|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

השקרן שבפנים

מדוע בחר הקב"ה להזהיר אותנו בעשרת הדיברות דווקא על עדות שקר? מדוע לא על עבירות שכיחות יותר הקשורות בדיבור? התשובה נעוצה בהקבלה בין איסור עדות השקר לבין חיוב שמירת השבת, ומכניסה אותנו אל לב-ליבו של תפקידנו בעולם הזה
24/05/2012  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
מתן תורה בציורו של ז´אן ליאון ז´רום

בשבת הקרובה אנו חונכים את ספר במדבר, החומש הרביעי מבין חמשת הספרים. אולם מיד במוצאי שבת אנו ניכנס לחג מתן תורה, חג השבועות, ובו נתחבר למהות הכוללת של קבלת כלל התורה זו שבכתב וגם זו שבעל-פה, המסורה לנו בידי חז"ל מימי משה רבינו ועד ימינו אנו.

מהותה העיקרית של תורת ישראל מתבטאת, כפי שהתורה עצמה מספרת, בעשרת הדיברות החקוקים על לוחות האבן אותם קיבל משה במעמד קבלת התורה. את עשרת הדיברות ניתן למיין בכמה דרכי חלוקה. כך למשל אפשר לחלק בין מצוות שבין אדם למקום לאלו שבין אדם לחברו. יש מפרשים שחילקו את הדיברות על-פי איברי הגוף הפועלים כגון ידיים, פה, שכל, לב ועוד.

בחלוקה זו, שני הדיברות השייכים לפה הם הדיברות העוסקים בשבועה - "לא תשא" ואיסור עדות שקר במילים "לא תענה ברעך עד שקר". שני דיברות אלה שייכים באופן מובהק לתחום הדיבור ולמישור של עבירות שבין אדם לחברו. בעוד ששאר הדיברות שבין אדם לחברו עוסקים בעבירות החמורות ביותר בתחומן כגון רצח וגניבת נפשות, הרי שבתחום הדיבור "נבחרו" לכאורה שני איסורים נדירים ורחוקים.

מיהו אותו "רעך"?

כאשר מדובר על כוחו השלילי של הדיבור, נהוג בעיקר לחשוב על לשון הרע, רכילות, רמאות במסחר או סתם שקרים. כל אלה לכאורה לא באים לידי ביטוי בעשרת הדיברות. זאת ועוד: גם לשון הדיברות היא יחסית עמומה. הפסוק לא אומר "לא תשקר", אלא "לא תענה ברעך עד שקר". מדוע מיקד הפסוק את הדיון דווקא בעדות שקר, ולא בשקרים רגילים?

גם הביטוי "רעך" נראה לא כל כך מתאים. שקרים בדרך כלל מופיעים כלפי אנשים רחוקים ולא כלפי קרובים וחברים. עוד יותר מכך: סביר להניח שאדם לא יעיד עדות שקר נגד חבריו, ואם כן מדוע צריך לכתוב "לא תענה ברעך" במקום לכתוב "לא תעיד שקר"?

היטיב לנסח את הדברים רק אברהם אבן עזרא שכותב: "שנים רבות חיפשתי בלבי טעם זאת המילה לאמור 'עד שקר' ולא 'עדות'". האבן עזרא מסביר, שהפסוק מדבר עם האדם עצמו ואומר לו: "אל תענה, כלומר: אל תעיד אם אתה עד שקר". אולם עדיין צריך להבין, מדוע מדבר הפסוק אל האדם בשעה בה הוא בא להעיד ולא לפני כן, כשם שהוא עושה זאת עם הגנב והרוצח הפוטנציאליים.

דומה, כי תשובה אפשרית מצויה במקורות התנאיים בהם מצינו הקבלה בין שני חלקי עשרת הדיברות, זה הקשור למצוות שבין אדם למקום אל מול המצוות שבין אדם לחברו. בהקבלה זו, עדות השקר מקבילה לציווי על שמירת השבת. במכילתא נאמר: "כל מי שמחלל את השבת, מעיד לפני הקב"ה שלא ברא עולמו בשישה ימים". המדרש הגדול אף מרחיב, ומגדיר כך את הייחוד של איסור עדות שקר: "אמר ריש לקיש: מצינו שהכל ברא הקב"ה חוץ ממידת השקר שלא בראה, אלא הבריות בודין אותן מליבן... אמר ר' לוי: אמר הקב"ה: אם העדת על חברך עדות שקר, מעלה אני עליך כאילו העדת שלא בראתי עולמי בשישה ימים ונחתי בשביעי".

המחויבות לאמת ולמציאות

דומה, כי המדרש מבקש להדגיש את ערך המחויבות לאמת ולמציאות. אם אדם מעיד שקר, הוא בעצם אומר שהמעשה שהיה - לא היה. משמעות הדברים היא, שאין חשיבות למושגים הקיומיים הנחוצים כל-כך לכל אדם כמו יושר, אמת, ריאליה וקיום, וממילא הוא הופך את המציאות כולה לחסרת משמעות. מבחינה זו התפישה הפוסט-מודרניסטית, הטוענת שאין אמת אחת מוחלטת, וכי כל אחד יכול לתאר את העולם כרצונו, היא סוג של כפירה בבורא וגם בבריאה, שכן אין כאן כלום והכל יחסי. יש כאן הפרה בוטה של ייעודו המקורי של האדם להיות עד לקיום הבורא, כפי שאומר הנביא: "אתם עדי". כאשר אדם מפר את העיקרון המרכזי של עדותו - קיומו, מתערערת גם מחויבותו לאמת.

לאור הדברים הללו ניתן לפרש את הביטוי "לא תענה ברעך עד שקר" כייחודו של האדם בהיותו עד לבורא. האמת היא ביטוי לקיומו ולביסוסו של העולם. עדות אמת היא ביטוי למציאות. עדות שקר היא בגידה בייעוד ובתפקידו של האדם. "רעך" לפי הסבר זה הוא לא אחר מהקב"ה בכבודו ובעצמו. אנו צריכים להקפיד שלא לבגוד בתפקידנו, שלא להחריב את העולם, שלא לפגוע בקב"ה.

כאמור, היו ועדיין ישנם המבקשים לקבור את האמת ולהכריז עליה כמי שמתה "מיתת נשיקה". הללו טוענים, כי אין אמת, אין אוביקטיביות ובשם תפישה זו הם גם מתירים לעצמם (גם אם לא במודע) קלקולים מוסריים. הדיבר על עדות שקר חוזר ומחזק את המחויבות לעדות אמת, ומתוך כך גם לייעודנו המקורי כמי שמעידים על קיומו של בורא עולם.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא יו"ר הנהלת ארגון רבני צהר ורב העיר שוהם.
תאריך:  24/05/2012   |   עודכן:  24/05/2012
הרב דוד סתיו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בשנים קודמות כשלה ישראל ב"אירוויזיון" גם הפעם. לכישלון הזה יש אלף ואחד תירוצים, אבל לכולם מכנה משותף: אין למדינה שלנו מה לחפש בתחרות הזמר האירופית הזאת, שהיא מחוץ לתחום שלה.
24/05/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בכל "חגיגות הנכבה" באוניברסיטאות הישראליות שהתקשורת הבליטה, רק מעטים ראו את הפיל שממש מילא את החדר, וכוונתי לכרזה גדולה ועליה הספרה "1948". יש מהם שלא ראו, מפני שמספר אחר הסתיר להם: "1967".
24/05/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
חובתה של ממשלה לדאוג לגבולות המדינה, לאבטח אותם, לשמור עליהם, ולפעול בהתאם לחוק המדינה ולחוק הבינ"ל במקרים בהם מתבצעת חצייה בלתי חוקית של הגבול. בשביל זה לא צריך מסעות הסברה, קמפיינים תקשורתיים, שרים בחצאיות מבצעים ריקודי-עם על הדם. בשביל זה לא צריך תעמולה גזענית, ואין צורך בהפניית אצבע מאשימה אל פליטים. לכו תעבירו תקציבים וטפלו בזה בלי להתסיס את האוכלוסיה, ובלי ללבות מדורות של שנאה
24/05/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
בשנים האחרונות מפלגות רבות ניסו לבנות את המרכז הפוליטי בישראל, אבל כולן כשלו במשימה כי הן לא ייצרו אידיאולוגיית מרכז אמתית המבוססת על אידיאולוגיה. מפלגת קדימה היא דוגמה קלאסית לכך שמפלגת מרכז ללא אידיאולוגיה לא יכולה לשרוד, ולכן מפלגת הלוויין הזאת קרסה והצטרפה לממשלת הימין של נתניהו.
24/05/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
השבוע ציינו את יום ירושלים שזהו היום שבו איחד צה"ל במלחמת ששת-הימים את החלק המזרחי של העיר עם החלק המערבי. אך לפי דעתי המלומדת, לא רק שירושלים אינה מאוחדת, היא מפוצלת למספר חלקים.
23/05/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
"בחקותי" - הגרסה האופטימית  /  רפי פוירשטיין
יהודים, מזומנים וכלכלה עולמית  /  הרב איתן זן-בר
נכות תרבותית  /  הרב שי פירון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il