|   15:07:40
דלג
  צבי גלברד  
מהנדס אלקטרוניקה ומערכות תקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כשבג"ץ רומז - למה הוא מתכוון?

מחדל המסתננים נמשך שנים, והח"כים לא יוצאים מהפלונטר המשפטי. הצעת התיקון/קלקול לחוק ההסתננות - מתוכננת לעלות בכנסת ביום ג' הקרוב. האם המחוקקים יצליחו לתקן את הקלקול בהצעת התיקון?
08/01/2012  |   צבי גלברד   |   מאמרים   |   תגובות
מסתננים לישראל. גם השדרוג הכי טוב, עלול להתגלות כקלקול גדול [צילום: פלאש 90]

לתקן בטרם קלקול - החוק למניעת הסתננות
צבי גלברד
הצעת "התיקון" לחוק עלולה לעבור בכנסת. "החוק המשופצר" יסרס את היכולות של ישראל לעצור את פלישת המסתננים. נידרש תיקון לתיקון
לרשימה המלאה

"הצעת התיקון" שהיא בעצם קלקול, אמורה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום ג', אלא אם היא תידחה שוב. במאמרים קודמים תיארתי את הליקויים הרבים בחוק "המשודרג".

האשמים במחדל: שר הביטחון ברק ורה"מ נתניהו

חוות דעת משפטית מוכיחה שמחדל פלישת המסתננים- הוא באשמת שר הביטחון אהוד ברק, שאיננו מורה לצה"ל לאכוף את החוק הקיים. חוות הדעת מסתמכת על ממצאי מבקר המדינה ומשרד ראש הממשלה, האגף לביקורת. ע"פ חוות הדעת, גם לשיטת בית המשפט העליון, החוק הקיים למניעת הסתננות הוא חוק תקף לחלוטין ויש בו את כל הדרוש כדי להעניק לצה"ל את הכלים להתמודד עם התופעה, אך שר הביטחון מסרב להפעיל את סמכותו בטענות סרק. הטענות של צה"ל שהחוק נוגד את החוק הבינלאומי משוללות יסוד.

עוד חוות הדעת קובעת כי אין כל מניעה ע"פ החוק הקיים והמשפט הבינלאומי להשיב את המסתננים למצרים, שכן הם שילמו כסף והגיעו לשם מרצונם, לקחו את הסיכון הכרוך בשהייה במצרים ולא צפויה להם סכנה אישית או סכנה ממוקדת למסתננים בשהותם במצרים. החוק הקיים מאפשר גם מאפשר את הטיפול בפליטים ע"פ החוק הבינלאומי.

הפסיקה שגרמה למחדל

המחדל החל ב 2007, עד אותו זמן – צה"ל שמר על גבול מצרים וגירש מסתננים שניסו לחדור. באותה תקופה הגיעו מס' פליטים מדרפור. היהודים- רחמנים בני רחמנים, לעיתים קרובות מרחמים גם על הרשעים. ארגוני זכויות המסתננים ניצלו את החולשה ועתרו לבג"ץ שפסק לבטל את נוהל "ההחזרה החמה".

בכיר במשרד הפנים אמר לי שבג"ץ קבע שיש צורך בבית דין לערעורים, אליה המסתנן יוכל לפנות ולדרוש מעמד פליט. כשהערתי לו כי אכן החוק הקיים קובע שצה"ל יקים בית דין כזה. הוא השיב שבג"ץ התכוון לסמכות מנהלתית אזרחית.

צה"ל קיבל את פסיקת בג"ץ "כרמז עבה" והחליט ש"זה לא מתפקידנו" לטפל בבעיה. משרד הפנים שטיפל במסתננים מכוח חוק הכניסה לישראל לא הצליח להתגבר על התופעה. כי בחוק הכניסה לישראל אין הסמכויות המאפשרות גמישות, תגובה וטיפול מהיר בזרם של מסתננים כמו בחוק למניעת הסתננות שהוא באחריות הצבא ושר הביטחון... התוצאה- שטפון מתגבר של מסתננים מתחזים לפליטים. הם מגיעים למצרים כתחנת מעבר כשהיעד שלהם- תל אביב. דרום ת"א ושכונות באילת, אשדוד, פרדס כץ ועוד, נכבשות ע"י המסתננים.

מאז אותה פסיקת בג"ץ, ובעיקר בקדנציה הנוכחית, בהיעדר מנהיגות של רה"מ נתניהו, המחוקקים שלנו לא מצאו פתרון, מדוע ? כי הם לא יודעים למה התכוון בג"ץ ברמזים שרמז. הם גם עסוקים בעניינים רבים ולא מוצאים זמן לעיין בחוות הדעת המשפטית שמסרתי להם.

הדיון על הצעת התיקון/קלקול

ביום ב' 2/1/12, הייתי יחד עם שלושה חברים מדרום ת"א, בוועדה לענייני עובדים זרים. עיקר הדיון התמקד בדרישת ארגוני זכויות המסתננים להכיר בהם כפליטים. יו"ר הוועדה, ח"כ (מר"ץ) ניצן הורביץ לוחץ לאפשר למסתננים לעבוד בחקלאות כי לדבריו "הם חקלאים", למרות שהוזכר לו כי היו ניסיונות כאלה שכשלו, מה גם שמתן אישור עבודה יעודד מיליוני מסתננים לעלות לישראל. ח"כ (איחוד לאומי) יעקב כץ – כצלה היה מוכן להתפשר ולהקים עיר אהלים מסודרת ל 60,000 מסתננים, ובעתיד לאחר השבתם אל ארצותיהם, להקים שם עיר חדשה ליהודים.

השתתף בדיון נציב האו"ם לפליטים, אולי על תקן הנציב העליון של המנדט החדש. הוא ביקש שישראל תיענה "לאתגר הלא פשוט" של קליטת המוני המסתננים. הצטרפו אליו נציגים של ארגוני זכויות המסתננים, רובם ככולם שכירי ארגונים שנתמכים ע"י גורמים זרים "אוהבי ישראל". מהנוכחות הגדולה שלהם בוועדה, אני מסיק שיש פריחה ושגשוג בתעשיית ארגוני הזכויות, בעצם ארגוני שלילת זכויות האזרחים וקליטת מסתננים. אלה התלוננו על מצבם הקשה של המסתננים והמסתננות שנאנסות בסיני. הצעתי להם לבקש מהמסתננים שלא יפלשו לישראל ואז גם לא ייאנסו.

לארגוני הזכויות היו כל מיני הצעות מיתממות כמו לאכוף חוקי עבודה על מעסיקי מסתננים. הרי כל הרעיון ביבוא המסתננים הוא להעסיקם בניגוד לחוק, בעבודות שאינן נדרשות למשק הישראלי, כגון ניקיון בתים של אזרחים רמי מעלה, שמסרבים לשלם שכר ראוי לעובד ישראלי. עוד הם דרשו לקיים "חקירה מעמיקה" של כל מסתנן, אולי מי מהם בהנחיית ארגוני הזכויות יקבל מעמד פליט.
שני חבריי מת"א קיבלו את רשות הדיבור לספר על מצבם הקשה. מאיר, בעל חנות בנווה שאנן, סיפר על המוני מסתננים שדרדרו את המצב באזור, והם עושים את צרכיהם מול חנותו. הוא שאל: "מדוע מרעישים עולמות כשירקו על ילדה בבית שמש. ואילו כאן אף אחד לא מדבר על שהמסתננים יורקים על המדינה כולה? ". אריאל שאל: "מדוע מונעים מהפלשמורה לעלות לישראל, בעוד שמצד שני מכניסים עשרות אלפי מסתננים ?".

הנוכחים גילו מעט אמפתיה, אך מיד חזרו לסורם: יו"ר הוועדה הזמין את ארגוני זכויות המסתננים לסיורים בסהרונים, כדי לעמוד מקרוב ולדאוג שהמסתננים יזכו לקבל את מיטב הזכויות.

מה מקולקל בהצעת התיקון?

הצעת התיקון/קלקול מונעת החזרה חמה (תוך 72 שעות) של מסתננים, ומחייבת את צה"ל ומשרד הפנים לקלוט אותם. בג"ץ יוצף בבקשות להכרה במעמד פליט ע"י מסתננים שמתחזים לפליטים או "הגנה קבוצתית". לכן המסתננים ימשיכו לזרום לתוך הארץ. סעיף אחר קובע שישראל מנועה לגרש מסתנן אם "צפויה סכנה לחירותו", אבל בכל ארצות ערב ואפריקה אין "חירות" במובן המקובל שלה בישראל. אפשר להבין שאף מסתנן לא יגורש. הצעת התיקון מנציחה את העיוות שמעביר חלק מהאחריות משר הביטחון לשר הפנים. אך למשרד הפנים אין כוח אדם, משאבים והגמישות הנדרשת לשם עצירת פלישת המסתננים. יוצא שתכליתה של "הצעת התיקון" הוא למשוך זמן עד הבחירות ("ולהפיל את התיק" על שר הפנים).

מה התוכנית?

בתחילת הדיון, מסר סמנכ"ל משרד הביטחון סקירת מצב: בניית הגדר בגבול מצרים, והקמת מתקן שהייה. גדר: הוקמו 60 ק"מ מתוך 250 ק"מ. והודיע שהבנייה תסתיים בעוד שנה. מדובר בגדר חזקה לאחר שהתברר כי המסתננים חודרים ורומסים גם גדר תלתלית משולשת. צה"ל מקווה שהגדר החזקה תאפשר פרק זמן הנדרש על-מנת שכוח צה"ל יפזר את ההפגנה. במצב שאין "החזרה חמה", אין הרתעה ונדרשת השקעה אדירה בגדר חזקה. כי אם המסתננים מצליחים להיכנס, הם מועברים למתקן שהייה. עד שתסתיים בניית הגדר צפויים להיכנס עשרות אלפי מסתננים נוספים. המשאבים הרבים שנדרשים להקמת הגדר הזו, הם תוצאת לוואי להחלטת בג"ץ לבטל את "ההחזרה החמה". לדעתי לא תהיה ברירה אלא להחזיר את הנוהל של "החזרה חמה" כנהוג בכל מדינה מתוקנת בעולם, ולא להעניק מתנה למסתננים שרומסים את החוק.

מתקן שהייה: בתהליכי תכנון מתקן שהייה חדש והרחבת מתקן סהרונים שיכילו בסה"כ 13,000 מסתננים. המתקנים מיועדים לקליטת מסתננים חדשים בלבד. המשמעות היא שיתר מ 60,000 מסתננים יהיו חופשיים בחוצות הערים, עד שהממשלה תתעשת ותמצא דרך לגרשם. עוד נמסר שהקמת מתקן השהייה כרוכה בתהליך של היתרי בנייה שעדיין לא הסתיים. המתקן שיושקעו בו מאות מיליוני ש"ח, יכלול שירותים מתקדמים, חינוך, תרבות ותעסוקה לשעות הפנאי. בקיצור- בית מלון. אל תתפלאו אם המוני מסתננים יגיעו רק כדי להיקלט במתקן הנופש.

לדעתי, כל מה שנדרש הוא להקים אתר אהלים פשוט. גאידמק הקים, תוך ימים ספורים, מחנה אהלים לתושבי הצפון שברחו במלחמת לבנון השנייה. אז אין סיבה שצה"ל לא יוכל להקים אתר אהלים במהירות, לכל המסתננים כולל אלה שכבשו את דרום ת"א. אין שום הצדקה לבנות עבורם אתר נופש. די בכך שנספק להם את הצרכים הבסיסיים, כריכים עם גבינת קוטג' ( גבינה לא בתים ). אם גבינת קוטג' איננה ערבה לחיכם של ארגוני זכויות המסתננים ושל הלקוחות שלהם, כי אולי הם מעדיפים חומוס פול, אז אפשר לארגן להם רכבת לילה לקהיר.

בוודאי יהיו שישאלו: כיצד יהודי – אחרי השואה וכל התלאות שעברנו - יכול לדבר כך ? ובכן התשובה פשוטה וישרה: אילו היו מציעים ליהודי אירופה בזמן השואה את התנאים הבסיסיים הללו, הם היו מסתפקים בכך. מי שלא מאמין לי, שישאל את פרופ' באואר – המומחה לענייני שואה. האיש לא מבין כי דרישתו לקלוט את כל המסתננים שמתחזים לפליטים, תגרום לקריסתה של המדינה ואנו האזרחים ניהפך לפליטים.

מדוע התקשורת לא מספרת לנו?

לאחר הדיון התקשרתי למבט – ערוץ 1 , ושלחתי מיילים. ביקשתי שידווחו על הנושא, חוות הדעת המשפטית ואת קריאתנו לאכוף את החוקים על-מנת לעצור את פלישת המסתננים ולגרשם. אבל מבט העדיפו להוריד את הנושא מסדר היום. במקום זה הם פרסמו הפגנה שנערכה למחרת ע"י ארגון "ילדים ישראלים" נגד גירוש זרים בלתי חוקיים. כפועל יוצא, ערוץ ממלכתי שממומן מאגרה ומיסים שמטילים עלינו, מפרסם ארגונים אנרכיסטיים פורעי חוק, ומשתיק אזרחים שומרי חוק. "כלב השמירה על הדמוקרטיה" מועל בתפקידו, שהרי מדינה דמוקרטית היא בראש ובראשונה- מדינת חוק, וערוץ 1 מעודד את רמיסת החוק.

מה נדרש לשדרג בחוק הקיים?

רבים פונים אלי בשאלה, אולי החוק הקיים מיושן וזקוק לריענון? ובכן, אין צורך באמת לעשות תיקון כלשהו. למרות זאת, לעקשנים בינינו אני מוכן להציע שלושה תיקונים בלבד:

  • בסעיף ההגדרות: יש שלא מבינים את ההגדרה הקיימת לפיה מסתנן הוא כל "תושב או מבקר באחת הארצות ... מצרים", אז לטובתם אפשר להציע את הנוסח: "מסתנן" – מי שאינו תושב כמשמעותו בסעיף 1 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה – 1965 , שנכנס לישראל שלא דרך תחנת גבול שקבע שר הפנים לפי סעיף 7 לחוק הכניסה לישראל.(ללא תוספת: "ושוהה בישראל שלא כדין" . יש למנוע פרשנות מסולפת שתגדיר מסתנן כשוהה חוקי.)

  • אפשר להוסיף סעיף שיבהיר כי בסמכות בי"ד צבאי להחליט כי יש חשש שמסתנן הוא פליט, ולהעבירו לסמכות אזרחית: "דיינים כאמור בסעיף 11 יהיו מוסמכים להחליט משיקולי צדק ובכפוף לשיקולי ביטחון להעביר מסתנן לטיפול ע"פ חוק הכניסה לישראל ובהתאם לתקנות שייקבע שר הפנים."

  • בסעיף 34 – תקופת תחולתו של החוק. למי שמפריע לראות שעדיין לא הוכרז על סיום מצב החירום: אפשר למחוק סעיף זה. כלומר- לא יהיה "פג תוקף".

במחשבה שנייה, מניסיוני הרב בשדרוגי מערכות, למדתי כי גם השדרוג הכי טוב, עלול להתגלות כקלקול גדול ולהשבית את המערכת, ללא יכולת לחזור לגרסה הקודמת. הדרך המועדפת היא החלטת הממשלה לאכוף את החוק הקיים ככתבו וכלשונו.

מה אפשר לעשות?

אפשר לפנות לכל אמצעי התקשורת, לפרסם את מה שפרסמתי כאן.
חוות דעת משפטית בעניין תופעת ההסתננות

תודה רבה לגב' חביבה עזרא שהסכימה לפרסומה של חוות הדעת המשפטית. גב' חביבה, אישה אמיצה, שמבטאת במאבקה המוני אזרחים שסובלים מפלישת המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים.
תאריך:  08/01/2012   |   עודכן:  09/01/2012
צבי גלברד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשבג"ץ רומז - למה הוא מתכוון?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חושחש הבלש
8/01/12 18:14
2
המגעילה הולכת
9/01/12 00:20
3
אזרח יהודי
9/01/12 13:06
 
צבי גלברד
9/01/12 14:53
4
האישה שאיתך
7/02/12 10:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק שהתאגדות עובדים היא כוח, במיוחד אם אתה עובד במקום עבודה מונופוליסטי וחיוני למדינה. כולנו רואים מה כוחם של עובדי הנמלים, עובדי חברת החשמל ודומיהם.
08/01/2012  |  דב גולדפלם  |   מאמרים
בבוקר יום שלישי האחרון התבשרתי על פטירתו ללא עת של חבר, הוגה ומורה גדול, ד"ר ג'ון דיוויד לואיס. הוא גילם בחייו את העמידה האיתנה ב"שערים החמים" (Μάχη τῶν Θερμοπυλῶν) של הציוויליזציה, בהגינו על החירות מול איומים וסיכונים בלתי-מנוצחים לכאורה.
08/01/2012  |  בועז ארד  |   מאמרים
גיא פלג, הכתב לענייני משפט של חדשות ערוץ 2, פירסם לאחרונה תמונות שלדבריו נמסרו לו על-ידי נאשמים בפרשת הולילנד, ובהן נראה עד המדינה כשהוא קונה בגדים בחנות יוקרתית בתל אביב. כמו-כן הביא הכתב צילום של צ'ק שלדבריו שולם על-ידי עד המדינה בתמורה לבגדים שקנה.
08/01/2012  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
"יחידת עוז" היא לא יחידת שדה מובחרת של צה"ל זו יחידה מבצעית של משרד הפנים, הכפופה לשר הפנים אלי ישי, אשר מעניק עשרות-אלפי היתרי עבודה לעובדים זרים, ובה בעת "לוכד" את אלה שנולדו להם ילדים. אל עיטור העוז על המבצע ההירואי ללכידת ג'רלדין בלינגואי בת ה-3, הצטרפה "משטרת ישראל" עם מבצע "עזות מצח" של (סיכול) הביקור של ח"כ אילן גילאון וטענה על הפרעה לסדר הציבורי
08/01/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
"מדינת ישראל מחכה לחינוך חינם כבר 63 שנה", אמר נתניהו. צודק. הרבה זמן מחכים כאן שהחינוך יהיה חינם. הבעיה היא לא רק בכמה הוא עולה - והוא עולה הרבה, יקר מאוד. זה מתחיל בפעוטון ונגמר באקדמיה.
08/01/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il