|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

ברוך מבנים אשר

המשימה העיקרית העומדת בפני אשר גרוניס בשלוש שנותיו כנשיא בית המשפט העליון, היא לשפר את השירות לציבור. לצד זאת, חשוב שיטמיע יחס של כבוד מצד הרשות השופטת כלפי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. אם יעשה את אלו, יוכל לפרוש כאשר ייאמר עליו חלקה השני של ברכת משה לאשר: "יהי רצוי אחיו"
10/02/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
גרוניס. "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל" [צילום: פלאש 90]

לקבלת הנשיא
איתמר לוין
אשר גרוניס אפשר לצדדים להתדיין במשך ארבע שנים בבקשת רשות ערעור, אך כעת הוא דוחק בהם להגיע להסכמות - או שיכריע בעצמו * יום שגרתי באולמו של מי שייבחר מחר לנשיא בית המשפט העליון
לרשימה המלאה

בעוד 18 יום יושבע אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון, לאחר שכצפוי נבחר פה אחד (יום ו', 10.2.12) בידי הוועדה למינוי שופטים. על שבט אשר אמר משה רבינו בברכתו: "ברוך מבנים אשר, יהי רְצוי אֶחיו". חלקו הראשון של הפסוק כבר התקיים בגרוניס; כעת משימתו היא להשיג את חלקו השני. ואגב, שמו הפרטי השני של גרוניס הוא דן, ועליו אמר יעקב אבינו: "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל". גם זו הדרכה מוצלחת לנשיא הנכנס: לזכור שהוא אחד מישראל.

שתי משימות מרכזיות עומדות בפניו של גרוניס בשלוש השנים בהן יכהן כנשיא בית המשפט העליון. האחת, ותתפלאו - היא החשובה יותר, היא הצד הניהולי של המערכת. השנייה, שעושה יותר כותרות ורעש אך חשיבותה פחותה ממה שמייחסים לה, היא הצד העקרוני של יחסי מערכת המשפט עם הרשויות האחרות.

מדוע הצד הניהולי חשוב יותר? משום ש-95% מהתיקים בישראל מתנהלים בערכאות הנמוכות: בתי המשפט לעניינים מקומיים, בתי המשפט למשפחה, בתי המשפט לתביעות קטנות, בתי המשפט לתעבורה, בתי הדין לעבודה, בתי משפט השלום ובתי המשפט המחוזיים. לכן, 95% מהשירות שנותנת מערכת בתי המשפט לאזרח, מצויים מחוץ לבית המשפט העליון.


האזרח מחפש צדק, לא הטפה


תפקידו של שופט הוא לפתור בעיות. עליו להכריע בסכסוכים אזרחיים, עליו להעניש עבריינים, עליו לשפוט בין האדם לרשות. אגב כך, ובמקרים המתאימים והנדירים בלבד, על השופט לחנך את הציבור ולהעביר מסרים עקרוניים ומוסריים. האזרח בא לבית המשפט כדי לקבל תשובות. הוא מחפש צדק, לא הטפה. הוא רוצה פתרון לבעייתו האישית, לא שיעור באזרחות. ומעל הכל, הוא רוצה שהבעיות שלו ייפתרו בהקדם האפשרי.

אין זה סוד, שהעומס והסחבת הם הבעיה מספר אחת של בתי המשפט בישראל. נכון: חלק ניכר מהסיבות לכך אינו מצוי בשליטתם של המערכת בכלל ושל נשיא בית המשפט העליון בפרט. יש לנו אופי ליטיגטורי, יש הרבה יותר מדי עורכי דין, בחלק מבתי המשפט יש תנאים פיזיים קשים. אך אין זה אומר שהמערכת בכלל והנשיא בפרט אינם יכולים, צריכים וחייבים לתרום את חלקם. הנשיאה דורית ביניש החלה לטפל בבעיה ונקטה מספר צעדים חשובים, ועל גרוניס להמשיך בכך. הנה כמה הצעות מעשיות.

  • הקפדה על לוחות זמנים. שופטים, עורכי דין, צדדים, נאשמים, השב"ס - כולם תורמים את חלקם לאיחורים קבועים, שנעים בין כמה דקות לבין חצי שעה ויותר. יש להנחות את השופטים להגיע בזמן, יש לדרוש מהשב"ס להביא עצורים ואסירים בזמן, ויש לקנוס עורכי דין שמאחרים.


  • ניהול משפטים רצוף. ביניש הורתה לנהל את המשפטים ברציפות, אך הדבר מצריך עקשנות והתמדה. על השופטים להבהיר לעורכי הדין, כי אם אינם יכולים לנהל משפטים ברציפות בשל ריבוי הליכים - ייכבדו ויקחו פחות תיקים. השופטים הם שצריכים לקבוע מתי יתקיימו הדיונים, ולא לנהל על כך מו"מ ארוך ולא-מכובד עם עורכי הדין.

  • פסקי דין קצרים. הרוב המכריע של פסקי הדין יכולים להיגמר ב-15-10 עמודים. אין צורך בפירוט כל טענה של הצדדים, אין צורך במובאות ארוכות כאשר כל אחד יכול לקרוא און-ליין את פסקי הדין המלאים, ודאי שאין צורך בהכרזות עקרוניות בכל תיק.

  • חיוב בהוצאות ממשיות. לא מעט תיקים מגיעים לבתי המשפט ללא כל צורך - אם משום שעורכי הדין רוצים להרוויח, אם משום שאינם יודעים את החוק, אם משום שהדבר משמש ככלי במו"מ ואף לצורכי סחטנות. במקרים המתאימים, כאשר ברור שלא הייתה מלכתחילה עילה להגשת התביעה או לניהול ההגנה, יש לחייב את הצדדים בתשלום הוצאות ממשיות ואף ריאליות, כאלו שיגרמו להם לחשוב פעמיים ושלוש לפני שיסתמו שוב את בית המשפט בהליכי סרק.


כן לבית משפט לערעורים


רפורמה חשובה, עליה דיברה ביניש ושמן הראוי שגם גרוניס יילחם למענה, היא הקמת בית משפט לערעורים. בית המשפט העליון עוסק רוב זמנו בהליכים טכניים: בקשות רשות ערעור חסרות סיכוי, בקשות עיכוב ביצוע חסרות יסוד, ערעורים על החלטות של הרשמים וכן הלאה. זהו בזבוז משווע של משאבי הזמן, הידע והיכולת של בכירי השופטים בישראל. ראוי להעביר את רוב הנושאים הללו לערכאה נפרדת (כמו שרוב הנושאים המינהליים הועברו למחוזי), ולהותיר לעליון את הסוגיות העקרוניות. זה יעלה כסף, אך בטווח הארוך ישתלם גם כלכלית, כי time is money, וכאן ייחסך הרבה מאוד זמן.

זה מביא אותנו במישרין לנקודה השנייה: יחסי בתי המשפט עם הרשויות האחרות. אצל ביניש, וכמובן אצל אהרן ברק, הגבולות נפרצו ובית המשפט - במיוחד בית המשפט העליון - הפך להיות ריבון-העל. הדבר גרר אחריו את המשפטיזציה האוכלת בכל חלקה טובה ומאיימת לשתק את פעילות השלטון והמגזר הפרטי. על בתי המשפט לחזור למקום הראוי להם, כאחת משלוש הרשויות שבמדינה דמוקרטית. הרשות השופטת פועלת לצידן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, וכולן שוות במעמדן. אם למישהו צריך להיות יתרון, זה דווקא לרשות המחוקקת, שהיא הנציגה הנבחרת של העם - שהוא-הוא הריבון במדינה דמוקרטית.

הדבר אינו קל. הרשות המחוקקת והרשות המבצעת לא ממש מצטיינות במילוי תפקידיהן בשנים האחרונות, ולא בדיוק משופעות באישים משכמם ומעלה שרק טובת העם לנגד עיניהם. במידה לא-מועטה, בתי המשפט נכנסו לוואקום שהותירו שתי הרשויות הללו, ולא נראה שהוא יתמלא בעתיד הנראה לעין. אך על בתי המשפט לנהוג ביתר איפוק (כפי שהם עצמם אומרים לא פעם) ובעיקר ביתר ענווה.


עניין של מינון, עיתוי וסגנון


בית המשפט העליון לא יוכל להתחמק מלהכריע בנושאים השנויים במחלוקת פוליטית, ציבורית וחברתית. דווקא אם יוקם בית משפט לערעורים ובית המשפט העליון יהפוך למעשה לבית משפט לחוקה, יתרבו המקרים בהם הכרעות אלו יונחו לפתחו. כך ראוי שיהיה. טובת הדמוקרטיה מחייבת בקרה שיפוטית על מעשיהן של הרשויות האחרות. הכל עניין של מינון, של עיתוי וגם של סגנון.

בניגוד לשני קודמיו, אשר גרוניס מצטייר כדמות אפורה-משהו. זהו דווקא יתרונו הגדול. הוא שופט מקצועי נטול אגו, המכהן מזה 24 שנים, שלא הוצנח לעליון הישר מן הפרקליטות או הייעוץ המשפטי לממשלה. ככזה, חזקה עליו שהוא מכיר היטב את המערכת, על יתרונותיה וחסרונותיה. הוא גם היה עד מקרוב לביקורת הציבורית על בתי המשפט ולירידת אמונו של הציבור בהם. אם ישכיל גרוניס לנצל את שלוש שנותיו כדי לשפר את השירות של בתי המשפט לציבור ולהטמיע יחס של כבוד הדדי בין שלוש הרשויות, יוכל לפרוש כאשר ייאמר עליו שאכן היה "רְצוי אֶחיו".

תאריך:  10/02/2012   |   עודכן:  10/02/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוך מבנים אשר
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
10/02/12 11:39
2
חשדנית
10/02/12 14:37
3
השור הזועם
10/02/12 15:23
 
תגובה עדינה
10/02/12 18:15
 
הרואה ואינו מאמין
10/02/12 20:26
 
הניה
10/02/12 20:39
4
ברוריה מקרית חיים
10/02/12 17:39
 
פרסקי
10/02/12 23:03
5
הרשלה
10/02/12 18:01
6
אין חדש תחת השמש
10/02/12 18:09
7
ליכודניקים כנסו
10/02/12 20:33
 
ירדנה
11/02/12 04:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז ומתמיד, עוד מימי תנועת הנוער, לא הייתי מאמינה גדולה בהפגנות. הסיבה לחוסר האמונה שלי בהפגנות היא שקשה להאמין שהן יכולות להוביל לשינוי משמעותי. כששוב ושוב משדרים לנו שזה לא בידיים שלנו, שיש בעלי הון שמזיזים את הכל שם למעלה וגם לממשלה יש את האינטרסים שלה. לעומתי, המון אנשים עד היום עוד מאמינים בכוחה של ההפגנה - הכוח שיש לקבוצה של אנשים שמחליטים להתאגד יחד ולדרוש את מה שמגיע להם או לחבריהם.
10/02/2012  |  מיכל יעקובי  |   מאמרים
בטקס מרגש ומכובד, באתר האנדרטות "החץ השחור" - הוסר הלוט מעל אבן עליה חקוקים 52 שמות בעלי עיטורי הגבורה וציוני השבח מבין לוחמי הצנחנים, על מעשי גבורותיהם בפעולות התגמול ובמבצע קדש במהלך העשור הראשון למדינת ישראל.
10/02/2012  |  עירית לדרברג  |   מאמרים
מי שרוצה לראות איך ייראה השלום עם הפלשתינים - לא פוליטית, אלא כלכלית-תרבותית-לשונית - ייסע לכרמיאל ויראה. מדובר בעיר יפה, איכותית מבחינת נוף ואוויר, מתוחזקת ומנוהלת היטב, שלווה, נוחה ונקייה שבה גרים בלי לחץ כ-45 אלף נפש, ובהם גם משפחות ערביות צעירות מן הכפרים הגדולים שמצפון לכביש עכו-עמיעד. העיר יושבת על אדמות שהכפרים הללו טוענים לבעלות עליהן. בשנות ה-60', לקראת הקמת כרמיאל, היו כאן מאבקים יהודים-ערביים חריפים על הפקעת הקרקע, כאשר בראש המחנה הערבי נראו אז גם דמויות כמו אורי אבנרי ואורי דייויס שנזכרו במאמרי הקודם ב"מראה" ("רק אורי אבנרי יודע מיהו באמת").
10/02/2012  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מזה דורות, נמצאות מדינות במזרח התיכון "על הכוונת" של מדינות המערב של אירופה, ארה"ב וקנדה. הקולוניליזם של המאות הקודמות שהתבטא בכיבוש, בשליטה ובניצול אוצרות הטבע, התחלף במאה ה-20 בהגמוניה פוליטית, בפטרונות ביטחונית ובתמיכה בתאבי בצע מושחתים. בעשרים השנים האחרונות התפתחה צורה חדשה של השפעה מערבית על מדינות המזה"ת באמצעות "ארגוני חברה אזרחית" - עמותות ואגודות שהוקמו במימון מערבי כדי לקדם את השפעתן של מדינות המערב בארצות המזרח.
10/02/2012  |  ד"ר מרדכי קידר  |   מאמרים
הנושא העיקרי בפרשת השבוע יִתְרוֹ, הוא מתן תורה במעמד הר סיני וכמובן, עשרת הדיברות ששמענו באותו מעמד. אלא שאל החלק הזה אנחנו מגיעים רק לאחר שקוראים על אודות האירוע שקדם לו [שמות י"ח]: [א] וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ: כִּי-הוֹצִיא ה' אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם. [ה] וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ--אֶל-מֹשֶׁה: אֶל-הַמִּדְבָּר, אֲשֶׁר-הוּא חֹנֶה שָׁם--הַר הָאֱלֹקִים. עצם העובדה שהתורה מספרת לנו באריכות על הגעתו של יתרו אל מחנה ישראל עם כל הפרטים הנלווים לכך, אומרת דָּרְשֵׁנִי, שהרי התורה אינה מאריכה בפרטים על אודות אירועים שונים אלא אם כן מסתתרים בפרטים רמזים רעיוניים/חינוכיים חשובים ביותר עבורנו. וכמובן, רמזים שהם נצחיים ועכשוויים כמו שהתורה היא נצחית ועכשווית תמיד.
10/02/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il