בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חוויה מוזיקלית עוצמתית [צילום: יוסי צבקר, גדי דגון]
|
|
|
ביקורת: ריגולטו - מפגן של צלילים וקסם
|
ריגולטו של האופרה הישראלית היא חוויה מוזיקלית עוצמתית ומרגשת. הביצועים היפים והמשובחים הם עונג צרוף, יפה ומשובח
|
האופרה "ריגולטו" המועלית באופרה הישראלית היא חוויה מוזיקלית קסומה ומפגן של צלילים, הבוקעים מלהקת הזמרים המוכשרת ומהתזמורת המעולה בניצוחו של דניאל קלגרי. ג'וזפה ורדי האיטלקי נחשב לאחד מגדולי מחברי האופרות. הוא מת ב-1901 בגיל 87 לאחר שחיבר 45 יצירות בהן 28 אופרות. ריגולטו היא אחת האופרות הנודעות בעולם האופרה ומשובצת אריות מפורסמות. ורדי חיבר את האופרה לפי הזמנה והיא מבוססת על ספרו של ויקטור הוגו "המלך משתעשע" ואת הליברית כתב עבורו פרנצ'סקו מריה פיאבה, שכבר כתב לו 5 אופרות אחרות. ורדי ושותפו לכתיבת האופרה נאלצו לשנות את התוכן, כדי לא לפגוע ולבקר את מלך צרפת דאז, שהספר ביקר את התנהגותו. העלילה הוסטה לאיטליה ולזמן קדום יותר והשמות - שונו. ריגולטו הגיבן הוא ליצן החצר של הדוכס ממנטואה וג'ילדה היא בתו. הדוכס חובב הנשים ורוזן תאב נקם הם הציר לעלילה שמסתיימת, כרגיל, ברצח ובקללה. האופרה שייכת בראש ובראשונה לזמרים המבצעים את התפקידים הראשיים, גילדה, ריגולטו - אביה - והדוכס. קרלוס אלמגוור המקסיקני, הוא בריטון מעולה. זו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית. קרלוס ניחן בקול צלול ונקי, שירתו היא מלאת גוונים ומשחקו הוא ללא דופי. הוא מתמודד בקלות עם המום בגבו וכל הופעתו על הבמה, מלאת הדר ומקצועיות. הוא בהחלט ראוי לתשואות שזכה להן על התפקיד העצמתי. מי שבעצם היא מלכת האופרה - זו הזמרת המופלאה הילה בג'יו, סופרן, שגדלה באופרה סטודיו והפכה לזמרת מרשימה. הילה ניחנה בקול פעמונים ויש לה נוכחות כובשת. הופעתה היא מקצועית ומלהיבה, שירתה צלולה ומדויקת ובמיוחד באריה הנודעת של ג'ילדה . הילה גם יודעת לשחק באורח מוצלח ואפילו הצליחה לעורר מעט חששות כשטיפסה ללא מורך על גג ביתן הזכוכית שמסמל את דירתה ובו נטוע עץ עם אמיר לתפארת. הילה בג'יו היא ללא ספק אחת הכוחות המעולים והמוכשרים ביותר של האופרה ותפקידה בריגולטו הוא אחד מפסגות ההצלחה שלה. ז'אן-פרנסואה בוראס, טנור, יליד צרפת, מגלם בהצלחה את דמות הדוכס. זו הופעתו הראשונה באופרה בישראל. פסגת ההופעה שלו היא האריה הנודעת ביותר בעולם האופרה - לה דונה א-מובילה והיא זכורה לרבים וטובים מעשרות רבות של ביצועים משובחים ובין היתר של פאוורוטי שהפליא בשירתה. הביצוע של בוראס לאורך כל האופרה היה מדויק ומוצלח במיוחד. שירתו היא ללא רבב. אין ספק שבוראס הוא מקצוען וזמר נהדר והביצוע שלו הוא מרשים. ולדימיר בראון, בס בריטון כרוצח השכיר הוא זמר נהדר ומצוין, כתמיד, והופעתו מקנה מימד מרשים ליכולת המוזיקלית ולעוצמה הקולית המקסימה שלו. מדלנה אחותו בגילום לאורה בריולי, מצו-סופרן מאיטליה היא מוצלחת מאוד בקטע השירה הקצר שלה והופעתה היא מקצועית מאוד. עוד יש לציין את נח בריגר המצוין, בריטון, כרוזן,הטנור המדהים גיא מנהיים בתפקיד בורסה, איילה צימבלר המקסימה והכישרונית. כמו-כן בלטו יעל סייג, סורין סמיליאן, הדר עטרי, יעל רוטנברג,הדס יעקובי, יאיר גורן, עודד רייך, הנהדרים. תזמורת האופרה בניצוח ישי שטקלר הורכבה הפעם מגברים והופעתם הייתה מרשימה ביותר ומוצלחת. קבוצת נגני בנדה על הבמה הרשימה בקטע הקצר. התזמורת הסימפונית ראשון לציון הקסימה במיוחד והמנצח דניאל קלגרי הצליח ללהטט ולהפיק עוצמה מוזיקלית אדירה, גם מהתזמורת וגם מכל האמנים על הבמה - לכלל חוויה אופראית יוצאת דופן. יוליה פבזנר הבמאית המחדשת לבימוי המקורי של דיוויד פאונטי, הפיקה מופע מרהיב עין. התפאורה של סטפנוס לזרידיס הייתה מעניינת ופרקטית. התלבושות של סו ווילמינגטון היו מרהיבות ונפלאות. ריגולטו של האופרה הישראלית היא חוויה מוזיקלית עוצמתית ומרגשת. הביצועים היפים והמשובחים הם עונג צרוף, יפה ומשובח.
|
[צילום: יוסי צבקר, גדי דגון]
|
|
|
|
[צילום: יוסי צבקר, גדי דגון]
|
|
|
|
|
הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
|
|
תאריך:
|
02/07/2012
|
|
|
עודכן:
|
02/07/2012
|
|
חיים נוי
|
ביקורת: ריגולטו - מפגן של צלילים וקסם
|
|
מרוין מרקוביץ' הוא איש עסקים יהודי-אמריקני חם ואוהב ישראל, שאני פוגשת כאן כמעט בכל אירוע, וידוע גם כבעלים של 'פאקטור דלי' ברחוב פיקו פינת דוהיני בלוס אנג'לס. מרקוביץ' חנך השבוע את ביתו החדש בבוורלי הילס - ובחר לעשות זאת באירוע התרמה ל'כנס הרצליה' - כינוס בינלאומי שמפיק 'המרכז הבינתחומי בהרצליה'.
|
|
|
עוצמה, במובן מסוים, היא היכולת לייצר פעולות מסויימות ולנתב אותן. אלא שבתערוכת "עוצמת השווא", המתקיימת במרוצת החודש הזה (יולי) ב"גלריה 121" התל אביבית (רחוב הרצל 121)ׂ, מוצגת העוצמה דווקא כחסרת-ערך משל עצמה, ככזו שאיננה יותר מנקודת-אפס, ושמציבה נקודת-כניסה אל תוך מרחב השואף להתנער ממערכת-ערכים קודמת. הכל במטרה לחקור את האופנים שבהם מעוצב רפרטואר של דימויים ןקלישאות, של מניפולציות לגיטימיות ובלתי-לגיטימיות.
|
|
|
עיתונאים כלכליים בכירים מתחו אתמול ביקורת חריפה על העיתון "דה-מרקר" וסגנונו במהלך דיון שנערך במסגרת כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה והמסלול האקדמי, המכללה למינהל (מו"לים שותפים של אתר זה).
|
|
|
הסמארטפון הוא הרבה יותר מטלפון נייד, הוא למעשה מעין מחשב אישי קומפקטי, אשר יכולתיו היום משתוות כמעט למחשב הביתי הנייח. משתמשי הסמארטפונים גולשים באמצעותו באינטרנט, עושים באמצעותו קניות ברשת, מעדכנים סטאטוסים בפייסבוק ומה לא?
|
|
|
צוות השחקנים, שבעוד חודש יהיו כבר בוגרים טריים, רענן ומשובב את הלב. בראש ובראשונה עושה את תפקיד האם המרוקאית כה נפלא ואותנטי, מעיין תורג'מן/ראשל. המבטא, התנועות הכה אופייניות והרוח - לקוחים כולם מההווי המרוקאי המקורי. טיפוס האם השתלטנית, בדיוק כמו האם הפולניה הניג'סית - ביצועו בידיה הוא סופר אופייני, מושלם. הביטחון שהיא משרה על ילדיה ש"הכל יהיה בסדר, ואנחנו לא צריכים אף אחד" - הוא מה שמחזיק את המשפחה עד שלב מסוים, בו המסורת של היהדות מתחילה להישכח, הקשרים המשפחתיים מתפוררים, והבן דויד עוזב ועולה לישראל. אותנטי ומשכנע גם בנה הבכור דויד/שמעון חאבא הנאה ובעל הקול המרגש, הבן הטוב, שאמו מעצבת לו את החיים, עד הרגע שאינו יכול לשאת זאת יותר - כי היא הרסה את כל סיכוייו לקשר אהבה עם השכנה בת ה-16, סאברין, אם חד הורית לתינוק.
|
|
|
|