הצהרותיו האחרונות של יו"ר האופוזיציה הנכנס, ח"כ
שאול מופז, מהוות את השיא במסע שהחל מלב הקונצנזוס אל מחוזות השמאל הקיצוני. העובדה שגם אחרי טרגדיית ההינתקות ותוצאותיה קובע רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר כי יש לשאוף לפינוי של מאה אחוז משטחי יהודה ושומרון, מראה כי האיש בחר במודע לשבור שמאלה.
אם היה מדובר באדם פרטי, ניתן היה לעבור לסדר היום על הצהרה מסוג זה. בישראל קיימים אנשי רוח רבים שלמען הכרה בינלאומית ותארים אקדמאיים ימכרו את עמם. אלא שהפעם מדובר בדמות ביטחונית ראשונה במעלה, שבוחרת לרקוד לפי חלילי תנועת ה-BDS העולמית ותומכיה בארץ.
קריאה של ראש מפלגת קדימה לפינוי אלים של
מתנחלים אם לא יוותרו על זכותם הטבעית על אדמתם וארצם, היא בהכרח התעצמותו של מסע הרדיפה בו החלה
ציפי לבני ונמשך כעת על-ידי היורש. אין כל זכות מוסרית להתבטא בצורה הזו ביחס לאזרחי המדינה, שהתיישבו בשליחות הממשלה בנחלתו ההיסטורית של עם ישראל.
בפועל, ביהודה ושומרון יושבים היום גם ערבים, ואין ספק כי מדינת ישראל תצטרך להתמודד באופן הראוי והנכון עם הדילמה הנצחית שלה: רצון למקסם את הדמוקרטיה מצד אחד, לצד שמירה על זהות יהודית מהעבר האחר. הפתרונות - החל ממתן אוטונומיה מלאה לפלשתינים או דרך הכרה דה-פקטו במדינה פלשתינית על חלק מהשטח - מונחים על השולחן, אבל הימצאותם של הפלשתינים ביהודה ושומרון כלל לא מקטינה את הקשר והזיקה למקומות אלה.
נסיגה מלאה מיו"ש, משמעותה ויתור על לב הזהות הלאומית בארץ ישראל ובסופו של יום התנערות מרעיון המדינה היהודית. רעיונות מקבילים ואחים לה הם מימוש 'זכות השיבה' (שלחלקים ממנה הסכים בשעתו
אהוד אולמרט) והכרה ב'זכות ההגדרה העצמית' של ערביי הגליל, הנגב וכפרי המשולש.
השבר הרעיוני ממנו סובל איש הצבא שעלה לבדו מאירן ובנה עצמו בעשר אצבעותיו, מלמד עד כמה טעו אנשי הימין כשניסו להתעלם מהממד ההיסטורי-רוחני של שייכותנו לארץ ישראל, והתבססו בעיקר על הסברים ביטחוניים. הסבר ביטחוני, חשוב ככל שיהיה, הוא הסבר מנותק משורשים ואחריתו היא תבוסה צבאית וחורבן לאומי.
שום עם בעולם לא קיים רק בגלל כידוני רובי חייליו. על כידון של רובה, כידוע, קשה לשבת, וברור שגם על לוע של תותח אי-אפשר לנוח. רק קשר שורשי ומהותי לארץ הזו, הוא שיאפשר לעם ישראל לשרוד במזרח התיכון. מתן סיבות אחרות מפי שרי ביטחון בעבר, מחזק את טענות אויבינו על היותנו גזלני קרקע וראש גשר קולוניאליסטי של המערב. ללא שורשים - איננו שונים מהצלבנים.