בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רבים רואים בעיסוק בצדק חברתי כביטוי לשמאלנות פוליטית הקשורה לנושא הערבי. יש להחזיר את מושג השמאל למקורו, וכך נלמד שכולנו צריכים להיות שמאלנים. חברתיים כמובן
|
הרב אבינר. אני שמאלני [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
הגמרא דואגת לצדק, במיוחד סדר נזיקין. חז"ל מלמדים שיש חובה לדאוג לעניים, לתת להם די צרכם, לספק להם רמת חיים נורמלית, ואפילו כופים על הצדקה. אם אדם נותן מליבו הטוב, מה טוב. אבל אם לא, לוקחים קצת מן העשירים ונותנים לעניים | |
|
|
|
|
החלטתי: אני שמאלני. באמת שמאלני. לא שמאלני חלש, אלא שמאלני יותר מכל השמאלנים. ולמה? כי משה רבינו - כמובן בשם ה' - היה שמאלני גדול מאוד. כי מהי שמאלניות? זוהי דאגה למעוטי היכולת, והגנה על הפועלים ועל העניים. התורה שמאלנית. למשל: בשנת שמיטה, כל התוצרת החקלאית מתחלקת בין כולם בשווה. זוהי שמאלניות עצומה! ביובל הקרקעות חוזרות לבעליהן. אדם שעברו עליו משברים כלכליים קשים והוכרח למכור אדמתו, האם הוא הולך ומדרדר? לפי התורה ממש לא, כי היא חוזרת אליו. זוהי שמאלניות! "אפס כי לא יהיה בך אביון" [דברים ט"ו, ד']. נקוט בכל האמצעים כדי לבטל את העוני. קרל מרקס, שחתר לביטול האביונות, יכול היה לבחור פסוק זה כסיסמה לכל דרכו. גם הגמרא שמאלנית. כי הגמרא דואגת לצדק, במיוחד סדר נזיקין. חז"ל מלמדים שיש חובה לדאוג לעניים, לתת להם די צרכם, לספק להם רמת חיים נורמלית, ואפילו כופים על הצדקה. אם אדם נותן מליבו הטוב, מה טוב. אבל אם לא, לוקחים קצת מן העשירים ונותנים לעניים. רבותינו גם קבעו מצוות מעשר כספים, ולא רק באופן תיאורטי, אלא היהודים נוהגים כן, גם אם אינם עשירים בעצמם. אשרינו.
|
|
הרב פיינשטיין. "קומוניסט!" [צילום: לע"מ]
|
|
|
אני גם תלמיד של מרן הרב קוק, שאמנם כותב הוא דברים עליונים נשגבים ומופשטים המרחפים באוויר העליון, אך יחד עם זה, הוא מלמדנו שמחשבות עליונות המפקירות את העולם המעשי, הן שקר [אורות הקודש ג', קפ]. הרב קוק אמר, כי מי שנוהג על-פי תורה לא יישאר לו גרוש בכיס, ולכן אם תדאג למעוטי-יכולת לא יישאר לך גרוש בכיס. גם למרן הרב קוק עצמו לא היה גרוש בכיס. את משכורתו הדלה היה מחלק לעניים. מעשה ובא פעם תלמידו הרב דוד כהן, "הנזיר", לבקש ממנו גפרור ביום שישי, עבור הדלקת נרות שבת. השיב לו הרב: "ראה: השולחן הזה איננו שלי, הכיסאות האלה אינם שלי, אפילו המעיל שאני לובש איננו שלי. בבית הזה שום דבר איננו שלי, מלבד קופסת גפרורים זו, ואני נותן לך גפרור". גם הוא היה שמאלני! מעשה בגאון הרב משה פיינשטיין שאסף בברית המועצות כסף עבור אדם חילוני חולה שחפת כדי לשלוח אותו להבראה. לאחר זמן מה נעצר הרב פיינשטיין, יחד עם כל הרבנים, על-ידי השלטונות, והיה עליו להתייצב מול קומיסר גוי קומוניסטי ועוד יהודי מרושע מהיבסקציה. פתאום התפרץ היהודי ואמר: "תן לו ללכת, הוא קומוניסט! הוא אסף כסף בשביל אדם במצוקה אף שלא היה דתי, ולא עשה הבחנה בין אדם לזולתו. חולה זה היה אחי. הרב הזה קומוניסט!".
|
החי בעושר נלחם למען הפועלים?
|
|
|
|
|
|
שלמה המלך היה שמאלני. מזמור תהילים ע"ב כולל הדרכות ששלמה קיבל מדוד אביו לקראת קבלת המלוכה. "כי יציל אביון מְשַוֵע ועני ואין עוזר לו. יחוס על דל ואביון, ונפשות אביונים יושיע". זהו תפקידו של המלך - לדאוג לעני | |
|
|
|
אבל שר או חבר כנסת השייך למפלגה המכונה שמאלנית, שאינו דואג למעוטי היכולת, הוא איננו שמאלני. דאגה לערבים איננה שמאלניות. במקום לתת כסף ליהודים עניים, הוא מעביר אותו לערבים רוצחי יהודים. זה חילול המושג "שמאלני", שיש לו מסורת דורות בכל מדינות העולם. מכאן מובן כי השמאל אצלנו אינו שמאל. הוכחה לכך: בעד מי מצביעות שכבות המצוקה הנמצאות במעמד סוציו-אקונומי נמוך? רובם לא מצביעים בעד המפלגות המכונות שמאל. גם אם שר, חבר כנסת או פרופסור חשוב, יביע הרבה רעיונות לטובת מעמד הפועלים, אך הוא בעצמו חי בעושר באין מפריע, אף ביודעו שיש בארצנו עניים רבים מתחת לקו העוני, הריהו עושה שקר בעצמו. זה המבחן. חכמי ישראל חיו בצנע כל חייהם. הם היו שמאלנים, שלמה המלך היה שמאלני. מזמור תהילים ע"ב כולל הדרכות ששלמה קיבל מדוד אביו לקראת קבלת המלוכה. "כי יציל אביון מְשַוֵע ועני ואין עוזר לו. יחוס על דל ואביון, ונפשות אביונים יושיע". זהו תפקידו של המלך - לדאוג לעני, מה שאדם מן השורה אינו מסוגל לעשות מפלגות יכולות. "ויחי ויתן לו מזהב שְבָא". שלמה המלך היה עשיר מופלג, אך אותו זהב הוא חילק לעניים. בימיו היו היהודים "אוכלים ושותים ושמחים" [מלכים א', ד', כ']. הוא היה שמאלני באורח חייו, וגם מודאג ומוטרד מבעיות העוני, כפי שרואים בספר קהלת, בהזכירו את "דמעת העשוקים" [ד', א'].
|
פקח עיניך וראה כמה עניים יש בארצנו. ודאי לא כמדינות אחרות בעולם, ובכל זאת יש עדיין הרבה מאוד. בארץ יש יותר מ-2 מיליון ילדים, מתוכם 400,000 חיים מתחת לקו העוני. כלומר: חמישית מהילדים בישראל סובלים מעוני של ממש. הם חיים על לחם ואטריות. אין להם מעיל חם ונעליים חמות לחורף. המצב רק הולך ומחמיר משנה לשנה, עקב שלילת קצבאות וחוקים מגבילים ועליית המחירים. בממשלה אין מי שידאג להם. בוודאי לא מפלגות השמאל. אולי קצת ממפלגות הימין. פרדוכס מעניין. 30,000 ילדים אינם מבקרים בבית הספר, אלא מסתובבים ברחוב, מה שמהווה פתח לעבריינות. איך אדם מעז לכנות את עצמו בשם האידיאליסטי "שמאל" והוא אינו דואג להם?! אני מכיר רב חרדי שמחלק כל שבוע מאות מנות מזון חינם לרעבים מכל קצוות הארץ, קונה אותו מכספו הפרטי ומתרומות. לפעמים אין לו תרומות, או אז הוא נקלע ליתרת חוב בבנק ומפחד שצ'קים יחזרו. הרב החרדי הזה הוא שמאלני! כמובן, יש גם לדאוג לעניים על-ידי חקיקה שמראש תמנע את העוני, במתן שירותים ממלכתיים. יש משפחות בארץ שכבר שבעה דורות חיות תחת קו העוני. אין להם כבר מה לצפות מה"שמאל". זו שערוריה, בושה וחרפה. השמאל האמיתי לחם בכל השנים ובכל המדינות מלחמות קשות למען המסכנים והעניים ונחל ניצחונות כבירים. יש כאן בעיה נוראה איומה וכואבת. הלוואי שתקום מפלגת שמאל אמיתית! יש לפנינו עוד עבודה רבה, ומי שאינו עסוק בה, הן במאבקים הציבוריים, הן בחייו הפרטיים, אינו רשאי ליישם את השם "שמאל" ולחללו, שהוא לתפארת המין האנושי. ואנו מתפללים: השיבה שמאלנו כבראשונה.
|
|
|
הכותב הוא ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב היישוב בית אל. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
|
|
תאריך:
|
22/02/2012
|
|
|
עודכן:
|
22/02/2012
|
|
הרב שלמה אבינר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אליק א.
|
22/02/12 18:16
|
|
2
|
|
שול
|
22/02/12 19:25
|
|
3
|
|
מיכל מירושלים
|
23/02/12 10:04
|
|
|
|
עדוש
|
23/02/12 12:29
|
|
4
|
|
פועה
|
23/02/12 14:55
|
|
|
|
ימני קיצוני חברתי
|
23/02/12 20:46
|
|
|
|
סער
|
23/02/12 20:57
|
|
|
|
איתן ק.
|
23/02/12 21:19
|
|
|
|
פועה
|
24/02/12 11:49
|
|
5
|
|
ישעיהו א
|
24/02/12 00:58
|
|
|
|
צפנת
|
25/02/12 23:57
|
|
6
|
|
בן הארץ
|
24/02/12 14:56
|
|
|
|
חנה שרה-
|
26/02/12 14:37
|
|
7
|
|
אהרון שחר
|
25/02/12 16:02
|
|
8
|
|
צפנת
|
25/02/12 19:18
|
|
9
|
|
חנה שרה-
|
26/02/12 14:01
|
|
אילו ישראל הייתה מדינה דמוקרטית מתוקנת, הכנסת לא הייתה מחוקקת חוקים אנטי דמוקרטיים, אלא רק כאלה המשקפים את דעת הרוב. חוק מקומם כמו חוק טל לא היה נחקק, בג"ץ לא היה פוסק לבטלו, ואמירות מקוממות כמו "הכול שפיט" או "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" לא היו באות לעולם.
|
|
|
איזו חגיגה: שרי אריסון תמכור את בנק הפועלים או את שיכון ובינוי, יצחק תשובה ימכור את הפניקס או את דלק, אייפקס תמכור את תנובה או את פסגות. הנה באה הישועה למשק הישראלי: נפרק את הקבוצות הגדולות, ייכנסו משקיעים זרים, המחירים יירדו, השירות ישתפר.
|
|
|
קראתי את הספר "המפתח של שרה" המתאר כיצד הזיכרון האישי הישיר של הפריזאים, שחוו את המצוד אחר יהדות פריז ב-1942 היה עמוק ומעיק ואילו הזיכרון הקולקטיבי של האירוע עוצב כל פעם מחדש. תלוי מי עמד בראש הרפובליקה.
|
|
|
הם, אומנם, גברים, לפחות מן הבחינה הביולוגית, אבל התנהגותם היא נשית לכל דבר. סימן ההיכר הגדול שלהם בולט בבגדי האשה שהם עוטים על גופם במשך כל ימות השנה: שמלה או חצאית, ואפילו חזיה, גרביונים ותחתון-חוטיני. הם גם נועלים נעלי עקב, מסתפרים תספורת נשית, עם צמות וקוקו; מתאפרים,
|
|
|
סיפור שלא נגמר, סיפור שלא יגמר. ילדה קטנה גדלה בבית בו הזניחו אותה והתעללו בה מנטלית, נפשית, פיזית ומינית מהיום שנולדה. היא מצליחה לברוח משם בשלב מסוים בחייה. בגיל 21 היא יוצאת למלחמה באמא שלה. היא מגישה נגד אמה תלונה במשטרה. בתלונה, היא מגוללת את כל פרטי ההתעללות הנפשית והמינית.
|
|
|
|