|   15:07:40
דלג
עיתונאים   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

סערת 'בחדרי חרדים': כך עבדה השיטה

חוקרי המשטרה תכננו להמשיך את החקירה הסמויה נגד מנהלי אתר 'בחדרי חרדים', אך אירוע חדש גרם להם להפוך את החקירה לגלויה ולבצע מעצרים. בבית המשפט תיארו החוקרים את דרך הפעולה שביקשה להפוך את הפחד מפרסום שלילי לכסף. הרבה כסף
06/04/2012  |     |   כתבות   |   פרשת בחדרי חרדים   |   תגובות
נורמות שונות במגזר [צילום: פלאש 90]

חוקר המשטרה סיפר לשופטת:
"אחד העדים רעד, התחנן, 'אל תגבו ממני עדות', הבנאדם (בעל האתר) יכול להרוג אותי. לא פיזית, אלא באתר. הם מפחדים ממנו. אותו עד מת מפחד. יש בידינו הודאות של קורבנות שהחיים שלהם השתבשו לחלוטין מרגע שהכתבות פורסמו"

   רשימות קודמות
  עשר שנים בבוץ

הציבור החרדי סער השבוע בשל פרשת מעצרם של מנהלי אתר האינטרנט 'בחדרי חרדים' בחשד לעבירות של סחיטה ומרמה. לבקשת החשודים, נעתרה השופטת והוציאה צו איסור פרסום על שמותיהם ותמונותיהם של העצורים, למרות שדקות ספורות אחרי המעצר כבר פורסם דבר מעצרם בכל רחבי הרשת. כך נוצר מצב מוזר שבו מותר לכתוב שבכירים באתר נעצרו ללא ציון שמותיהם, ובו בזמן מותר לספר מי האנשים שעומדים בראש האתר, בלי להזכיר את המעצר. כמובן ששמועות מפורטות ופרשנויות עסיסיות פשטו מפה לאוזן, ובמהרה יצאו לרחוב ולא נשארו רק בחדרי חדרים.

על-פי חשדות המשטרה, בכירים באתר היו מעורבים בסחיטות באיומים, שבהן שורת הנסחטים ארוכה: פוליטיקאים בכירים, אנשי עסקים ועסקנים, גופים ציבוריים וארגוני צדקה. בדיונים בבית המשפט עלו בין השאר שמותיהם של דודי זילברשלג, איש העסקים יענקי ברגר ועוד. כך פעלה השיטה לטענת חוקרי המשטרה: כאשר הייתה מתפרסמת כתבה שלילית על אישיות או ארגון כלשהו בעמודי החדשות באתר, או לחלופין - כאשר פרסום שלילי היה מופיע באחד הפורומים, באתר החרדי ראו בזה פוטנציאל עסקי.

מטבע הדברים, הגוף המוכפש היה עושה כל שביכולתו כדי להסיר את הפרסום השלילי בעניינו, ופונה בעניין למנהלי האתר. הללו מצִדם התנו את הסרת הפרסום ברכישת פרסום עסקי, לעתים בתעריפים של עשרות ומאות אלפי שקלים. חוקרי המשטרה טענו השבוע בבית המשפט שלא פעם "עסקת הפרסום" הזו הייתה נעשית גם כשאותו "לקוח" כלל לא היה מעוניין בפרסום כלשהו.

במהלך הדיון בהארכת המעצר של החשודים טען נציג המשטרה בפני השופטת תמר בר-אשר-צבן: "מיותר לציין שלכל אחד השם הטוב הוא דבר חשוב מאוד, במיוחד במגזר החרדי. שם טוב יכול לעזור לבן-אדם. שם רע יכול להרוג אותו". עורכי הדין של החשודים קפצו ממקומם כנשוכי נחש והזדעקו: "גם במגזר החילוני שם טוב הוא דבר חשוב". אלא שאפשר להבין למה התכוון אותו חוקר בדבריו. במגזר החרדי, כפי שהתבטא עסקן חרדי בכיר, "אין תקנה ואין כפרה. ברגע שרכילות עליך התפרסמה ברבים - שום דבר כבר לא יעזור, גם לא האמת".

תאווה לנייעס

בעבר התבצרה החברה החרדית בקודים של שתיקה - את זה אסור לומר, על זה אסור לדבר וזה "פאסט נישט", כלומר לא מתאים. השיח הציבורי נע בין הוראות הרבנים ופסיקותיהם ליומונים החרדיים הרשמיים ולפשקווילים, ששימשו פתח מילוט משחרר מפני ההשתקה. אותו קוד לא כתוב ביקש לסייע בהתבדלות החברה החרדית ובשמירה על תומתה וטהרתה. אבל משהו באופי החרדי - אולי זו הלמדנות, הפלפול והערנות הטבועים בחברה הזו - ביקש תמיד לפרוץ כתנועה נגדית את חבלי השתיקה העבים. ואולי פה מבצבץ קצה החוט החושף את הפקעת כולה.

יש לו לציבור החרדי – וכמובן הדברים נאמרים בהכללה - תאווה שכמעט אין לה גבול לאינפורמציה, לנייעס (חדשות ביידיש) מכל סוג שהם. רבים רוצים לדעת הכול, ומתעניינים כמעט בכל דבר - במה שקורה בחדרי הישיבות הסגורים של הפוליטיקה החרדית, במתרחש בתוככי חצרות הרבנים, במה שמסתובב ברחוב, בשערוריות מקומיות ואישיות ובשאר מגדים רכילותיים. הצד השני של המטבע הוא החשש שלאחת מפיסות המידע שמעניינות כל כך את כולם ישתרבב חלילה שמך הפרטי.

הופעת האינטרנט, על שפע המידע המתפרסם דרכו, ערערה את יציבותה השמורה של החברה החרדית, ו'בחדרי חרדים' הפך לסמל המהפכה. תחילה מדובר היה בפורום בודד באתר הייד-פארק. לאחר זמן קצר המיזם גדל לממדים של אתר חדשות פעיל, בעל עשרות מדורים בנושאים שונים, ולצִדו מערכת ענפה של 291 פורומים פעילים. חלק מהפורומים פתוחים לקהל הרחב וחלקם סגורים. אותה מערכת פורומים הפכה את האתר במידה רבה למדורת השבט החרדית, למרות התנגדותם של רבנים בכירים. ההתנגדות הגיעה לשיאה בדצמבר 2009, אז הוטל חרם על אתרי האינטרנט החרדיים בחתימתם של כ-20 רבנים ואדמו"רים מובילים. שני העורכים-המייסדים של 'בחדרי חרדים', דוד רוטנברג (המוכר בכינוי 'דוד 10') ודב פוברסקי ('לונגען'), פרשו מהאתר ואחריהם גם אחרים. אבל 'בחדרי חרדים' המשיך לפעול, בין היתר בשל העובדה שמנכ"ל חברת גלובל נטוורקס שרכשה את האתר עוד לפני החרם, גיא כהן, הוא חילוני. בסביבות אוקטובר 2010 נתנו הרבנים הכשר בעל פה לאתרים החרדיים - הכשר שאפשר לסגת ממנו בכל רגע נתון. באופן אירוני, השמועות ברחוב החרדי טענו שכמה מאלו שהודיעו על פרישה, בפועל המשיכו להיות פעילים באתר.

תיעוד במצלמה נסתרת

הסברה בדרך אסרטיבית
"בעל האתר היה נפגש עם הקורבן ומסביר לו בדרך אסרטיבית מאוד שהאשכול (שרשור הודעות בפורום) לא יכול לרדת, אבל הוא רואה את הדברים בהסתכלות רחבה יותר ובפרספקטיבה פרסומית. מי שהיה בר-מזל הצליח להגיע למנהלי האתר ושילם רק כמה אלפי שקלים תמורת הורדת תכנים"

כפי שעולה מטענות החוקרים, החשוד המרכזי בפרשה הוא בעל האתר, שלגביו נטען כי גילה את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בפחדם של החרדים מפני פרסום שלילי. בין הנחקרים בפרשה נקרא למסור עדות גם עורך החדשות הראשי באתר, אך זה שוחרר לביתו עוד באותו היום. בעדותו מסר עורך החדשות שמעולם לא ידע על האיומים המופנים כלפי אישים שונים. הוא הודה שקיבל מעת לעת הוראות מפורשות "להוריד כתבות", אך כאשר שאל למה תירצו זאת באוזניו בטענה של קשרים חברתיים.

בבית המשפט השבוע טענו חוקרי המשטרה: "בעל האתר היה נפגש עם הקורבן ומסביר לו בדרך אסרטיבית מאוד שהאשכול (שרשור הודעות בפורום) לא יכול לרדת, אבל הוא רואה את הדברים בהסתכלות רחבה יותר ובפרספקטיבה פרסומית. מי שהיה בר-מזל הצליח להגיע למנהלי האתר ושילם רק כמה אלפי שקלים תמורת הורדת תכנים. מי שהיה חסר מזל קצת יותר, נדרש לשלם הרבה יותר. כהן הסווה את 'הפעילות העסקית' בייעוץ פרסומי לפרסום כתבות חיוביות, גם אם לאדם או לגוף מסוים לא היה צורך בפרסום. אמרו לו: 'אז תפרסם סופגניות', והוא נאלץ לפרסם באתר בסכומים אדירים. לאחד העדים, המנהל שני תלמודי תורה, אמרו: נפרסם לך את תלמודי התורה. הוא לא רצה לפרסם אבל הכריחו אותו לפרסם. מה זה, טיטולים? מצנחי רחיפה? למה תלמוד תורה צריך פרסום?"

החקירה בעניין 'בחדרי חרדים' מתנהלת כבר כמה חודשים באופן סמוי. השבוע, לאחר המעצרים המתוקשרים, מיהרו במשטרה לזמן לחדרי החקירות שורה ארוכה של עדים ואלה סיפקו עדויות מצמררות. חוקר המשטרה סיפר לשופטת: "אחד העדים רעד, התחנן 'אל תגבו ממני עדות', הבנאדם (בעל האתר) יכול להרוג אותי. לא פיזית, אלא באתר. הם מפחדים ממנו. אותו עד מת מפחד. יש בידינו הודאות של קורבנות שהחיים שלהם השתבשו לחלוטין מרגע שהכתבות פורסמו".

עד לאחרונה כוונת המשטרה הייתה להמתין לפני המעבר לחקירה גלויה, אלא שבחודש האחרון הגיעה אליהם עדות על ניסיון לסחיטה באיומים בזמן אמת. מדובר בעדותו של יענקי ברגר, עסקן חרדי שדיווח למשטרה שבתגובה לדרישתו להוריד כתבה לא מחמיאה על אודותיו מהאתר, התנו אישים באתר 'בחדרי חרדים' את הסרתה ברכישת פרסום בסכום כסף גדול. העדות הזו הכניסה את חוקרי המשטרה למהלך של פעילות מוגברת. ברגר זימן נציג של האתר לפגישה שתועדה באמצעות מצלמה נסתרת, שלטענת המשטרה מהווה הוכחה ניצחת לבית המשפט בשאלה "איך העסק עובד". בסרט, שעלה מאז כמעט בכל אתרי האינטרנט, אפשר לראות ולשמוע את איש האתר מספר לעסקן החרדי שהוא יכול להכניס אותו לרשימה סגורה של פוליטיקאים ואנשי עסקים, ושהוא עושה לו טובה שהוא נמצא ברף התחתון של הרשימה, אלו שמשלמים רק עשרת אלפים דולר בחודש במשך שנה, משום שהגדולים משלמים הרבה יותר.

"עניין עסקי טהור"

בבית המשפט טען כל אחד מעורכי הדין של החשודים בתורו את טענותיו. עו"ד שרון קינן, בא-כוחו של בעל האתר, טען שמדובר בעניינים עסקיים ולא בסחיטה: "מדובר באדם שמעולם לא עבר באור אדום. יש לו אתר פרטי באינטרנט, אתר שנכנסים אליו 300–400 אלף איש, והוא מנהל אותו למטרות רווח. הוא יושב מול גופים שרוצים לפרסם באתר הקטן הזה, מנהל שיחות, נקרא לפגישות ומתווכח על סכומים. הוא לא מכחיש שדרש עשרת אלפים דולר. למשטרה זה נראה כמו סחיטה, אך לבעל האתר זה נראה עניין עסקי טהור".

עו"ד יאיר גולן, בא-כוחו של חשוד נוסף, ניסה גם הוא להעלות לדיון שאלות על ההאשמה בסחיטה: "באתר מפורסמות כתבות שכתבו כתבים שעורכים תחקירים ומפרסמים כתבות שמעניינות אנשים. אני יוצא מתוך הנחה שחלק גדול מהכתבות הן אמיתיות. באמת לא נעים לרב מפורסם שמפרסמים עליו דברים שהם גובלים בשחיתות או כתבות אחרות מסוג דומה. אני גם מוכן להניח שהמשך התגובות והפרסומים הללו מזיקים לאותו אדם, בין אם הדברים אמת ובין אם הם מופרכים. נניח שזה המצב, ונניח שבא גורם תקשורתי ומציע לאדם שסובל מהפרסומים הצעה עסקית ואומר לו - נוריד את הכתבות ואת האשכולות, ואתה תפרסם אצלי באתר או תשלם לי. אם זה קרה, באמת אפשר לומר שזה לא יפה וזה לא אתי, אפשר להגיד שזה גבולי, אך השאלה ראויה והיא תתברר.

"ברור שאם יש ראיות על אנשים מפוחדים שאיימו עליהם שאם לא ישלמו סכום כסף יוכפש שמם - יכול להיות שזה עונה לסעיף סחיטה באיומים. אך אם בא אדם ומבקש שיורידו את הכתבות משום שהן גורמות לו נזק גדול, ואומרים לו שייתן כמה אלפי שקלים ויורידו אותן, האם זו סחיטה?"

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/04/2012   |   עודכן:  06/04/2012
נטע סלע, שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סערת 'בחדרי חרדים': כך עבדה השיטה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החרדים
6/04/12 15:37
2
סחוט
6/04/12 17:34
3
לוין אלכס
7/04/12 10:18
4
חרד
25/04/12 10:41
5
געצל
30/04/12 11:30
פורום: פרשת בחדרי חרדים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הירח המלא היום מפעיל את מזל מאזנים, אבל מבנה הכוכבים אינו נוח ומקשה על פתרון במצבים שיש בהם חילוקי-דעות. הצורך שלכם להתבטא חזק יותר והסגנון האסרטיבי גורם לאכזבה אצל אחרים.
06/04/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
נזקקתי לכמה ממחטות כדי למחות את דמעות הצחוק ההיסטרי שההצגה גורמת לצופים. כמו אצל שייקספיר, חילופי זהויות והעמדות פנים בזהות שונה הם עמוד התווך במחזה.
06/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
היה זה משה רבינו שקילל את פטרה, העיר המדברית החצובה בסלע, ואת האדומים, מייסדיה, על שסירבו להניח לבני ישראל לחצותה בדרכם אל הארץ המובטחת.
06/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
הגלריה של ארי לויט ממוקמת במקום שהכי מתאים לה, לו. ליד הים. כשלויט לא מצייר, הוא בים. גולש. מחובר לגלים. חלל הגלריה גם הוא מזמין כמו ים. בהיר, האוויר קריר. וגם כאן בגלריה, כמו בכל מקום אחר בו הציג את עבודותיו, לויט מזמין לגעת. השלט תלוי בבירור על הקיר - "נא לגעת".
05/04/2012  |  יפעת גדות  |   כתבות
נושא האהבה, התשוקה, הקלות בה הן מתממשות בימינו, אם בכלל, היחס בין נשים לגברים ומה כל צד מחפש אצל השני - עומדים במרכזן של הצגות רבות. אבל התצריף של מערכות היחסים בין שני גברים ושתי נשים, המתאר מספר התאהבויות בין א' לב', בין ג' ל-ד', וחילופי הזוגות, לא לרגע, אלא לשנים תוך נישואים - צר הדמיון מלשער את ההתרחשויות המפתיעות שוב ושוב את הקהל הצופה בהצגה כאן.
05/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת בחדרי חרדים  /  מי ומי  
מנהל "בחדרי חרדים" חשוד בסחיטה  /  איתמר לוין
אתר בחדרי חרדים משיק מהדורה באנגלית  /  ליאור וייץ
המוטיב של מדינת ישראל   /  אורן פרסיקו
וביערת הרע מקרבך  /  הרב אליהו קאופמן
פרשת הסחיטה / גיבורים על חרדים  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il