|   15:07:40
דלג
  עקיבה לם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שוברים עמדה בחברון

שוברים שתיקה בחברון, הפעם עם ריכוך קל בדמותו של דובר הישוב היהודי, נועם ארנון
29/05/2012  |   עקיבה לם   |   מאמרים   |   תגובות
חברון. המיקוח הוא הדיון, לא המטרה [צילום: AP]

חלפו שנתיים מאז הפעם ההיא, אז יצאתי לסיור של שוברים שתיקה בחברון. אם אז רציתי לראות את דברו של הצד השני בנוגע למתרחש בחברון, הפעם רציתי לראות את הדיסוננס בין שני הצדדים. הסיור היה מטעם בית המדרש לזכויות אדם של האוניברסיטה העברית – מטעם ה'רבנים לזכויות אדם'. כן, יצאתי לסיור במימון של הקרן החדשה לישראל.

מי שלא מעורה בסיורי שוברים שתיקה בחברון: הסיורים מתמקדים ברחוב השוהדא, רחוב שבעבר שקק חיים. שווקים, חנויות, בתים, הכל היה. היום? כלום. רחוב ריק, אסור כמעט למעבר של פלשתינים, דלתות הבתים מולחמות ברובן, והסורגים על החלון מציירים סיפור קשה מאד.

אם כן מה נשתנה בשנתיים האחרונות? לא די במדריך, שלא היה אותו בחור. עתה, משכבר ידעתי והכרתי את עמדות התנועה, לכאורה לא היה הרבה מה לחדש. אלא שכעת, משנקודת המבט שלי הייתה משוחררת יותר, שמתי לב שהמיקוד הוא בעיקר על האלימות. לא של אנשי וילדי הישוב היהודי (שכן, בוודאי גם עליהם דובר רבות במהלך הסיור), אלא האלימות הממוסדת.

אלמנת קש

נוהל צה"לי, של חדירה לבית והפיכתו למבצר, או מוצב בשטח עויין. במהלך האינתיפאדה כנראה שהצבא נאלץ לבצע נוהל זה מאות פעמים. לנו אבנר סיפר גרסה קצת משונה של נוהל זה: "היינו צעירים מה שנקרא, בדיוק סיימנו את האימונים והכל. זה היה הקו הראשון שלנו. 'בשביל זה התגייסנו!' הייתה התחושה הרווחת. המ"פ הורה לנו להכנס לבית. כמובן שזה היה באמצע הלילה. כל אחד מהחבר'ה שאפילו דרך על פחית בדרך קיבל כאפה. עשינו מה שאפשר כדי להיות הכי שקטים שיש. החדירה הייתה מושלמת. נכנסנו אל הבית, הורינו למשפחה שגרה שם להכנס לחדר מסוים. היה קצת לא נח לעמוד על אדן החלון, אז הצבנו את השולחן מולו. הרבה יותר פשוט לעשות מארב בשכיבה, לא בעמידה. בגלל שהיינו קצת חסרי ניסיון שכחנו להביא איתנו וילון של ממש. לקחנו שמיכה מהבית, דפקנו עם מסמרים וזהו – המארב הושלם."

"ובבוקר", ממשיך אבנר. "הרגשנו את המתח. כל הכפר התעורר. היינו בטוחים שאף אחד לא יודע שאנחנו בפנים. פתאום דפיקה בדלת. פעיל של האו"ם, או אחד מארגוני זכויות אדם – עכשיו כשאני חושב על זה, אני מבין שזה כנראה מה שהיה, פעיל זכויות אדם... הוא שאל אותנו מה אנחנו עושים בבית של משפחה. חמש דקות לאחר מכן הקצינים הורו לנו לעזוב את הכל, ככה – באמצע היום. אחרי לילה שלם שבו נכנסנו בשיא הדממה לבית – נעזוב אותו לעיני כל?! לא הבנו".

החיילים ביררו את העניין עם החייל הקרוב ביותר אליהם בדרגה: "הסמל". תשובתו של הסמל על-פי המדריך הייתה מזעזעת: "חבר'ה, אם אתם צריכים להכנס לבתים שהם באמת מסוכנים – בשכם, בג'נין, בעזה, כדאי שתהיו מוכנים!". "ואז הבנתי", אומר אבנר. "הכל היה בעצם אימון ולא יותר".
המציאות המתוארת בסיור של שוברים שתיקה היא חד-צדדית לחלוטין: מסופר על הסכמי וואי, שהיו המשך להסכמי אוסלו.

חברון חולקה לשתיים: H1 ו-H2. חלק אחד בריבונות ישראל והשני ברשות הפלשתינית. הסיורים מתמקדים בצד היהודי, בו לטענת אנשי שוברים שתיקה גרו בעבר שלושים אלף פלשתינים לעומת שבע מאות מתיישבים יהודיים. הטענות הקשות על אימוני ומבצעי אלמנות קש, על אלימות בלתי ניתנת לעצירה של המתנחלים משרטטת מיצג של טרנספר שקט.

טרנספר?

ניתן לשאול מדוע אלימות המתיישבים היא בלתי ניתנת לעצירה. התשובה היא פשוטה: לחייל ישראלי אין אפשרות חוקית לעצור אזרח ישראלי. אין לו סמכות עליו. רק לשוטרים יש. טענה זו עלתה וצפה בין במישרין ובין בעקיפין במהלך דבריו של המדריך, וגם הקהל. כששאלתי אותו, בסוף הסיור האם פתרון הסיפוח יכול לענות לדעתו על הבעיה הוא השיב לי כך: "תשמע, אולי. המטרה של שוברים שתיקה היא להציף את הבעיה, צריך להחליט – או כך, או כך".

וכאן טמון הסוד, השקר הקטן של שוברים שתיקה. הם רואים במשך שנים את המדיניות המתבצעת – שלושים אלף פלשתינים מגורשים ב'טרנספר שקט' מרחוב השוהדא ועדיין מסרבים לקבל את ההחלטה. הם לא מזכירים כמה ערבים נשארו שם. יכול להיות שהאלימות הממוסדת, שהגירוש הוא אכזרי ונורא, אך הוא המדיניות, ואם מטרת הסכמי וואי הייתה לתת ליישוב היהודי מרחב מחיה בטוח יותר – אזי שהמדיניות הזו הצליחה: מאז 2003(ע"פ שוברים שתיקה) לא היה פיגוע בחברון.

עוד סיבוב אצל עיסא

עיסא פעיל בצלם שאצלו מסתיים כל סיור של שוברים שתיקה הרבה להאשים את החיילים שאינם יודעים את החוקים ואת הנהלים שהם אמורים להטיל עליו. הוא טוען למרי אזרחי, מאבק בלתי אלים. זוהי מילת המפתח בעיניי: מאבק. מאבק טקטי מחושב: כמו אשרף אל עג'רמי שהגיע אל בר-אילן – המאבק האזרחי, הבלתי חמוש, אינו אלא לטובת האינטרס הפלשתיני, יהא אשר יהא. אגב, בנוגע לפתרון שתי המדינות אמר עיסא כך: "עכשיו זה הזמן לשתי מדינות. אם ההשתההות תימשך הפתרון היחיד שישאר זה מדינה אחת גדולה".

הוא התכחש לכך שספרי הרש"פ מלאים בהסתה כנגד ישראל, וטען כי בתוכנית החדשה תכנים אלו הוצאו. הוא טען כי כוחו גובר בקרב אנשי חברון, אך אלימות החיילים הישראלים מקשה עליו, כמו גם אלימות המתנחלים.

ויהי נועם

לדובר הישוב היהודי בחברון הייתה עבודה קשה. הוא נאלץ להתמודד עם קהל שכבר שמע את הצד השני, שרובו כנראה מזדהה יותר עם הצד השני. הוא החל בסבב שאלות, לאמוד את הנזק. הנזק היה רב. למה המתנחלים נוהגים כך? מה הוא אומר על צה"ל? איך מחנכים כך ילדים? ועוד כהנה וכהנה.

את חלק הסיור שלו עצמו החל ארנון בשורש הסכסוך – מערת המכפלה. הוא סקר את אלפי השנים המוכרות לו מהתנ"ך ומהארכיאולוגיה, הטעים בסיפורים משלו על תגליות שמצא בעמקי המערה, גם כשהדבר היה אסור בתכלית. היום, כמובן, אין איש יכול לרדת אל תחתית המערה. בנוסף סיפר על מאורעות תרפ"ט ועל עברה של העיר, עד גאולתה לאחר מלחמת ששת הימים.

מפאת קוצר הזמן לארנון הייתה אפשרות אחת להתמודד עם טיעוניהם של שוברים שתיקה על המתרחש ברחוב השוהדא: נסיעה אל עבר בית העלמין הספרדי. בנסיעה של אוטובוס ניתן לתצפת מבית העלמין אל עבר הצד השני של חברון, איפה שאין יהודים: ה-97% של העיר. כן, כל האפרטהייד המדובר, כל התלאות הנוראיות כולן קורות בצד אחד של המפה, ב-3% מהשטח.

כשהתכנסנו בבית הדסה, ארנון ניסה להשיב על השאלות. "אנחנו רוצים לפתוח את כל העיר". הוא אף הוסיף והרחיב כי הוא מנהל מגעים עם ערביי חברון על סיפוח העיר כולה אל מדינת ישראל, על כל מאות אלפי ערבייה. "זה מה שהם רוצים. הם לא רוצים את הרשות הפלשתינית. היא רעה להם". על אלימות המתנחלים השיב כי הוא מגנה זו בכל תוקף אך הזכיר כי איש אינו מצפה מרון חולדאי שיגנה את תופעת הדקירה שקורית בעירו.

באיזה מחיר?

לאחר דבריו של ארנון אחד הבחורים הירושלמים התלונן על כך שלא היה מספיק זמן להתדיין באמת עם ארנון. "חשוב לי לשמוע מה הוא אומר", הסביר. "ברור לי למה חשוב להיות פה, בחברון. אני מבין, אני באמת מבין, אבל באיזה מחיר?".

וכאן בדיוק טמונה הבעיה בשוברים שתיקה. הם לא מנסים לעורר מודעות לבעיות האפרטהייד של ישראל. וזה לא רק שהם מרצים בחו"ל על המצב בישראל – זו הרי העבודה שלהם, או מביאים אורחים מחו"ל לסיורים הללו. הבעיה היא שהם מערערים את היסודות. כשהדיון עובר מ'חשיבותה של עיר האבות' ל'מחיר השהות בעיר האבות' משהו שורשי אובד. המיקוח הוא הדיון, לא המטרה, מאבדים פוקוס.

ערכתי גם שיחה עם הרב שהוביל את הסיור. הוא תלמיד של הרב עמיטל ע"ה, והוא הסביר לי שעל-פי הרב עמיטל יש סולם ערכים, עם ישראל ניצב בראשו. תחתיו תורת וארץ ישראל. לדידו, על אובדן חלקי אדמה של ארץ ישראל יש לכל הפחות לבכות, להתעצב, ומדוע לא על אובדן זכויות אדם? "אם זה המחיר שצריך לשלם – אז נשלם, אבל איפה הדיון?". דבריו הותירו בי רושם ראשוני כבד. ומאידך, אולי זה מה שהם רוצים – למתוח את גבולות השיח, להפוך את זכויות האדם לחלק מסולם הערכים עליו עומד העם היהודי, וכשהוא יתחבט בין זכויות האדם לזכויותיו, הוא עוד עלול להתבלבל ולומר: "ארץ ישראל? זה לא קצת יקר מדי?".

הסיור הקודם
המחבר הוא תושב קריית ארבע חברון, סטודנט למדעי המדינה וסגן יו"ר תא לביא גלעד באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  29/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
עקיבה לם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוברים עמדה בחברון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מאירלנד
30/05/12 18:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השירה נחשבת אומנם למלכת האומנויות, אך בישראל אין לה מעמד עצמאי. במקום זאת היא כרוכה בפרוזה, בקשר גורדי שכותרתו ספרות. אפילו משרד התרבות והספורט בכבודו ובעצמו, אינו מבחין בין שתי האומנויות ומאגד אותן יחד. במינהל התרבות שבמשרד, קיימת המחלקה לספרות, ובמועצה הציבורית לתרבות ואמנות קיים המדור לספרות. זאת, על-אף שמשוררי ישראל מנהלים אורח חיים תרבותי עצמאי, מנותק למדי מאחיהם הסופרים. קיימים יותר אירועי תרבות המוקדשים לשירה גרידא, מאשר אירועים המכנסים פיוט ופרוזה. קיימות קבוצות משוררים, סדנאות שירה, כתבי עת פואטיים ועוד מגוון התאגדויות ופעילויות ייחודי לחלוטין לשירה. בשדה המעשי, רב המבדיל בין השירה לבין הפרוזה מן המשותף.
28/05/2012  |  אדם דובז'ינסקי  |   מאמרים
סבב השיחות הנוכחי בין אירן לבין המעצמות אינו מבשר את סיום המשבר. אירן, לכאורה, מתרצה, אך בפועל, אין חדש תחת השמש. מומחים סבורים שאירן מעוניינת להגיע להסדר מתוך חשש שמא החרב הכלכלית תתהפך על צווארה. מאידך, נשמעים קולות אחרים המגיעים מטהרן. יתכן וזו רטוריקה פוליטית בלבד שנועדה לצורכי פנים. לעזרתם של אותם מומחים המזהים בקיעים בעמדה האירנית מצטרפים כמה מומחים משני מכוני מחקר יוקרתיים מאוד, מכון ראנד ומכון וושינגטון למדיניות במזרח התיכון.
28/05/2012  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
נתניהו מיישם מדיניות כלכלית קיצונית, שמנסה להפוך את "האיש השמן" "לאיש רזה", כשהוא מתעלם מכך שרזון מופרז הוא מחלה בפני עצמה. המדיניות הכלכלית של נתניהו שמחלישה את המדינה פוגעת קשה בתפקודה של המדינה ומובילה לתחלואים קשים, שהיום מתפרצים מול עינינו בחברה הישראלית. חוסר היכולת של המדינה להתמודד עם הבעיות של החברה הישראלית, מסמלת אוזלת יד של המדינה שהייתה אמורה להציג פתרונות לבעיות הללו.
28/05/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
כמעט בכל אחת מכ-250 הרשויות המקומיות הפועלות בישראל יש דובר רשות מקומית, מה שנקרא דובר העירייה או דובר המועצה. תפקידו של דובר הרשות המקומית הוא ניהול הקשר השוטף עם ערוצי התקשורת ואמצעי המדיה השונים בתחום הדוברות ויחסי הציבור, כמו-כן עליו ליזום פעולות הסברה ומסירת מידע חיוני שוטף לתושבי העיר.
28/05/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
בזמנינו, זה היה סיפור שלם להתכונן לטיול שנתי. "הדור שלי", עוד זכה לטעום קצת מתקופת האוהלים והשינה בשטח, ומשם לתקופת האכסניות ובתי ההארחה. היום זה רק מלונות.
28/05/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il