|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שימו שמן

מדי שנה מתעוררת שאלת הקטניות בפסח. מצד אחד ניתן לומר, כי על-פי הגמרא - ראוי להרחיב את האיסור גם אל עדות המזרח. מצד שני יש מקום לקבוע, כי שימוש בשמן מקטניות יהיה מותר גם לאשכנזים
22/03/2012  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שמן מקטניות. מותר או אסור? [צילום: משרד החקלאות האמריקני]

חג הפסח הממשמש ובא הוא חג של הקפדה על הכשרות, ועל כך לימדנו מורנו ורבנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, כי הידור בשמירת המצוות הוא הביטוי הטוב ביותר לחירותו של האדם שאיננו משועבד לשום גורם אנושי, ומתוך כך מקבל על עצמו עול מצוות באהבה ובשמחה. על-רקע הקדמה זו, אני מבקש לגשת לדיון באיסור לאכול קטניות בפסח כפי שנתקבל על-ידי עדות אשכנז וגם על-ידי חלק מעדות המזרח אשר בארצות המערב.

כידוע, הדברים מובאים בשולחן ערוך על-ידי הרמ"א בצורה החלטית, הקובעת שיש להחמיר ואין לשנות. אף אני רואה לנכון לחזור על כך, וזאת כנגד הדעות הנשמעות מדי שנה, לפיהן בדור של קיבוץ גלויות אין להמשיך במסורת ברורה זו, בייחוד לאור ריבוי המשפחות המעורבות מבני כל העדות ב"ה, וכן משום שמדפי המרכולים עמוסים במוצרי קטניות כשרים למהדרין. עיון בנושא בסוגיית הגמרא במסכת פסחים מגלה, כי יש בסיס אמיתי לאיסור זה, שאיננו רק בגדר גזירה מפני חשש של תערובת חיטה אחת בשק של אורז.

בגמרא יש מחלוקת תנאים במסגרתה אומר רבי יוחנן בן נורי, כי אורז מחמיץ חימוץ גמור שחייבים עליו כרת. אף על-פי שאין הלכה כמותו, בכל זאת נמצאו כמה מפרשים ופוסקים הכותבים, כי אף לדעת חכמים יש לאורז גדר של חימוץ מסוים, ולכן אסור לאוכלו כמו גם את שאר הקטניות כשהם מבושלים במים. המבקש לעיין יוכל למצוא את הדברים בפרוטרוט ב"בירור הלכה" למסכת פסחים.

על בסיס כל הנאמר נראה לי בבירור, שֶאַל לנו לחשוב כי אפשר להתיר את מה שכבר אסרו חכמינו הראשונים. אדרבה: אעז ואומר, כי יש לנו אף את הזכות לבקש גם מהעדות שלא קיבלו את האיסור עד כה, שיקבלוהו מכאן ואילך ותהא זו גם תרומתם לאחדות המשפחות והקהילות. קיבוץ הגלויות משפיע עלינו בדרכים דו-סטריות, וכמו שיש כמה וכמה מנהגים שהאשכנזים קיבלו מן הספרדים, כך ראוי להם לספרדים שיקבלו עליהם ממנהגי האשכנזים כגון איסור הקטניות בפסח.

צד הקולא: שמן קטניות

עד כאן החומרא. ואולם כפי שהובטח בכותרת, יש גם צד של קולא והוא נוגע לשימוש בשמן של קטניות. ידועות תשובותיו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל שהתיר שמן של שומשמין בפסח, וטענתו הייתה ששיטת היצור של השמן השתנתה כשהחלו להפיקו מן הקטניות בעודן יבשות, בניגוד לשיטה הישנה שהייתה מבוססת על סחיטת השמן מהקטניות לאחר שאלה רוככו ראשית במים. הרב זצ"ל מסביר, כי אין לאסור את הקטניות יותר ממה שמקפידים על החיטים, דהיינו שלא יבואו במגע עם המים, ולכן כשהם יבשים אין שום חשש של חימוץ. באשר לשמן עצמו, הרי שהוא חסר את המרכיב הטבעי המביא לידי חימוץ ולכן אין בו כל בעיה. על-פי היתר זה של הרב קוק זצ"ל, נראה כי אין סיבה לאסור גם שום שמן אחר של קטניות, חוץ משמן תירס, שהפקתו נמשכת עד היום בשיטה הישנה.

עם זאת, כבר בשעתו יצאו כמה בתי דין בירושלים כנגד ההיתר של הרב זצ"ל, וכידוע בפסח ידם של המחמירים היא תמיד על העליונה. אפשר להסביר את דעתם של המתנגדים בכך שמאחר שכבר היו נוהגים לאסור את אותם שמנים המיוצרים לפי השיטה הישנה, לא רצו להתיר גם לאחר שהתברר ששיטת היצור השתנתה.

ברם, אם כל זה יכול להיות נכון כשמדובר השמנים המסורתיים, הרי שבוודאי אין מקום להחמיר בשמנים חדשים שלא היו מוכרים בזמנים שעברו ובכלל זה בתקופתו של הרב זצ"ל. סיבה נוספת שלא להחמיר היא שחלק מהגידולים מהם מפיקים שמנים מודרניים, לא נוהגים לאוכלם וכל שימושם הוא להפקת השמן וזה מופק בשיטה החדשה. על-פי דרך זו נראה, שאפשר להתיר שימוש בשמן קנולה ובשמן כותנה לאשכנזים בפסח ללא שום פקפוק, וכמו שברור שאסור תמיד להקל - כך במקרה זה ברור שאסור תמיד להחמיר.

קולא זו היא משמעותית ביותר, מפני שכידוע מוצרים רבים אינם מקבלים הכשר מהודר לפסח רק בשל שימוש בשמן קנולה בתהליך הייצור. מכאן שאם ננהג בהתאם לכך, יהא לכולם חג כשר וגם שמח.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון "הלכה ברורה" ומועמד הציונות הדתית לתפקיד רב העיר ירושלים.
תאריך:  22/03/2012   |   עודכן:  22/03/2012
הרב אריה שטרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שימו שמן
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ספרדי גאה
22/03/12 10:49
2
אלכס24
22/03/12 11:39
3
לרב המכובד
22/03/12 11:47
4
נועם2
22/03/12 20:47
5
צפנת
23/03/12 07:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התקשורת מנסה להשתיק את הנושאים הכי חשובים הגשת הנושא הסורי מראה בדיוק אם יש לנו עניין עם אמצעי תקשורת או עם אמצעי תעמולה איך דופקים לנו את המוח (4)
21/03/2012  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
אני תושבת ירושלים כל חיי, וכמו בכל העיר, גם השכונה שלי עוברת שינויים פיזיים ושינויי סדרים חדשות לבקרים, אשר גורמים לאזרח הקטן והחלש עינויי גוף ונפש, ועינויי דין לא קטנים. וכן, גם אני רוצה להצטרף למחאה נגד החוקים וההתנהלות של מפעילי הרכבת הקלה. הרכבת אולי קלה, אך חטאיה והעוול שהיא גורמת לציבור, כבדים מאוד. למזלי, אני שייכת לאנשים המשתמשים בה לעיתים רחוקות, ליבי עם עם אלה הנזקקים ל"שירות דב" זה יום-יום.
21/03/2012  |  מנוחה דהן  |   מאמרים
הסבב האחרון של לחימה ללא הכרעה לאורך הגבול שבין עזה לישראל מעלה כמה התרשמויות ביחס לתוצאה וביחס להשלכות אפשריות בעתיד.
21/03/2012  |  מרק הלר  |   מאמרים
בראשית האביב הערבי, לפני כשנה בדיוק, הצביע המנהיג הרוחני העליון של אירן, איתאללה עלי ח'אמנהאי, על קווי דמיון בין האירועים שהתחוללו באותה העת בטוניסיה ובמצרים לבין המהפכה האירנית שהתרחשה כשלושה עשורים קודם לכן. במהלך דרשת יום שישי שנשא ב-4 בפברואר 2011, הוא הרחיב בשפה הערבית על מחויבותה של אירן לתמוך בעמים במצרים, טוניסיה, בחריין, לוב ותימן, שבחרו באיסלאם כדרך חיים. בהתבטאויות נוספות שהשמיע בעניין מאז, נמנע ח'אמנהאי מאזכור המחאה העממית בסוריה כחלק מאביב העמים הערבי מפני שהמקור שלה, לטענתו, בקונספירציה ציונית ואמריקנית (ראו גם זמן אירן מס' 25, 13 בנובמבר 2011). ההבחנה שנוטים לעשות בכירים אירנים בהצהרותיהם לגבי "סוגי" המהפכות של אביב העמים הערבי בהתאם לאינטרסים הצרים של אירן, מעוררת תגובות ועניין ברחבי העולם הערבי באשר לתוכניותיה ומעשיה של הרפובליקה האיסלאמית. עניין זה חובר לחשד מצטבר, מאז 1979, כלפי מדיניותה של הרפובליקה האיסלאמית של אירן השואפת לייצא את המהפכה מבית מדרשה כמופת חיקוי לשאר החברות האיסלאמיות.
21/03/2012  |  ח'אלד שיח' אחמד   |   מאמרים
חברי הכנסת שלנו מאוד אוהבים מחשבים. זוהי אחת המסקנות הבולטות מדוח הוצאות תקציב הקשר עם הבוחר לשנת 2011. בבדיקה מדגמית, נמצא ש-25 מבין אלו שהוציאו את הסכומים הגדולים ביותר בשנה שעברה, קנו מחשבים באלפי שקלים. הסיפור נעשה מעניין עוד יותר, כאשר מעיינים בדוחות לשנים הקודמות.
21/03/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il