|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לא רוצים יֶסְ-מֶנִים <br>

החינוך הדתי מעודד לצייתנות, חוסר ביקורתיות, ביטחון מופרז ותלות ברבנים שיראו את הדרך ויצילו מן הספק. האם לכך אנו צריכים לכוון? יש לחזור ולהעמיק אצל הנוער והמבוגרים את האחריות לבחור לבד
29/03/2012  |   בני לאו   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
צייתנים או עצמאיים? [צילום: פלאש 90]

מערכת החינוך הדתי מעודדת צייתנות לגדולי תורה. החיפוש אחר דמויות גדולות שיכוונו אותנו בעולם של ספקות ותהיות, מוליד דלות רוח וכניעה לדעות של אנשים כריזמטיים. אנו נמצאים בסביבת עבודה שבה יש חינוך מועצם לצייתנות וקבלת מרות, ולא של העצמה ואחריות. היכן באה לידי ביטוי בכל אלה החינוך לעצמאות והעצמת היחיד? היכן היא החרות?

הראי"ה קוק, בהקדמתו לפירוש ההגדה של פסח ב"עולת ראיה", מעמיד את כל חג הפסח, שעניינו יציאה מעבדות לחרות, על תודעת היחיד (והעם) את עצמו. התודעה העצמית של איש החירות היא נאמנות לרוח אישית, שבה אדם הנושא את צלם אלקים שבקרבו פועל מתוך נאמנות לרוח המיוחדת הזו.

איש החרות אינו נולד כזה. יש צורך להכשיר את האנשים, בדרך של מערכת חינוכית ארוכה ומייגעת, בבית ובבתי הספר, לקראת גדילתם לנשיאה בעול העצמאות, שבה האחריות והסמכות כרוכות בטבורו של האדם. הנטייה הטבעית של ילד (ופעמים רבות הגיל אינו קובע) היא לחפש את התלות בגורם אחר שינהיג ויקבע עבורו.

תביעתו של הרב קוק להוצאת אדם לחרות תואמת במידה רבה את הגישה הרווחת בחלק מעמדות המחקר ביחס לתלותיות האדם ובריחתו מן החופש. כך קרא אריך פרום לספרו "המנוס מחופש", שבו הוא תולה את הבסיס העיקרי של המאבק בין החרות לשעבוד בבעיית התלותיות. מכשול נוסף לחרות האדם מתואר אצל ויקטור פראנקל ("האדם מחפש משמעות"), והוא הקונפורמיות, שמתבטאת בסתגלנות, הליכה בתלם וקבלת מרות ונורמות באופן אוטומטי ולא מבוקר.

תופעה זו קיימת באותה מידה גם בחברה הכללית-חילונית. נדמה לנו שאנו חיים בחברה מערבית, ליברלית, של חופש ובחירה, אך כל אחד מבין שכוחות השוק פועלים בעיקר על עיצוב דעת הקהל, והשיווק האגרסיבי שולט היטב ביצירת זרם אנושי חסר ביקורת וחסר רוח של בני חורין. אנשים מחקים אחרים. הם חושבים, רוצים, מרגישים ואף פועלים לפי מה שנראה להם שהחברה והשכל הישר דורשים מהם, ומתכחשים בכך לעצמיותם, בין היתר משום שהדבר יעמיד אותם בבדילותם, ויעצים את פחדיהם לעמוד לבד מול אימת הקיום.


בין רבן גמליאל לר' אלעזר


המקור המרכזי לחינוך לצייתנות, כמעט עיוורת, ושמיעה בקולם של חכמים ללא הפעלת חוש ביקורת, נמצא בתורתו של רבן גמליאל, בנוסח מורכב ומעניין המופיע באבות דר' נתן (נוסח א', פרק כ"ב): "רבן גמליאל אומר: עשֵה לך רב וקְנה לך חבר והסתלק מן הספקות ואל תרבה לעשר אומדות". אם בימי רבן גמליאל, ימי עליית הנצרות ומחלוקות בין דעות, היה חשש מעולם הספק - מה נאמר אנו בעולם המודרני, ועוד יותר בעולם הפוסט-מודרני?

תמונה יפה למשנתו של רבן גמליאל מצוירת על-ידי ר' משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) ב"מסילת ישרים" (מידת הזהירות), שם הוא ממשיל את ההליכה בנתיבי החיים המבלבלים למבוך. האדם הפשוט מרגיש נבוך ואינו יודע להיכן לפנות וללכת. אולם מאחר שיש אנשים גדולים שכבר הגיעו לאכסדרה והם יודעים את הדרך, הרי שבמקום לתעות ולהתגלגל באבק הדרכים, כדאי להיתלות באילנות גדולים ולתת לעצמנו להיות מובלים על-ידי יושבי האכסדרה הגבוהה. פתרונם של רבן גמליאל והרמח"ל אינו דורש מהאדם אלא להתמסר למדריכים היודעים את הדרך. הם יודעים את הדרך והם מראים לנו איך להתקדם בה ללא מבוכה.

גישה הפוכה לזו של רבן גמליאל נמצא בתורתו של ר' אלעזר בן עזריה, הנשיא שבא במקומו של רבן גמליאל ביבנה. הוא מוכר לנו מליל הסדר בתור זה שאומר "הרי אני כבן שבעים שנה". כידוע, ר' אלעזר עלה לנשיאות בגיל צעיר ושערו הלבין בין לילה, אולם הרקע למינויו קשור להדחתו של רבן גמליאל. כל תורתו של ר' אלעזר עומדת באלטרנטיבה לתורת רבן גמליאל. המעשה הראשון שעשה ר' אלעזר אם עלותו לנשיאות היה סילוק השומר מפתח בית המדרש. ר' אלעזר מבטא בכל תורתו את ההיפך. הוא מבקש להכניס את כל הכוחות פנימה, למלא את בית המדרש בכל מי שחפץ, ולהתמודד באופן אחר עם הספקות שיתעוררו בבית המדרש.

המסלול שמציע לנו ר' אלעזר מציג אלטרנטיבה למשנתו של רבן גמליאל. הוא מבקש להציב את האדם כאחראי לפילוס הדרך במבוך של הספק. במקום "עשה לך רב", מציע לנו ר' אלעזר שמיעה כוללת של כל הדברים וממנה להתחיל את חיפושי הדרך.


"לא אהיה להם חמור נושא ספרים"


את המסורת הזו, שמעודדת את החשיבה העצמית ואפילו את המחלוקת גם על מי שגדול ממני, מבטא הרמב"ן בהקדמתו לספר המצוות של הרמב"ם. בדבריו הוא מתאר את תחושת היראה שהוא חש אל מי שקודם לו, אך לא נרתע מהמחלוקת במקום שהבנתו בתורה מחייבת אותו. את פיסקת הסיום הוא כותב בחרוזים:

"והנני עם חִשקי וחפצי להיות לראשונים תלמיד / לקיים דבריהם ולהעמיד / לעשות אותם לצווארי רביד ועל-ידי צמיד / לא אהיה להם חמור נושא ספרים תמיד. אבחר דרכם ואדע ערכם, אך באשר לא יכילו רעיוני / אדון לפניהם בקרקע, אשפוט למראה עיני. ובהלכה ברורה לא אשא פנים בתורה. כי ה' יתן חכמה בכל הזמנים ובכל הימים. לא ימנע טוב להולכים בתמים".

אי-אפשר לקרוא את הדברים הללו ודומים להם שנכתבו גם מאוחר יותר, מבלי לכאוב את תרבות ההשתקה והכפפה של חכמי ישראל היום, שאינם מעיזים להשמיע קולם בשום נושא נגד "פוסקי הדור". ההשתקה היא אלימות רוחנית שהולידה רדידות ותלות, שמשפיעות על חיינו הדתיים בכל פינה ופינה.

חוסר הביטחון מוליד בהכרח חיפוש אחרי הגנות, והישענות על אנשי מופת שיראו לנו את הדרך ויצילו אותנו מן הספק. הידיעה שאף אחד, חכם וגדול ככל שיהיה, אינו "ספר תורה", אינו "קדוש" ואינו אדון לנו - מוכרחה לעודד כל הורה וכל מורה לשחרור הילדים ממרות ולפלס להם דרך של הכרת כוחותיהם וחיזוקם. מובן ש"דרך ארץ" היא תשתית חברתית: יש כללי התנהגות במחלוקת, יש סגנון לגיטימי ויש סגנון שמוציא את האדם מן הכלל. על זה נאמר: "הקהה את שיניו" של הבן הרשע, במובן של חינוך לעידון ולהסרת העוקצנות משיניו.

הבעיה האמיתית היא אותו בן "שאינו יודע לשאול", אולי הוא חושב שאסור לשאול או שהוא רגיל שאומרים לו. אומר לנו בעל ההגדה "את פתח לו" - או בלשונו של ר' שלמה אלקבץ "את בטח לו" - הוא חסר ביטחון עצמי, כי סביבתו מתקנת ומאפילה עליו. מתוך אמון באדם ובכוחותיו, "בטח בו" ותראה איך האור שלו יבקיע חוצה. באופן דומה ניסח זאת הרב קוק ב"אורות התורה" (פיסקה יא): "האדם הישר צריך להאמין בחייו, כלומר שיאמין בחיי עצמו והרגשותיו ההולכות בדרך ישרה מיסוד נפשו, שהם טובים וישרים ושהם מוליכים בדרך ישרה".

אנו מוכרחים לחזור ולהעמיק את החינוך לאחריות ולבחירה בקרב ילדינו. הרחוב מסובך, הפיתוי גדול אך אין לנו דרך אחרת. אי-אפשר לנוס מהחופש ולבחור בעבדות. בימים אלה נחזק איש את רעהו באמונה בה' ובתורתו, ונתחזק באמון שלנו ביושר ובטוב של כל ילדינו.

הכותב הוא ראש בית המשפט ב"בית מורשה" ורב קהילת רמב"ן בירושלים. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  29/03/2012   |   עודכן:  29/03/2012
הרב ד"ר בני לאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא רוצים יֶסְ-מֶנִים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אריה דרום
29/03/12 17:44
2
המתבגר המתלבט
29/03/12 18:06
3
נתנאל
29/03/12 21:41
 
yeshurun
31/03/12 22:23
4
ציתן
30/03/12 09:17
5
EML
30/03/12 09:39
6
מיכאל הירושלמי
30/03/12 10:28
7
מדינה
30/03/12 11:23
8
אורי עמר
30/03/12 12:15
9
yeshurun
31/03/12 22:10
10
yeshurun
31/03/12 22:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני חודש פרסם Mynet (קישור) כתבה על יוזמה של יואל מרשק ויוסי שריד להקים עיר אהלים עבור 'הפליטים מאפריקה' בקיבוץ גבעת השלושה. האם התוכנית בוטלה סופית? גבעת השלושה אינה עונה.
29/03/2012  |  צבי גלברד  |   מאמרים
מיגרון ויום האדמה הם התגלמות הרמה התודעתית הבסיסית, הראשונית, הנמוכה שבמסגרתה ה"פשט" של הסיפור מנהל את רמות התודעה הגבוהות יותר. "האדם עץ השדה", אוכל מפרי "עץ הדעת", מתדלק את מדורות "עץ הדת", מבעיר "פרדסים" וחומד "כרמים", ושר שירי "מי ימלל גבורות ישראל" ומנציח את "בית שמאי" על פני "בית הילל". גרסת המזה"ת: "את ששנוא עליך - תעשה לרעך"
29/03/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
המדיניות של הממשלה בנושא הפלשתיני הובילה לכך שישראל מבודדת יותר מתמיד בזירה הבינלאומית, אבל ראש הממשלה גרם לישראל נזק אפילו גדול יותר בסוגיה האירנית. הפטפטת והאובססיביות של נתניהו ושל שר הביטחון בנושא האירני הובילה לכך שישראל נתפסת כמחרחרת מלחמה, ולכן במקום שישראל תהיה גורם סמכותי בנושא האירני, איבדנו את האמינות שלנו בעולם. אפילו הידידות הטובות ביותר של ישראל אינן מקבלות את העמדה הישראלית בסוגיהת, ובעוד ישראל דוחפת למתקפה גם השלטון האמריקני וגם מדינות רבות באירופה מאמינות בהמשך הפעלת הסנקציות.
29/03/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
אמינות היא תכונה חשובה - במיוחד כשמדובר במשרתי ציבור. פוליטיקאים ועיתונאים הם משרתי ציבור. הפוליטיקאים תפקידם להיטיב עם האזרחים, והעיתונאים תפקידם להרתיע פוליטיקאים, לבל ינצלו את כוחם כדי להיטיב עם עצמם.
29/03/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ליל הסדר הוא לכאורה ליל מלכות הילדים. ההגדה כולה היא המענה המנומק והמוטעם ל "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר..." ( שמות י"ג, י"ד). שמה נשען על הפסוק "והִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר..."(שמות י"ג , ח'). סעיפים הרבה של מצוות ומנהגים וותיקים מטילים על עורך הסדר לעורר את הסקרנות של הילדים, לעודד את ערנותם כדי שיתמהו וישאלו ויהיו מען בלבדי לתשובות, לדרשות, לעדויות היסטוריות, לדברי חוכמת דורות. המסורת הלחינה קטעים מן המקראה המופלאה הזאת כדי שילדים ישימו אותם בפיהם וכדי שהמנגינות תעגנה את הכתוב בזיכרונם לכל ימי חייהם. פזמונים מחודדים ומחורזים צורפו לדברי חכמי המשנה עתיקי הימים והילדים סוחפים את המבוגרים לשיר אותם עימהם בשמחה משוחררת ובקצבים המחזירים את האבות ואת האימהות לנעוריהם שלהם.
29/03/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
אקטואליה, נוסטלגיה או ציפייה  /  הרב אלישע אבינר
שימו שמן  /  הרב אריה שטרן
ללמוד את שפת האהבה  /  הרב יובל שרלו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il