|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z (פרק ב')

פרק שני בסדרת "טרילוגיה" העוסקת במסע של העולם העסקי, המתחיל תמיד מתוך יזמות, חדשנות, המצאתיות, ומוליד תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות מתארגנת, ולובשת צורה של מודלים תאגידיים מובנים של "ביצוע ותפעול", נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים. כיצד משמרים את גל החדשנות וחדוות היצירה, בצל האתגר המתחדד, בין היתר, בשל הפער המתרחב בין הדורות X, Y , ו- Z?
28/02/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות

אובדן הרלוונטיות התאגידי לנוכח פני המהפכות הטכנולוגיות

תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z
דן אלון
העולם העסקי מתחיל את מסעו תמיד מתוך יזמות, חדשנות, המצאתיות, וכך נולדים תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות לובשת צורה של מודל ביצוע ותפעול, נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים, והמבנה התאגידי לוקח פיקוד על החדשנות באופן מוסדר, מובנה, מאורגן. ע"מ לשמר את גל החדשנות, גם המודל המובנה צריך להיות חדשן. האתגר של שימור החדשנות מתחדד בצל הפער המתרחב בין הדורות
לרשימה המלאה

הערת פתיח

תוך כדי יעוץ מקצועי, התפתח דיון מרתק על הבדלי הדורות בעולם העסקים, ועל השינוי המהותי המתפתח, לראשונה מאז ומעולם, במסגרתו הפערים ההכרתיים בין הדורות מתרחבים וקצת השינויים מתגבר. התופעה מתעצמת בשל מהפכות הטכנולוגיה, אך בה בעת מאפשרת לתאגידים למנף את השינויים במקום להאבק בהם. השיחה הזו הולידה סדרת מאמרים, שזהו הפרק השני בה, אותה כתבתי ביחד עם שרה בכור, היועצת לפיתוח ארגוני. בפרק הקודם עמדנו על ההבדלים שבין דורות X, Y, ו- Z, ובפרק הנוכחי נעמוד על המשמעויות של הבדלים אלה ברבדים שונים.

המשמעות א': היעלמות עסקים

"היעלמות עסקים היא תופעה "תוצאתית" של הנובעת בעיקר מהיחלשות הרלוונטיות התאגידית, ואשר מתפתחת לכדי הילכדות בשינוי המתרחש בשוק, ולבסוף לאיחור/פיגור בעיתוי ואז לקריסה/היעלמות.

קן בלאנצ'ארד מתאר בספרו "מי הרג את השינוי", באמצעות סיפור מסגרת בסגנון אגאתה כריסטי, חוקר מקרי מוות המגיע לתאגיד מסוים על-מנת לחקור את הנסיבות שהביאו למציאת גווייתו של מר שינוי. בסיפור המסגרת, האדם שנשכר על-ידי התאגיד זמן לא רב קודם למציאת גופתו, על-מנת להוביל תהליכי שינוי בתאגיד, וגופתו נמצאה זמן לא רב לאחר מכן ללא רוח חיים. בכל תאגיד יש תוכניות לשינוי, ורק חלק קטן מכלל התאגידים מצליח להוביל שינויים.

הסיבה למותם בטרם עת של שינויים, היא שאנחנו רוצים שינוי אבל לא מוכנים לשלם את מחירו, ועל-ידי כך גוזרים על עצמנו כבני אדם וכתאגידים "היעלמות".

יתרונו של תאגיד, בניגוד למשך חיי אדם בשר ודם, הוא כי גופו של התאגיד, מעצם מהותו, מתחלף עם השינויים בהון האנושי המרכיב אותו, ויכול, להמשיך להתחלף לנצח, כל עוד רוח התאגיד מקיימת את הכלל הבסיסי של ערך אמיתי לאנושות. רלוונטיות, אם כן, היא שם הקוד להישרדות תאגידית, או כפי שהיטיב לבטא זאת צ'ארלס דארווין: "זה לא החזק ששורד, ואף לא האינטליגנטי ביותר, אלא בעל היכולת להשתנות".

היכולת להשתנות הוגדרה כאינדיקציה מהותית לאינטליגנציה (דייויד וקסלר). לפיכך כושר ההסתגלות בעסקים ראוי שנקרא לו אינטליגנציה עסקית או אינטליגנציה ארגונית. בספרו "מנהיגות במבחן", פותח פרופ' רונלד חפץ את תורתו על בסיס זה. כיום מצביעים אנשי הניהול האטנטיבי אודות היכולת להקשיב בו-זמנית למציאויות שונות בו-זמנית ולמקד את תשומות הלב של המנהל למקומות הדורשים שינוי ומבטיחים עתיד מתפתח.

המשמעות ב': היחלשות הרלוונטיות

מדוע, אם כן, הדינאמיקה של "מי הרג את השינוי" משתלטת על תאגידים כ"קוטל שקט", וגורמת לתאגידים לשמור על רלוונטיות בדרכים בלתי רלוונטיות? תשובה חלקית ניתן למצוא בקיומם של כמה קונפליקטים (מובנים באישיות האנושית).
הראשון הוא הקונפליקט שבין הצורך המיידי והרצון לטווח הארוך. וכך, בעוד שהרצון לטווח הארוך שואף לשיפור העצמי הנוכחי (דיאטה, הפסקת עישון, חיסכון לפנסיה, שינויי דנ"א במוצר או בשרות, כניסה לפלחים חדשים או אחרים בבחינת הגדרה מחדש של פלחי השוק מפעם לפעם, התרחבות המכירות וכו'), עושה העצמי הנוכחי כל שביכולתו כדי לשמר את המצב הקיים ("מחר מתחילים דיאטה", "זו רק שאכטה"), ובהקשר התאגידי על-פי רוב, מתגמלים תפוקה יצרנית (להבדיל מתפוקה יצירתית), מה שהופך את עלויות הייצור לתשומות. בחלק ניכר מהארגונים, יזמות פנים ארגונית ורעיונות חדשים, נתפסים כמאיימים על הקיום כתחליף לתובנה שהם הם חמצן הקיום.
השני הוא הקונפליקט של "חוק שימור הכוח". במסגרת חוק זה, גובר הצורך של בעלי השליטה לשמר את כוחם, אל מול ההכרה ששימור הכוח הוא מודל סגור של "מגננה", בעת שהתרחבות התאגיד תלויה במודל פתוח ו-"התקפי". רק מנהלי תאגידים מעטים מצליחים לנהל "שינוי", ומחבקים את ה"סכנה" הכרוכה בשמירה על חייו של הגורם היחיד המחויב להצלחת התאגיד – "השינוי".

אין זה מקרי, שתאגידים רבים בוחרים כיום במודל של מיזוגים ורכישות (כמודל עיקרי לצמיחת התאגיד), משום שמודל זה מייתר את הצורך של התאגיד להתחייב מול עצמו לחדשנות, ומאפשר רכישת "חדשנות חיצונית" כתחליף. ובמקביל, פתיחות לחדשנות של דור העתיד נתפסת כחולשה משום שהיא מסכנת את מאזן הכוחות הפנים-תאגידי, אך לגיטימית כאשר היא נרכשת מבחוץ.

השלישי הוא הקונפליקט שבין דורות. וכך, לצד יישום ההבנה שככל שהדור הבא משתלב מהר יותר וטוב יותר במרקם התאגידי, כן מובטחת הצלחת התאגיד (במישור שמול לקוחותיו, השוק בכללותו וקו הרווחיות), ולצידה, מובטחת גם הצלחתו האישית של מנהל התאגיד. כמו במישור הפוליטי-מדיני, כך גם במישור הכלכלי-פיננסי-תאגידי, כאשר בעלי השליטה פועלים בהתאמה מלאה לפירמידת הצרכים של מאסלו, וזהו גורם נוסף המחליש את הרלוונטיות (של בעלי השליטה ולבסוף של התאגיד כולו). בחלק מהעסקים ניתן לראות העדפה ברורה של בני דור ספציפי והדרה של בני דור אחר. תחת ניהול המשלב בין הדורות, המאפשר לכוחות ויתרונות שונים להיות חלק מהמרקם ההכרחי להצלחה מתמשכת. שונות ושילובים והשתלבויות של איכויות שונות הם מפתח לדלת המצויינות..

המשמעות ג': לכודים בשינוי

הציניקנים נוהגים לומר שהדבר הוודאי היחיד הוא המוות. להוכחת הטיעון, הם מצביעים על העובדה המשעשעת שכל הטוענים נגד וודאותו של המוות כבר אינם בחיים. מלבד השעשוע הטמון ברצף הלוגי הזה, טמונות בו כמה עובדות, שהקיום האנושי מקיים עמן, מאז ומעולם, דיאלוג אמביוולנטי. הבולטת ביותר, היא העובדה שהמוות אינו "אירוע", אלא "תהליך".

ולמרות שרק מעט תאגידים מצליחים לצלוח את ממוצע חיי האדם, חלק לא מבוטל אכן מצליח בכך, ואצל אלה המצליחים, ניתן לאבחן באופן מובהק יכולת של התאמה לשינוי, יצירת שינוי, הובלת שינוי. אצל היתר, אלה הנלכדים בשינוי, ניתן לאבחן באופן מובהק מודלים פסיכולוגיים אנושיים של "הדחקה", "אשליה", והיצמדות נואשת לדפוסי פעולה מוכרים ומוכחים עד לרגע שבו השינוי מכריע אותם. דוגמה מובהקת היא NOKIA שההגמוניה שלה בשוק הטלפונים הסלולריים נטרפה אל סלעי המציאות עם הולדת ה- Iphone, כאשר המודל שלה להישרדות היה יצירת מאות מודלים של טלפונים בעלי אותן תכונות וללא שום חדשנות ערך. Apple קטפה את יתרון השוק של NOKIA, כפרי בשל, בלי שום מאמץ.

אילו הצליחה NOKIA להבריא את ה-דנ"א שלה ממחלות הרלוונטיות שתוארו לעיל, היא הייתה במצב מעולה כדי להיות מובילת הטכנולוגיה של דור ה- Y, מאבק שחברת Apple מנהלת כעת על-מנת לשמר את ההגמוניה שלה במעבר אל ליבם של צרכני דור ה- Z.

המשמעות ד': פיגור בעיתוי

העדר יכולת לשמור על רלוונטיות, מייצר הילכדות בשינוי, ומלכודת זו היא בעלת דינמיקה הדומה לזו של מערבולת מים. וכך, ככל שהרלוונטיות מתחמקת והשינוי מתרחש (Apple V. NOKIA כמשל), הקרב על היחלצות מן המערבולת הופך קשה ומורכב יותר.

אל קרב היציאה מן המערבולת מתווספת מורכבות נוספת מתחומי הפיזיקה והכלכלה, והיא שיתרון הגודל הופך לחיסרון בעת ניסיון ההיחלצות. תופעה זו נובעת מן העובדה שכאשר גוף כבר נמצא במוקד של כוח משיכה "שלילי" (הפוך למטרותיו), מאמץ ההיחלצות מצריך משאבים גבוהים יותר מאלו שנדרשו לפני כן, עד כדי ביטול יכולתו לפעול במקביל גם בפעילות עסקית תקינה.

פיגור בעיתוי הוא מצב של "טרום היעלמות עסקית", ורק מעט תאגידים, אם בכלל, מצויידים ביכולת לנהל קרב היחלצות ממערבולת של אובדן רלוונטיות המלווה בהילכדות בשינוי, בעת שכוחות המערבולת העסקית כבר פועלים.

אחד האינדיקטורים המובהקים ביותר של העדר רלוונטיות הוא הפער בין התאגיד (נאמר לשם הדוגמה שהתאגיד מעוצב גנטית כבן דור X), לצוות ההנהלה (ונאמר לשם הדוגמה שהצוות הוא בן דור Y), לצוות ההנהלה הזוטר והעובדים (ונאמר לשם הדוגמה שאלה הם בני דור Z). בסיטואציה של פער כאמור, עולה הצורך בשימוש במבחני הרלוונטיות.

שרה בכור: באחד התאגידים שאויימו על-ידי אנשי המחאה החברתית, חיפשו בעלי מקצוע שיחזירו מלחמה ברשתות החברתיות. פעולה שהצליחה בצורה מאוד חלקית. התברר שבארגון היו שני עובדים זוטרים שניהלו בלוג בתפוצה מרשימה, באותו תחום. במקום לגייס אותם למשימה, הובהר להם שהם חורגים מסמכותם. פערי התפיסה של המציאות החדשה, בין דורות ה- X, Y ו- Z, עשויים להסביר את הנטייה התאגידית להשתמש בכלים של אתמול כדי לנצח מערכות של מחר.

לסיכום:

עד כאן ראינו את עיקרי השינויים המהותיים שנוצרו עם היווצרות הפערים המשמעותיים בין דורות ה- X, Y, ו-Z, ועסקנו במשמעות השינויים הללו ובאופן שבו הם באים לידי ביטוי על-ידי אובדן הרלוונטיות התאגידי לנוכח פני המהפכות הטכנולוגיות, ובמיוחד אל מול המהפכה של הרישות החברתי.

בפרק הבא נעסוק במודלים לניהול השינוי המתבקש לאחר ניתוח הסקרים, ומיפוי הרלוונטיות של התאגיד בהתאמה לפערי הצרכים בין הדורות X, Y, ו- Z.

ולהלן, מעט דוגמאות של תרגילי חשיבה למנהלים:

• ביצוע תרשומת על דף נייר של שמות מנהלים בכירים או שליטים פוליטיים, שהעבירו את הגה השלטון לבני הדור הבא, מבעוד מועד ומרצון.

• תרגיל חשיבה בסיסי לצורך מבחן הרלוונטיות: מיפוי על מפת קריטריונים של רלוונטיות לשוק, אצל צוות ההנהלה (בשאלון אישי), והשוואת התוצאות עם אלה של צוות ההנהלה הזוטר, עם התוצאות העובדים, ובמיוחד עם תוצאות הסקר אצל הלקוחות. התוצאות מותירות גם את המנוסים והבכירים שבמנהלים עם תובנות מדהימות.

• תרגיל בסיסי לשם מיפוי היקף ועוצמת הפער שבין הדורות ועיקרון שימור הכוח: עריכת מיפוי של היוזמות המשמעותיות האחרונות וזיהוי מי באמת יזם (ומי באמת הוביל, וגם, מי אפשר אותם). בבדיקה כזו שנערכה לאחרונה בשני תאגידים גדולים, התגלו אנשים בדרג הביניים. אלא, שכתוצאה מתהליכים פוליטיים בתאגיד, נזקפו הצלחות אלו למי מהאקזקיוטיבה.

תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z (פרק ב')
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ויקטור הוגו
28/02/12 23:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היכולת המעשית של אירן להפיק רווח כלשהו ממתקפת מנע מפתיעה הינה מוגבלת, לא סביר שהיא תצליח לפגוע באופן משמעותי בשום מערך צבאי בישראל ואף לא לשבש את ההיערכות למתקפה כנגדה. לעומת זאת ההפסד שתספוג יהיה גדול, ולפיכך צעד שכזה הינו בסבירות נמוכה
28/02/2012  |  הרב אבישי אפרגון  |   מאמרים
מבלי משים, חוק טל ופסיקת בג"צ הקובעת שהחוק אינו חוקתי, מקרבים את קיצו של עידן צבא העם, ופותחים עידן חדש, בלתי מוכר בהוויה הישראלית. לכאורה, פסיקת בג"צ עוררה בקרב אלה המחייבים שירות חובה לכל, תקווה שמא עוול האפליה ייתם. ישנם אולי כאלה הרואים נגד עיניהם גדודים ואוגדות של "מתגייסים חדשים" מתייצבים לשירות חובה.
28/02/2012  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
על מה שנאמר ובעיקר מה שלא נאמר בטקס הפרידה מדורית ביניש על המורשת שהנשיאה היוצאת מבקשת להותיר אחריה ועל הסיכוי שאשר גרוניס אכן ימשיך בדרכה על החוק שביטל בג"ץ ועל פסק הדין שטרם ניתן
28/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, שהיה רב הכותל, הינו סבה של פוריה גל גץ. פוריה הפכה לדתל"שית בגיל שמונה עשרה. כיום היא דוקטורנטית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן. פוריה יצאה לחיפוש תשובות לשאלות הזהות הדתל"שית, בסדרת ראיונות עומק עם דתל"שים המגיעים מסביבות מגוונות של החברה הישראלית. היא פרסמה את הראיונות בספרה הראשון, המכונה 'הדתל"שים' - מסע אל עולמם של דתיים לשעבר.
28/02/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בשבוע שעבר הוכרז שמו של חתן פרס ישראל לספרות - הסופר בן ה- 87, נתן שחם. היום (26.2.12) הוכרז שמו של חתן פרס ישראל לתקשורת - העיתונאי יעקב אחימאיר, בן ה- 74. שניהם עדיין פעילים בתחומים הרלוונטיים. נתן שחם זכה לפרס על היותו "מן הבולטים בין סופרי דור תש"ח" ויעקב אחימאיר זכה בפרס משום "סגנונו העיתונאי נטול הפניות, האמין, מהעמיק ורחב האופקים. סגנון ששימש השראה ומופת לדורות של עיתונאים." בתהליך בחירת חתני וכלות פרס ישראל עוסק הסרט הישראלי "הערת שוליים".
28/02/2012  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il