|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

האופוזיציה הסורית מציגה:

חיסולים שלא היו, ושוד חתונות

פעיל מרכזי בתנועת ההתנגדות הסורית מודה שהתיאורים המוגזמים וחוסר האמינות של האופוזיציה פוגעים בה, ומקשים על מדינות המערב לשתף עמה פעולה. לטענתו, חלק גדול מהאירועים האלימים מבוצעים בידי פרובוקטורים מטעם אסד שהושתלו באופוזיציה ויצאו מכלל שליטה
09/06/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
אש מעל חומס

בכיר באופוזיציה הסורית אומר כי גל השמועות שפשט לאחרונה ולפיו המורדים חיסלו את הצמרת הביטחונית הסורית, הוא ככל הנראה תוצאה של תרגיל שיזם המודיעין הסורי. לדבריו, המודיעין הסורי לכד בימים האחרונים חבר ביחידה מיוחדת בצבא המורדים שתכננה להתנקש בראשי זרועות הביטחון הסוריות, ואילץ אותו להעביר דיווח כוזב למפקדיו על הצלחת המבצע בניסיון לחשוף אותם. והם, אומר פעיל האופוזיציה בתערובת של כעס וכאב, אכן נפלו בפח.

לא רק שנפלו בפח, מוסיף הפעיל, התוצאה הייתה מעל ומעבר לציפיות של המודיעין הסורי. ראש המועצה הצבאית של המורדים בסוריה, גנרל חאלד חאבוס בכבודו ובעצמו, נפל ברשת. חאבוס היה כל כך משוכנע בנכונות המידע, עד שלא היסס להתראיין בעצמו לרשת 'אל-ערבייה' ולהודיע בקולו על חיסול הצמרת הביטחונית הסורית. במקביל הועלה לאתר יוטיוב סרטון רשמי של צבא המורדים, ובו מדווח אחד ממפקדי השדה באזור דמשק וסביבתה, סגן אחמד טקטק, כי ראשי הצמרת הביטחונית הסורית - ביניהם אסף שאוקת ראש המודיעין הצבאי וגיסו של הנשיא אסד, שר הפנים מוחמד א-שער, שר ההגנה דאוד רג'חה ושר ההגנה לשעבר חסן טורקמני - הוצאו להורג. החיסול, נאמר בהודעה, היה פרי מעקב ממושך אחרי חברי "תא המשבר", גוף חשאי המורכב מבכירי זרועות הביטחון הסוריות המעצב את מדיניות המלחמה במורדים.

במקביל החלו להתפשט בקרב חוגי האופוזיציה הסורית שמועות שלפיהן הובהלו חברי "תא המשבר" לבית החולים א-שאמי לאחר שהורעלו במהלך מפגש חשאי במרכז הכנסים בדמשק. השמועות הללו קיבלו רוח גבית על-רקע עימותים קשים שפרצו באותו לילה בין קבוצת מורדים לבין השלטונות בפרבר כפר-סוסא, ובמהלכם נחסמו צירים ראשיים בדמשק, כולל הכבישים המוליכים לבית החולים א-שאמי. באותו שלב נכנסה רשת אל-ג'זירה לחגיגת השמועות והחלה להריץ את הידיעה המפוברקת על חיסול הצמרת הביטחונית של בשאר.

פעיל האופוזיציה הנמנה עם בכירי ארגון Syrian Human Rights Observatory, הנחשב המקור המהימן ביותר ביחס לנעשה בסוריה, אומר שהשמועה הגיעה לידיהם שעות אחדות לפני הפרסום ברשתות הלוויין הערביות אך נראתה טובה מכדי להיות אמיתית. "אילו היה אמת בידיעה", אמר, "בשאר לא היה מחזיק מעמד בארמון בדמשק אפילו שעה". בניסיון למזער נזקים יצרו הפעיל ואנשיו קשר עם הקולונל ריאד אל-אסעד, העומד בראש צבא סוריה החופשי ופועל ממחנה פליטים על גבול טורקיה-סוריה. "ריאד כצפוי ביטל את הידיעה", הוא אומר, "אולם הנזק לאמינות הצבא הסורי החופשי כבר נגרם. אגב, באל-ערבייה ובאל-ג'זירה המשיכו להשתעשע בידיעה עוד שעות ארוכות".

זו אינה הפעם הראשונה שבסוריה מדווחים על מותם בטרם עת של בכירים בצמרת. בקיץ שעבר פשטו בסוריה שמועות על מותו של שר ההגנה הקודם עלי עימאד חביב. הגל שכך רק לאחר שהבר-מינן החביב הופיע בטלוויזיה ובישר לעם הסורי כי אומנם עבר ניתוח דחוף אך עודנו חי. בשל מחלתו מונה לו יורש, דאוד רג'חה, וכאמור גם הוא זכה להיהרג בהודעות לתקשורת.

אז מה קרה כאן? כיצד נפלו מפקדי השטח בצבא סוריה החופשי בפח כל כך עמוק? לדברי הפעיל שעמו שוחחנו, יש בעיה עקרונית בטיפול בדיווחים מסוריה. לדבריו, חלק ניכר מזמנו הוא מבלה בסינון דיווחי כזב המגיעים מן האופוזיציה, החל בדרגי השטח הנמוכים ביותר וכלה בדרגות היותר גבוהות. כך למשל, הוא אומר, הגיע אליו בימים האחרונים דיווח על מקרה מוות של איש בעל זהות לא ידועה מהעיר אל-חולה בסוריה. "צריך להיות סורי כדי להבין שאל-חולה הוא מקום כל כך קטן שאין סיכוי שמדובר באדם בעל זהות לא מוכרת. דיברתי עם האיש שהעביר לי את הידיעה. אמרתי לו: 'אל תמכור לי סיפורי כזב'. אני יודע בדיוק מאיפה אתה בא. ואכן, לאחר זמן האיש הודה שמדובר באדם שחוסל בידי האופוזיציה באל-חולה לאחר שזוהה כסוכן חרש ממשלתי".

מי נגד מי

חיבה יתרה לזהב
בזמן האחרון, מתאר פעיל האופוזיציה, החלה תופעה חדשה: שוד חתונות לאור יום. באחד המקרים הגיעו לחתונה בחאלבּ חמושים שהציגו את עצמם כאנשי צבא סוריה החופשי. הם נכנסו לאזור שבו חוגגות הנשים, הניחו באמצע האולם תרמיל גדול וביקשו מהנשים החוגגות להסיר את תכשיטי הזהב ולתרום את חלקן למאבק. ובחאלב, צוחק הפעיל, הנשים ידועות בחיבתן היתרה לזהב

לדברי הפעיל, חוסר האמינות של האופוזיציה פוגע בצורה חמורה בתקשורת בינה ובין ארגונים וממשלות במערב, המתקשים לקבל תמונה קוהרנטית של המתרחש. תנו לי לרגע לשרטט עבורכם את מפת המציאות בסוריה, הוא מבקש, זו תמונה שבמערב מתקשים לקרוא. יש היום ארבע קבוצות מרכזיות בסוריה. "הראשונה היא קבוצת השלטון. את זה כולם מבינים. הקבוצה השנייה היא הצבא הסורי החופשי. זו הקבוצה המוכרת ביותר במערב, אולם מדובר בקבוצה חלשה מאוד, בעלת נוכחות מזערית ברחבי סוריה. שני המקומות היחידים שבהם יש לצבא הסורי החופשי משמעות ועוצמה הם חומס ורסטאן הסמוכה לגבול הטורקי. הקבוצה השלישית מורכבת מחבורות של מוסלמים רדיקליים שהתארגנו כתגובה להרג ולעינויים בסוריה. לחבורות האלו, שהן עצמאיות כמעט לחלוטין, יש קשרים בקטאר ובסעודיה והן פועלות בתיאום מסוים עמן. הקבוצה האחרונה, והיא המסוכנת ביותר, מורכבת מקבוצות איסלאמיסטיות שבמקורן קמו בידי המודיעין הסורי במטרה לחדור לאופוזיציה ולייצר לעולם תמונה של מרד מזוין ופעילות טרוריסטית אלימה נוסח אל-קאעידה. אולם השליטה בחלק מן הקבוצות הללו אבדה והתוצאה היא שהגולם קם על יוצרו". האתגר האמיתי הממשי של המערב, אומר פעיל האופוזיציה, הוא למפות כעת את הקבוצות האלו ולהבין מי עושה מה.

חיי היומיום בסוריה, הוא אומר, נעשו קשים מנשוא. האלימות והאנרכיה שוברות בכל יום שיאים חדשים. בזמן האחרון, הוא מתאר, הם נחשפים לתופעה חדשה: שוד חתונות לאור יום. באחד המקרים, הגיעו לחתונה בחאלבּ חמושים שהציגו את עצמם כאנשי צבא סוריה החופשי. הם נכנסו לאזור שבו חוגגות הנשים, הניחו באמצע האולם תרמיל גדול וביקשו מהנשים החוגגות להסיר את תכשיטי הזהב ולתרום את חלקן למאבק. ובחאלב, צוחק הפעיל, הנשים ידועות בחיבתן היתרה לזהב.

אם לא די בכך, הוא מוסיף, כעת יש גם דיווחים יומיומיים על חטיפות של אנשי עסקים בדרישה לכופר. באחד המקרים דרשו החוטפים כופר של חצי מיליון לירות סוריות. למשפחה לא היה במה לשלם ובסוף הסתפקו החוטפים ב-50 אלף, הוא צוחק. המצב נורא והוא צפוי רק להיות עוד יותר רע, הוא מרצין. "לשלטונות בדמשק הכאוס טוב, כי המסר לאזרחי סוריה פשוט - זה מה שיקרה לכם אם קבוצות האופוזיציה ישתלטו על החיים במדינה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיסולים שלא היו, ושוד חתונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גנן מומחה
22/06/12 17:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הציבור הדרוזי עוד לא נרגע מאירועי פברואר. כניסתם של צעירים חרדים לתפילה והשתטחות על קבר יתרו שבקרני-חטים, בעקבות פרשת השבוע שנקראה יום קודם לכן, כמעט הבעירה את הרחובות. יתרו - נבי שועייב בפי הדרוזים - נחשב בעיניהם לנביאם הגדול, וקברו הוא האתר המקודש להם ביותר, אך הוא מושך אליו גם אלפי מבקרים ומתפללים יהודים. עדיין אין תמונה מלאה על אירועי אותו בוקר, אולם ככל הנראה המתפללים היהודים לא חלצו נעליהם כמקובל ואף פצחו בשירה וריקודים למרות מחאות שומר המקום. תמונתו של השומר רודף עם מטאטא אחרי הצעירים הועלתה לפורום האתר 'בחדרי חרדים' ומשם לפורטלים הדרוזיים 'פורטל הכרמל' ו'הונא'.
09/06/2012  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בספרו 'ספר מחזיק ברכה', מַשיא אהרן הכהן עצות "כיצד להינצל מכעס וגאווה". נראה כי הרב מזלאזיץ ידע שכעס וגאווה ניתנים לריסון - אך לא עצב ותסכול, שהרי יֵשויות שבכוחן לבוא משום מקום, יכולות גם לפלוש לכל מקום (עיקרון פיזיקלי שהיטלר וסטלין ניצלו עד תום, ודואר הזבל מנצל עד ימינו). עצב ותסכול פיזזו את צלליהם על פניה של ורדה רזיאל-ז'קונט, כאשר היא סיפרה לכתב ערוץ 2 על הניכור בינה ובין אמה. האֵם, המאוכזבת מכך שילדתה אינה יפה דייה לטעמה, העניקה לה זר של קוצים במקום חום. אפילו כאשר נישאה רזיאל לאיש העסקים אמנון ז'קונט, העירה האֵם - "אני לא מבינה מה גבר נחמד ומוצלח כזה מוצא בה".
09/06/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
דלית הוציאה את נאו מהמנשא שלו והחזיקה אותו בחיקה כמו תינוק. אט אט הורידה אותו לרצפה והושיבה אותו בזהירות בעיניים מלאות חיבה. היא ניגשה למחשב האישי שלה ותוך שתי דקות הושיט נאו את ידיו וביקש: "אחותי, הביאי לי את הכדור משם".
09/06/2012  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
הוא בן 13, חובש כיפה וחניך בתנועת בני עקיבא, והשבוע הוא גם כבש את ארה"ב בתוכנית הפופולרית America's Got Talent, שבמקבילה הבריטית שלה נולדה סוזן בויל.
08/06/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
ניכרת בשיח ברשתות החברתיות בסוריה ראייה מפוקחת אודות הקשיים והמגבלות, יחד עם ההבנה כי מדובר במאבק ממושך, שלא יוכרע ללא מעורבות חיצונית. מעניין כי אין בשיח התייחסות לאירועים כמאבק בין עדתי, ואין קריאה לפעולות נקמה נגד העדה העלאווית, אשר ברובה תומכת במשטרו של הנשיא בשאר אסד, אך שומרת על פרופיל נמוך
08/06/2012  |  אודי דקל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il