|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

החיפזון מהשטן?

יש מקרים, כמו יציאת מצרים, בהם חובה לקבל החלטה מהירה ומיידית. דווקא ההמתנה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים, בעוד ה"שליפה מן המותן" היא המוליכה לתוצאות חיוביות. את הלקח הזה על כל אחד מאיתנו לזכור בנקודות הכרעה במהלך חייו
03/04/2012  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
בצאת ישראל ממצרים...

כל ההתחלות קשות
כל ההתחלות הן קשות, בפרט אלו המנתקות את האדם מן העבר ומעבירות אותו לעולם אחר, עולם של אחריות, התחייבות וקבלה עצמית. האנרגיה והמאמץ הרבים ביותר בכל תנועה הם בהתחלה - כאשר החפץ מתחיל לזוז... דווקא ההתלבטות וההתמהמהות הן אלו העלולות להשאיר את האדם במקומו ולגרום לו להפסיד את הרכבת המובילה למחוזות העתיד

פתגם ערבי מוכר וידוע טוען, כי "החיפזון מהשטן". כלומר: עדיף לעשות את הדברים בנחת תוך מחשבה מוקדמת, ולא בהתפרצות ספונטנית העלולה לגרום לתקלות או לתוצאות שאינן רצויות. ואמנם, "שוואייה שוואייה" הוא אחד הביטויים השגורים בערבית. האם תמיד כלל זה נכון? האם אין מעלה במהירות או אפילו בחיפזון?

החיפזון בתורה מוזכר בהקשר של יציאת מצרים: "וככה תאכלו אותו: מתניכם חגורים, נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם, ואכלתם אותו בחיפזון, פסח הוא לה'". מדוע היה צורך להיחפז כל-כך? הרי לפחות לפי הפשט, בני ישראל לא יצאו ממצרים בלילה אלא "בעצם היום הזה" - כלומר בצוהרי היום (כדברי הרמב"ן "כי לא יצאו בלילה... אלא שנתן להם רשות לצאת והיו בני חורין, אבל בעצם היום ההוא יצאו מכל גבול מצרים"). משמעות הדבר, שהיה להם מספיק זמן לסיים את אכילת קורבן הפסח ולהתארגן ליציאה, ואם כן - מדוע החיפזון? למה לאכול עם מתניים חגורים, נעליים על הרגליים ועם המקלות ביד?

חיפזון בכניסה לעבודת ה'

דומה, כי יש מצב בו החיפזון והספונטאניות הם מעלה שבכוחה להשפיע על מהלך חייו של האדם. במיוחד נכון הדבר כאשר ניצב האדם על פרשת דרכים, ומתלבט בין חלופות שונות היכולות לשנות את חייו. כולנו מגיעים מדי פעם לשלב בו אנו נדרשים להכריע בין השגרה והביטחון שהיא טומנת בחוּבָּה, לשינוי שאמנם נושא בחובו הבטחה גדולה, אך גם פחדים, חוסר-ודאות וכו'.

ר' צדוק הכהן מלובלין, בראשית ספרו "צדקת הצדיק", מתאר מצב זה של שינוי בקשר של האדם הנדרש לעזוב את חייו הקודמים ולהיכנס לעול עבודת ה': "ראשית כניסת האדם לעבודת ה' צריך להיות בחיפזון, כמו שמצינו בפסח מצרים שהיה נאכל בחיפזון ולא פסח דורות. מפני שההתחלה לנתק עצמו מכל תאוות עולם הזה שהוא מקושר בהם, צריך לשמור הרגע שמתעורר בו רצון ה' ולחפוז על אותו רגע למהר לצאת מהם אולי יוכל. ואחר כך שוב ילך במתינות ולאט כדין פסח דורות".

כל ההתחלות הן קשות, בפרט אלו המנתקות את האדם מן העבר ומעבירות אותו לעולם אחר, עולם של אחריות, התחייבות וקבלה עצמית. האנרגיה והמאמץ הרבים ביותר בכל תנועה הם בהתחלה - כאשר החפץ מתחיל לזוז. ההילוך הראשון בכלי רכב הוא החזק ביותר, והוא גם זה שדורש את מירב האנרגיה. ההילוך החמישי, לעומת זאת, הוא החסכוני ביותר. הוא מאפשר שיוט במהירות קבועה ולכן דורש הרבה פחות אנרגיה.

שינוי דורש חיפזון, מהירות החלטה. דווקא ההתלבטות וההתמהמהות הן אלו העלולות להשאיר את האדם במקומו ולגרום לו להפסיד את הרכבת המובילה למחוזות העתיד. הדבר מוכר מאוד לכל מי שמעורב בעולם העסקים, שבו פעמים רבות הסיכוי נושק לסיכון. פעמים רבות, ההתמהמהות היא זו שתוקעת. מי שמצליח לקחת את הסיכון ולהתגבר מעל לחששות העתיד (כמובן בצורה מחושבת), מצליח גם לפרוץ קדימה. ההתלבטות הארוכה מדי, ברוב המקרים "מקררת" את האדם מההתלהבות הראשונית.

אמירה חד-משמעית: אנחנו יוצאים

"פספוס" שכזה מתואר בשיר השירים, שגם אותו אנו קוראים בפסח. אחרי ימים של חיפושים ולילות עם נדודי שינה וכמיהה לאיחוד, דופק הדוד על דלתה של הרעיה. היא שומעת את הדפיקות: "קול דודי דופק: פתחי לי אחותי רעייתי יונתי תמתי". אולם במקום להיחפז, במקום למהר, היא מתמהמהת, מתלבטת ומשתהה: "פשטתי את כותנתי, איככה אלבשנה? רחצתי את רגלַי, איככה אטנפם?" כאשר היא מתעשתת ומחליטה בסופו של דבר לפתוח, היא מגלה כי הפגישה הוחמצה: "פתחתי אני לדודי ודודי חמק עבר, נפשי יצאה בדברו, ביקשתיהו ולא מצאתיהו, קראתיו ולא ענני".

בני ישראל במצרים היו על פרשת דרכים, על-פי תהום של קבלת החלטה. חז"ל יודעים לספר לנו, על כך ש-80% מבני ישראל העדיפו בכלל להישאר במצרים והם מתו במכת החושך. רק לחמישית מכל העם היו האומץ והעוז לקבל החלטה על שינוי והליכה בדרך חדשה; רובם העדיפו את המוכר והבטוח. במצב זה נדרשת החלטה חפוזה על שינוי, ברגעים אלו נדרשת תודעה של חיפזון, של קבלת החלטות מהירה, של אמירה חד-משמעית: אנחנו במצרים לא נשארים, אנחנו יוצאים לחופשי.

בזכות דור יוצאי מצרים אשר קיבל את ההחלטה הנכונה והחפוזה, אנו יכולים ליהנות בליל הסדר ממתינות ורגיעה. אנו יכולים להסב לשולחן כבני חורין. אולם כל אחד ואחד מאיתנו עשוי למצוא את עצמו במהלך חייו ביציאת מצרים פרטית משלו, במצבים בהם נדרשת החלטה חפוזה, החלטה אשר בכוחה לשנות את מציאות חייו, ולהפכם ממציאות של בית-עבדים למציאות של בני-חורין.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש הישיבה התיכונית אמי"ת פ"ת ומרבני צהר.
תאריך:  03/04/2012   |   עודכן:  04/04/2012
הרב חגי גרוס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע החולף קיבל בג"ץ את החלטתו בנושא עתירת "שלום עכשיו" בהקשר עתידה של מגרון. על-אף הניסיונות הבלתי-נלאים של הממשלה למצוא פשרה, הקצאה של נציג מיוחד בשם בני בגין וחתימה על הסכם קבל עם ועדה, כל אלו כנראה לא הספיקו לבג"ץ. בטח לא לתנועת "שלום עכשיו". אה, כן. הם גם לא הספיקו לבעל הקרקע הדמיוני, שעדיין לא כ"כ ברור מאין יו"ר תנועת "שלום עכשיו" המציא. גם לא בטוח איפה בעל הקרקע. אבל העיקר שזה מספיק לבג"ץ.
03/04/2012  |  מיקי פרי  |   מאמרים
יש רק שתי מצוות מן התורה בתחום חינוך הילדים, האחת ללמדם תורה שנאמר "ושיננתם לבניך" (דברים, ו', ז') והשנייה לספר ביציאת מצרים "והגדת לבנך" (שמות, י"ג, ח').
03/04/2012  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
"המצב הזה, שאחרים רוצים לראות בו 'התרוממות', אינו באמת אלא ההיפך מזה ממש, ושמו הנאה לו הוא: עבדות פנימית המסתתרת תחת חירות חיצונית. את העבדות הזאת קבּלו עליהם אחינו ההם עוד לפני מאה שנה, ביחד עם הזכויות, אך בעת רעה הזאת תגָלה ותרָאה לעינינו בכל הודה והדרה"1.
03/04/2012  |  קובי דנה  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - לא להתראות, בריאות והנאה, תואנות מפוקפקות, פיצויי עתק, חינוך לרדידות, בריונות והערכה וכנאמר במסכת ראש השנה (דף י"א, עמוד א'), "בניסן נגאלו, ובניסן עתידים להיגאל". אמן! חג גאולה וחג אביב שמח!
03/04/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אהוד ברק הרים כוסית לחג הפסח עם חברי העצמאות, ופירט את משנתו בעניין חוסר היכולת של השמאל להתמקד בעיקר: השגת השלטון. אז ראשית יובהר שהשלטון אינו מטרה, הוא אמצעי בלבד. ושנית, מאז עבר לשרת נאמנה את ממשלת הלאומנות הקפיטליסטית, סברנו שאהוד כבר אינו חלק ממחנה השמאל. אהוד, זה הזמן להחליט, אתה שמאלן או לאומן? אם אתה שמאלן, עכשיו הרגע לעשות מעשה. מה שהיה, נשכח מזה, אבל מה שיהיה - כן משנה!
03/04/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים    / 
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
הבנים בצה"ל, המשפחה תזכה לסיוע כלכלי  /  גלאי תקשורת
בית שלם כולו ממצות! "אחוזת בית" רעננה   /  הדס ודמני-גולן
בפסח מגלים את "אוצרות חדרה"  /  עינת שהרבני
בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים  /  איתן קלינסקי
לשנה הבאה בני חורין באמת  /  בלפור חקק
על היציאה מעבדות לחירות...   /  צילה שיר-אל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il