתית.

שרון ואנשיו הפעילו לחץ כבד על חלק מחברי הכנסת, וגייסו לעזרתם פעילי ליכוד בכירים, דוגמת שלומי עוז, שנפגשו עם המורדים במטרה לשכנעם. בין היתר התקיימה פגישה דחופה בהשתתפות כל המועמדים לשרים וסגני שרים בלשכת ח"כ רוני בר-און, על-מנת למצוא פתרון הולם כיצד להבטיח את הרוב לאישור החלטת הממשלה.

בשינוי הודיעו, כי 14 חברי הסיעה יצביעו נגד החלטת הממשלה. גם חמישה חברי כנסת מהעבודה הודיעו כאמור שהחלטות סיעה לא יחייב אותם במקרה זה, ובכוונתם להצביע נגד המינויים. חברי הכנסת הם: קולט אביטל, יולי תמיר, עמרם מצנע, דני יתום, ואברהם (בייגה) שוחט.

לדבריהם, "תמכנו בתקציב בחוק ההסדרים ובכל החלטות הממשלה, אשר חלקן היו קשות וחסרות היגיון. עשינו זאת כדי לעמוד בהתחייבויות שלנו בהסכם הקואליציוני ולמען ביצוע ההינתקות. לא נתמוך בהחלטה שערורייתית המורידה לאשפתות נורמות פוליטיות".

כבר בשעות הצהריים היו שהעריכו כי על אף החלטת יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, לקיים את ההצבעה עוד היום, הממשלה תידחה את ההצבעה למועד אחר, במטרה להשיג רוב לאישור המינויים. ואכן, ההצבעה נדחתה תחילה לשעה 18:00 בערב. מאוחר יותר בוטלה כאמור, לאחר שלא נמצא רוב למינוי השרים.

יועצו הפוליטי של רה"מ, אסי שרייב, הביע אופטימיות. זמן קצר לאחר אישור המינויים בממשלה הוא טען, כי יושג רוב לאישורם בכנסת. "יש הרבה אינטרסים של הרבה גורמים גם אם הם לא אוהבים את המהלך", כך לדבריו.

החלטת המינויים של שרון

ראש הממשלה, אריאל שרון, החליט לחלק מתנות-ג'ובים למקורביו שסייעו לו להעביר את תקציב המדינה ולהדוף את מתקפת המורדים - שניסו להעביר את חוק משאל עם. המינויים של שרון עוררו תגובות סוערות בכנסת ומחוצה לה [ראו המשך].

שרון קיבל את אישור הממשלה, אשר הצביעה פה אחד בעד המהלך, וימנה שלושה שרים וחמישה סגני שרים. עלות המינויים החדשים נאמדת בכ-10 מיליון ש"ח לשנה. קיימת דחיפות מצידו של שרון להשלים מהלך זה כבר היום, וזאת יממה בלבד לפני צאת הכנסת לפגרה.

"בסוף יהיו 119 שרים וח"כ אחד"

ראשון הדוברים בדיון, שיצא נחרצות נגד רעיון הרחבת הממשלה היה יו"ר האופוזיציה, יוסף (טומי) לפיד, שאמר, "בקצב הזה, שבו שרון ממנה לשר או לסגן שר כל מי שמוכן להצביע עבורו, מחר הוא יצטרך למנות שר לענייני קורקינטים ובסופו של דבר יהיו בכנסת 119 שרים וסגני שרים ורק היו"ר ריבלין יישאר חבר כנסת".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בני אלון אמר בפתח הדיון במליאה: "שרון באופן מכוון מתנהג כמו כלב שמשתין בקיר כדי לסמן את הטריטוריה שלו. אלו הם כללי המשחק החדשים של מדינת ישראל, כך צריך לנהוג ולא צריך להתאפק. זו עזות המצח של ראש ממשלת בובות בראש מפלגת כבשים. אני קורא לכל חברי הבית לומר לשרון: די לעריצות השלטונית".

ח"כ יוסי שריד מיח"ד, הגיב באופן חריף ואמר: "הרי ברור שמשפחת שרון היא משפחה מושחתת אין כל חידוש בכך. יש תוכנית הינתקות והיא מתארת את כל השרצים. אני רק מקווה שהשרים וסגניהם לא יחלו בסרטן המעי הגס כי אז הם יגלו שכורסאות עור הצבי כל כך יקרות ולא נשאר כסף לתרופות. מאז שמינה קליגולה את סוסו לקונסול ברומי, לא היו כמינויים התמוהים הללו".

בליכוד כועסים: חלק מהמורדים טוענים שמדובר בשחיתות פוליטית מצד שרון ובגמול ישיר לאותם תומכיו על נאמנותם כלפיו. כל זאת על-חשבון קופת המדינה.

ח"כ עוזי לנדאו אמר, "ראש הממשלה הפך את הפוליטיקה הישראלית לבית זונות. הכל תלוי בכמות ובמידה. למה אתם חושבים שהוכשל חוק משאל עם? מסיבות אידיאולוגיות? ההזנייה היא בכל דבר קטן כאשר כל רעיון שעומד בניגוד לדעת רה"מ ניתן לקנות, ואנשים נענים לשיטה הזו. השאלה כאן היא לא החברים, אלא נורמות התנהגות פוליטיות ראויות".

ח"כ מיכאל רצון לא חסך במילים ואמר, "אישור המינויים זה מיסוד הזנות הפוליטית בישראל. האם כך צריך להיות שהשחיתות תיעשה בראש חוצות? אף אחד לא מתרומם או מסמיק? האם מפלגת העבודה תהיה מוכנה ללכת עד הסוף? האם חברי בליכוד לא מבינים שיש מישהו שמוביל אותם להרס וחורבן הליכוד?"

"רק לפני שנתיים נתנו את אמוננו. מה זה אם לא שוחד פוליטי? רק לפני יומיים היו הצבעות. מה זה אם לא אתנן? אתם יכולים לשבת פה ולהחליט. מה היה קורה לראש עיר שהיה עושה דבר כזה? כמה ראשי ערים הדיחו? האם אנחנו נוכל לשבת פה ולומר לא ראינו? בלי קשר לאיזו מפלגה, עלינו לעצור תהליכים מסוכנים אלה".

יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ מיכאל איתן, אומר כי המהלך הינו בושה לליכוד ויש לדחותו. ח"כ איתן פנה ליו"ר הסיעה, ח"כ גדעון סער בבקשה לכנס את סיעת הליכוד בדחיפות ולבקש הבהרות מראש הממשלה, שאם לא כן יציע לחבריו להצביע נגד מינויים אלה.

לדבריו, "מספר שעות חלפו וההצבעה על התקציב שכלל קיצוצים כואבים מתרופות מצילות חיים ומהביטחון בשם הצורך להדק את החגורה. והנה, לאחר שעות ספורות ראש הממשלה במהלך ציני מבקש למנות מינויים סיטונאיים שאין בהם תועלת לציבור, אלה מהווים תשלום אתנן לפי שפעלו נגד עמדות הליכוד".

ח"כ איוב קרא אמר, "מדינת ישראל מתנהגת כמו חנות מכולת ששולט עליה כחברה בע"מ מנכליו עמרי שרון ושו"ת ומדי פעם משתפי הפעולה שלו מקודמים ומקבלים תמורה, ממש כמו נערות ליווי. יש טעם לפגם בכך שההינתקות, מהלך קשה ושנוי במחלוקת עברה בזכות חופן מאזדות. ראש הממשלה שלא הצליח לגייס רוב על בסיס חזונו המדיני, החליט לרכוש אותו תוך שימוש בכספי ציבור".

ח"כ אברהם (בייגה) שוחט מהעבודה המתנגד לאשר את המינויים אמר, "בחלומותי השחורים ביותר לא ציפיתי שאיאלץ להצביע עבור מינויים כאלה. אני לא רוצה להיות חלק מהאתנן, ולא אכפת לי אם בוים או בר-און ימונו. אני אומר לחברי במפלגה, גם החלטת סיעה לא תחייב אותי. מצפוני עומד בראש מולו מוצב עניין שכולו מסריח והציבור בישראל מסתכל עלינו ואומר מי יושב בבית הזה. זה הכסף הכי רקוב שאפשר, בזמן שלא ניתן וההיקף שלא ניתן ולכן אני חושב שאין לי ברירה אלא להינתק ממחויבות זו".

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי ח"כ צבי הנדל אומר, "בעולם התחתון משלמים בחיים, במשפחת שרון משלמים בשוחד פוליטי מושחת המדיף ריח רע, כאשר כסף של הציבור הנאנק תחת הנטל משולם לנאמני משפחת הרשע. ממשלה בראשה עומדת משפחה מושחתת שכל עיסוקה הוא חיסול הציונות והחלוצים המתיישבים - חייבת ללכת הביתה".

חברו לסיעה, ח"כ אורי אריאל אמר כי "ראש הממשלה לא המתין להעברת חוק הג'ובים הוא כבר חילק פרסים לכל מי שתמך בו. להכנסת עוד תרופות מצילות חיים, לא נשאר תקציב, אבל למתנות לחברים יש מספיק כסף. מושחתים נמאסתם".

ח"כ יצחק כהן מש"ס תוקף בחריפות ואומר כי שיטת התגמולים והתמלוגים בסביבת ראש הממשלה אינם דמוקרטים. לדבריו, "היום ברור כי ההתנגדות למשאל עם היתה מחשש למלחמת אחים בין חברי הליכוד על כסאות השרים וסגני השרים".

יו"ר סיעת שינוי, ח"כ חן רשף, אמר בתגובה למינויים: "ראש הממשלה פוגע בעבודת הכנסת, אולי בכוונה תחילה שכן מרוב שרים עוד מעט לא יישארו חברי כנסת לעבודה הפרלמנטרית בוועדות". חברו לסיעה, ח"כ מודי זנדברג אומר, כי שרון מדרדר את הפוליטיקה למחוזות נמוכים ביותר.

המינויים שביקש שרון לבצע

שרון מבקש למנות שני שרים מהליכוד ואחד מהעבודה ועוד חמישה סגני שרים (כולם מהליכוד). המועמדים הם:

- שרים - יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ רוני בר-און, ימונה לשר הקליטה; ח"כ זאב בוים, ימונה לשר המתאם בין הממשלה לכנסת; ח"כ אפרים סנה מהעבודה, ימונה לשר בלי תיק;

- סגני שרים (שמונו) - ח"כ אלי אפללו, סגן שר במשרד התעשיה; ח"כ רוחמה אברהם, סגנית שר במשרד הפנים; ח"כ גילה גמליאל, סגנית שר במשרד החקלאות (שר האוצר בנימין נתניהו דחה הצעת שרון למנות את גמליאל לסגנית שר במשרד האוצר); ח"כ מרינה סולודקין, סגנית שר הקליטה; ח"כ יעקב אדרי שודרג מתפקיד סגן שר במשרד לביטחון פנים, לתפקיד סגן שר במשרד הביטחון; ח"כ מגלי והבה, סגן שר במשרד ראש הממשלה.

על-פי הדיווחים, שרת התקשורת, ח"כ דליה איציק מהעבודה, דרשה את תיק הרווחה, אותו מחזיק היום ראש הממשלה. שרון דחה את הבקשה, והשיב כי בשלב זה תסתפק איציק בתיק שניתן לה (תיק התקשורת), ואילו חברה לסיעה, השר ללא תיק, מתן וילנאי, ישודרג לתפקיד שר המדע והטכנולוגיה. שרון הבהיר, כי תיק הרווחה שמור לדגל התורה, לח"כ אברהם רביץ.

ח"כ שמואל הלפרט מאגודת ישראל, אשר החליף לפני כחודש את ח"כ ישראל אייכלר בעקבות הסכם רוטציה, מועמד להיות ממונה לסגן שר התחבורה. מינויי שני חברי הכנסת החרדים טרם אושרו ובעקבות כך, שיגר יו"ר הסיעה ח"כ יעקב ליצמן מכתב למזכיר הממשלה, ישראל מיימון, בבקשה לאשר את מינויי השניים עוד היום.

על-פי ההסכמים הקואליציונים שחתם ראש הממשלה עם חמשת חברי סיעת יהדות התורה והונחו על שולחן הכנסת (ביום 9.1.05), ידחה במספר שבועות מינוי השרים וסגני השרים מהליכוד [ראו קישור]. ראש הממשלה, שלא ציפה בזמנו שאישור חוק התקציב ייארך זמן רב כל כך, ביקש לשמור את "נאמניו" צמוד אליו בעיקר בכל הקשור לאישור התקציב בוועדת הכספים.

תאריך:  30/03/2005   |   עודכן:  30/03/2005
רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה, אריאל שרון, הצליח לעבור את כל המשוכות שהוצבו לפיתחו, אם אישור תקציב המדינה והפלת חוק יסוד: משאל עם, אולם סקר שבוצע על-ידי מכון הסקרים "גיאוגרקטוגרפיה" מגלה, כי עדיין זה לא הזמן לנוח על זרי הדפנה.
29/03/2005  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אורי בר לב, קיים (יום ג, 29.3.05) בעיר שדרות שיחה ארוכה עם סגל הפיקוד במחוז ועם מאות מקציניו ושוטריו. מפקד המחוז ביקש לשוחח עם השוטרים על תוכנית ההינתקות, להעביר מידע על המשימה ולשמוע את תחושות השוטרים. המחוז הדרומי במשטרה מופקד על פינוי ישובי רצועת עזה.
29/03/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ שאול יהלום אישרה (יום ג', 29.3.05) את תקנות הבטיחות בעבודה "גיהות תעסוקתית ובטיחותית", העוסקים בקרינת לייזר.
29/03/2005  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות

29/03/2005  |  עומר כרמון  |   חדשות
"התקפות הפלשתינים על מתנחלים מהוות הפרה בוטה של הזכות לחיים ומוגדרות במשפט ההומניטארי פשע מלחמה. לכן, מחובתה של ישראל לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי למנוע את הפגיעה במתנחלים". כך נכתב בדוח של ארגון בצלם והמוקד להגנת הפרט "כלא עזה: חופש התנועה מרצועת עזה ואליה ערב תוכנית ההינתקות" שפורסם הערב (ג', 29.3.05)
29/03/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il