|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

בג"ץ מגן על הכיבוש הבלתי חוקי

מעמדה המשפטי של מגרון במשך 19 שנה בין 1948 ל-1967 היו יהודה ושומרון נתונות תחת כיבוש ירדני בלתי חוקי, וכי הסיפוח הירדני של כל השטח באפריל 1950 לא הוכר על-ידי הקהילה הבינלאומית ואפילו לא על-ידי מדינות הליגה הערבית
12/04/2012  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לא חוקי [צילום: פלאש 90]

התערבות "שלום עכשיו" בשם הבעלים הערביים כביכול הייתה התגרות ערמומית חסרת בסיס משפטי, שאף בית משפט בשום מדינה אחרת, פרט לישראל, לא היה מתיר.

   רשימות קודמות
  הכיבוש: הרצאה משפטית
  בגידה ותוכנית ההינתקות
  טרנספר של יהודים
  זכויותיו המשפטיות וריבונותו של העם היהודי על ארץ-ישראל על-פי המשפט הבינלאומי

בעתירה של "שלום עכשיו" לבג"ץ, כתמיכה בטענתם של ערבים לבעלות על קרקעות שעליהן ממוקם הישוב מיגרון בחבל בנימין, ציווה בית המשפט העליון לפרק את הישוב ולהשיב את הקרקע לבעליה הערביים הנטענים. בפסק דינו מ-2006 בית המשפט מעולם לא ערער על נכונותו של הנתון העיקרי שהיה במחלוקת, והוא שהקרקע אומנם שייכת לעותרים המתגוררים בכפר דיר דיבוואן השוכן בסמוך להתנחלות. בית המשפט קיבל כנכונה את הודאתה של ממשלת ישראל כי מגרון נבנתה באורח בלתי חוקי על אדמה ערבית פרטית, כנראה על סמך ממצאיה של טליה ששון, בדוח שהגישה לממשלה ב-2005 על התנחלויות בלתי חוקיות שהוקמו ביהודה ושומרון המכונים "מאחזים בלתי חוקיים", שקיבל ללא ערעור את הטענה הערבית לבעלות על הקרקע. היות שמאז בג"ץ אלון מורה ב-1979 שבו עלתה הסוגייה לראשונה, מדיניותה של ממשלת ישראל היא לא לבנות ישובים חדשים על אדמה פרטית, פסק בית המשפט כי מטעם זה מגרון הוא עקרונית ישוב בלתי חוקי, ועל כן יש לפנותו. אך נראה כי במקרה מגרון הן הממשלה והן בית המשפט פעלו בחיפזון יתר, מבלי לבדוק את תקפותן של טענות הערבים לבעלות.

אומנם, נראה כי הקרקע נשוא הדיון עברה תהליך של חלוקה על-ידי שלטונות ירדן והמלך חוסיין העניק אותה בסביבות 1960 לכמה ערבים. אלא שבמשך 19 שנה בין 1948 ל-1967 היו יהודה ושומרון נתונות תחת כיבוש ירדני בלתי חוקי, וכי הסיפוח הירדני של כל השטח באפריל 1950 לא הוכר על-ידי הקהילה הבינלאומית ואפילו לא על-ידי מדינות הליגה הערבית. המדינות היחידות שהכירו בסיפוח זה היו בריטניה (שלא הכירה בסיפוח הירדני של מזרח ירושלים) וכנראה גם פקיסטן (על-אף שמחקרו של פרופ' סנפורד ר. סילברבורג ממכללת מקטובה בסליסבורי שבצפון קרוליינה הראה כי להכרה זו אין אישור בשום מסמך פקיסטני רשמי).

לפי כללי המשפט הבינלאומי המנוסחים בסעיפים 42, 52 ו-55 לתקנות (האג) בדבר דיניה ומנהגיה של המלחמה ביבשה משנת 1907, לירדן, בהיותה כובשת של יהודה ושומרון - אזורים המיועדים לבית הלאומי היהודי ולמדינה היהודית בהכרזת בלפור, בהחלטת סן רמו, בהחלטת הוועדה הצרפתית-בריטית לעניין הגבולות מ-23 בדצמבר 1920 ובכתב המנדט, שאותם כינתה ירדן "הגדה המערבית" - לא הייתה סמכות חוקית להעניק לאזרחיה או לנתיניה חלקות אדמה שלא היו שייכות לה מתוקף החוק הבינלאומי. איסור זה נקבע בסעיף 55 לתקנות האג שזה נוסחו:

"המדינה הכובשת נחשב רק לנאמן ולנהנה של הבנינים הציבוריים, נכסי דלא ניידי, יערות ומפעלים חקלאיים השייכים למדינה האויבת והנמצאים במדינה הכבושה. עליה לשמור על קרן הנכסים האלה ולנהלם לפי כללי טובת-ההנאה".

היות שירדן הייתה המנהלת או בעלת זיקת הנאה בלבד של שטחי יהודה ושומרון, היא מעולם לא הייתה הבעלים החוקי או הריבון של אדמה זו. לפיכך, להענקת הקרקעות מצד המלך חוסיין לנתיניו השונים אין תוקף חוקי או בסיס במשפט הבינלאומי, במשפט המנדטורי או במשפט הישראלי של היום, ללא קשר לשאלה, האם הקרקע הייתה רשומה על שם אלה שנהנו מהענקת הקרקע. החריג היחיד לתקנה 55 של תקנות האג הוא תקנה 52, המתירה רכישה או הפקעה של אדמה למטרות צבאיות בלבד.

נדרש אישור בדיעבד

בנסיבות אלו, היה על הממשלה ועל בית המשפט העליון לערוך בדיקה יסודית ולקבוע האם מסמכי הבעלות שהיו בידי העותרים הערביים, שאותם קיבלו משלטונות ירדן, אכן היו תקפים - בדיקה שאפילו לא שקלו לעשותה. יתר על כן, הייתה זו שגיאה מצד הממשלה להישען רק על קביעותיו המוטלות בספק והבלתי מבוססות של דוח ששון כראיה לבעלות. מן הראוי היה לדרוש מן העותרים להוכיח את טענת הבעלות שלהם להנחת דעתו של בית המשפט.

לפני שהעניק המלך חוסיין את האדמות ביהודה ושומרון, הקרקע שעליה ממוקמת מגרון לא הייתה בבעלות פרטית, אלא הייתה שייכת או לסולטן ונקראה אדמת "מירי", או מה שסביר יותר, הייתה מסווגת כ"מוואת" - זאת על-פי החוק העותומני שהיה בתוקף בארץ ישראל המנדטורית. קרקעות אלה היום מסווגות בישראל כאדמות מדינה. ירדן, שהשתלטה על אדמה זו במלחמת תוקפנות, שבה פתחה ב-1948 נגד המדינה היהודית שזה עתה קמה, מעולם לא הוכרה כריבון בה, ולא הייתה לה סמכות חוקית עליה. לכן גם לא הייתה לה סמכות חוקית לחלק את הקרקע לאזרחיה. כלומר, מגרון מעולם לא הייתה "אדמה פרטית ערבית" - עובדה בעלת חשיבות עצומה בקביעה בדבר חוקיות הישוב. נכון כי למרות שהמדינה היא זו שבנתה את התשתיות של הישוב, הקמתו לא אושרה בהחלטת ממשלה, אך היעדר האישור הממשלתי בשלב של הקמת מגרון אינו הסיבה העיקרית לקביעה בדבר "אי-חוקיותו" של הישוב. הסיבה העיקרית הייתה בנייתו על אדמה פרטית, טענה שבבחינה וניתוח נמצאת לחלוטין בלתי נכונה וחסרת יסוד.

ניתן אומנם לקבל זכות בעלות בקרקע בצו, אלא אם כן הבעלים האמיתי מתנגד לכך, וזאת מתוקף חזקה מתמשכת בקרקע מצד פולשים שמלכתחילה לא היו להם זכויות בה. אלא שבמקרה של מגרון, לערבים הטוענים לבעלות מעולם לא הייתה החזקה הנדרשת על הקרקע לשם קבלת צו, היות שהקרקע מעולם לא עובדה על ידם, אלא נותרה עזובה, ולא נעשה בה כל שימוש עד שב-1999 נוסדה התנחלות מגרון. לאור העובדה כי לטוענים הערביים לבעלות על הקרקע שעליה נמצא הישוב מעולם לא הייתה מלכתחילה זכות בעלות תקפה עליה, והם גם מעולם לא התיישבו על הקרקע או החיו אותה, טענתם שהקרקע היא "רכושם הפרטי" היא חסרת כל בסיס בחוק, היה הן על הממשלה והן על בית המשפט העליון לדחותה על פניה. ההתערבות של "שלום עכשיו" בשם הבעלים הערביים כביכול הייתה התגרות ערמומית חסרת בסיס משפטי, שאף בית משפט בשום מדינה אחרת, פרט לישראל, לא היה מתיר.

על-מנת לתקן את המעוות על הממשלה לשנות את הגדרת הקרקע שעליה נמצאת מגרון מקרקע פרטית לקרקע מדינה, ולאשר רטרואקטיבית בצו את ההתנחלות.

אירוני כי הן "שלום עכשיו" והן בית המשפט מגייסים את שלטון החוק לפירוק ישוב בהיותו כביכול בלתי חוקי ובנוי על קרקע ערבית פרטית. אלא שיישומו של שלטון החוק במקרה זה מחייב בדיוק את ההיפך ממה שהם טוענים כי יש לעשותו: בית המשפט לא היה אמור לעודד טענות שווא ועל הממשלה להתיר למגרון להישאר על-כנה ולשגשג.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עו"ד המומחה למעמדה של ארץ ישראל במשפט הבינלאומי, שימש כיועץ של פרופ' יובל נאמן ומחבר הספר "The Legal Foundation and Borders of Israel under International Law”.
תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  14/04/2012
הווארד גריף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ מגן על הכיבוש הבלתי חוקי
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
13/04/12 07:13
2
קורןנאוה טבריה
13/04/12 09:02
 
ולהתחלק לעכוזי
13/04/12 13:30
 
רני
14/04/12 12:19
3
מימי-המהממת
13/04/12 19:31
4
יהודה צורף
15/04/12 19:32
5
הניה
15/04/12 22:31
6
אחד העם
16/04/12 22:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האמת על הפוליטיקה הישראלית נהירה לכל אחד מאיתנו, אבל איכשהו זה לא עובר משלב הטרוניות לשלב המעשים. החלטתי להתאמץ ולברר להיכן הולך כספנו, כבודנו, ופתק הקלפי הדמוקרטי שלנו. התוצאה ממש מחרידה: 120 מעלות מתחת לאפס. פשוט הקפאה עמוקה...
12/04/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
היחסים שבין היהודים והמורמונים שוב בחדשות.
מה שקרה בשידור הרדיו של נתן זהבי - העלבה הגסה כלפי המאזינה, אינו צריך להפתיע איש. זו תרבות זרזירי המיקרופון ועורבי העט בישראל. זו דרכם של עבריינים לשעבר וסמרטוטרים בגרוש - שלפעמים הם גם חסרי השכלה מינימאלית, לנבל את הפה במקום להיות עניינים, וזהו ההבדל בין התקשורת הישראלית שמצמיחה גידולי פרא ומנוולי לשון לעומת התקשורת המערבית שממנה יוצאים שדרים תרבותיים ומשכילים. בישראל ה"צברית" כל מנבל פה ומקלל זולתו הוא בבחינת "מוכשר" ואילו בן תרבות רהוט אינו אלא "יורם". אז מה הפלא שיצא לנו ה"עגל הזה" שעוד מתגאה ב"עצבנותו"?!
12/04/2012  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
למדינת ישראל אין היום שום איש יחסי-חוץ בתפקיד רשמי, אשר ינהל את ענייני החוץ של ישראל בצינורות הדיפלומטיים. חוג הדיפלומטיה הבינלאומי מכנה את ראש ממשלת ישראל "שקרן" (לא שאנחנו מופתעים), שר החוץ של ישראל מקובל בחוגים דיפלומטיים בינלאומיים ממש כמו גינטר גראס בישראל. גם האופוזיציה לא העמידה שום אדם שיכול להעמיד אלטרנטיבה ראויה לדיפלומטיה הישראלית, ומי שממלא היום את תפקיד ראש האופוזיציה במקום ציפי לבני אינו מרים את הכפפה (וכפי הנראה גם אינו מסוגל לכך). ורק אהוד ברק אמר את האמירה המדינית המשמעותית ביותר שנאמרה כאן לאחרונה "שתי מדינות לשני עמים הוא אינטרס ישראלי!"
12/04/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
הסופר יורם קניוק, ההוא חסר הדת באישור ביהמ"ש, התבטא ביחס להחלטתו של שר הפנים להכריז על זוכה פרס נובל גינטר גראס, שכתב שיר המאשים את ישראל ברצון להשמיד את העם האירני, באלו המילים: "מי שמחרים סופרים אחר כך ישרוף ספרים". הרמיזה שהימין ו/או הדתיים בארץ מתנהגים כמו נאצים, או לפחות נמצאים בדרך הבטוחה לשם, היא מניפולציה שרק לשמאלנים מותר לעשות.
12/04/2012  |  אורי ברנע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
צה"ל תקף ברפיח; הפלשתינים: שני פצועים  /  עידן יוסף
נדחתה תביעת הפלשתינים על "עופרת יצוקה"  /  עופר וולפסון
נדחתה על הסף עתירה נגד מכירת מלון שפרד  /  איתמר לוין
כוח הלקסיקון  /  נורית גרינגר
זהות חדשה  /  עקיבה לם
האביב השחור  /  הרב אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il