|   15:07:40
דלג
  עודד עמיחי  
יו"ר עמותת "מגן לעורף"
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מי צריך מערכות הגנה

גורמים בכירים במערכת הביטחון ובצה"ל, כמו גם חלק לא מבוטל מהציבור, סבורים שניתן להסיר את האיומים הבליסטיים על ישראל באמצעות תקיפה אגרסיבית בלבד, וכי ההשקעה באמצעי הגנה מיותרת ורק מעצימה את חולשתנו. האומנם? מערכות הגנה זולות ויעילות ישדרגו את כושר ההתקפה של צה"ל, שיוכל להגיב במקום ובעת הנוחה לו. התעלמות מהן עלולה להביא לאסון לאומי
11/04/2012  |   עודד עמיחי   |   מאמרים   |   תגובות
סקיי גארד. מאפשרת הפרת משוואת האיזון עם ארגוני הטרור

ללא בחינה מוקדמת
מפא"ת הורתה לרפאל, ללא סמכות ומבלי שנעשתה עבודת מטה סדורה, להיכנס לפיתוח מלא של מערכת כיפת ברזל בנובמבר 2006, 3 חודשים לפני כינוסה של וועדת נגל, שאמורה הייתה לבחון לדבריה 14 חלופות להגנת העורף. מערכת הלייזר מעולם לא נבחנה

רוצים לכסח לארגוני הטרור את הצורה? קדימה סעו, המפתחות בפנים! אבל מדוע צריך באותה הזדמנות לגרום להרס מה שנבנה כאן בעמל רב? מהיכן נובעת התיאוריה של או-או? התקפה או הגנה? אין תופעה כזו בטבע, בשום תחום. חיל האוויר הוא חיל התקפה? תחשבו שוב. לחיל האוויר יש משימות הגנה לא פחות חשובות מהתקפה.

ניקח דוגמה מתחום הספורט, כדורגל, כדורסל - מישהו מעלה בדעתו קבוצה שפויה שתעלה למגרש בלי הגנה? יפרקו אותה לגורמים. זה לא אומר שאין צורך בהתקפה. להפך. אבל התקפה יעילה נובעת תמיד מהגנת ברזל. זה לא רק בספורט.

בשנות ה-80 חל שינוי אסטרטגי במזרח התיכון, שהופנם ע"י הנהגת המדינה באיחור רב. מדינות ערב (ולא רק ארגוני הטרור) הבינו שאין להם סיכוי להתמודד עם חיל האוויר והם עברו להצטייד בטילים ורקטות. יש סביבנו עשרות אלפים של טילים ורקטות, מכל הכיוונים ומכל הטווחים. יש אומרים שיותר (מישהו נקב במספר של 200,000, אני לא אחראי למספר זה, וזה גם לא משנה). למרות שינוי אסטרטגי זה, ישראל המשיכה לקנות מטוסים יקרים (אפ-35) ולא נערכה בזמן להתמודדות מול האיום החדש. טילים ורקטות הם נשק המוני זמין וזול, שיכול להפוך את חיינו לגיהינום.

את מי נתקוף? נחסל את עזה? נהפוך את לבנון לאיי חורבות? מי ייתן לנו לעשות זאת? אנו לא לבד בפלנטה הזו. זהו חלום באספמיה. בן-גוריון אומנם אמר "או"ם שמום" אבל גם הוא הבין את מגבלת הכוח. אינני רוצה להרחיב כאן את הדיון על מגבלות הכוח. החמאס והחיזבאללה אינם לבד בזירה, ישנם גורמים נוספים וצריך לכלכל צעדנו בתבונה. בנוסח המערבון הידוע, גם אני סבור שאם תוקפים אז צריך לתקוף בעוצמה. או - או. תקיפה מידתית לא מכריעה את המערכה, היא אולי גם מזיקה, כי היא שוחקת את כוח ההרתעה.

אבל נניח שנתעלם מכל העולם. האם חיסול עזה ולבנון יפתור את הבעיה? לא נותקף יותר בטילים ורקטות? התשובה ברורה, לא! נחטוף מטר של אלפי טילים הרסניים יותר, מטווחים גדולים יותר. מה נעשה אז? נכבוש את סוריה? את עירק? ואולי את אירן? ועם מה נתקוף? מישהו מעלה בדעתו שהאיומים עלינו מצטמצמים אך ורק לירי של כמה קסאמים ליום? יש ארסנל שלם סביבנו החל מפצמ"רים ועד טילי שיהאב ארוכי הטווח.

הטילים והרקטות ייעשו מדויקים יותר ויישארו זולים. אין שום קושי להוסיף לרקטות הקיימות מנגנון ביות פשוט וזול, כדוגמת ג'י.פי.אס, כך שדיוקם יגדל. זאת לא תחזית לאחרית הימים. זה כבר קיים. עדיין בכמויות קטנות, אבל זה יגיע למימדים גדולים מוקדם ממה שנדמה. מה יקרה אז לבסיסי חיל האוויר? למתקנים אסטרטגיים? מהיכן נוציא את הכוחות לתקיפה? ואת מי בדיוק נתקוף?

התבססות בלעדית על תקיפה אגרסיבית פושטת רגל עוד לפני שנעשה צעד אחד. התעלמות מהצורך בהגנה מטילים יוצרת משוואה בה ידנו תהיה על התחתונה. יש צורך להגן על העורף, כמו גם על מתקנים אסטרטגיים, על-מנת להפר את האיזון, שהינו במקרה זה לטובת התוקפן, ולאפשר לצה"ל לנצל את יכולתו ההתקפית העדיפה, בחוכמה. לתקוף במקום ובזמן שנוח לנו, ולא כתגובה לפרובוקציה של התוקפן.

השאלה היא איזה הגנה לבחור. ושוב, לא במקום התקפה! מיגון? טילי יירוט יקרים? לא! התייחסנו לסוגיה זו באריכות במספר מאמרים.

מאמר 1 - [קישור]
מאמר 2 - [קישור]
מאמר 3 - [קישור]

מערכת הלייזר - הפרת משוואת האיזון עם ארגוני הטרור

מערכת הלייזר, נאוטילוס / סקייגארד, שישראל יזמה פיתוחה לפני יותר מ-15 שנה, מאפשרת הפרת משוואת האיזון עם ארגוני הטרור, יען כי היא זולה, מדויקת, והתחמושת זמינה (דלק) בכמות בלתי מוגבלת. אפשר להשמיש מערכת זו בזמן קצר יחסית ובעלות סבירה. זו יכולה ליצור הגנה כמעט הרמטית מפני כל סוגי האיומים הבליסטיים, החל מפצמ"רים ועד טילי השיהאב, בעלות מתקבלת על הדעת, שהיא פסיק לעומת ההשקעה ההזויה בחלופות.

בשנות ה-70 יזמתי ועמדתי בראש הפיתוח ברפאל של טכנולוגיה מהפכנית זו. כבר אז (1976), לאחר שהפעלנו בהצלחה דגם מעבדתי ראשון של לר"ע (לייזר רב עוצמה), נערך עבורנו חקר ביצועים במחצ"ב, יחידת חקר הביצועים של רפאל, שהייתה בזמנו הטובה במדינה.

מסקנת אותה עבודת חקר ביצועים הייתה שישראל תהיה מאוימת בעשור הקרוב בטילים ורקטות, איום שיהפך לאיום אסטרטגי. נערכה השוואה ליירוטם באמצעות טילי יירוט או לייזר (כימי, כזה שפיתחנו; אין ולא יהיה אחר לפחות בשני העשורים הבאים), והמסקנה הייתה חד-משמעית - ללייזר יש יתרון פוטנציאלי מהותי.

הלכנו, ראש מחצ"ב באותה עת ואני, לאלוף בכיר בצה"ל (1977) שזרק אותנו מהחדר אחרי 20 שניות, כמעט בצרחה, ואמר שאנו שני אידיוטים וכי אין איום של טילים, ואם יהיה כזה, נכסח להם את הצורה. הגישה הכוחנית אינה חדשה, והיא הייתה מושרשת כבר אז, שנים לא רבות אחרי מלחמת יום הכיפורים. מאז חלפו כמה עשורים, ולא כיסחנו לאף אחד שום צורה.

בראשית שנות ה-90, בעקבות מלחמת המפרץ, שם לראשונה מאז מלחמת השחרור ספג העורף 39 טילי סקאד, יזמתי, יחד עם אחרים, את פיתוח מערכת הנאוטילוס בארה"ב, בשיתוף תעשיות ישראליות. הייתי אז כבר מחוץ למערכת הביטחון, מנהל חברה פרטית, ועשיתי פעילותי זו בהתנדבות, מתוך הבנה מקצועית ומתוך חרדה לעתיד המדינה.

ההצלחה הייתה רבה. לא הייתה זו שום הפתעה, כי התשתית כבר הייתה קיימת. בשדה הניסויים בווייט-סנדס (אחד הגדולים והמשוכללים בעולם) נערכו 46 ניסויים, בהם יורט כל מה שעף לאוויר, רקטות מטווחים שונים, פצמ"רים, פגזי ארטילריה, בירי בודד ובמטח, כולל ירי בהפתעה. כל דבר שיצא לאוויר יורט. 100% הצלחה.

אולם הגניוס היהודי נשאר בראשית שנות האלפיים בשולי הדרך. ישראל נסוגה מלבנון, גורמי ביטחון סברו שבכך הוסרה העילה לתקיפת טילים משטח לבנון. היה גם מי שסבר שאלפי הטילים שהיו שם בידי החיזבאללה יחלידו במחסנים. זה לא קרה. מלאי הטילים והרקטות רק התעצם, בכמות ובאיכות.

מהי הסיבה לליקוי מאורות זה בסוגיית הגנת העורף?

מדוע משקיעה מערכת הביטחון מיליארדי דולרים בפתרונות הלא נכונים? מה פשר ההתעלמות האובססיבית ממערכת הלייזר? מניע אפשרי הוצג ע"י שמעון לביא, טכנולוג בכיר במפא"ת (ערוץ 2, בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, דצמבר 2007):

"אני לא מתבייש להגיד את זה - אנחנו במפא"ת אחראים על פיתוח מערכות כחול לבן, מה שלא היה בנאוטילוס". סוף ציטוט. מערכת הביטחון גם מסרבת להביא נושא זה לבחינה בוועדה מקצועית אובייקטיבית. בהקשר זה קובע דוח מבקר המדינה 59א' ממרס 2009 כי מפא"ת הורתה לרפאל, ללא סמכות ומבלי שנעשתה עבודת מטה סדורה, להיכנס לפיתוח מלא של מערכת כיפת ברזל בנובמבר 2006, 3 חודשים לפני כינוסה של וועדת נגל, שאמורה הייתה לבחון לדבריה 14 חלופות להגנת העורף. מערכת הלייזר מעולם לא נבחנה. ולא די בכך, מערכת הביטחון מונעת בהתמדה העלאת סוגיה זו גם לדיון ציבורי (ישנן מספר דוגמאות מאלפות לכך).

תאריך:  11/04/2012   |   עודכן:  11/04/2012
ד"ר עודד עמיחי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי צריך מערכות הגנה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי גנני
11/04/12 16:58
2
נחום שחף
11/04/12 17:51
 
אחד שבודק
16/04/12 12:25
3
אביתר בן-צדף
11/04/12 21:17
4
Gilead
14/04/12 05:38
5
ישמעאל
14/04/12 08:45
 
הנ"ל
15/04/12 08:13
 
בן צבי
16/04/12 11:51
6
זאב רונן
12/11/12 19:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מדינת ישראל יכולה להתגאות ...היא מתפקדת לא רע...אם מנכים את החרדים והערבים , אנחנו נמצאים במצב מצוין בלעדיהם." כך התנסח ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בראיון ל-TheMarker לרגל חג הפסח. (למוטי בסוק ולסמי פרץ ב-6.4)
11/04/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הכותרת של מאמרי, היא כשם מאמר מרתק, משנת 1961, פרי עטה של הפילוסופית איין ראנד. על-פי מאמרה מתאפיין העידן המודרני, בצמיחת שני מקצועות חדשים: האינטלקטואל ואיש העסקים.
11/04/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בסירובה המוחלט של ארצות-הברית לשחרר את יונתן פולארד אין משום גילוי-אמריקה. הוא הרי היה צפוי מראש. הכתובת הייתה חקוקה על הקיר למן הרגע שבו הושלך הסוכן הישראלי לכלא, לפני 27 שנים. עם כל הצער שבדבר, לא היה שום סיכוי שבעולם למאמצי השחרור - לא של רעייתו, לא של כל המתנדבים הרבים, ואף לא של גדולי-עולם שנחלצו לעזרתו.
11/04/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בשולי הכותרות: מדיניות החשמל המדורג המנכ"לים צוחקים כל הדרך אל הבנק העלאת גיל הנישואים - גזירה שאין הציבור החסידי יכול לעמוד בה וגם בין שפטל לדמיאניוק ומי היא המשפחה המאושרת? ולקינוח על חוד הלשון על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
11/04/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
יוזמה חדשה של משרד המשפטים בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן הינה קידום הצעת חוק יסוד: חקיקה, שתסמיך את בג"ץ לבטל חוקים ברוב מיוחס של שופטים, ומנגד הצעה שהכנסת תוכל לאשר חוקים שבוטלו ע"י בית המשפט העליון ברוב של 65 חכי"ם. סייפת הדברים מלמדת כי עסקינן בחוק שמטרתו לעקוף את בג"צ. יש שיאמרו בפשטות המחוקק מבקש להפוך לערכאת ערעור על בג"ץ.
11/04/2012  |  עו"ד ראובן דינור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il