|   15:07:40
דלג
  רפי פוירשטיין  
חבר הנהלה ארגון צהר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מי יעלה את רוח האדם?

אל מול המתירנות המינית של דורנו, מציבה התורה את הפתרון הקיצוני של הנזיר. אך דרכה של היהדות אינה בבחירת אף אחד מן הקצוות, אלא בחתירה לשביל הזהב - אליו יכול האדם להגיע רק בכוחות עצמו
29/05/2012  |   רפי פוירשטיין   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
בניגוד לברון מינכהאוזן, האדם אינו יכול למשוך את עצמו מהביצה

קחו את עמוד השער של (כמעט) כל אתר חדשות או פורטל שמכבד את עצמו, ובדרך כלל תמצאו בו תמונות רבות של נשים מעורטלות ברמה כזאת או אחרת. את התופעה הזאת ניתן למצוא כיום כמעט בכל מקום במרחב הציבורי. פרסומות בוטות מרוחות על בניינים שלמים, על אוטובוסים ורכבות, ועל "קוד הלבוש" הנהוג ברחובותינו אין בכלל לדבר.

גוף האדם הוא יפה ביותר, ללא ספק. אך האם בעיניי המתבונן מדובר בחוויה אסתטית גרידא? משל היו מראות אלה מעין מגדל מרשים או שקיעה מרהיבה באיי הגלפאגוס? אפשר להתחכם ולענות בחיוב, אולם דומה, כי מאחורי הטיעונים הללו מסתתר (או שמא גלוי לגמרי) ניסיון מוצלח לייצר קונטקסט מיני אצל המתבונן. ההקשר בדרך כלל יהיה ברמה מבוקרת, אך עדיין אין דרך קלה מזו כדי למשוך לקוחות.

שמעון הצדיק והנזיר

פרשת "נשא" מספרת את סיפורו של הנזיר היהודי. אדם שמרצונו החופשי מתנזר מהיין, מתנזר מכל מגע עם המתים ומגדל את שערו פרא על-מנת לייצר לו זהות חיצונית מובחנת. יש כאן אולי אקט של בריחה, בעיקר על-רקע החיבור שיצרו חכמים בין הנזיר לבין פרשת האישה הסוטה המופיעות בצמידות. חז"ל אמרו, כי כל הרואה סוטה בקלקולה ראוי שיתנזר מהיין, ואם תרצו - יש כאן קשר בין יין (וחומרים משַנֵי תודעה בכלל) למיניות. ועל תרבות המועדונים בכלל לא דיברנו עדיין.

חז"ל מספרים על נזיר מיוחד שזיהה את מקור הסכנה בו עצמו ולא בסביבתו: "אמר שמעון הצדיק... [מעשה ב]אדם אחד שבא אליי מן הדרום, יפה עיניים וטוב רואי, וקווצותיו סדורות לו תלתלים". שמעון הצדיק מתאר דמות של נזיר יפה תואר שביקש לגלח את שערו. "אמרתי לו: בני מה ראית לשחת שער נאה זה? אמר לי: רועה הייתי לאבי בעירי והלכתי לשאוב מים מן המעיין, ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז יצרי עלי [כי ראיתי עד כמה יפה אנכי] וביקש לטורדני מן העולם. אמרתי לו: ריקא [ריקני שכמוך], מפני מה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, שסופך להיות רימה ותולעה? העבודה (אני נשבע) שאגלחך לשם שמים. עמדתי ונשקתיו על ראשו, אמרתי לו: כמותך ירבו נזירים בישראל". (מסכת נזיר, דף ד').

מדרש זה ממחיש עד כמה אין לאיש תעודת ביטוח בנושא זה של מעידות על-רקע נושא הצניעות. ישנם אנשים צנועים כלפי חוץ, אך מאוד לא צנועים בהתנהגותם הסמויה מהעין החברתית. קיימים גם אנשים שהתנהגותם הפוכה. כאשר באים לדון בתרבות הכוללת שסביבנו, אי-אפשר שלא לשאול את השאלה, מדוע היא בחורת להציג את האדם דווקא דרך גופו. מה הופך דוגמנית לגיבורת תרבות, שכל תנועה מטופשת שהיא עושה ראויה לדיווח בכל אתרי החדשות?

לצורך ההשוואה: מדוע חוקרים מבריקים בגיל העמידה שתגליותיהם משנים את פניה של הרפואה או הטכנולוגיה, אינם מושכים את תשומת הלב הציבורית באותה מידה? מדוע תנועתיהם של הישראלים והישראליות שזכו בפרסי נובל אינם מדווחים בהרחבה כמו של כוכבני הריאליטי? אני עצמי חייב להודות, כי לפחות בעיני - הללו נשמעים מסקרנים הרבה יותר מהדמויות הנבובות שעל המסך. התבונה האנושית, האישיות המורכבת והמפותלת של האדם, כוח היצירה שבו, הם כל כך אינסופיים, בלתי צפויים ומעניינים; מדוע הם אינם מושכים את תשומת לבנו באותה מידה?

מהפכה ערכית באה מן החוץ

אין ספק שמדובר בחידה מרתקת. כיצד דור אנושי כה אינטליגנטי, שבוי עדיין (ברובו כמובן) בבידור העונה לצרכים הראשוניים שבו? מדוע תהליך העידון הפרוידיאני שהוביל למהפכה הטכנולוגית, לא הוביל במקביל למהפכה רוחנית-תרבותית?

כאמור, פרשת השבוע שלנו מציינת שני מוקדים קיצוניים. את פרשת סוטה, המציינת את המשפחה המתפרקת בגלל ניאוף וחשדות מרקיבים, ומאידך - את תגובת הקיצון של הנזיר, שמנסה להתמודד עם מציאות זו באמצעות בריחה מהבלי העולם הזה. האמת של היהדות איננה נמצאת בקצוות, אלא במיצוע של שני הכוחות הנדמים כסותרים.

אולם בשונה מאשר אצל פרויד, ביהדות הדרך לאמצע איננה טבעית, הדרגתית או מפתחת. האבולוציה השכלית שהובילה למהפכת התקשוב, לא תוביל לשינוי ערכי מקביל, משום שערכים גבוהים אינם צומחים בהדרגתיות, אלא נוצרים באמצעות מהפכה, כמו זו של מתן תורה בהר סיני. מהפכה ערכית תמיד באה מן החוץ כדי לשנות את רוח האדם.

הקצוות הסותרים של הסוטה והנזיר, אינם מתיישבים מעצמם לשביל הזהב המפורסם, בדיוק כמו שהברון מינכהאוזן איננו יכול להוציא את עצמו מהביצה באמצעות משיכה בציצית שער ראשו. השינוי התרבותי של האדם מחייב יד חיצונית שתטלטל אותו ותעקור אותו, במידה מסוימת, מעולמם המשכר והנבוב של הצרכים הראשוניים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
הרב רפי פוירשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי יעלה את רוח האדם?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אנה מירושלים
30/05/12 13:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המאבק של יהודי אתיופיה נגד הגזענות נמשך כבר 110 ימים, כאשר מאהל המחאה שלהם ממשיך לעמוד מול בית ראש הממשלה. המאהל הפך להיות מקום שוקק חיים ומאות אזרחים, שאינם מכירים את התרבות היהודית האתיופית ולא נחשפו בעבר לקהילה הזאת, פוקדים את המאהל כדי לשמוע על התרבות האתיופית ועל המציאות הבלתי נסבלת שבה חיים יהודי אתיופיה, נוכח הגזענות המתגברת בחברה הישראלית.
29/05/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
חברת קספרסקי מרוסיה, הנחשבת כאחת מחברות אבטחת המידע הגדולות בעולם, חשפה כי החל בשנת 2010 פועלת תוכנה זדונית אשר יכולה להעביר מידע איכותי בזמן אמת ושם הקוד שלו הוא "פליים". הווירוס החדש מיועד להדביק מערכות ממוחשבות כדי לשלוף מהמערכות המתוחכמות מידע סודי ונגיש.
29/05/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
עשרות אלפי מהגרי עבודה, רובם (מעל 80 אחוז) מסודן ואררתיראה, פולשים לארצנו, כובשים שכונה אחר שכונה, פוגעים ברקמת החיים של התושבים וגוזלים מקומות עבודה מאזרחי ישראל. ממשלת ישראל, כמנהגה בקודש, בחרה להגיב בחוסר מעש נחוש. רק לאחר שכבר עשרות אלפים נכנסו ועשרות אלפים נוספים יצאו לדרכם נזכרו בממשלה להתחיל לבנות גדר ולסגור את הגבול. אולם בינתיים הגדר עוד לא קמה, הגבול פרוץ, וחיילי צה"ל, במקום לירות על מסיגי הגבול כפי שהיו עושים בכל מדינה מתוקנת, מוליכים את המסתננים אחר כבוד אל לב ליבה של מדינת ישראל, וזאת בהוראה ישירה של ממשלת ישראל.
29/05/2012  |  אלי קרבצ'יק   |   מאמרים
טורקיה החליטה לאחרונה (ידיעות אחרונות, 23.5.12) להוציא צווי מעצר וכתבי אישום נגד קציני צה"ל, שניהלו את המערכה נגד פלישת האונייה "מאווי מרמרה" לרצועת עזה. ההחלטה נפלה בירושלים כרעם ביום בהיר.
29/05/2012  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
העולם המכוער שאנחנו רואים בטלוויזיה כהצגה יומית והצגת ערב, היה תמיד עולם מכוער. שום דבר חדש לא הומצא לאחרונה; לא הרשעות, לא תאוות הכוח, לא תאוות הבצע, לא שנאה, קנאה, תאווה, לא שקר, רצח וחוסר המצפון בשירות רדיפת השלטון.
29/05/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
השקרן שבפנים  /  הרב דוד סתיו
"בחקותי" - הגרסה האופטימית  /  רפי פוירשטיין
יהודים, מזומנים וכלכלה עולמית  /  הרב איתן זן-בר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il