|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

צללים של פחד וצלילים של תקווה

"כל עוד בלבב פנימה, נפש יהודי הומייה, ולפאתי מזרח קדימה, עין לציון צופיה, עוד לא אבדה תקוותנו, התקווה בת שנות אלפיים, להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים". אילו נקלעתי הנה היום, ומישהו היה מבקש ממני לנחש של מי ההמנון הזה, הייתי מניח שמדובר בעם כלשהו, מן הסתם שם העם הוא "יהודי", והעם הזה שרוי בגלות מארצו, אי-שם במערב הרחוק ממנה, ומזה כאלפיים שנה הוא מייחל לשוב למולדתו בארץ ציון וירושלים, אולם כל שנותר לו כעת מחלום רחוק זה הוא התקווה
29/04/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
של מי ההמנון הזה? [צילום: פלאש 90]

משל המערה של אפלטון

השבוע התארח אצלנו חבר משוודיה, השוהה בחודשים אלה בעיר שכם שבשטחי הרשות הפלשתינית, לצורך מחקר הנוגע למיעוט הנוצרי בשטחי הרשות. לעת ערב, ישובים במרפסת מול נוף שקיעה ים-תיכונית טיפוסית, ניהלנו שיחה ערה על דברים שרואים משם ודברים שרואים מכאן. אני עדיין מופתע לעיתים כאשר אני "מצליח" להפתיע אנשים עם משל המערה, משום שבעיני הוא המשל הראשון שכל אדם אמור להכיר, עוד הרבה לפני משלי איזופוס או משלי לה-פונטיין.

משל-המערה של אפלטון מספר על בני אדם המוחזקים כאסירים במערה, והם כבולים באופן כזה שהקיר המצוי מולם משקף צללים של דמויות המהלכות מאחוריהם. האסירים הללו מעולם לא ראו את מה שמתרחש מאחורי גבם, אלא רק דרך ההשתקפות על הקיר שמולם. הם חיים את עולם הצללים המוקרן מולם ולא את עולם הדמויות האמיתיות המשתקפות דרך הצללים. המשל ממחיש את הבערות המוטמעת בבני האדם אפילו דרך תהליכי "חינוך", משום שאנו רואים את העולם דרך צללים המועברים אלינו מבעד לתפישות העולם של "סוכני החיברות" שלנו (הורים, מורים...). הנמשל מסביר מדוע הבערות מנציחה את עצמה.

כולנו חיים בעולם של צללים. מי יותר ומי פחות, אך הצללים, ממש כמו האור דרכו הם מוקרנים, הם עובדות חיים. היכן שיש אור, ישנם גם צללים, וצללים אלה הם בועות של בורות, בערות, נבערות, אך מעל לכל - הם הבל הבלים המכיל בעיקר פחדים.

צללים של פחד

אנו מתייחסים לצללים כאל דבר מפחיד, והרבה סרטי אימה בנויים מן המראה של צל מאיים המוקרן מול דמות מפוחדת. הביטוי "רואה צל הרים כהרים", מתאר אדם מפוחד אשר מקרין על המציאות מדמיונו החששן, ומייצר עבור עצמו חששות במציאות דמיונית המתקיימת בעיקר במוחו שלו. כאסירים במערה, שמעולם לא ראו את הדמות המציאותית, אנו מקרינים לעצמנו "סרטים" של חששות ופחדים, המתעתעים בנו כאילו היו דמויות מציאותיות, אך הן צללים בלבד.

מבחינה טכנית-מדעית, צל הוא בסך-הכל שיקוף של דמות. הצל נוצר על-ידי חיתוך של אלומת אור, והוא יוצר דמות מעוותת, חסרת מימדים ופרופורציות על-ידי היעדר אור. לכל צל משתקף ישנה דמות מקורית שאת דמותה הוא מקרין באופן מעוות. צל הוא עיוות של דמות והוא אינו הדמות עצמה.

מבחינה רוחנית, הפחד, כמו הכאב, הוא מורה. מורה המשמש כתמרור דרכים המורה על הכיוון הנכון. יצורים רוחניים הפוגשים בעצמם צל, מחפשים מיד את דמות המקור ומניחים לצל. לעומתם, יצורים פחות רוחניים הפוגשים צל, מייחסים לו תכונות של דמות במקום לראות בו תמרור דרך ולחפש את המקור ממנו משתקף הצל.

עולם הצללים הוא עולם של טעויות, הוא עולם של "מציאות" המוליכה שולל את המתבונן. אומנם הצל הוא "מציאות" משום שהוא באמת היעדר אור, ועל כן רבים הולכים שולל אחר עולם הצללים בטענה שמדובר במציאות, והנה אכן הם יכולים להראות לך את הצל, אך אלה עדיין שבויים בעולם דמיוני של "מציאות" שהיא "צל" שיקוף של המציאות.

צלילים של תקווה

"כל עוד בלבב פנימה, נפש יהודי הומייה, ולפאתי מזרח קדימה, עין לציון צופיה, עוד לא אבדה תקוותנו, התקווה בת שנות אלפיים, להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים".

אילו נקלעתי הנה היום, ומישהו היה מבקש ממני לנחש של מי ההמנון הזה, הייתי מניח שמדובר בעם כלשהו, מן הסתם שם העם הוא "יהודי", והעם הזה שרוי בגלות מארצו, אי-שם במערב הרחוק ממנה, ומזה כאלפיים שנה הוא מייחל לשוב למולדתו בארץ ציון וירושלים, אולם כל שנותר לו כעת מחלום רחוק זה הוא התקווה.

אילו סיימתי את הניתוח הזה של הטקסט, והבנתי שהמראיין צוחק מן הפרשנות שלי משום שהעם הזה כבר מזמן יושב בארץ ציון וירושלים, והוא כבר מזמן חופשי בארצו לאחר שחזר אליה מגלות בת אלפיים שנה, אני מוכרח להודות שהייתי מזהה פה צל ענק.

איך יכול עם לבקש לעצמו מימוש של תקווה בת אלפיים שנה, להיות עם חופשי בארצו, לממש את שאיפת הדורות ולהגשים את תקוותו, לקומם מדינה, להיות חופשי בארצו, ועדיין להישאר תקוע בעידן הצללים של טרום-מדינה, עם המיית הלב המכוונת לעתיד (שהוא כבר הווה), ועם עין צופייה לכיוון מזרח בעוד העם הזה כבר נמצא על אדמתו והצפייה מזרחה כבר גולשת לשטחם של אחרים?

חומות של (היעדר) תקווה

בסרט "חומות של תקווה", מגיש התסריטאי סיפור מאלף על עולם של צללים, שבו דמויות מהתלות זו בזו, ועושות שימוש ציני ונצלני אחת בשנייה, ואפילו רוקמות ביחד דמויות פיקטיביות שנועדו לשרת את עולם הצללים שלהן, עד שברגע מסוים נחשפת הדמות הראשית כשמות החיה בעולם הצללים אך היא משחקת בעולם הצללים מתוך עולם המציאות. האסיר שהצליח להתל במנהל הכלא, פורש מעולם הצללים על-ידי בריחה מתוכננת היטב, ועימו הממון העצום שצבר עבור (כאילו) מנהל הכלא.

הנמשל העולה מן הסרט הזה, דומה מאוד לנמשל של משל המערה של אפלטון, ועל פיו מי שבוחר לחיות בעולם של צללים ולהאמין לצללים על פני שימוש בצללים כמורה דרך ותמרור המכוון אל המציאות, סופו לטבוע בין הצללים ולראות את מי שבחר לראות את המציאות על פני הצללים - יוצא לחופשי וזוכה בחופש האמיתי.

השכן השוודי משכם

וכך, בעודנו מנהלים שיחה על דברים שרואים משכם (שם), ודברים שרואים מהשרון (כאן), ועל זכויות מיעוטים החיים בתוך רוב דורסני (נוצרים ברשות הפלשתינית, או ערבים בישראל, יהודים בגולה...), עולה שוב משל המערה כהפתעה לידידי השוודי.

העיסוק בזכויות המיעוטים באשר הם, מעלה בין היתר אל מפלס המים של המציאות את תפישות המציאות המעוותות של "הרוב", אשר על פיהן הרוב מעניק למיעוט זכויות או מכיר בזכויותיו ומכבדן. אך זוהי תפישה מעוותת השייכת לעולם הצללים, משום שזכויות אדם כלל אינן מוענקות על-ידי אדם כלשהו, רוב או מיעוט, אלא הן זכויות טבעיות הנגזרות מעם היות האדם - אדם, והן שייכות לעולם המציאות של האור.

כאשר אדם "מעניק" זכויות לאדם אחר, הרי שהמעניק חי בעולם של צללים, והוא טועה להאמין שבכוחו להעניק זכויות לאדם אחר.

צלילי התקווה של העם היהודי לשוב לארצו ומולדתו לאחר גלות בת אלפיים שנה, נבעו מכך שזכויותיו של עם הזה נגזלו ממנו על-ידי מי שחיו בעולם של צללים, וטעו להאמין ש: "ברצותם יתנו, וברצותם יקחו" את חירותו של עם להגדרה עצמית ולחיים של כבוד, שיתוף ואחווה בקרב משפחת העמים.

רק עם השרוי במציאות מדומה ורוויית צללים יאמץ המנון המנציח את גלותו כאילו היא עדיין מתרחשת, ורק עם השרוי במציאות מדומה של צללי פחד וגלותיות, יאמין ש: "ברצותו יתן וברצותו יקח" את חירותו של עם אחר להגדרה עצמית ולחיים של כבוד, שיתוף ואחווה בקרב משפחת העמים.

הקפצנו את השוודי חזרה לנקודת המעבר בחומה של (היעדר) תקווה שנבנתה כחוצץ בין שני עמים המתעקשים לראות את הצללים במקום את האור. הוא חזר לשכם, ואנחנו הביתה למרפסת. ברקע מהדורת החדשות מראה תמונות מטקס יום העצמאות, של עם שעומד דום ושר את התקווה שלו להיות חופשי, ומסרב להבין שהוא כבר חופשי. השוודי התקשר שהגיע לשכם וחשב על משל הצללים בדרך, באוטובוס הפלשתיני, כל הדרך חזרה. במבטא שוודי עמוק הוא הוסיף: "דרך משל הצללים הבנתי שגם לשוודים יש צללים, וגם לנורבגים, ובכלל - האנושות חיה בצללים".

צחקנו בטלפון, והוספתי משפט אחרון, שיהיה לו על מה לחשוב עד פגישתנו הבאה: "צללי רבים הם נחמת טיפשים".


תאריך:  29/04/2012   |   עודכן:  29/04/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צללים של פחד וצלילים של תקווה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גל א1
29/04/12 19:43
2
יואל קורנבלום
29/04/12 20:18
 
מיכאל ב
3/05/12 08:03
3
58
29/04/12 20:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
והרי החדשות מפי יאיר לפיד (בידיעות אחרונות מ-27.4.2012): כבר לא שואל יותר "איפה הכסף" אלא "איפה הישראליות", מאחר שכל מה שצריך כדי שיהיה לנו טוב בארצנו הוא לפתור את שאלת הזהות הישראלית שלנו.
29/04/2012  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
חיזוי אוכלוסיה הוא משהו בין נבואה לבין מדע, שכן יש בו מרכיבים של ניחוש; מה יהיה בעתיד ויש בו גם מרכיבים חישוביים. מקובל לחזות על סמך מודל, ולא תמיד המודל דומה בכל למציאות. למעשה, אין אפשרות כלל ליצור מודל תואם מציאות, כי המציאות היא עתידית ואת העתיד הגולם בחובו הפתעות אי-אפשר להתוות מראש בשיטתיות.
29/04/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אסד מחזיק מעמד נהדר בעודו טובח בעמו. אף אחד לא מטיל ספק בקיומה של סוריה. אולי הגיע הזמן לערער על זכותן של מדינות רבות בעולם להתקיים?
29/04/2012  |  אורי ברנע  |   מאמרים
מדינת ישראל חגגה את יום הולדתה ה-64 וכולנו יצאנו לרחובות וחגגנו בנפנוף מנגלים, בהנפת פטישים ובצפייה בזיקוקים. למדינת ישראל יש הרבה במה להתגאות ולכן חשוב להשתתף בשמחת יום העצמאות, אבל חשוב לא פחות שלא נהיה באופוריה ונזכור שלמרות שהשגנו עצמאות לאומית אנחנו עדיין נמצאים בתהליכי הבנייה של הבית הלאומי. עבור הרבה אנשים המדינה עדיין לא הפכה לבית, והמשימה שלנו היום היא לגרום לכך שאזרחי המדינה ירגישו שאין תחליף לבית הלאומי שבנינו כאן.
29/04/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
במהלך הימים שבין יום הזיכרון לשואה ליום העצמאות, רצה צמרת המדינה הקטנה, המונה סך הכל כעשרה עד תריסר נכבדים, מטקס לטקס. כל נאום נפתח ברשימת אינוונטר של הנוכחים משל היה הנואם אפסנטור בספירת מלאי או מורה נרגנת הקוראת את יומן הכיתה. בהנחה שבכל טכס יש לפחות ארבעה-חמישה נאומים, הרי לפחות חציו של הזמן מוקדש לקריאת רשימת שמות ותארים
29/04/2012  |  יהודה כסיף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il